Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tjusigt. Och föredömligt av Rose att sälja reservdelar får man säga.Köpte ett trasigt mekställ. Lagade med spillbit från hyllan. Visa bilaga 732461
Nytt stag kostar 55kr på ROSE Bikes så jag köper nog ett sådant framöver. Men träet fungerar riktigt bra!
Köpte ett trasigt mekställ. Lagade med spillbit från hyllan. Visa bilaga 732461
Nytt stag kostar 55kr på ROSE Bikes så jag köper nog ett sådant framöver. Men träet fungerar riktigt bra!
Gjuten alu. Så det är kanske bättre att köpa lite plattjärn och snajsa till själv. Men enklare att köpa ett org från rose.Tjena!
Är staget i alu eller stål?
Gjuten alu. Så det är kanske bättre att köpa lite plattjärn och snajsa till själv. Men enklare att köpa ett org från rose.
Vad tänkte du på förresten?
precis. byt även andra sidan.Ta ett plattjärn. Ett stag ska inte gå sönder sådär och gjuten Al blir lätt ett riktigt skitmaterial.
Då gör jag så. Kostar under en hundralapp.precis. byt även andra sidan.
det är en gjuten detalj. vore det gjutet stål vore det klart svårt få till en hållbar svets. alu i sig är väl för övrigt inga särskilda problem med att svetsa....Tjena!
Om det hade varit stål så löser man ju det på några sekunder med en svets.
förslaget att gå över till annat material än gjuten alu är nog att föredra? det där ser lättsprucket ut...Då gör jag så. Kostar under en hundralapp.
Då får jag en anledning att ta fram vinkelslipen. Återstår att se om jag postar resulatet här eller i finmek-tråden.förslaget att gå över till annat material än gjuten alu är nog att föredra? det där ser lättsprucket ut...
en remsa 5 mm valsad alu eller föreslaget plattjärn i stål är ett bättre upplägg.
Men vad är det för fel på en bättre träbit än den som sitter då? Är inte dåligt gjuten alu-legering klenare än en träklabbe av finare slag?Då får jag en anledning att ta fram vinkelslipen. Återstår att se om jag postar resulatet här eller i finmek-tråden.
De är ju enklare att bara köpa ett stag men jag gillar att fixa och greja. Och har man tur blir ju resultatet bättre om man gör en egen detalj snarare än att köpa en färdig.
Ja. Ett EkställEtt mekställ helt i trä?
Ja. Ett Ekställ
Perfekt för ett levande ljus. Rött ljus såklart. Smart!Improviserade en baklampehållare när barnstolen täcker sadelstolpen. Visa bilaga 730861
Det där ger lite Darwin-Awards-light-feeling. Jag gillart!Kattstypare runt axeln för att flytta ner hjulet så dubben inte tar i gaffeln... Marginaler är för fegisar! :-)
Visa bilaga 736053
Visa bilaga 736054
Kattstypare runt axeln för att flytta ner hjulet så dubben inte tar i gaffeln... Marginaler är för fegisar! :-)
Visa bilaga 736053
Visa bilaga 736054
Jodå, så tighta är dom inteJag förstår inte riktigt. Med ett buntband runt axeln passar axeln inte längre i dropouts, eller?
ser ut som en white ax o dom har väl toleranser som en laggårdsdörrJodå, så tighta är dom inte
japp, eller utrymme för improvisation som jag väljer att kalla det förser ut som en white ax o dom har väl toleranser som en laggårdsdörr![]()
![]()
Tröttnade på att dammsugaren Piper så förbannat. Så hålsåg och tång:)
Min vän hade en LCD-skärm på jobbet som hade en blå av/på-LED-indikator. Den indikatorn lyste så starkt att det var smärtsamt att titta på skärmen. Han tvingades att täcka LED:en med elektriskt tejp.Blinkande lampor och störande ljud ska man kunna stänga av i mjukvaran, borde vara lag på det! =)
Min vän hade en LCD-skärm på jobbet som hade en blå av/på-LED-indikator. Den indikatorn lyste så starkt att det var smärtsamt att titta på skärmen. Han tvingades att täcka LED:en med elektriskt tejp.
Jag hade en gång en luftfuktare som tyckte om att pipa mitt på natten när den hade slut på vatten. Jag opererade bort pipan efter ett par natter.
Jag har eltejpat de flesta standby-LEDar i hemmet, men jag går också lätt till överdrift när det gäller sånt...Min vän hade en LCD-skärm på jobbet som hade en blå av/på-LED-indikator. Den indikatorn lyste så starkt att det var smärtsamt att titta på skärmen. Han tvingades att täcka LED:en med elektriskt tejp.
Jag hade en gång en luftfuktare som tyckte om att pipa mitt på natten när den hade slut på vatten. Jag opererade bort pipan efter ett par natter.
Jag har för mig att en väl dimensionerad Torx bit kan ofta skruva ut trekantiga och sexkantiga skruvar ur ut trä och plast, nästan utan att skada demMaskinen är skruvad ihop med konstiga tre-kantiga skruv
Torx funkar bra till det.Jag har för mig att en väl dimensionerad Torx bit kan ofta skruva ut trekantiga och sexkantiga skruvar ur ut trä och plast, nästan utan att skada dem.
De kan ändå de där danskarna!
Årets sämsta fulmek?
Det är inte fulmek, det är good-enough-mek.Orkade inte skanna igenom tråden, men några har säkert gjort det förut.
Axeldistanser för 100x12 resp 142x12 att sätta i fram- och bakgaffeln när man flyger med mjuk cykelväska, så att gafflarna inte kan klämmas ihop och knäckas när lastarna lägger cykelväskan under något tungt.
Visa bilaga 738525
VP-rör kapat i önskad bredd.