dålig aluminiumbromsyta

andersks

Medlem
dålig aluminiumbromsyta
Hej

Jag undrar om det finns något sätt att förbättra aluminiumbromsytan på mitt gamla diskhjul. Det tar inte lika bra som mina nya hjul och jag har tvättat av det för att se till att det inte ligger någon olja på ytan.

Kan man rugga upp det eller byta ut bromsytan så att den tar bättre?

Mvh Anders Olofsson

dålig aluminiumbromsyta
Alubromsyta på disc? Är det ytan på fälgarna du menar? I så fall vore en bild en god hjälp för fortsatt diskution. Det är nämligen inte säkert att det är tänkt att man ska kunna bromsa mot fälgen.

dålig aluminiumbromsyta
Jag antar att det är ett diskhjul och inte ett skivbromshjul. Och att det är ett som är tänkt att bromsas på, och inte ett trackhjul.

I så fall finns det speciella gummin att gnugga rent bromsbanan med. Har aldrig använt ett sådant själv dock.

dålig aluminiumbromsyta
Japp det är ett diskhjul och inte ett hjul för diskbromsar.

Jag har ställt om bromsen då diskhjulet är smalare än mina andra hjul. Bromsen tar i tidigt så det är inte felet.

Får kolla på det där gummit man ska kunna gnugga emot bromsytan. Tack för tippset.

Mvh Anders Olofsson

dålig aluminiumbromsyta
Vad har du tvättade du cykeln med?
Själv fick jag gå på med Svinto på en gammal cykel där delar av bromsklossarna och annan skit satt kvar på fälgen. Tvätta med lite avfettningsmedel efteråt.

dålig aluminiumbromsyta
andersks skrev:
-------------------------------------------------------
> Bromsen tar i tidigt
> så det är inte felet.

Men om du bara ställer om vajern så får du ju fel vinkel (=sopig bromsverkan) på padsen men du kanske har justerat det med?

dålig aluminiumbromsyta
andersks skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp det är ett diskhjul och inte ett hjul för
> diskbromsar.

Då ber jag om ursäkt för min okunskap, och lycka till med att få till bättre bromsverkan.

dålig aluminiumbromsyta
Jag köpte ett slags suddgummi från Mavic som skulle fixa bromsytan på deras fälgar. Försökte använda det men det var sjukt jobbigt att sitta och sudda bort skiten på en helg fälg så jag tappade bort det.

dålig aluminiumbromsyta
Jag ställer om bromsarna när jag byter hjul så det är inte inställningen.

Får kolla på det där suddgummit

Har tvättat av allt med avfettning men inte gått lös med svinto =)

Får testa mig fram.

Tack för allt hjälp =)

Tillbaka
Topp