Dags för vinterdäck vad ska man köpa?

Om man cyklar på en tantcykel på en hockeyrink verkar testet klockrent. Annars skulle jag bara ha det som en väldigt liten del av det sammanlagda beslutsunderlaget innan jag köpte vinterdäck. Jag skulle börja med att läsa de senaste långa dubbdäckstrådarna på happy.

Nu är det ju så att Suomi som så inte finns längre. Suomi Tyres konkade tidigare i år.
De däcken finns inte längre.

Med det sagt....

Det är nåt företag som köpte upp Suomi och startade om det. Sortimentet ser annorlunda ut även om det är snarlikt det gamla. I Sverige är det Crescenthandlare som saluför dom men priserna är heeelt uppåt väggarna snordyrt...
Jag skulle ha valt något annat just nu... Med tanke på priserna...

Senast redigerad av en moderator:
Ok, det verkar vara schwalbes och Soumi samt några okända märken man aldrig hört talas om som avhandlas. Jag har läst en del av dessa kilometerstrådar, dock kommer ingen fram till någon kontenta. Det verkar som det bredare underlaget saknas man logiskt sett kanske inte plöjer igenom så många olika vinterdäck på cykel.

Tack ändå för svaren.

Spacekitty sa:
Skulle du kunna sammanfatta det 58 sidiga dokumentet lite snabbt?

Sammanfattning
Vinterdäck till cykel – ett jämförande test
av Mattias Hjort (VTI)
Syftet med denna studie har varit att jämföra väggreppet för olika dubbade cykeldäck, samt ett par
odubbade vinterdäck, genom tester med cyklist. Utöver väggrepp så testades även andra egenskaper
som kan vara viktiga för en cyklist, så som rullmotstånd och slittålighet.
Däckens väggrepp på is testades genom bromstester och manövreringstester inomhus i en ishall. Fyra
olika testförare användes för att fånga upp skillnader i förarbeteende samt för att få en variation av
cyklistens vikt. Däckens rullmotstånd mättes genom utrullningsförsök inomhus. Slutligen testades
väggreppet på torr och våt asfalt genom bromstester utomhus. Mellan de olika testerna så undersöktes
dubbdäcken med avseende på antal tappade dubbar i syfte att utröna dubbdäckens slittålighet. Totalt
testades sju olika dubbdäck, två dubbfria vinterdäck och ett sommardäck.
Bromstesterna på torr och våt asfalt kunde inte påvisa någon skillnad i prestanda mellan de olika
däcken. Vinterdäcken, dubbade likväl som dubbfria, hade lika bra grepp på asfalt som det testade
sommardäcket. När det gäller isgrepp så var det de två däcken med flest dubbar, 240 stycken, som var
klart bättre än de övriga.
Rullmotståndtesterna visade på skillnader mellan de olika däcken och det är inte mängden dubbar utan
snarare gummiblandning och punkteringsskydd som har störst påverkan på rullmotståndet.
Slitagetesterna indikerade att några av de testade modellerna kan vara särskilt benägna att tappa
dubbar, men då testerna endast inkluderade två exemplar av varje däckmodell så går det inte att dra
säkra slutsatser angående slittålighet

En annan fråga. Jag har ett par nokian som säkert är 5 år gamla, 240W till racern. När blir däck gamla? Det var ett tag sedan jag använde racern på vintern.

elcykeljohan sa:
Ok, det verkar vara schwalbes och Soumi samt några okända märken man aldrig hört talas om som avhandlas. Jag har läst en del av dessa kilometerstrådar, dock kommer ingen fram till någon kontenta. Det verkar som det bredare underlaget saknas man logiskt sett kanske inte plöjer igenom så många olika vinterdäck på cykel.

Tack ändå för svaren.
Jag tycker de flesta är överens om i grova drag följande i alla trådar:
Nokian/Suomi håller hur bra som helst och har mycket bra egenskaper på ren is och snö men rullar dåligt och är mindre trevliga att cykla på.
Schwalbe rullar bättre, har bättre asfaltskänsla men ngt sämre (men tillräckligt enligt de flesta) egenskaper på is och snö. Väldigt många tycker kvaliteten är undermålig. Slits fort och tappar dubb.
(Continentals nya dubbdäck har färre testat, jag är en av få verkar det som. Jag tycker de är överlägsna ovanstående däck sammanlagt.)
Tillägg: om du menar att alla inte är överens om vad som är bästa vinterdäcket för alla så har du förstås rätt.

Senast ändrad:
Enkelt förklarat (bortse VTI testen): du köper det plånboken tillåter det finns inga "billiga" vintersulor helt enkelt. Fler dubb lika med mer grepp men också mer trögrullat 90% av vintercyklingen i storstockholmsområdet (göteborg sägs ha mer isbelagda färdytor och norra sverige har mer snöunderlag) Schwalbe har haft problem med inåt-migrerande dubbar som ger punkteringar "en masse" men det var en eller två säsonger sedan så ser du billiga schwalbe så kan det mycket möjligt vara just problem batch, bättre att köpa till fullpris hos stor handlare med omsättning.
Jag kör odubbade vinterdäck sedan två vintrar i storstockholmsområdet (Michelin stargrip)
Mvh /C

Lejon sa:
elcykeljohan sa:

Tack ändå för svaren.
Jag tycker de flesta är överens om i grova drag följande i alla trådar:
Nokian/Suomi håller hur bra som helst och har mycket bra egenskaper på ren is och snö men rullar dåligt och är mindre trevliga att cykla på.
Schwalbe rullar bättre, har bättre asfaltskänsla men ngt sämre (men tillräckligt enligt de flesta) egenskaper på is och snö. Väldigt många tycker kvaliteten är undermålig. Slits fort och tappar dubb.
(Continentals nya dubbdäck har färre testat, jag är en av få verkar det som. Jag tycker de är överlägsna ovanstående däck sammanlagt.)
Tillägg: om du menar att alla inte är överens om vad som är bästa vinterdäcket för alla så har du förstås rätt.
Conti finns denna helg för 399kr hos XXL: https://www.xxl.se/continental-contact-spike-240-studded-42-622-mm-dubbdack-cykel/p/1163945_1_style

Tack för alla svar. Jag kör gärna med så bra däck som möjligt och tar inte några chansningar. Jag bröt ett ben i handen för det var halt en enda morgon och på akuten sade de att den var en uppsjö av människor med brutna ben just den morgonen för det var "lite" halt.

Jag köpte schwalbe ice spiker pro vikbara. Borde väl funka att köra dessa med gucka? Har inte fått hem dom än men tänkte testa det iaf.

krull sa:
Ja. De är bra som bakdäck tycker jag. Tveksamt som framdäck.
Rullar lätt, komfortabla och hyfsade på snö och slask. Dock är isgreppet dåligt iom att dubbarna ej ligger mot underlaget när man kör rakt fram. Man måste vara medveten om att dubbarna helt enkelt bara gör lite nytta när man svänger och/eller redan fått sladd.

Lejon sa:
krull sa:
Rullar lätt, komfortabla och hyfsade på snö och slask. Dock är isgreppet dåligt iom att dubbarna ej ligger mot underlaget när man kör rakt fram. Man måste vara medveten om att dubbarna helt enkelt bara gör lite nytta när man svänger och/eller redan fått sladd.

Kanske kan man släppa ut luft och köra dom med lågt tryck när det isigt så dubbarna ligger mot underlaget.

Ok, det finns en 38a också med fler dubb, för 62 euro/st.https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=340667;menu=1000,4,22,35;pgc%5B128%5D=18558

Dom där Contact spike ser inte ut att ha nått någon bredare marknad och finns bara som 42or?

Senast ändrad:
krull sa:
Ok, det finns en 38a också med fler dubb, för 62 euro/st.https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=340667;menu=1000,4,22,35;pgc%5B128%5D=18558

Dom där Contact spike ser inte ut att ha nått någon bredare marknad och finns bara som 42or?
Gravdal är ett annat däck med fler dubb även i mitten. Sannolikt bättre grepp men trögare gissar jag.
Visst kan man köra Xerxes med mindre luft - jag tror det är vad tillverkaren rekommenderar vis is - men iom den lilla luftvolymen får man då lätt genomslag och de rullar förstås sämre. Det är inte ett bra alternativ tycker jag. Vill man ha bra isgrepp ska man välja andra däck.

Anledningen till att Contact Spike inte nått ut tror jag är flera: de dök upp sent förra året utan att info fanns ens på deras egen hemsida och de var dyra, vinterpendlingsmarknaden är inte så stor och de flesta människor är konservativa och köper hellre nåt de redan testat. Vad jag sett av recensionerna här av folk som testat däcken är alla utom en nöjda och tycker de är bättre än SMW, men det skulle behövas fler som testar dem och recenserar. Jag har tydligen redan gjort mer reklam för dem än vad som är friskt så det behövs fler recensenter.

Såg att de finns i 37 också:https://www.cykelkraft.se/dubbdack-continental-nordic-37x622mm240st-dubb

Dubben ser ut att sitta mer centrerade än på SMW.

Jag tycker det är lite märkligt att de stora tyska nätsidorna inte fått in dessa i sitt sortiment ännu.

krull sa:
Såg att de finns i 37 också:https://www.cykelkraft.se/dubbdack-continental-nordic-37x622mm240st-dubb

Jag tycker det är lite märkligt att de stora tyska nätsidorna inte fått in dessa i sitt sortiment ännu.
Men de där har "bara" 120 dubb, dvs motsvarar Schwalbe Winter. De på xxl har 240 dubb, precis som Schwalbe Marathon Winter.

Berk sa:
Lejon sa:
krull sa:

Kanske kan man släppa ut luft och köra dom med lågt tryck när det isigt så dubbarna ligger mot underlaget.

Det påstås så... dock har det satansdäcket skickat mig i backen. Som bakdäck. Det är bra så länge det inte är is och du åker rakt fram - Då är det extremt lömskt. Men kanske fungerar bättre för lättare cyklister som vågar köra på lägre tryck så att dubbarna når ner. Jag kör numera skinny freddie w104 bak. Otrevligt däck, men verkar hålla bra och ger bra grepp på isen - i övrigt är det kass.
Schwalbe Winter 30mm håller inte för mig bak, annars är det ett trevligare däck att cykla på. Fram håller det bra så där får det sitta kvar.

Hälsingland sa:
Jag köpte schwalbe ice spiker pro vikbara. Borde väl funka att köra dessa med gucka? Har inte fått hem dom än men tänkte testa det iaf.

Jag kör dem med Stans gucka. Ena däcket tätade fint efter att jag skakat runt det lite. Det andra var svårare. Det fick ligga ett tag på vardera sida, ett antal cykelturer och fler vändor liggandes på ena sidan. Efter några dagar tätade det bättre. Det tappar lite tryck efter några dagar, men jag kollar ändå inför varje tur. Det är dock inget trevligt pendlardäck. Jag håller mig mestadels till stigar. Där trivs de fint!

krull sa:

B-C har dem t ex. Men alla kanske inte tagit in.

Mwikner sa:
Hälsingland sa:

Jag kör dem med Stans gucka. Ena däcket tätade fint efter att jag skakat runt det lite. Det andra var svårare. Det fick ligga ett tag på vardera sida, ett antal cykelturer och fler vändor liggandes på ena sidan. Efter några dagar tätade det bättre. Det tappar lite tryck efter några dagar, men jag kollar ändå inför varje tur. Det är dock inget trevligt pendlardäck. Jag håller mig mestadels till stigar. Där trivs de fint!

Lite så jag tänkte mig, jag pendlar inte heller utan cyklar bara för kul nu på vintern. Det är ju väldigt begränsat med stig här när snön kommer så det blir ju mycket skogs och grusvägar.

Förra året vurpade jag och gled ut mitt i vägen på en större väg, hade bara tur att det inte kom någon bil samtidigt. Så det kändes som dubb skulle vara vettigt i år. Får dra i mycket gucka och se till att det torkar fast sidorna ordentligt ?

kul att någon gjort ett examensarbete om dubbdäck :)

intressant om rullmotståndet:

Exjobbet sa:
När det gäller rullmotståndet för dubbdäcken så är Schwalbedäcket med 240 dubbar det klart mest lättrullade. Anledningen till detta kan säkert tillskrivas att just detta testdäck har ett punkteringsskydd som är designat för att ge ett lättrullat däck, till skillnad från exempelvis Schwalbedäcket med 120 dubbar som är utrustat med en annan typ av punkteringsskydd. Det senare däcket har tydligt högre rullmotstånd trots färre antal dubbar. Hur de övriga dubbdäcken i testet är utrustade med avseende på punkteringsskydd framgår inte. De två dubbdäcken från Suomi Tyres sticker dock ut som klara tvåor bakom det fulldubbade Schwalbedäcket när det gäller lågt rullmotstånd.

Bekräftar ju det som ofta sagts ang Schwalbe med 120 vs 240 dubb.

Apropå Conti såg jag det på XXL när jag var där sist, såg bra ut

Hur har det gått för er alla med dubbdäcken hittils?

Inte blivit så jättemycket dubbåkning för mig här i västmanland med det fina vädret, men blev en del i början av vintern. Kör med det nya schwalbe marathon winter plus i 42mm och tycker dom verkar hålla bra jämfört mot schwalbe winter som jag hade förut. Inte tappat en enda dubb hittils.

Tillbaka
Topp