Dämpning, Scott spark 900 Expert (960?) -21

Sudden19

Aktiv medlem
Hej,

Har en Scott spark 900 Expert -21 som jag bytt typ allt på.. (läst överallt att det är dyrt och dumt att byta saker.. men jag är väl dum helt enkelt..:) )
Tänker att en vacker dag kan jag plocka igen dessa saker och sälja iväg cykeln med originalspec. :)

Nu sitter det på:
GX-Vev med Absolute black oval 34t drev
GX Bakväxel
GX-Shifter
GX-Kedja
Kolfiberstyre
Esi-Grips
Shimano MT7100 bromsar
Shimano RT-66 skivor
80mm 7 gr styrstam vinklad neråt
Sunrace Kasett 11-50.
Vittoria Mezcal 29x2.35, Tubeless
Mavic Crossmax, 25mm id hjul.
Specilized power 143mm sadel

Tycker dock cykeln kan upplevas "svampig" när man cyklar XC-med den, vilket jag oftast gör, därav lite XC-fieringar också....
Skulle det göra stor skillnad att byta dämpare på den?

Nu sitter det "Rockshox judy silver TK Solo Air 130mm travel 15 x 110mm" fram och en X-Fusion bak? (120mm travel tror jag?)

Lättaste och smartaste vore väl att ha skaffat en hardtail innan jag ens köpte denna men , haha..

Förra generationens spark (om det nu är den du har) verkar ha ett förhållandevis lågt anti squat, runt ca 80% vid sag. Aldrig provat en men möjligen kan det förklara svampigheten?
Eller så är trycket i dämparen för lågt, eller däcktrycket för lågt. Eller både och. Vad kör du för sag?

Har prövat köra 25% sag, tycker det är riktigt svampigt då.. så har kört ännu mindre än det? men det är mest bakdämparen som känns svampig iofs, kanske dum rubrik, haha

Har haft en sån (eller har… har inte riktigt sålt den än), dock helt standard. Twinlock är nog det enda jag saknar från den. Kör fjädringen i mellanläge, funkar inte det bättre? Om den är svampig då har vi nog olika definitioner på svampig :-)

Jo jag brukar köra den på stängda läget också.. Men jag kanske är petig!! :)
Ja det också om det inte är alltför brötigt. Jag tror inte just svampigheten blir bättre med annan dämpning. Man kan visserligen få fler justeringsmöjligheter, men å andra sidan kanske du förlorar Twinlock.
Jag upplevde den inte direkt svampig, men om du är petig eller jag är okunnig låter jag vara osagt (det var min första heldämpade cykel).

Tillbaka
Topp