Dalsland runt 2016

setreus

Aktiv medlem
Dalsland runt 2016
Tänkte man kunde diskutera val av cykel, däck + ANNAT i en speciell tråd.

Någon som körde förra året och vill dela med sig av erfarenheter och/eller bilder?

Dalsland runt 2016
Det var blött och fullkomligt EPISKT®.

Körde då på Conti CX Speed vilket funkade ypperligt. Det roligaste var när allas bromsklossar tog slut, oavsett skiv- eller fälgbromsar.

Kör självklart i år igen!

Dalsland runt 2016
emilh sa:

Körde då på Conti CX Speed vilket funkade ypperligt. Det roligaste var när allas bromsklossar tog slut, oavsett skiv- eller fälgbromsar.

Dåligt förberedda eller så bromsade ni för mycket :p

Dalsland runt 2016
emilh sa:

Körde på stålräder och Conti 4s 28mm förra året, kommer definitivt köra på CX och antagligen CX Speed i år om det blir liknande terräng.

Dalsland runt 2016
Planerar att köra på min Canyon Endurace, just nu med Challenge Paris-Roubaix däck. Ska se om det inte får plats ett par Strada Bianca på 30mm.

Dalsland runt 2016
Det blir mindre "oklassificerat" och mer vanlig grusväg/asfalt i år än tidigare år kompenserat med längre distanser, men för det inte mindre fina vägar och vackra vyer. Knepigaste underlaget kommer på söndagen om man inte kör "lazy"-varianten.

Funderade lite på att planera om och ta landsvägshoj med 25-28mm däck istället vilket skulle funka, men tror nog jag håller fast vid orginalplanen som är CX med Compass Bon Jon Pass.

Dalsland runt 2016
Alltså årets ride har betydligt fler asfaltspartier än förra årets ride. Det betyder att det kommer att gå fortare samt att man inte kommer att ha alltför mycket nytta och glädje av en masse mönster, snarare tvärtom. Bäst att köra så snabbrullat som möjligt, men ändå förstärkt. Jag kör på Schwalbe Durano SnakeSkins, samma som förra året. Funkade bra då så jag hoppas de funkar i år med. Mina kompisar kör Spec Roubaix, Spec Turbo, typ samma typ - tjockare men omönstrade.

Dalsland runt 2016
Det här såg rätt kul ut, framförallt lite bilder jag hittade från 2015.. Någon som har tips om andra liknande arrangemang som inte bara är asfaltsnötande?

Dalsland runt 2016
xyklisten sa:
xyklisten sa:
Planerar att köra på min Canyon Endurace, just nu med Challenge Paris-Roubaix däck. Ska se om det inte får plats ett par Strada Bianca på 30mm.
Det närmar sig och beslutsångesten över cykelval är total.....
Det blir racern, med 25mm Schwalbe pro one på hopplöst tunga hjul med smala fälgar ;). Tyvärr inte tubeless då de nya hjulen verkar komma imorgon(oerhört dålig tajming där...)

Dalsland runt 2016
Gick det bra med den kombinationen?
(Funderar själv på om de däcken funkar på Canyon Endurace AL med Mavic Aksium fälgar och 105 bromsar)?

xyklisten sa:

Dalsland runt 2016
Någon som sitter och trycker på en GPX från denna tur? Har väl säkert uppdaterats några gånger sedan senast denna tråd hade någon aktivitet.

Tillbaka
Topp