Dämpare för 5000:-

1817

Ny medlem
Jag håller på att ge upp min Dart 2 gaffel som aldrig har gjort sitt jobb bra, letar efter en ersättare för max 5000:- gärna mindre.
Kommer använda den till xc så en 80-100mm borde vara lagom.
Vad ger mest dämpare för pengen?

Något fin på rea... satsa på -08 el -09 har du verklig tur så skramlar det runt en -07:a någonstans på nätbutikerna. Det har stått rätt så still de senaste åren. Med lite undantag och skillnader modeller emellan såklart.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Det har stått
> rätt så still de senaste åren. Med lite
> undantag och skillnader modeller emellan såklart.

Utom för Rock Shox, som infört sin Black Box-dämpning i sina högre modeller istället för Motion Control. Har hört mycket gott om BB och är fortfarande inte säker om jag skall överstiga min budget med 50% eller så och köpa en Revelation 2010..

För vanlig stigcykling i skogen kan jag inte tänka mig att du märker skillnaden. MC funkar fint där.

Ju längre slaglängd och snabbare man kör, desto mer skillnad blir det.

Det finns mängder...

SIDen ovan e ju en fin svetto-gaffel, här e ett par exempel från CRC i lite olika prisklasser,

Rock Shox Recon SL Lockout 2010, 2010 spänn, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=41565

Manitou R7 Super Absolute 2009, 3440 spänn, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36024

Rock Shox Reba Race Dual Air - PushLoc 2009, 3440 spänn, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=29864

Rock Shox Reba Race Dual Air - Poploc 2009, 3450 spänn, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31919

Rock Shox Reba Team Dual Air - PushLoc 2009, 3785 spänn, http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=38158

/CJ

Det är klart att jag har ju bara tittat på svenska sidor och helt klart är ju att i england och usa så är ju priset annorlunda, kanske blir en beställning därifrån istället.

Rockshox Tora har jag hittat en hos lbs för rätt pengar, någon med erfarenhet av den? Funkar den för "seriös" xc och då menar jag träning 3ggr i veckan och några långlopp eller är den för enkel...

1817 skrev:
> Det är klart att jag har ju bara tittat på
> svenska sidor och helt klart är ju att i england
> och usa så är ju priset annorlunda, kanske blir
> en beställning därifrån istället.
>
> Rockshox Tora har jag hittat en hos lbs för rätt
> pengar, någon med erfarenhet av den? Funkar den
> för "seriös" xc och då menar jag träning 3ggr
> i veckan och några långlopp eller är den för
> enkel...

Om du hitta en Tora för 5000:- är det helt fel pengar.. Reban som CJ postar i inlägget över ditt slår den med längder och är enligt mig en väldigt prisvärd gaffel som har fungerar utmärkt.

R7an hade jag däremot hållt mig undan ifrån. Gick från en Reba till en sådan och den var visserligen lite lättare, men det var den enda fördelen i jämförelse.

nejnejnej, ska du köra xc ska du lägga ner alla tankar på modeller som revelation, tora och recon. beställ från utlandet, england och tyskland rekomenderas, och satsa på en sid eller möjligtvis en reba, dock är reban rätt tung så vill du sprätta på riktigt i skogen är det bara sid som gäller från rock shox sortiment. så resonerar jag iaf, skulle aldrig köra omkring med 1700 g gaffel på hojjen när man inte måste, känns lite väl sunkigt...

Agassi skrev:
> Åhå! Denna tråd följs för sanning med stort
> intresse.
> (Har samma gaffel och funderar starkt på ett
> byte)

Om du med samma gaffel menar dart 2 så förstår jag att du också vill byta........:)

Har kollat mer på reba och det verkar ju vara det jag söker, typ. Ska bara fundera ut vad dom olika betäckningarna betyder så allt blir rätt.

nya SID:en är ett bra alternativ. kanske de även rear ut en durin nånstans. annars ä säkert modellerna under durin i magura sortimentet rätt bra med.

men som sagt, SID:arna som länkats till tidigare i tråden är klart prisvärda grejer.

1817 skrev:
> Agassi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Åhå! Denna tråd följs för sanning med
> stort
> > intresse.
> > (Har samma gaffel och funderar starkt på ett
> > byte)
>
> Om du med samma gaffel menar dart 2 så förstår
> jag att du också vill byta........:)
>
> Har kollat mer på reba och det verkar ju vara det
> jag söker, typ. Ska bara fundera ut vad dom olika
> betäckningarna betyder så allt blir rätt.

Hehe... jepp!
Minns jag rätt från nån annan tråd så har vi i stort sett samma cykel.
Och ja, visst är gaffeln lite trist i förhållande till hur bra cykeln i övrigt känns.

Agassi skrev:
----------------------------------------------------
> -----
> > Agassi skrev:
>
> Hehe... jepp!
> Minns jag rätt från nån annan tråd så har vi
> i stort sett samma cykel.
> Och ja, visst är gaffeln lite trist i
> förhållande till hur bra cykeln i övrigt
> känns.

Lite är ju en underdrift.....:( Men dom var väl tvungna att spara in där.
En Nishiki Team -09 är hojen, har du en likadan?

Länken till SIDen funkar inte för mig, kan ngn berätta vad den kostar.

1817 skrev:
> Agassi skrev:
> --
> > -----
> > > Agassi skrev:
> >
> > Hehe... jepp!
> > Minns jag rätt från nån annan tråd så har
> vi
> > i stort sett samma cykel.
> > Och ja, visst är gaffeln lite trist i
> > förhållande till hur bra cykeln i övrigt
> > känns.
>
>
> Lite är ju en underdrift.....:( Men dom var väl
> tvungna att spara in där.
> En Nishiki Team -09 är hojen, har du en likadan?
>

Har en Nishiki Team -08 och jag ångrar än idag att jag inte köpte SRI Team på en gång :)
Hittills uppgraderat bromsar ett snäpp och bytt vevparti/framväxel till XT.

ginnfilt skrev:
> hille skrev:
> -----
> > Svårt att hitta bättre pris än detta?
> >
> http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?produ
>
> > cts_id=2060
>
> 2008 Reban har ju kända problem så det lär vara
> värt att satsa på en 2009:a.

Jag länkade ju till 09a för en hundring mer ovan...

/CJ

> R7an hade jag däremot hållt mig undan ifrån.
> Gick från en Reba till en sådan och den var
> visserligen lite lättare, men det var den enda
> fördelen i jämförelse.

Har Reba på min HT och R7 på min FS men skulle gärna ha R7 på båda. Vikt är viktigt.

Senast redigerad av en moderator:
Jag satte på min Durin 100 R på Epicen igrå och körde en sväng, den är grymt trevlig. Men Fox F100 RLC gafflen var lättare att ställa in exakt.

/Jerka

Har en begagnad Manitou R7 från 06 på min hoj som känns helt fantastisk jämfört med den manitou axel som satt på. Jag vet inte hur rock shox gafflar är att serva och plocka isär, men r7:an är enkelt uppbyggd. Min är en enklare variant med enkel luftfjäder där den negativa fjädern är en stålfjäder till skillnad från sidens och rebans dual air, det går snabbt att ställa in den.
Det har dock skrivits en del om många måndags exemplar från manitou.
Min r7:a väger ca:1550gr med den justerbara lockout/compression delen som passade direkt ifrån min Manitou Axel. Har jag fattat rätt så är platform dämpningen som r7:an har, i den varianten som är länkad till högre upp, en sorts automatisk lockout/blow off valve vilket verkar kanon om det funkar.

Då blev det till slut en Fox RLC F100 -08, begagnad men i bra skick tydligen.
Den borde dyka upp i början nästa vecka så jag får väl återkomma med recension.......:)

Johannes.K skrev:
> Magura Durin är en kanon gaffel tycker jag!
> Lätt och stabil.
> Här finns ju ett rikt pris att pruta på.
> http://www.noahsark.co.uk/magura-durin-race-2009-
> p-2816.html

hehe, ja har ju just köpt en durin SL för mindre pengar från butik :D

race finns för övrigt billigare på http://shop.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=6308&osCsid=91aj1ua7sitmjig2a6hpmbocl2 , finns även i vit.

1817: grattis till ett köp som troligen är väldigt bra.

Senast redigerad av en moderator:
Var ute igår med den nya dämparen och jösses vilken skillnad! Aldrig mer en dålig lågbudget dämpare på en seriös cykel, då tar jag hellre en stel gaffel.
Kunde cykla fortare med mer kontroll och blev mindre trött också + att jag alltid efter några timmar brukar få ont i ländryggen men det infann sig inte igår.

Det enda minuset jag kan komma på är att det var ordentligt korkat av mig att inte köpa riktiga prylar för längesen.

Foxen puttar nu ner mina Conti raceking från första platsen av saker som faktiskt funkar och som gör att jag cyklar snabbare och längre.

Over and out................

Tillbaka
Topp