Dämparoljor?

dimitri

Aktiv medlem
Dämparoljor?
Hej. Jag har en Boxxer Team 08 och vill byta olja i ytterbenen. Nu undrar jag om den oljan har någon annan funktion än just smörjning? Om den inte har det så bör inte viskositeten spela någon roll?

I samma veva tänkte jag serva min DHX 5:a. Vad är det för skillnad mellan bakdämparolja och framdämparolja med samma viskositet? Stendecs viskositet för dämpar- och 5w gaffelolja har en viskositet på 22.5 @ 40 cSt.

Dämparoljor?
Den smörjer och kyler. Att man kör tjockare olja är bara för att den ska stanna kvar längre. Vet att många kör tunn olja för maximal smoothness men får fylla på lite oftare.

Dämparoljor?
För smörjning så spelar ju viskositeten en rätt stor roll, trög olja är ju trög till allt.

Men jag har börjat köra min Boxxer med 5 eller 7.5w på inrådan av Jon "Preacher", och tycker mig märka att den är lite känsligare för små ojämnheter. Något som absolut märks är dock att man måste serva den MYCKET oftare, typ varannan/ var tredje dag om man kör i Åre. Med 15w gick det att åka i en vecka mellan servicetillfällena.

Bakdämpare: Mina DHX (har haft 2st 4or och 1st 5a) har alltid matats med Motorex Fork Racing Oil (5+15w blandat till ca 7.5w) eller Redline Lightweight. Och det har gått finfint.

http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Suspension_Fluid

Om du vill kolla noga...

Senast ändrad:
Dämparoljor?
OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> För smörjning så spelar ju viskositeten en
> rätt stor roll, trög olja är ju trög till
> allt.
>
> Men jag har börjat köra min Boxxer med 5 eller
> 7.5w på inrådan av Jon "Preacher", och tycker
> mig märka att den är lite känsligare för små
> ojämnheter.

Så en tunnare olja har bättre stiction-hämmande eller statisk friktionshämmande egenskaper och har alltså inget med själva dämparkretsen att göra?

Om man antar att de tillsatser som bakdämparolja innehåller är just av friktionshämmande typ och att bakdämparolja generellt har en högre viskositet, är det då inte bäst att använda den i ytterbenen?

Senast ändrad:
Dämparoljor?
dimitri skrev:
> OskarH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För smörjning så spelar ju viskositeten en
> > rätt stor roll, trög olja är ju trög till
> > allt.
> >
> > Men jag har börjat köra min Boxxer med 5
> eller
> > 7.5w på inrådan av Jon "Preacher", och tycker
> > mig märka att den är lite känsligare för
> små
> > ojämnheter.
>
> Så en tunnare olja har bättre stiction-hämmande
> eller statisk friktionshämmande egenskaper och
> har alltså inget med själva dämpningen att
> göra?
>
> Om man antar att de tillsatser som bakdämparolja
> innehåller är just av friktionshämmande typ och
> att bakdämparolja generellt har en högre
> viskositet, är det då inte bäst att använda
> den i ytterbenen?

Öhh va?
Du vet väl hur en boxxer är uppbyggd? Det är ett separat oljebad för dämpning och ett annat för smörjning av innerbenen (den oljan häller man i ytterbenen).
Tunnare olja flödar upp lättare och smörjer därför mer, och tar följdaktligen slut fortare också. (eller finns det någon bättre förklaring?)

Dämparolja vs. Gaffelolja kan jag inget om, men gissar att det har med temp.tålighet att göra. Bakdämparen når (nästan alltid) högre temp. än gaffeln.

Dämparoljor?
Ja alltså det du beskriver med att tunnare olja i ytterbenen ger ett upphov till högre känslighet i dämpningen av små ojämnheter tycker jag låter som att det uppstår mindre statisk friktion mellan innerbenet och tätningarna i ytterbenet eller övertolkar jag?

Dämparoljor?
Att lägre viskositet ger en känsligare gaffel och ev. mindre stiction är väl inte så konstigt (men det har inget med dämpningen att göra), precis som att den blir segare när det blir kallt och viskositeten stiger?

Dämparoljor?
Jag har prövat lite olika faktiskt, har nu 30wt i min totem. Kan ärligt talat inte påstå att jag märker någon större skillnad..

Det vore kul med en pepsichallenge!

//K

Dämparoljor?
JojjeM skrev:
> Pepsi kan väl omöjligt ge bra smörjning...
>
> :)
>
> /Johan

I så fall torde ju Max var mer lättflytande. Eller varför inte Cola Light under vinter?

Tillbaka
Topp