Dåligt med luft i framdäcket pga hoppande?

BadBoy09

Medlem
Ibland hoppar jag lite med min AM-cykel, det kan vara bunnyhopp eller små hopp när terrängen underlättar det. Men efter bara några hopp så har jag mindre luft i framhjulet. Vad kan det bero på?

Försvinner luften bara längst ned i däcket eller är det runt hela?
Om det bara är längst ned har du nog landat lite för hårt så att du komprimerat luften.
Försök att med händerna fördela luften lite jämnare runt däcket...

Kanske kör med för tunn luftblandning?
Prova att köra med ca 78% kväve och 20% syre +ANNAT

Alternativt glömde du byta till vinterluft natten till 30/10.

Senast ändrad:
Om du upplever att luftens volym i däcket (eller hjulet??) förändrats så kan det bero på följande omständigheter (enligt gaslagen):

pV = nRT

p = gasens tryck (i N m-2)
V = gasens volym (i m3)
n = substansmängd eller molantal (i mol)
R = gaskonstanten (8,3145 J mol−1 K−1)
T = absoluta temperaturen (i Kelvin).

Alltså:

1) Lufttrycket förändrades under hoppet, tex genom PLÖTSLIGT väderomslag eller att du landade VÄLDIGT mkt längre ned än uthoppet.
2) Luftens temperatur ändrades KRAFTIGT, t.ex. genom att du landade i ett s.k. köldhål.
3) Luftens volym ändrades, alltså läckte ut på något sätt, eller på annat sätt omfördelade sig i däcket så att det upplevdes som att det var mindre luft i den del av däcket där du kände efter. Om luften t.ex. kyldes av väldigt kraftigt, kan den i flytande form lägga sig helt och hållet i ena halvan av däcket, medan den andra då verkar vara helt tom.

Det kan också ha varit så att du förvarar cykeln hängande, se http://happymtb.org/forum/read.php/1/1526810 , då upphör de flesta kända cykellagar att gälla.

Har du långa eller korta strumpor förresten?

Fast då borde den ju ha ändrats endast inne i själva däcket, för annars skulle man ju inte ha märkt någon skillnad. Det kanske uppstår ett parallellt universum i däcket, med egna värden på elektronens laddning, gaskonstanten och andra trivialiteter.

Hohoho :)

Tänkte mer om det var skillnad på slang och slang... Kanske vissa som har pissiga ventiler eller om det är dåligt gummi. För något år sedan fick jag en lång tunn försvagning (ungefär som en reva fast inte helt igenom) på en slang bara för att jag cyklade lite våldsamt upp för en trottoarkant. Försvagningen hade ett mikroskopiskt hål vilket gjorde att luften pös ut när man cyklade på fler hinder efteråt.

Tillbaka
Topp