Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Det riktiga fulmeket här är väl att åka på cykelsemester med ett dåligt byggt hjul. 😉

Ja, jag skäms lite. Detta fulmeket är dock inte mitt. Det är billiga hjul som kam på en icke-billig cykel. Har funkat några rundor men bakhjul har tappat ekerspänningen helt, medan framhjulet fortfarande är perfekt. Typiskt vad som händer med billig byggda hjul. Eller för mycket stopies från sonen ...

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Alla fulmek slutar inte framgångsrikt ☹.
Här på bilden ser ni mitt försök att skaffa mig en bättre (längre och bredare) bakstänkskärmsstång. Ett ø6 mm aluminiumrör böjdes lydigt tills det utmattades och sprack.

Läxorna erhållna:
1. Börja utforma från blivande mittpunkt. Senare är det enkelt att kapa båda sidorna till samma längd.
2. Det är enklare att banka platt röret och borra hål, än att böja varje sida i en tät ögla.
3. Föredra att montera staget utvändigt än att försöka utforma den till invändig montering.

IMG_20250425_180920009.webp

Dagens fulmek-tråden
En uppblåsbar utflyktskudde började tappa luft. Jag misstänkte ventilen först men det visade sig vara ett pyttelitet hål i fogen. Omöjligt att laga med tillhörande lapp, alltså.

Men i 2025 kör man ju tubeless! Spruta 25 ml tätningsvätska genom ventilen, blåsa upp kudden, vrida tills hålet är i lägsta positionen. Se hålet sluta pysa och bubbla på nolltid.
Ner på bilden ser ni belastningstest på gång, med viktsimulation som motsvarar medelmänniskohuvud.

IMG_20250502_194521455.webp

Om detta funkar och håller, kan kanske nästa steg bli att stoppa in Cushcore för extra punkteringsskydd och ride-flat kapacitet.
[Skämt åsido, det finns redan turistkuddar med både uppblåsbar del och "dämpad" del, precis av samma anledning som vi har på våra dämpare.]

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Köpte ett par tempobars. Plastkopparna för armbågarna skulle alltså monteras med EN skruv. Det verkade dumt av flera anledningar så jag gjorde ett par såna här:

20250503_122141.webp

Då sitter den bättre och jag kan sova bättre. Jag vet att jag kan kapa vikt (genom att ta bort det onödiga "hörnet") men vem vet om jag vill göra ett fäste för nåt i framtiden?

Dagens fulmek-tråden
Jag gav däcken på min gamla skruttiga trädgårdstraktor ett andra liv med lite tubeless-gucka. De gamla däcken hade börjat få torrsprickor och pyspunka. I med like gucka, skaka, pumpa, vänta, skaka, pumpa, pyspunkan är borta.
Sådana turf-saver däck som sitter på trägårdstraktorer är dyra som attan. Över 1000kr styck för små fåniga däck.

Dagens fulmek-tråden
Tjena!

Fulmek med en grav känsla av MadMax
Gräsklipparen slogs sönder av en stor sten som min hund hade lagt i högt gräs.
Snabbfix med en plåtbit, funderar på om man ska låta pinnarna sitta kvar för den ultimata MadMaxkänslan

Visa bilaga 767197
Ett lysande ex på kreativitet. Man blir avundsjuk. Detta helt utan ironi.
Kan mat bestå av en uppklippt ölburk?

Dagens fulmek-tråden
Ett lysande ex på kreativitet. Man blir avundsjuk. Detta helt utan ironi.
Kan mat bestå av en uppklippt ölburk?

Tjena!

Behövde klippa gräset nu och hade en plåtbit och popnit. Enkel lösning tills jag orkar köpa en ny gräsklippare. By robot på väg men använder denna på några ställen där en robot inte kan ta sig fram på ett bra sätt.

Dagens fulmek-tråden
Ja, alltså, lämpligtvis med en planka eller något för att skydda röret och sprida krafterna. Men det blir onekligen rejält med kraft i överrörssvetsen.

Dagens fulmek-tråden
Sadeln kommer onekligen att ge upp först om stolpen är riktigt ärgad. En sadel är anpassad att hålla ~100 kg och i ena riktningen (kraft uppifrån). I andra riktningen, om man trycker underifrån, kan det bli relativt enkelt att riva sadelns rälsar av sadelns bas.

Man bör alltid ta av sadeln och klämma själva stolpen, redo att offra den under processen.

Dagens fulmek-tråden
Har ingen bild men morsan klagade på att regntunnorna aldrig blev fulla , visade sig att de hade små sprickor i ”svetsarna” , plasttunnor wtf lixom!?
Hinner inte köpa nya just nu ( de måste ju va fina oxå ) . Tryckte i ett par grova sopsäckar i tunnorna och simsalabim efter veckans regn så var de åter fulla .👍😃
IMG_2169.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp