Dämpad framgaffel för v-broms

Peet

Medlem
Hejsan

Är ny frågeställare men länge läst på forumet :).

Tänkte höra med er vilka framdämpare ni kan tipsa om som fungerar med v-broms, ar en äldre DBR v6 heldämpad som har en "slut" Judy xc från 89 kom orginal med cykeln. Cykeln i helhet fungerar bra då den inte använts så mkt senaste 7åren förutom slut framdämpare o knarr i pedalerna!!.

De här har jag kikat på recon silver coil och tora 302.

Vilken skulle ni rekomenderat av dessa, eller finns det någon helt annan? Måste fungera med v-broms då jag inte uppgraderar föränn jag köper ny cykel.

// mvh Peter

Peet skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan
>
> Är ny frågeställare men länge läst på
> forumet :).
>
>
> Tänkte höra med er vilka framdämpare ni kan
> tipsa om som fungerar med v-broms, ar en äldre
> DBR v6 heldämpad som har en "slut" Judy xc från
> 89 kom orginal med cykeln. Cykeln i helhet
> fungerar bra då den inte använts så mkt senaste
> 7åren förutom slut framdämpare o knarr i
> pedalerna!!.
>
> De här har jag kikat på recon silver coil och
> tora 302.
>
> Vilken skulle ni rekomenderat av dessa, eller
> finns det någon helt annan? Måste fungera med
> v-broms då jag inte uppgraderar föränn jag
> köper ny cykel.
>
> // mvh Peter

Kan starkt rekommendera Tora gaffeln med U-turn 85-130mm och poploc. Riktigt skön.

Kommer cykeln bli mycket högre fram om jag tar en 130mm framfjädring mot (tror jag har 80mm) idag? Eller blir det så att den fjädrar ut längre och "niger" mer när jag cyklar.

Försökte läsa på rockshox hemsida men vad menad praktiskt med u-turn & poplock?? :)

Om jag tvekar mellan Tora o recon gaffeln som är likvärdiga i pris, skiljer mest att Tora gaffeln är justerbar i fjädringsväg?

Tack för svaren Sålänge ;)

Borde det inte bli billigare att skaffa en lämplig framgaffel med skivbroms och bara byta bromshandtaget? Jämfört med att hitta en gaffel med rätt fästen och ändå ha en sämre broms när man är klar.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Risken är att man måste byta hjul också.

Ah, det klart... :D

Tänkte på att byte till dämpare som klarar bara skivbroms, finns så mkt mer att välja på idag. Mina nav är vad jag ser inte förberedda för det.

Vet ni vad man kan uppleva för skillnad mellan de två dämpade gafflarna förutom att Tora gaffeln kan justera sin fjädringsväg. Recon är lite lättare såg jag.

Skillnaden mellan en bra o en dålig gaffel är enl min erfarenhet enorm!
En bra gaffel känns som att köra på moln o en dålig känns som å kör i ett träsk ungefär.
Har du råd så skulle lägg lite extra på gaffeln- även en dålig gaffel kostar mycket och då blir det sas ännu dyrare att byta upp sig. Iofs är väl lägstanivån på gafflar rätt ok nuförtiden o de du kollar på är säkert ok.

Edit: ska du byta till skivbroms och ändå måste köpa nytt hjul så uppgradera til 15mm axel samtidigt.
Hjul köper du snorbilligt på tex www.actionsports.de

/T

Senast ändrad:
4000+ är nog lite överdrivet för att få en bra gaffel i XC-sammanhang. Finns ofta reor som gör att man kan hitta för 2-2500 för en gaffel som är helt okej. Faktum är att gaffeln som satt på tjejens snikhoj som vi köpte förra året fungerar helt okej. Naturligtvis långt ifrån de bästa men som sagt helt acceptabelt.

Dessutom börjar det nog bli rätt svårt att hitta värstinggafflar som tar V-broms nu för tiden. Det var problem när jag letade för några år sen iaf och jag har svårt att tro att det har blivit lättare.

/Freddo

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp