eketjall sa:
Fältprästen sa:
"Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig."
Att man skulle vara skyldig att underlätta en farlig omkörning och därmed utsätta sig själv för fara håller jag som högst osannolikt.
Snälla, säg att du inte har körkort.
Du är absolut skyldig att underlätta både farliga, och olagliga omkörningar. För att göra ett idiotexempel. Du och jag håller på att mötas i vars en lastbil, på väg med heldragen linje. Fältprästen bestämmer sig för att göra en fullständigt idiotiskt, och högst olaglig omkörning, och börjar köra om dig. Både du och jag är skyldiga att se till så att den regelvidriga omkörningen kan avslutas säkert, trots att Fältprästen är solklart regelvidrig här. Med andra ord, så fort vi blir medvetna om den regelvidriga omkörningen får vi stå på bromsen. Om du när du ser honom, anser att det inte är ditt problem, du har minsann inte gjort något fel, och därför håller jämn fart, vilket leder till att Fältprästen sitter som en flugskit i fronten på min lastbil, så kommer du bli dömd i rätten, då förutsatt att du medger omständigheterna vid vittnesmål, och rättegång. Det är ALLTID din skyldighet att hjälpa till att göra trafikmiljön så säker som möjligt, oavsett hur vansinniga påhitt andra hittar på.