Dags för tubeless tror jag - tips och råd sökes.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Jag tror det är dags att helt enkelt fixa tubeless på min hardtail. Den används i skog. Jag har försökt med Tannus ett tag, men jag tycker det är rätt drygt. Framför allt har jag svårt att få däcken att sitta bra på fäljarna. Så jag tänker att det kanske helt enkelt är dags att fixa tubeless. Jag tror jag har lite felaktig info om hur det är att installera tubeless, så jag tänkte fråga om lite tips och råd här.
- En vän har berättat att vätskan typ blir dålig om man inte cyklar på cykel med jämna mellanrum. Att den typ blir seg och inte funkar ordentligt. Stämmer det? Ibland är jag bortrest och det kan gå flera månader mellan tillfällena jag använder cykeln.
- Jag bor trångt och undviker gärna att behöva ha en hel dunk vätska hemma i lägenheten. Men det verkar finnas kit som inte är så stora. Funkar sådana bra? Är typ det här ett bra kit - https://bikable.se/reservdelar/tubular-och-tubeless-tillbehor/barbieri-tubeless-kit ?
- Min fäljar är så kallat "tubeless ready", är det klokt att byta till ny jejp, behålla tejpen som redan sitter på fäljen eller ska man köra dubbelt?
- Är det klurigt att få till tubeless? Jag är helt normalbegåvad när det kommer till cykelmeck. Har inga problem med hydraliska bromsar eller liknande.
- Har ni andra tips eller förslag?

Jag har googlat. Flera gånger. Problemet är inte att jag inte hittar information, utan att det finns så mycket att det är svårt att skilja på vad som stämmer och vad som inte stämmer, samt vad som är reviews och vad som är reklam.

Tror du hittar alla svar här...

bortrest några månader är nog ok. Besvärligt att ha 1L vätska hemma så skulle jag säga nej, det blir för meckigt. Jag ser inte heller att det skulle lösa problem med dåligt sittande däck.

Jag har aldrig haft problem med tubeless på MTB, förutom på fälgar med en bula.

Om fälgarna är tubeless ready och redan har tubeless tejp på skulle jag bara köpa ventiler och vätska. Jag kör Schwalbe på båda, men det flesta funkar.

bortrest några månader är nog ok. Besvärligt att ha 1L vätska hemma så skulle jag säga nej, det blir för meckigt. Jag ser inte heller att det skulle lösa problem med dåligt sittande däck.
Nä, en liter är ingen fara. Jag tänker på de där 25 liters dunkarna, eller hur store de egen är, som brukar synas i videor. :D

ok
Nä, en liter är ingen fara. Jag tänker på de där 25 liters dunkarna, eller hur store de egen är, som brukar synas i videor. :D
ok, det går att köpa en små förpackningar men 0.5 - 1 liter får man nästan ha hemma annars blir det väldigt bökigt känns det som. Man behöver fylla på ibland

Det kan bli lite kladd och det kan torka in rester som är svårt att få av OCH det är väldigt smidigt med kompressor om man håller på mycket

bortrest några månader är nog ok.

Kan inte riktigt hålla med. Tubelessvätskan torkar ju med tiden, och om cykeln står flera månader är det risk att det bildas en torr klump eller ring på insidan av däcket där vätskan ligger. Jag hade stora pölar av Stan's som torkat på insidan av däcken när cykeln hade stått över vintern. Det blev att byta däck då de inte ville komma loss ens med lagom tilltaget våld.

Kan inte riktigt hålla med. Tubelessvätskan torkar ju med tiden, och om cykeln står flera månader är det risk att det bildas en torr klump eller ring på insidan av däcket där vätskan ligger. Jag hade stora pölar av Stan's som torkat på insidan av däcken när cykeln hade stått över vintern. Det blev att byta däck då de inte ville komma loss ens med lagom tilltaget våld.

Jo men vad drar du för slutsatser?

Har du slutat med TL eller har det slutat bli vinter? Annars går det lika bra för TS att resa bort som det går för andra att det blir vinter några månader?

Det berör också mycket på vätskan. Vanlig Stans, eller Schwalbe Doc Blue, håller längre än de flesta andra: 6-7 månader i min erfarenhet. Jag har aldrig haft problem med cyklar i familjen som har stöd stilla i några månader.

Jag har samma erfarenhet som @Berk Utöver ventiler och vätska skulle jag dock rekommendera att du investerar i en pump med ordentlig pumpvolymskapacitet anpassad för ändamålet. T.ex. en Topeak Joe blow mountain eller liknande.

Min Joe Blow Sprint är precis på gränsen till MTB, funkar nästan alltid min inte alltid. Till grusdäck funkar den i hälften av fallen. Men som tur fick jag en kommunal pump runt hörnet.

Jo men vad drar du för slutsatser?

Har du slutat med TL eller har det slutat bli vinter? Annars går det lika bra för TS att resa bort som det går för andra att det blir vinter några månader?
Att det inte är helt problemfritt att lämna däck fyllda med vätska flera månader. Jag kör inte TL längre, främst av andra anledningar.

Kolla in några stora Youtube-kanaler, från t ex Parktools, GCN och däcktillverare. Skippa alla (andra) råd du får på Happy. Här på Happy får du ungefär två helt olika råd per medlem.

Med Tannus menar du då att du redan nu kör med inserts i? För då kör du väl redan utan slang och bör ha vätska i?

Kolla in några stora Youtube-kanaler, från t ex Parktools, GCN och däcktillverare. Skippa alla (andra) råd du får på Happy. Här på Happy får du ungefär två helt olika råd per medlem.
Stort medhåll! Det blir vetenskap av helt ovetenskapliga saker. Tejpa lite, montera en ventil, släng i lite vätska, pumpa och cykla så blir det bra. Tro fan att det verkar svårt med grejer som divideras ur tusen infallsvinklar oavbrutet...

Jag kör med Stan's vätska, funkar kanonbra. Finns i enlitersflaska. Eftersom fälgarna redan är tubeless är det bara att köra när du köpt vätska och ventiler. Tips är att köpa ventiler där ventilhatten innehåller verktyg till ventilkärnan, så vet du alltid vad du har verktyget. Peaty's har såna.

Testade tubeless på allvar för första gången bara förra veckan, detta på gruscykeln.
DT Swiss-fälg/hjul från Fitwheel, Tufo Thundero HD-däck och Tufos egna gummigucka. Hade på lite Schwalbe sätta-på-däck-lätt-smörja på däcken när jag krängde på dom på fälgarna.

Allt passade som en smäck. Satte däcket på plats med min vanliga golvpump från Biltema, kompressorn behövdes inte. Däcken i sig halkade perfekt på plats runt om utan att haka fast och hamna ojämnt, Schwalbe-smörjan gjorde nog susen.

Dom håller trycket nu, en dryg vecka senare. Nöjd so far. Thundero-däcken är väldigt sköna och upplevs av mig som snabba, och jag hade hojen i lördags på en 165km-runda utan att egentligen känna att däcken sinkade mig. I söndags körde jag en kort sväng nere på stan bara för att det var fint väder, och igår blev det totalt 85km pendling frame and tobacco till jobbet.

Tubeless? Ja, kanske inte så dumt ändå.

Titta hellre på youtubekanaler som tex Syd fixes bikes, än tillverkarnas reklam. För tro mig, du kan skruva cykel utan Parktools och andra svindyra grejor.

ojdå, jag som LÄSER parktools guider när jag meckar med biltemaverktyg men det är väl fel då men ingen har sagt nåt.

En sak är i alla fall rätt, att inte gnälla om man inte följt tillverkarens instruktioner.

Jag tyckte parktools youtubeklipp var perfekt när jag som rudis skulle premiära på tubeless. Då körde jag bikesters EMV-verktyg, nedärvda tubelessventiler och Stan's vätska. Funkade alldeles utmärkt. Pedagogisk video som förklarade alla steg.

Vanlig tubeless var noll problem med DT Swisshjul och Michelindäck. Att montera Tannus Tubeless i samma kombination ett rent h-e. Den vanliga konverteringen löstes enkelt med en bra golvpump. Så kör!

Jag tyckte parktools youtubeklipp var perfekt när jag som rudis skulle premiära på tubeless. Då körde jag bikesters EMV-verktyg, nedärvda tubelessventiler och Stan's vätska. Funkade alldeles utmärkt. Pedagogisk video som förklarade alla steg.
Jag tycker också att Parktools guider är klassledande. Oavsett vilket fabrikat man har på verktygen, ser inte det sambandet. Nu kan jag inte minnas att jag kollat just deras tubeless-video, men jag antar att den håller lika hög klass som de andra.

Jag har sett en annan Youtube-video där meken hade en väldigt märklig teknik för tejpning. Jag gör det bättre, trots att jag inte har helskägg, snyggt förkläde och egen youtube-kanal. Så var lite källkritiska därute!

Ok. Såg en parktoolsvideo som var störande mycket reklam, sen har jag inte gjort om det :) Minns inte ens vad den handlade om, minns enbart att jag tröttnade på reklamen.
Ni har säkert rätt. Men föredrar oavsett sådana som kör med enkla metoder och inte så mycket specialverktyg.

Har en flaska Muc-off-vätska hemma men tvekar lite på att använda den. Läste att den skulle täta mycket bra men också vara fantastiskt kladdig. Fanns tydligen också risk för missfärgning av fälgen. Någon här som har erfarenhet?

Hej, någon som provat dessa. De VERKAR bra. Jag har erfarenhet av cushcore som jag tycker är OK.

Jag ska bygga ett nytt hjul till en enduro.
Hoppas på hela fälgar och litet mer stabilitet och funderar på att prova annat än cushcore.
Alternativet blir att sätta dit ett hårt pumpat DH-däck utan insert eller prova Tannus.

Ingen aning om de är bra eller inte men någonstans har jag läst eller hört att inserts som ligger ann mot däcket stjäl energi.

Hej. Ny på tubeless, har kört en månad eller så med tublessvätska från Sportson i mina 29x2.6-däck. Idag fick jag ett riktigt sjungande genomslag och därefter pös luften ur. Gick hem och blåste upp däcket igen. Hittade en minimal buckla i fälgen, men själva läckan verkar vara ett hål precis i kanten på däcket. Se bild. 1) Borde inte vätskan tätat detta? 2) är det lönt att försöka laga däcket? mvh

Bilagor

• IMG_5804.webp
    IMG_5804.webp
    198.2 KB · Besök: 62
Hej. Ny på tubeless, har kört en månad eller så med tublessvätska från Sportson i mina 29x2.6-däck. Idag fick jag ett riktigt sjungande genomslag och därefter pös luften ur. Gick hem och blåste upp däcket igen. Hittade en minimal buckla i fälgen, men själva läckan verkar vara ett hål precis i kanten på däcket. Se bild. 1) Borde inte vätskan tätat detta? 2) är det lönt att försöka laga däcket? mvh
Kör i en ansjovis eller två men det ser ut som om hålet är precis i kanten som ska täta mot fälgen så det är möjligen svårt att få tät.

Jag sprayade med vatten och är ganska övertygad om att det mesta av läckaget är igenom hålet….

Nej det där är för stort för att vätskan ska ta det utan hjälp, du får trycka i en salami för att det ska täta.

Josh Poertner på Silca har förklarat det i en Youtube. Vätskan får problem när trådar i casingen har gått av.

Och värt att laga däcket är det absolut, funkar med en vanlig laglapp på insidan.

Funkar det också där just vid kanten?

Jag har fått de flesta genomslagpunkor tät genom att hålla hjulet horisontellt så att vätskan rinner dit och röra fram och tillbaka lite. Håller med att det här hålet är på större sidan.

Tillbaka
Topp