Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Improviserade en baklampehållare när barnstolen täcker sadelstolpen.
IMG_8578.jpeg

Dagens fulmek-tråden
förslaget att gå över till annat material än gjuten alu är nog att föredra? det där ser lättsprucket ut...

en remsa 5 mm valsad alu eller föreslaget plattjärn i stål är ett bättre upplägg.
Då får jag en anledning att ta fram vinkelslipen. Återstår att se om jag postar resulatet här eller i finmek-tråden.

De är ju enklare att bara köpa ett stag men jag gillar att fixa och greja. Och har man tur blir ju resultatet bättre om man gör en egen detalj snarare än att köpa en färdig.

Dagens fulmek-tråden
Då får jag en anledning att ta fram vinkelslipen. Återstår att se om jag postar resulatet här eller i finmek-tråden.

De är ju enklare att bara köpa ett stag men jag gillar att fixa och greja. Och har man tur blir ju resultatet bättre om man gör en egen detalj snarare än att köpa en färdig.
Men vad är det för fel på en bättre träbit än den som sitter då? Är inte dåligt gjuten alu-legering klenare än en träklabbe av finare slag?

Dagens fulmek-tråden
Med hjälp av en fulmekad internal wire guide mojäng, lyckades jag relativt kvickt fiska en ståltråd genom ramen, som jag sen limmade till guide linern, eller vad det heter.
Ståltråden har små krokar, eftersom magneten, en bitshållare, bara räckte till att få trådarna att hitta varandra. Sen lite vridande så att de krokade i varandra. Ikea trådfri kunde även hjälpa genom att få den interna Ståltråden att hitta ett av hålen den skulle genom 🤓

20241016_194414.JPG
20241016_194302.JPG
20241016_194356.JPG

Dagens fulmek-tråden
Blinkande lampor och störande ljud ska man kunna stänga av i mjukvaran, borde vara lag på det! =)
Min vän hade en LCD-skärm på jobbet som hade en blå av/på-LED-indikator. Den indikatorn lyste så starkt att det var smärtsamt att titta på skärmen. Han tvingades att täcka LED:en med elektriskt tejp.

Jag hade en gång en luftfuktare som tyckte om att pipa mitt på natten när den hade slut på vatten. Jag opererade bort pipan efter ett par natter.

Dagens fulmek-tråden
Min vän hade en LCD-skärm på jobbet som hade en blå av/på-LED-indikator. Den indikatorn lyste så starkt att det var smärtsamt att titta på skärmen. Han tvingades att täcka LED:en med elektriskt tejp.

Jag hade en gång en luftfuktare som tyckte om att pipa mitt på natten när den hade slut på vatten. Jag opererade bort pipan efter ett par natter.

Vi har en brödmaskin som piper riktigt högt tio gånger när den är färdig. Vi vaknar av ljudet på morgonen och man vill har bröd färdigt när man vaknar, men när man vill. Vi sätter maskinen i ett rum längst bort från sovrummet. Maskinen är skruvad ihop med konstiga tre-kantiga skruv. Köpa en bitset, öppnade, men allt elektronik är gömt någonstans djup inne maskinen så jag gav upp ...

Dagens fulmek-tråden

Jag har eltejpat de flesta standby-LEDar i hemmet, men jag går också lätt till överdrift när det gäller sånt...

Dagens fulmek-tråden
Orkade inte skanna igenom tråden, men några har säkert gjort det förut.

Axeldistanser för 100x12 resp 142x12 att sätta i fram- och bakgaffeln när man flyger med mjuk cykelväska, så att gafflarna inte kan klämmas ihop och knäckas när lastarna lägger cykelväskan under något tungt.

IMG_2897.jpeg

VP-rör kapat i önskad bredd.

Dagens fulmek-tråden
Orkade inte skanna igenom tråden, men några har säkert gjort det förut.

Axeldistanser för 100x12 resp 142x12 att sätta i fram- och bakgaffeln när man flyger med mjuk cykelväska, så att gafflarna inte kan klämmas ihop och knäckas när lastarna lägger cykelväskan under något tungt.

Visa bilaga 738525

VP-rör kapat i önskad bredd.
Det är inte fulmek, det är good-enough-mek.

Tillbaka
Topp