Dags att byta hjul verkar det som (26")

Mart24speed

Aktiv medlem
Hej!

Mina original Bontrager Duster-hjul på min Trek Ex7 2011 krånglar mer och mer och jag börjar tröttna lite. Lagret i bakhjulet har glappat upp sig 2 ggr nu(driv-sidan). När jag ligger på mindre dreven på kassetten så känner jag att det maler eller hur man ska förklara. Vet inte om detta går att få bra på längre sikt och därför tittar jag på ersättningshjul. (det är billiga Shimano-nav med kona och kulor om jag fattat rätt på mina nuvrande)

De som verkar vara stabila för min matchvikt verkar vara dessa : http://www.actionsports.de/en/wheel...ubes-ztr-flow-ex-26er-laufradsatz-1790g?c=399

Skulle vilja ha lättare hjul men då håller de väl antagligen inte.

Funderar ev på att snåla och bara köpa ett nytt stabilare bakhjul men det lockar att ha bredare fälg även fram.

Finns det något vettigt alternativ?

Cykeln har vanlig QR bak och fram.

Mvh Martin

Har själv sneglat på Flow fälgar, fast jag skulle hellre välja med Hope Pro II evo nav. Fun Works har fått väldigt blandad kritik, många klagar på att naven är kassa.

Kolla merlincycles.com där kan du hitta Hope Hoops med Flow fälgar och Hope-nav för ca 3700 kr/par. Du kan behöva beställa adapter till naven eftersom du har vanlig QR.

Senast ändrad:
Lämnade in mitt gamla hjul igår till LBS. Får se vad de säger... Har tittat vidare och funderar på
om man skulle klara sig med en Stans No Tubes Arch EX fälg eller om man måste upp till Flow för att vara säker att det håller? Jag väger säkert 97-98 kilo påklädd med vattenblåsa i ryggsäck m.m.

http://www.notubes.com/ZTR-Arch-EX-26-32-Hole-Black-P889.aspx

Kan man göra någon generalisering kring huruvida man kan tulla på hållbarheten pga av att man kör heldämpat... jag menar, mycket stryk tas ju upp av dämparna och belastning blir ju mindre på hjulen jämfört med en HT.

Beror hur du kör, smooth eller laddar du på inför svårigheterna?
Att gå upp till bredare fälg är en av de bästa uppgraderingarna jag gjort.
// Larsa

Lånar tråden lite, har lite samma problem, letar nya hjul då jag vill ha ner vikten och köra slang löst men är rädd att andra hjul ej tål min vikt 108kg fulltankad. Har tittat på American classic race hjul dessa skulle jag få kompletta med drev skivor och däck för 9k är detta hutlöst dyrt och kommer det hålla för min vikt?

Cyklar ganska tuff Mtb och är inte rädd för att släppa på så mycket det går över stock och sten

Jag väger ungefär lika mycket som TSn och mina Arch EX har hållit bra i nästan 3 år på min AM HT. Jag är inte världens smuttaste och bakfälgen har fått en mindre bula och framhjulet har fått riktas en gång men med tanke på hur jag behandlat de tycker jag att de klarat sig bra.

Senast ändrad:
Jag tror definitivt att ett par hjul med Notubes Flow EX skulle var klockrena för din vikt. De verkar vara stabila å fina. Är det dessa du har tittat på? http://www.amclassic.com/en/products/mtb-wheels/mtb-race-27-5-29-tubeless

Jag tror inte att jag skulle våga åka på så lätta hjul.

Jag själv verkar ligga precis på gränsen för vad som är lämpligt för de lättare fälgarn "Arch" så jag har lite ångest över vad jag skulle välja. Kanske bättre att var på säkra sidan.

Yes dom jag kollat på, men som du säger lätta hjul å tung åkare rimmar dåligt. Den länken du skickar visar en fälgbana vet du någonstans man kan köpa kompletta med ekrar och nav?

Hej!

Här kan du skräddarsy hjul. du väljer vad du vill ha och så bygger de ihop och skickar.

http://www.actionsports.de/en/wheels/

För mig skulle det bli ca 400 euro för fram och bak:

Dt350 nav
26" Notubs Flow ex / Notubs Arch EX
Dt comp 2.0/1.8 ekrar
svarta mässings nipplar.

Sedan behöver man komplettera med lämpligt fälgband och liknande. Skivor flyttar jag med från de gamla hjulen för de är fräscha.

Redigerat: min länk försvann visst!?

Senast ändrad:
Mart24speed skrev:
-------------------------------------------------------
> De såg fina ut.... är det Happy-korrekt att
> köra på så smala fälgar? Undra om de håller
> för mig?

Om du vill ha breda däck så är det bättre med bred fälg, ska du köra med smal fälg så blir det inte alltid så lyckat med breda däck.

Googla lite på easton ea70 weight limit så får du säkert fram något. Läste att åtminstone 29er-varianten inte hade någon gräns.

Jag håller själv på att leta hjul, bestämde mig till slut för stans flow ex med hope-nav då jag inte hört något ont om dem (förutom att man bör använda XT-kassett).

Om det inte bara är en ursäkt för att få köpa nytt vore det väl bättre att investera i ett par konnycklar och lära sig att justera lagren samt dra åt låsmuttern ordentligt?

Ett par mavic 821 kanske? Mina 819 höll hur bra som helst, de här bör hålla ännu bättre och är ganska lätta. En vurpa som skrotade hela ramen böjde bakfälgen som en taco, gick att rikta hyfsat rak men ett par år på det, så bytte jag bak och fram till 821, 823 lite overkill för min del.

Jag tycker att DT350/DT Comp/Flow EX från Actionsports låter som en utmärkt plan. Hållbara komponenter och du får hjulen från ett ställe kända för att bygga bra hjul. Vill man spara lite vikt så är Fun Works Amride 25 ett fint fälgalternativ. Naven går att uppgradera med fler POE om man vill det.

Hope Hoops har jag hört lite blandat om faktiskt.

Det går ju alltid att beställa motsvarande hjul från Actionsports med Hopenav om man vill ha ljudet och fler POE från början.

Hade jag byggt mig nytt hjul för lek i skogen idag så hade jag tagit
dt350 nav,
flow ex fälg,
alpine III ekrar,
och mässing nipplar som inte ärgar fast..

Själv väger jag runt 100kg med packning på ryggan, kör nu med ett par DT swiss ex500 fälgar som håller för det mesta, börjar dock bli ganska buckliga, däremot så har jag avverkat 2 baknav till fälgarna, (ett slx nav och fun works 4way), kör med ett xt nu som verkar hålla ok.

Mart24speed skrev:
> humm misstänkte detta... kör antingen 2,2" eller
> 2,4"... men prisvärda var fälgarna i alla fall.
> :-)

19mm funkar bra till 2.2 för 2.4 så är det bättre med bredare. No weight limit:)

jag körde downhill på gamla flow hela förra säsongen utan problem, i år kör jag på flow ex(hoops). skulle aldrig köra flow ex på xc/all mountain, arch ex på sin höjd!

jag vägde 110kg förra året 100 i år och skulle inte beskriva min åkstil som mjuk och följsam, har knäckt två ramar men hjulen håller!

CRF_Niklas skrev:
> Lånar tråden lite, har lite samma problem, letar
> nya hjul då jag vill ha ner vikten och köra
> slang löst men är rädd att andra hjul ej tål
> min vikt 108kg fulltankad. Har tittat på American
> classic race hjul dessa skulle jag få kompletta
> med drev skivor och däck för 9k är detta
> hutlöst dyrt och kommer det hålla för min vikt?
>
>
> Cyklar ganska tuff Mtb och är inte rädd för att
> släppa på så mycket det går över stock och
> sten

Jag har samma matchvikt och kör på Easton EA90, vilket är ett kilo lättare(paret) än de gamla, och det funkar fint än så länge. Det verkar mest vara när man tittar på extremt lätta hjul och kolfiberfälger som man måste ha lite koll på vikten. Jag höll koll på CRC där de brukar kunna ha fina reor på hjul emellanåt.

När jag frågat runt bland handlare så verkar de flesta vara överens om att man kan köpa i princip vad som så blir det bättre än det som följde med cykeln.

/Freddo

Okej ja så har jag också uppfattat det, men man är ju ändå osäker för det är mycket pengar och handlarna vill ju alltid sälja feta grejjer ^^

Jag har Mavic en321 fälgar på nuvarande och jag väger kanske runt 103 kg inklusive rygga med 3 liter vatten, verktyg, skydd och hela baletten. Jag kör stundtals aggressivt och kör lite mindre hopp och så och dessa har hållit för allt hittills. Det är Shimano 20 mm XT-nav fram och QR bak. Hade lite problem med främre navet med att muttern lossnade ett par gånger men den har fungerat felfritt sedan jag drog åt ordentligt, men jag gillar inte konstruktionen, så det kommer att bli Hope-nav eller likvärdigt vid senare tillfälle.

jofahjalm skrev:
> 19 mm funkar inte bra till 2,2"

Vad baserar du det på?
De tester jag läst på dessa Easton EA70 är mycket positiva och
de fungerar utmärkt med 2.2 (Tubless iallafall som vi kör). Grabben har även kört dem med 2.4 RQ utan problem. Jag (som väger lite mer)tyckte de blev lite instabila.

--
ToB

Klart det funkar. Det blir bara inte riktigt lika stabilt som en bredare fälg. Däcket rör sig mer i sidled.

Jag körde 2.4" däck på 17mm fälg ett bra tag och det fungerade också.

Jag känner tydligt hur däcken kränger runt på en smal fälg vilket är mycket olustigt. Hjulen exploderar inte av att fälgen är smal, men nu när man vet att en bredare fälg fungerar mycket bättre finns det ingen anledning att köpa en smal fälg. Det känns för mig självklart att däcket kommer fungera bättre på en bredare fälg istället för att däcket ligger som en korv uppe på en smal fälg.

F-n... Bakhjulet gick att rädda. Fick punga ut med hela 50 spänn till LBS för inställning av lagerspänning. Jag får ut å köra sönder skiten i helgen så jag kan få en anledning att köp nytt. Man kan ju inte byta något som inte är trasigt i min värld.

Jag vet i alla fall vilka hjul jag skulle välja efter att ha skapat denna tråden. :-)

Tillbaka
Topp