Dalsland XC

Dalsland XC
Tyckte arrangörerna gjorde ett bra jobb.

Men va var det för bana egentligen? 99 % grus- och asfaltsväg? Man hör ju skräckhistorier om att grenserittet och cykelvasan ska vara tråkiga grusvägsrallyn, men det kan inte vara något i jämförelse med Dalslands "XC".

Dalsland XC
Allt inne i centrum var schysst och trevligt men banmarkeringarna var okonsekventa och bristfälliga på en del ställen. Tråkigt när förstagubben behöver bli osäker på vart man ska eller det måste tvärbromsas för att den nya vägen dyker upp överraskande.
Mycket grus, men de få stigmeter som fanns var iallafall väldigt fina. :)

Dalsland XC
Vi hade en fantastisk dag i de dalsländska skogarna! Arrangemanget fungerade utmärkt och funktionärerna var glada och hjälpsamma. Vädret var fantastiskt och cyklingen avslappnad och rolig. Det är väl härligt att vi har långlopp med olika karaktär, det gör cyklingen rikare! Första gången vi körde mixed klass, det gör vi snart om, kul form!
Anders o Alexandra

Dalsland XC
Stort tack till arrangörerna och vädergudarna. Min första tävling gav mersmak. Dock så var placeringen av sista depån dålig, hade för mycket fart in och ville inte bromsa.

Senast ändrad:
Dalsland XC
Då är det snart Dalsland XC, 2 mai.

Jag har aldrig cyklat et grusrally innan. Såg lite klipp från norska Birken och jag blev så förvånad over hur mycket asfalt det var. Hur är banan i Dalsland XC?

Vad är det för däck man borde satsa på? Har fått låna en XC hoj, sitter Thunder Burt på denna. Funkar det?

Tackar för eventuella svar!

Dalsland XC
Illumination skrev:
-------------------------------------------------------
> Då är det snart Dalsland XC, 2 mai.
>
> Jag har aldrig cyklat et grusrally innan. Såg
> lite klipp från norska Birken och jag blev så
> förvånad over hur mycket asfalt det var. Hur är
> banan i Dalsland XC?
>
> Vad är det för däck man borde satsa på? Har
> fått låna en XC hoj, sitter Thunder Burt på
> denna. Funkar det?
>
> Tackar för eventuella svar!

ta racern

Dalsland XC
Illumination skrev:
> Har ingen racer. Varför använder man inte en CX
> i Vasan, Birken och allt vad dom heter?

för att det inte är tillåtet.

Dalsland XC
Illumination skrev:
> Bockstyre förbud eller hjulstorlek? En CX/pendel
> hoj med platt styre är ok?

Ja, det är okej. Det är även okej med CX i motionsklass. Det är även en och annan som kört Cykelvasan med CX i motionsklass.

Dalsland XC
Illumination skrev:
> Då är det snart Dalsland XC, 2 mai.
>
> Vad är det för däck man borde satsa på? Har
> fått låna en XC hoj, sitter Thunder Burt på
> denna. Funkar det?
>

ThunderBurt kommer att fungera finfint. Du kanske ska välja SnakeSkin-varianten om du vill ha lite extra punkaskydd.

Dalsland XC
Fulkinesen skrev:
> Illumination skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Då är det snart Dalsland XC, 2 mai.
> >
> > Vad är det för däck man borde satsa på? Har
> > fått låna en XC hoj, sitter Thunder Burt på
> > denna. Funkar det?
> >
>
> ThunderBurt kommer att fungera finfint. Du kanske
> ska välja SnakeSkin-varianten om du vill ha lite
> extra punkaskydd.

Då får TB sitta på, ska kolla upp om det är SnakeSkin. Annars får jag ta det lite försiktigt.

Dalsland XC
Det är några partier på Dalsland XC som jag definitivt inte skulle vilja cykla racer på, men det hade förmodligen gått att ta sig runt.
Jag körde Conti Speed King och det kändes ganska optimalt då det var torrt. Motsvarande Schwalbe är nog Furious Fred eller nåt.

Dalsland XC
Notera att man nu har hittat en singletrack som löper parallellt med den sydliga asfaltsträckan från tidigare år. Ny sträckning alltså, mer stig, mindre asfalt. Dock fortfarande en hel del grusväg......!

Tillbaka
Topp