Dåre i Nacka

Dåre i Nacka
Mats65 skrev:
-------------------------------------------------------
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > oskka skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad säger bilistens försäkringsbolag om
> > > ersättningskrav för cykel, kläder och
> > trasiga
> > > kroppsdelar?
> >
> >
> > Förmodligen ingenting innan en eventuell
> > polisutredning sagt sitt, där ansvaret är
> > otvetydligt åt det ena eller det andra
> hållet.
>
> Bilistens trafikförsäkring täcker skadorna
> oavsett vem som orsakade olyckan.
> http://lawline.se/answers/6010

Hoppsan. Detta hade jag ingen aning om, får väl skylla på min smala lycka av att sluppit vara med om sådan olycka varken som cyklist eller bilist.

Dåre i Nacka
Förstår öht inte snacket om cykel- och GC-banor. De lämpar sig ytterst ytterst sällan för landsvägscykling som går snabbare än 20-25km/h. Inte nog med att de oftast är knixiga och fyllda med diverse hinder, de ska dessutom delas med flanörer, hundar, barn och barnvagnar.
Det blir än värre vid de tillfällen då den ligger på fel sida för färdriktningen, som vid platsen i fråga.

Gruppen cyklade på helt rätt ställe, bilföraren är en kriminell idiot som medvetet utsätter andra människor för livsfara för att han känt att någon inkräktat på vad han felaktigt uppfattat som sitt personliga lilla kungarike.

Dåre i Nacka
Liite ot men, jag har funderat på det här med 'statusen' mellan bilar o cyklar och undrar om det inte, till stor del iallafall, är en produkt av att många cyklat som barn/tonåringar och drömt om och längtat efter att fylla 18 och få köra Bil. Och känt sig små och obetydliga på sin cykel.
Och att de blir extra kränkta av att när de nu är vuxna och sitter i sin dyra bil som ändå nte kommer genom köerna andra Vuxna! kommer på cyklar och verkar tycka att det är lika fint.
Och i vårt fina land där klasskillnaderna ökar och det pengarna ger rätten så blir nesan *ännu* större än förr.

Dåre i Nacka
Pugilism skrev:
> "Det var ett backkrön och bilisten ansåg att det
> var olämpligt att köra in i mötande körfält
> på grund av det. Därför ansåg bilisten att den
> skulle ligga bakom och tok-tuta.

Vad det det han sa efteråt?

> medvetna feltolkningar.

Det kan du ju tro att det var.

Dåre i Nacka
A G skrev:
> Där ser man också hur väl tilltagen vägrenen
> till höger är, som "hm" tidigare påtalade!^ ;-)
> Detta är den typ av vägren som nästan
> uteslutade finns där jag cyklar.

Det syns också tydligt att det inte är något problem att samsas på samma sida om vägen, bil och cyklist.

> För övrigt så anser jag att det gäller att
> kunna respektera varandra och underlätta för
> varandra om det är möjligt i trafiken......

Håller helt med. Tyvärr är verkar det vara många paragrafryttare här som snabbt hänvisar till diverse lagar och regler (jag har minsann rätt) istället för att visa lite smidighet i trafiken.

Personligen, om jag är ute och kör bil och möter cyklist och en bil, så går jag (tydligt) ut långt till höger för att underlätta för bilisten att köra om cyklisten.

Dåre i Nacka
Har skrivit under.
Gillade busskampanjen på FB-sidan. Tror det behövs stor tydlighet för att påverka attityd och beteende hos förvirrade bilister. Märker bara i bekantskapskretsen att det byggs upp frustration kring cyklar på väg och cyklar bland gående.

Dåre i Nacka
Fältprästen skrev:
> Pugilism skrev:
> -----
> > "Det var ett backkrön och bilisten ansåg att
> det
> > var olämpligt att köra in i mötande
> körfält
> > på grund av det. Därför ansåg bilisten att
> den
> > skulle ligga bakom och tok-tuta.
>
> Vad det det han sa efteråt?
>
> > medvetna feltolkningar.
>
> Det kan du ju tro att det var.

Ok.

Mycket uttömmande att diskutera med dig. Tyvärr så tillför inte ditt sätt att föra en dialog något till mig så nu sitter jag här och önskar att du var Otto Katz.

Dåre i Nacka
Fältprästen skrev:
> Är det här ett storstadsfenomen?

Näppe. Känner mig hotad var och var annan gång jag är ute på landsvägen utanför lilla Hässleholm. Verkar som om det är cyklister i klunga som gör att vissa bilister tappar självkontrollen. Personer med denna personlighetsstörning som ger brist av självbehärkning borde inte ha körkort. Är det någon typ av ratt-tourettes?

Dåre i Nacka
När man får skäll av gående när man cyklar på cykelvägar (jo gc) klassade som pendelstråk, skäll av gående när man cyklar på endast cykelbana och man påpekar att de går med sin älskade vovve/ungar i tvillingvagn etc i cykelbanan. Skäll av förskollärare med grupp dagisbarn när man påpekar att det kanske inte är jättebra pedagogik att gå med gruppen mitt i vägen och inte på en sida (helst vänster). Just på dessa platser är det cykelförbud på körbanorna... Men har dock har blivit lovad att skyltar kommer monteras ner (får se när det blir av, några lokala trafikföreskrifter var tvugna att rivas...)

Men åtminstone en är visserligen nog inte skitmysig att cykla på i rusningstrafik, eller egentligen andra tider också, rak och fin och inte en jäkel saktar ner på de avsnitt som är 50 km/tim samt vägren saknas i stort sett. Men förbud bör bara finnas på de vägar som man enligt lag man varken får cykla el gå på. Så förbudskyltar ska ner på övriga körbanor!

Dåre i Nacka
Att något så enkelt kan bli så tillkrånglat. Näe, jag överväger faktiskt att gå över helt till mtb. En cykel, en stig. Inga dårar som försöker ha ihjäl mig bakom ratten på sina fordon. Rallykalle - grump 1:0.

Dåre i Nacka
Jenny W skrev:
> Fältprästen skrev:
> -----
> > Är det här ett storstadsfenomen?
>
>
> Näppe. Känner mig hotad var och var annan gång
> jag är ute på landsvägen utanför lilla
> Hässleholm. Verkar som om det är cyklister i
> klunga som gör att vissa bilister tappar
> självkontrollen. Personer med denna
> personlighetsstörning som ger brist av
> självbehärkning borde inte ha körkort. Är det
> någon typ av ratt-tourettes?

Jag tror faktist det. Har hört en del gubbar på jobbet livligt argumenterat om hur jäfla korkade idiotcykliststerna är, hur fåniga, hur fjolliga, hur äckliga, hur dryga de är. Rent hat kort och gott. Något med lycra i klunga som triggar en helt vansinnig ilska. Fenomenet finns, är livsfarligt och kommer tyvärr att skörda fler offer.

Vad man gör åt det vette fan. Personligen löser jag det genom att aldrig vara närmare än 15 meter från annan cyklist på landsvägen så som jag blev lärd en gång i tiden...

Dåre i Nacka
Förra året kom jag med bil ikapp en tvåledsklunga på en ganska smal kurvig länsväg och lade mig bakom i väntan på lämpligt omkörningstillfälle.
Såg några i klungan som jag kände igen och på skoj tutade jag lite aggressivt för att nån skulle vända sig om så jag kunde morsa på gänget.
Svaret blev att klungan breddade sig och några långfingrar stacks upp i luften.

Det är sådana beteenden som retar bilförare.

Dåre i Nacka
Nu var det här ju ett uppenbart fall av idiotbilist, men jag blir ändå förvånad över alla som dyker upp i såna här trådar och hävdar att det inte spelar nån roll vad lagen säger om hur man ska cykla (i bredd, på cykelbana etc), jag som cyklist vet minsann vad som är bäst för MIG.

Dåre i Nacka
Hur kan vi se till att inte detta fall läggs ner som flera av de tidigare? Smitning är väl en sak men är är det ju misshandel det handlar om. Känns värre än bara vårdslöshet.

Dåre i Nacka
GurraG skrev:
> Förra året kom jag med bil ikapp en
> tvåledsklunga på en ganska smal kurvig länsväg
> och lade mig bakom i väntan på lämpligt
> omkörningstillfälle.
> Såg några i klungan som jag kände igen och på
> skoj tutade jag lite aggressivt för att nån
> skulle vända sig om så jag kunde morsa på
> gänget.
> Svaret blev att klungan breddade sig och några
> långfingrar stacks upp i luften.
>
> Det är sådana beteenden som retar bilförare.

Den här historien är sedelärande. På fler än ett sätt.

Dåre i Nacka
Idag var det en epatraktor som körde om mig, samtidigt som den låg jämsides och _sakta_ masade sig förbi mig så smalnade vägen av. Jag fick med ena handen luta mig mot bilen för att inte köra av vägen. Jag var ute på touring så jag var extra bred och inte direkt snabb.

Konstigt nog så kände jag mig helt lugn och valde att inte sprinta ikapp och säga till den unge föraren, men det borde jag nog gjort.

Dåre i Nacka
silverman834 skrev:
> Idag var det en epatraktor som körde om mig,
> samtidigt som den låg jämsides och _sakta_
> masade sig förbi mig så smalnade vägen av. Jag
> fick med ena handen luta mig mot bilen för att
> inte köra av vägen. Jag var ute på touring så
> jag var extra bred och inte direkt snabb.
>
> Konstigt nog så kände jag mig helt lugn och
> valde att inte sprinta ikapp och säga till den
> unge föraren, men det borde jag nog gjort.

En epa som knappt kunde köra om en cyklist?!
Antingen är ni jävligt snabba på cykeln där du bor, eller så har ni lagliga epatraktorer. Båda alternativen är lika häpnadsväckande.

Dåre i Nacka
Bengt-re skrev:
> Har hört en del gubbar på
> jobbet livligt argumenterat om hur jäfla korkade
> idiotcykliststerna är, hur fåniga, hur fjolliga,
> hur äckliga, hur dryga de är. Rent hat kort och
> gott. Något med lycra i klunga som triggar en
> helt vansinnig ilska. Fenomenet finns, är
> livsfarligt och kommer tyvärr att skörda fler
> offer.
>
> Vad man gör åt det vette fan.

Har du konfronterat dem? Frågat hur de resonerar?

Dåre i Nacka
Fältprästen skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Har hört en del gubbar på
> > jobbet livligt argumenterat om hur jäfla
> korkade
> > idiotcykliststerna är, hur fåniga, hur
> fjolliga,
> > hur äckliga, hur dryga de är. Rent hat kort
> och
> > gott. Något med lycra i klunga som triggar en
> > helt vansinnig ilska. Fenomenet finns, är
> > livsfarligt och kommer tyvärr att skörda fler
> > offer.
> >
> > Vad man gör åt det vette fan.
>
> Har du konfronterat dem? Frågat hur de resonerar?

Jag tror folk är uppjagade av nät- och mediemobbingen mot sk mamils. Det i sin tur kommer från en blandning av avundsjuka och att man stör sig på pretentionerna hos den välutrustade (nej inte så!) vita, medelålders mannen som tar plats och visar upp sig i gatubilden.

Dåre i Nacka
jansson99 skrev:
> Ja något måste vi göra. Lycra-parade, we are
> mamils?

Kanske kan joina regnbågsfolket nästa gång det är parad. Utsatta grupper bör förena sig. Dags att beställa regnbågsfärgade tempodräkter. Ett par fina, rakade, solbrända tempolår bör vara välkomna i en regnbågsparad.

Dåre i Nacka
Tror gubbarna känner sig hotade.

Ända sedan Hedenhös har bilen haft en särställning i Sverige. Bilen har varit viktigast, andra trafikslag är bara något trams som funnits i periferin. Och miljardbelopp på nya motorvägar har alltid varit självklart - för utan bilen stannar Sverige.

Men något har hänt, gubbarna börjar läsa i tidningen att nu ska det satsas på cykelvägar och utrymmet ska stjälas från bilvägarna. Vissa gator ska t.o.m. göras bilfria!! Trängselskatter införs, bensiskatten höjs och känslan är att bilen börjar anses vara något fult som helst ska bort.

Klart dom blir arga, deras livsstil är hotad av äckliga lycraidioter.

Dåre i Nacka
Fältprästen skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > Har hört en del gubbar på
> > jobbet livligt argumenterat om hur jäfla
> korkade
> > idiotcykliststerna är, hur fåniga, hur
> fjolliga,
> > hur äckliga, hur dryga de är. Rent hat kort
> och
> > gott. Något med lycra i klunga som triggar en
> > helt vansinnig ilska. Fenomenet finns, är
> > livsfarligt och kommer tyvärr att skörda fler
> > offer.
> >
> > Vad man gör åt det vette fan.
>
> Har du konfronterat dem? Frågat hur de resonerar?

Ja. Och då möts man av ett lite förläget. Men du cyklar ju i skogen och inte i klunga...

Jag tror på allvar att man borde forska kring vad det är som händer för uppenbarligen är det tämligen vanligt att cyklister i lycra och klunga utlöser en otäck road rage helt utan rim och reson. Visst kan man själv svära åt andras agerande ibland, men detta är något annat (tror jag) då det blir så omotiverat galet.

Dåre i Nacka
Snuten skrev:
> jansson99 skrev:
> -----
> > Ja något måste vi göra. Lycra-parade, we are
> > mamils?
>
> Kanske kan joina regnbågsfolket nästa gång det
> är parad. Utsatta grupper bör förena sig. Dags
> att beställa regnbågsfärgade tempodräkter. Ett
> par fina, rakade, solbrända tempolår bör vara
> välkomna i en regnbågsparad.

HBTC-parad? Maffe :-)

Dåre i Nacka
Mr Orange skrev:
> Tror gubbarna känner sig hotade.
>
> Ända sedan Hedenhös har bilen haft en
> särställning i Sverige. Bilen har varit
> viktigast, andra trafikslag är bara något trams
> som funnits i periferin. Och miljardbelopp på nya
> motorvägar har alltid varit självklart - för
> utan bilen stannar Sverige.
>
> Men något har hänt, gubbarna börjar läsa i
> tidningen att nu ska det satsas på cykelvägar
> och utrymmet ska stjälas från bilvägarna. Vissa
> gator ska t.o.m. göras bilfria!! Trängselskatter
> införs, bensiskatten höjs och känslan är att
> bilen börjar anses vara något fult som helst ska
> bort.
>
> Klart dom blir arga, deras livsstil är hotad av
> äckliga lycraidioter.

Mycket nära sanning i det här inlägget. I den aktuella händelsen kunde man ju ha tänkt sig att cyklisterna var fem entusiaster i varsin veteranbil eller fem kappseglare med varsin jolle på taket. Hade det varit mer ok att ligga bakom då? Antagligen, om än på oklara grunder. Köra om hade inte gått då heller.

Dåre i Nacka
Hela historien är helt vansinnig, sprang förbi platsen igår på min löparrunda. Helt öppet lååång raksträcka, lätt att glida förbi med långtadare om så hade behövts.

Sen fattar jag inte hur ni orkar träna med den här trafiksituationen hängande över er varje pass. Jag har gett upp för länge sen och kör bara i skogen numera.

//Nackabo, ej Skodaägare eller Dåre

Dåre i Nacka
Om det stämmer att anmälan endast gäller vårdslöshet i trafik så är det jävligt dåligt av polisen. Inget snack om att bilisten uppsåtligen utsatte cyklisterna för stor fara. Det finns ju minst fem vittnen till händelsen.

Dåre i Nacka
Jag försvarar inte händelsen på något sätt. Det är förförligt. Med det finns ju en anledning till att cyklister är impopulära. Lite självransakan skulle ju inte skada.

Intressant det som GurraG skrev ovan. Precis så uppfattas cyklister allt för ofta.
Tyvärr så finns det personliga åsiktsskilnader kring hur man bör och får agera i trafiken.
Det gäller alla trafikanter. Som bilist OCH cyklist kan jag bara konstatera att jag ser mångt fler cyklister som tar sig fram likt anarkister i trafiken.
Jag har bara någon enstaka gång sett en bilförare göra det samma. Alla rödjuskörningar som pendlarna gör HELA TIDEN. Det har ju dryftats tidigare här och många tycker det är helt ok att cykla mot rött. Sorgligt är vad det är.

Nu har det gått så långt att alla dras över samma kam. Alla på cykel får skit. Trist.

Undrar om man kan ändra trenden överhuvudtaget. :|

edit:syfningsfel

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
Hasse#7 skrev:
> I den
> aktuella händelsen kunde man ju ha tänkt sig att
> cyklisterna var fem entusiaster i varsin
> veteranbil eller fem kappseglare med varsin jolle
> på taket. Hade det varit mer ok att ligga bakom
> då? Antagligen, om än på oklara grunder. Köra
> om hade inte gått då heller.
>
...eller om det var Hells Angels som var ute på lite slowcruising? Hade gubben gjort samma sak då? Antagligen inte, och det av samma anledning som polisen hellre bötfäller cyklister i Götgatsbacken än jävlas med det riktiga buset.

Dåre i Nacka
K ristian skrev:
> Om det stämmer att anmälan endast gäller
> vårdslöshet i trafik så är det jävligt
> dåligt av polisen. Inget snack om att bilisten
> uppsåtligen utsatte cyklisterna för stor fara.
> Det finns ju minst fem vittnen till händelsen.

Det borde ju även vara "vållande till kroppsskada". Den som är brottsoffer kan driva enskilt åtal mot gärningsmannen om inte polis/åklagare vill driva den punkten.

Dåre i Nacka
Häpp.
Nu börjar det bli så infekterat så nu tar snart populsitiska SD upp konflikten mellan bilister och cyklister. Och eftersom det finns fler röster bland bilisterna så kan vi ju se hur det slutar...

Dåre i Nacka
emmer skrev:
> Häpp.
> Nu börjar det bli så infekterat så nu tar snart
> populsitiska SD upp konflikten mellan bilister och
> cyklister. Och eftersom det finns fler röster
> bland bilisterna så kan vi ju se hur det
> slutar...

Enligt mina observationer så röstar SD för det mesta emot cykelsatsningar. De kanske är rädda att cykelbanorna skall utnyttjas av invandrare?

Dåre i Nacka
knight22 skrev:
> emmer skrev:
> -----
> > Häpp.
> > Nu börjar det bli så infekterat så nu tar
> snart
> > populsitiska SD upp konflikten mellan bilister
> och
> > cyklister. Och eftersom det finns fler röster
> > bland bilisterna så kan vi ju se hur det
> > slutar...
>
>
> Enligt mina observationer så röstar SD för det
> mesta emot cykelsatsningar. De kanske är rädda
> att cykelbanorna skall utnyttjas av invandrare?

Jag trodde det var för att det var lättare att övertyga radhusbilister med undermåliga argument - men vad vet jag. Alla säger ju att cykling är så mycket bättre i Italien och Spanien, och så vill vi ju inte ha det här, så det kanske ligger djupare.

Men det är nog lika bra vi implementera Godwin's Law omedelbums för den hänger i luften :-)
"-Hitler"
Så, då var det avklarat :-)

Dåre i Nacka
En liten reflektion:
Bilen är ändå en underbar uppfinning. Hoppas ändå att det går att ha den kvar på något sätt och att den går att utveckla så den inte skadar miljön lika mycket som den gjort tidigare. Det är mycket svårt att ersätta bilen på ett vettigt sätt då det gäller en rad situationer.

Hoppas denna tråkiga händelse inte bidrar till att ge ännu mera bränsle åt den mera infantila delen av trafikdebatten där man gör allt för att förstärka motsättningarna mellan de olika fortskaffningsmedlen. Helt klart måste bilismen anpassa sig till en ny situation och helt klart finns det ett osunt bilcentrerat tänkande hos både makthavare, tjänstemän och allmänheten, men detta problem löser man inte genom att ställa bil mot cykel på en konfrontatoriskt sätt.

Dåre i Nacka
knight22 skrev:
>
> Enligt mina observationer så röstar SD för det
> mesta emot cykelsatsningar. De kanske är rädda
> att cykelbanorna skall utnyttjas av invandrare?
>
Nej. SD:s kärnväljare är bilburen. Cykling är något som utbildad/välbeställd medelklass håller på med. Inte deras målgrupp.

Dåre i Nacka
Snuten skrev:
> En liten reflektion:
> Bilen är ändå en underbar uppfinning. Hoppas
> ändå att det går att ha den kvar på något
> sätt och att den går att utveckla så den inte
> skadar miljön lika mycket som den gjort tidigare.
> Det är mycket svårt att ersätta bilen på ett
> vettigt sätt då det gäller en rad situationer.
>
>
> Hoppas denna tråkiga händelse inte bidrar till
> att ge ännu mera bränsle åt den mera infantila
> delen av trafikdebatten där man gör allt för
> att förstärka motsättningarna mellan de olika
> fortskaffningsmedlen. Helt klart måste bilismen
> anpassa sig till en ny situation och helt klart
> finns det ett osunt bilcentrerat tänkande hos
> både makthavare, tjänstemän och allmänheten,
> men detta problem löser man inte genom att
> ställa bil mot cykel på en konfrontatoriskt
> sätt.

Bilism genererar intäkter till statsapparaten och triggar konsumtionssamhället. Cykel genererar nästan inga intäkter. Som vanligt spelar det ingen roll vad som är bra egentligen. Pengar och majoritet styr.

Dåre i Nacka
Hasse#7 skrev:
------------------------------------------------------
> Bilism genererar intäkter till statsapparaten och
> triggar konsumtionssamhället. Cykel genererar
> nästan inga intäkter. Som vanligt spelar det
> ingen roll vad som är bra egentligen. Pengar och
> majoritet styr.

Om bilismen som helhet är en vinstaffär för staten eller ej, vågar jag inte ha en åsikt om. Någon har säkert skrivit en doktorsavhandling om det, men det är inget jag tagit del av.

Men om man släpper konspirationsteorierna (som ju mycket väl kan vara sanna) och reflekterar över poängerna med bilen, så är det ganska svårt att se hur man skulle kunna ersätta den helt (observera "helt") utan att förlora ganska mycket. Man skulle iofs vinna ganska mycket på bilens avskaffande också, men en sak är säker och det är att allt skulle bli väldigt annorlunda.

Tillbaka
Topp