Dags för cykelbyte, men till vad?

ancal

Ny medlem
Hjälp! Det är dags att börja cykla igen, efter tre barn och ganska många pluskilon... Tror min gamla Univega 507 gjort sitt i skogen.
Finns det fulldämpade cyklar som klarar en påronformad, överviktig tant med de flesta kilona på mitten? Utan att tappa geometrin? Är bara 165 cm lång, med en innerbenlängd på 76 cm, så beggat kan bli knepigt. Är det bättre att satsa på en hardtail med lite "snäll" retur i bakgaffeln? Förslag? Tittar just nu på Cube, Kona och kanske Trek. Cykeln bör vara relativt kort och med ganska liten vinkel i sadelramröret, det brukar fungera för mig.

Tack för länkarna! Den sista gav 0 resultat, så nu vet jag vart jag inte ska leta. Det är nog inte geometrin jag funderar på, köpte min första MTB -89, så jag vet hur jag vill sitta. Hur en "normalt" välbalanserad cykel uppför sig med min tyngdfördelning, däremot. Måste jag ställa bakdämparen jättehårt har jag väl ingen nytta av den? Eller tänker jag fel där, fulldämpat är ny mark för min del.

Vilken budget har du? Nuförtiden finns det "smarta" länkage typ Giants Maestro som både är effektiva när man sitter och trampar, dvs inte så mycket gung, samtidigt som den gör jobbet när den behöver det.
HT eller FS vet du nog bäst själv. Jag har både en helstel 29er och bygger en FS med 170mm bara för att ha lite olika val på stigarna :o)
Välkommen tillbaks till skogen.

Dämparna bryr sig inte allför mycket om var på kroppen vikten är placerad...

(det skulle ju innebära att man utgick från att alla satt så här stilla på cykeln ;D)
PlaymobilBikeStandWithShopper.jpg ht=400

ps/ursäkta hjälmfrånvaron, men tanten har ju f.f.s stödet nere)

Ok, så jag kan gå på hd utan oro. Tack för det! Budgeten är ett tvistoämne... Pengarna finns, men min "gube" tycker jag cyklar för lite i dagsläget för att köpa alltför fint. 15 000? Upp mot 20 om jag blir "drabbad". Räknar med att köpa begagnat eller utförsäljning äldre modell. Univegan har varit och är en underbar cykel, jag har aldrig haft ett haveri på den, ramen tar upp stötar litegrann också. Men jag har blivit äldre, ryggen tål inte vad som helst längre och grabbens kompisar triggar mig att ta risker (har ingen lust att bli passerad av galna tonåringar!). Hade det funnits framdämpare till släta 1"rör hade jag inte bytt.

Snygg cykel, men med buckla i överröret? Nej, det får nog bli en tur till kompisarna i Ekenässjön, därifrån är det bara några mil till Häggs i Myresjö. Dessutom har maken massor av respekt för vår cykelCalle där, så då kan jag köpa det jag vill ha! Tack för all hjälp!

Vilken tur att du är så liten. Här har du en toppmodel av Giant Reign 0 2009 small.
http://www.bikestore.cc/product_info.php/products_id/16577.html
Köp den innan den tar slut. Den är kanske inte är optimal för XC-tävlingar, men den är kul i stökig skog och har även möjlighet att användas för lätt DH-körning, när du börjar bli rutinerad.
Den är mycket lätt med tanke på slaglängden. Jag tror att small borde passa dig.
Köp en ram med rätt längd och titta inte så mycket på höjden. Det går alltid att justera med sadelstolpen. Lagom kort ram gör att du kan kör med böjda armar vilket gör det lättare att cykla nedför. Med för kort ram riskerar du att slå knät i styrtappet.
Small har överrörslängd 56 cm.

PS: Fan, jag såg senare att ståöverhöjden är 80 cm, vilket inte är så bra, men jag lägger ut det ändå.

Senast redigerad av en moderator:
Smallen hade ändå varit för stor för mig. Den jag har nu är 48 cm i överrörslängd och passar mig precis. De Giantcyklar jag provat har varit relativt långa, som jag upplever dem. DH blir aldrig min grej, snarare går jag mot racehållet om jag tar mig tid att bli mer seriös. Något långlopp kan det bli, men tävlingar försöker jag undvika.(Jag menar, om man låter sig triggas av 13åringar kör man väl ihjäl sig på tävlingar...)

Klart! Det blev en Giant Trance 4 i xs. Mekaniska skivor.
Visst kunde jag haft glädje av en låsbar dämpare bak och visst finns det bättre framgafflar, men när 16´´ känns på tok för stort fanns det inte mycket kvar.
Provade en Cube, en hardtail, också. Den var härlig, men tanken var ju inte att jag skulle köra mig sönder och samman, utan rena motsatsen. Tror jag blir nöjd med "glidarhojen". Servicen i Myresjö var i vart fall föredömlig! I morgon blir det premiärtur.

Mycket skruva blev det denna första tur. Det var väntat. Underlaget var värsta möjliga, smältande isbark, så däcken klarade inte riktigt att få fäste. Fortsätter det får jag slipa av yttersta skiktet, de kan ha åldershårdnat i väntan på mig. Struntsak och det enda jag hittar att anmärka på.
Visst behöver det mesta "sätta sig" och slitas ihop lite, men så är det ju med nya grejor.
Förvånad över skillnaden i kurvtagning, cykeln verkar vika sig genom kurvan hur fort jag än kör.
Den är en bättre klättrare än Univegan, men ogillar att jag reser mig upp (kan ha med inslitning att göra, växeln kved). Lite mindre kvick på asfalt och hårt grus, men ju mer det stökar till sig, ju mer märks cykelns vänliga smidighet. Längtar efter sommarens kuperade grusåsar!

cykel nisse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste ialla fall få fråga om du är samma
> person som jag tänker på,känns saken mummrik
> igen?

Jaha, du kallar honom så? ;-)

Jomenvisst! Mumrik är ett viktigt skäl till att behålla Univegan också, jag är inte säker på Trancens dragegenskaper. Har burit ut spantmallarna till nästa bygge till garaget idag, bygglokalen används tillfällig av ägaren...

iMats skrev:
-------------------------------------------------------
> cykel nisse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag måste ialla fall få fråga om du är
> samma
> > person som jag tänker på,känns saken mummrik
> > igen?
>
> Jaha, du kallar honom så? ;-)

För tydlighetens skull. Mumrik är en kanot.

Tillbaka
Topp