Dåligt grepp på fälgar - singlespeed

jskn002

Ny medlem
Hej!

Har byggt om farsans gamla Cresent världsmästarcykel till singlespeed. Går som en klocka till att man kommer på att man behöver bromsa. Fälgarna är gjorda av rostfritt stål och Shimano long reach bromsar sitter på. Friktionen dem emellan är allderles för dålig, speciellt när det regnar.

Någon som vet hur man kan öka friktionen så bromsbeläggen tar bättre?

Tror ni det skulle funka att lägga några lager lack som gör att friktionen blir bättre eller dyl.

OBS! Cykel ej klar på bilden! ;)

Tacksam för alla svar! :)

Bilagor

• 20150406_185042.jpg
    20150406_185042.jpg
    59.9 KB · Besök: 22
Det antagandet är helt korrekt. Då jag kapade bockstyret ville jag ha bromsarna som på ett "vanlig" styre. Har sett många andra ha liknande uppsättningar och tänkte att det skulle fungera finfint. Men det kanske de alltså inte gör? Och vad skulle jag använt för bromsreglage annars?

Tror dock fortfarande att jag måste göra något åt fälgen då den tar rätt bra i torra förhållanden men typ inte alls när de regnar.

Är bromsarna och framförallt bromsbeläggen och/eller vajer och vajerhöljen gamla? Nya vajrar och vajerhöljen samt nya bromsbelägg gör susen i så fall.

V-bromsreglage (MTB) har annan utväxling än lvg-bromsar vilket gör att om man kombinerar dem får man fel bromseffekt. Ett par crossreglage (t ex http://www.singletrackbikes.co.uk/m7b0s391p32171/Salsa_Cyclocross_Levers) är bättre.

jskn002 skrev:
-------------------------------------------------------
> Friktionen dem emellan är allderles för dålig,
> speciellt när det regnar.

gandhi skrev:
> Är bromsarna och framförallt bromsbeläggen
> och/eller vajer och vajerhöljen gamla? Nya vajrar
> och vajerhöljen samt nya bromsbelägg gör susen
> i så fall.

Yes, allt är utbytt. Bromsmekanism, belägg, hölje. vajer och reglagen är sprillans nya.

Jag ska kolla upp cross-reglagen!

jskn002 skrev:
> Det antagandet är helt korrekt. Då jag kapade
> bockstyret ville jag ha bromsarna som på ett
> "vanlig" styre. Har sett många andra ha liknande
> uppsättningar och tänkte att det skulle fungera
> finfint. Men det kanske de alltså inte gör?

Nej, som du märker gör det inte det. Du får inte ut någon kraft till beläggen med den utväxling de reglagen ger. Det är därför de tar dåligt.

Skaffa bromsreglage för cantibromsar, som Shimano BL-R550. Eller landsvägsbromsreglage för platt styre. Det är typ samma sak.

---

Crossreglage kan man också använda, men det är helt klart ett fulmek.

Senast ändrad:
Tack för svaren!

Inte trodde jag de kunde ha en så stor inverkan, tar i för kung och fosterland nu och inget händer. Alltid lär man sig något nytt!

emmer skrev:
> Fast oavsett så är rostfria fälgar och bra
> bromsar vid väta något man inte kan ha
> samtidigt.

Stämmer. Bromsarna blir aldrig riktigt bra, men tillräckliga för normala förhållanden.

Har haft en sådan cykel för länge sedan och när det regnade fick man planera efter dåliga bromsar. Kunde bli spännande...

Lucifer skrev:
> Är det inte tvärtom, att v-bromshandtag drar mer
> vajer?

Precis. Och då får man sämre hävarm. Det kan verka lite bakvänt rent intuitivt, om man vill se den långa änden väjer som den långa änden av hävstången, men jag lovar att det är så.

Man kan tänka som så att man byter kraft mot längd (som man alltid gör på en hävarm). V-bromshandtag drar vajern längre, men tappar kraft.

Tillbaka
Topp