Dämpare, Bra eller Anus?

Ztubben

Medlem
Dämpare, Bra eller Anus?
Att diskutera dämparens vara eller inte vara känns lite onödigt med tanke på att du mer eller mindre inte får tag i en hoj utan nu mer.

Så nu till min fråga, Rock shox, Manituo & Fox är ju mer eller mindre "säkra" märken men då kostar ju hojen ofta där efter också.

Hur ser det ut med dämpare som tex RST Gila 100 TnL, Suntour Raidon LOD mfl..

Till saken hör att jag inte är någon lättviktare (120kg) så jag måste mer eller mindre ha en luft gaffel är jag dumsnål om jag inte köper ett "stort" märke

Dämpare, Bra eller Anus?
RST Gila har jag provat.
Satt på min pendlare innan jag bytte till stelt.
Kändes visserligen ganska robust byggd men dämpningen var ett skämt.
Inga möjligheter att ställa in nåt, väldigt tung.
Det som förvånade mest var total avsaknad avrebound.
Det satt nån gummibussning som förhindrade "klånket" efter en återfjädring istället...

Ren skit alltså.
Rock shox Dart som ligger i samma prisklass är ljusår bättre.

Dämpare, Bra eller Anus?
Förr i tiden så var nog RST och Suntour klassade som riktiga skitdämpare (framför allt dom enklare varianterna med elastomerdämpning) och det ligger nog som i fatet fortfarande.

Det skulle vara kul med en test där man jämför dessa "lågprismärken" mot dom stora etablerade tillverkarna. (något för Happy kanske?)

Dämpare, Bra eller Anus?
Har raidon LOD på min AM-Hoj, funkar fint tycker jag, ställbar rebound har den också.Jag forskade en del på nätet innan köp och det verkar som raidon serien och uppåt ska vara ok. :)

Dämpare, Bra eller Anus?
Ok vore som sagt skoj med ett mer utförligt test utav marknadens alla "budget" dämpare eller inte bokstavligen alla men några i alla fall. Kommer ihåg polarens heldämpade hoj som hade elastomer inlägg i baksvingen, det var som grejer det ;-)

Dämpare, Bra eller Anus?
Suntour Raidon och Epicon är ju inte budgetdämpare (alla håller nog inte med mig, men så är det), de är ju mer i något slags mellansegment. Även om de är bra för sitt pris så tar jag lätt en Rockshox om jag måste välja (även om den skulle vara något sämre). Tillgång till reservdelar är en viktig faktor för mig. Går en tätning så vill jag kunna få tag på en ny.

Dämpare, Bra eller Anus?
Hade en Scott Uniscock 92 eller 93 tror jag, den var inte bra!.

Bilagor

• pict0119_1024x768_125.jpg
    pict0119_1024x768_125.jpg
    131.8 KB · Besök: 19
Dämpare, Bra eller Anus?
Har en Epicon RLD på vinterhojjen, tycker den fungerar utmärkt och skulle tippa att den hamnar mellan Recon och Reba ifall man jämför med Rockshox. Prisvärd!

Dämpare, Bra eller Anus?
Får du tag i en dämpare av sämre sort så spelar det ingen roll om du har bra ram och hjul för det kommer förta känslan och funktionen ändå.
Vet inte vilket som är att föredra mellan luft- och fjäderdämpning men väger du 120kg så kanske du ska ha nåt som inte är gjort enbart för att va lätt på pappret utan nåt som funkar bra i skogen.
Spara in på rätt saker, när det gäller dämpargaffeln så kanske det inte är rätt komponent att snåla med..

Dämpare, Bra eller Anus?
Bättre att snåla in på hjulen än att snåla in på gaffeln. Billiga hjul fungerar bra, de är bara tunga. En billig gaffel är både tung och fungerar dåligt.

Tillbaka
Topp