Mr Bottecchia
Aktiv medlem
Dags att byta sida.
Hoppar upp på cykeln från höger, går av till höger, bär med vänster. Blir jag arg, kastar jag cykeln med högern.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kevin Pauwels klev av på högersidan och är vänsterhänt. Vet inte om Michael Vanthourenhout också är vänsterhänt.Den där bilden är ju biased. Dock kanske ej spegelvänd. En vänsterhänt cyklist helt enkelt? (Fredag nu)
Ja, precis så gör jag också, utan att fundera på det.Hoppar upp på cykeln från vänster, går av till vänster, stödjer på vänster vid stopp med höger fot startklar på höger pedal; bär, gud förbjude, med höger hand.
Vid närmare eftertanke, om jag närmar mig ett tänkbart stopp lossnar jag höger fot från pedalen. Men stannar på vänster. Hur är man funtat egentligen?
Tror att sånt grundläggs när man lär sig cykla?
vid ett vanligt rödljus sätter man ju gärna ned höger fot, på trottoarkanten. men ska man stanna mitt på asfalten blir det för mig tvärtom.Jag letade en random cykelbild med kö för trafikljus i Sverige och hittade en. Skulle säga att fördelningen av cyklister som har en fot på marken är ungefär 50/50 vänster/höger. Alla cyklar av dom som står på högerbenet har stöd på vänster, av de jag kan ser. Jag vet inte om det bekräftar eller vederlägger "hypotesen". Klart kliver inte alla som har stöd på vänster av på vänstersidan. Men kanske skulle alla har haft högerfot på marken om de hade haft stöd på högersidan?
Visa bilaga 798017
vid ett vanligt rödljus sätter man ju gärna ned höger fot, på trottoarkanten. men ska man stanna mitt på asfalten blir det för mig tvärtom.
någon skillnad att sedan starta upp upplever jag inte.
men undrar om det här med drivlinan till höger och leda en cykel från dess vänstra sida inte sammanhänger med vilket ben som är stödben, utan snarare att det känns naturligt för en högerhänt person.
man kan jämföra med skate och snowboard, där runt 15 procent väljer goofy-position dvs höger fot fram, men det lär inte ha konklusivt sammanhang med om man är högerhänt eller ej.
inte heller för golf är det självklart åt vilket håll man tar swingen...