Dämpad framgaffel eller inte

henrikrosen

Ny medlem
Svarade på en annons på Blocket förra veckan på en MTB som jag vart sugen på. Enda kruxet var att det satt en eftermonterad stel carbongaffel på. Inget vidare tänkte jag eftersom jag kommer köra på lite stigar och i skogen mestadels.
Jag har varit borta från MTB cyklingen i 9år så jag har inte hänt med lite, men är det verkligen som säljaren påstår att stela framgafflar är på väg tillbaka?

henrikrosen skrev:
-------------------------------------------------------
> men är det verkligen
> som säljaren påstår att stela framgafflar är
> på väg tillbaka?

Om man så vill.

På riktigt lågbudgetcyklar hoppas jag att det blir så. På dem är inte dämpgafflarna särskilt roliga..
Men om man i downhill kommer att slopa dämpare? Tveksamt.

det är ärligt talat skitkul med helstelt. Fast om jag skulle ha helstelt som enda cykel, tveksamt. Men som sagts tidigare, hellre en lätt trevlig stel gaffel än en dålig dämpad.

När jag köpte min första MTB (Bridgestone) 1988 så var det ju stel gaffel som gälde. Sen när jag bytte till en GT med dämpad gaffel fick jag betylidgt mer flyt på cyklingen. Nu pratar jag ju om att köra i skogen på stigar och små traktorvägar enbart för motionssyfte och ett kompliment till landsvägscyklingen.

Vad är det för cykel och gaffel på? Pris på den? Du kan ju alltid sälja gaffeln (till mig kanske) och köpa en ny eller beg dämpad gaffel och byta.

Jag personligen tycker att för cykling på fina stigar och grusvägar, tänk långlopp. Är en stel gaffel perfekt och att föredra. Hade själv en på min förra cykel, men pga flytt till område med mer stökig terräng bytte jag till kortslagig fs. Ett däck med lite större luftvolym fram och lätt kolfiber gaffeln är många sköna gram att spara jämfört med dämpat :)

Tillbaka
Topp