ForesterGuy sa:
Halvljuslagen infördes 1977...
Prova med ett par besök på körskola. Man gör ett obligatoriskt natt-test, där man bland annat ska få se skillnaden i avstånd för när du ser, stillastående, fotgängare, med och utan reflex, med och utan halvljus.
Ren självbevarelsedrift gör att vi cyklister bör ha gott om reflexer, även om just reflexväst inte är något jag förordar. Reflexer på cykeln, reflexer på hjälmen, gärna på pedaler, och de som hänger och dinglar från fickor, väskor osv, gör tillsammans ett väldigt bra jobb för att rädda livet på en i mörkret.
Konkret sa:
Bara för det är 90 måste man inte köra i 90.
Realistisk? På 90 väg, förväntar man sig god sikt, och bra väglag. Att rådjuren inte har reflexer på sig, leder till att man skyltar specifikt olycksdrabbade områden, men för oss människor är det i det närmaste en självklarhet att vi skyddar oss, och reflexer är inte direkt dyra, eller betungande. Ingen, kommer hålla 30 på 90 väg, bara för att det kanske kommer dyka upp en cyklist i vägkanten.
Siffrorna från körkortsteorin är lite luddiga, det är ett tag sedan, men för en mörkklädd människa, i halvljus, ser du denna först när den är 20 meter bort. "Normal" reaktionstid är en halv, till 2 sekunder. Håller jag 30, ser dig 20 meter bort, och, eftersom jag trots allt håller just 30, har den längre reaktionstiden, kommer jag stanna mellan 2 meter framför, och 2 meter bakom dig, lite beroende på vilken bil jag kör med. Håller jag 50, och vi optimistiskt halverar reaktionstiden till ett normalfall på 1 sekund, kommer jag ha, innan jag ens börjat bromsa, rullat 14 meter. Om jag då står på bromsen för allt vad jag är värd, kommer jag i de bästa av världar fortfarande ha mellan 10 och 15 meters bromssträcka kvar. Eftersom du var 20 meter bort, hoppas jag fan att du har vingar, eller kan hoppa jävligt bra. Jag kommer nämligen få stop på bilen tidigaste 4 meter efter att jag passerat punkten där du är. Och de här siffrorna är för personbil. Så... Använd reflex. Det är en billig livförsäkring. I stället för 20 meter bort, ser jag dig på 125 meters avstånd.
En annan gång är det inte jag, med 0.5 sekunders reaktionstid, och en lättstoppad sportbil som lyckas stanna, och rädda livet på dig, utan en lastbil, med totalvikt på 60 ton, orimliga krav på att hinna dit lasten ska för att inte bryta mot kör och vilotider, och därför högre hastighet än man annars varit bekväm med, och, pga den högre vikten, ganska lång stoppsträcka, även om föraren står på bromsen innan det är fysiskt möjligt att ha hunnit reagera.
Reflexer räddar liv.
Men bara om du har den hängande synligt när du rör dig i mörkret.
B!