Dåre i Nacka

Dåre i Nacka
JTF sa:
NLC sa:
JTF sa:
Bara för att det är 2-led och mötesfritt är det inget som garanterar att bilisten håller bra avstånd i sidled vid omkörning.

Inte heller att man cyklar ensam och håller till höger om kantlinjen. Så vart är det du vill komma ?

Att man inte ska invaggas i falsk trygghet bara för att man cyklar i bredd.

Om dom dessutom har hjälm så invaggas dom i total falsk trygghet, livsfarligt! Å andra sidan, om dom inte har hjälm så borde det ta ut varann och då bli ofarligt?

Dåre i Nacka
me.I.am sa:
JTF sa:
NLC sa:
JTF sa:
Bara för att det är 2-led och mötesfritt är det inget som garanterar att bilisten håller bra avstånd i sidled vid omkörning.

Inte heller att man cyklar ensam och håller till höger om kantlinjen. Så vart är det du vill komma ?

Om dom dessutom har hjälm så invaggas dom i total falsk trygghet, livsfarligt! Å andra sidan, om dom inte har hjälm så borde det ta ut varann och då bli ofarligt?

Tolka som du vill. :-p

Dåre i Nacka
JTF sa:
NLC sa:
JTF sa:

Till skillnad från om man cyklar så långt "ur vägen" man kan komma?

Min erfarenhet är att om man som cyklist inte tar plats på en väg (utan bred vägren eller GC-bana) gör omkörande bilister, bussar och lastbilar alldeles för ofta inte en enda rattrörelse för att hålla ut oavsett om det är brett, smalt, möte eller inte möte. Ligger man någon fot till vänster om kantlinjen gör de allra flesta istället en riktig omkörning och de andra kör precis så nära som annars.

Dåre i Nacka
NLC sa:
JTF sa:
NLC sa:
JTF sa:

Till skillnad från om man cyklar så långt "ur vägen" man kan komma?

Nej, det är ej att rekommendera.

NLC sa:
Min erfarenhet är att om man som cyklist inte tar plats på en väg (utan bred vägren eller GC-bana) gör omkörande bilister, bussar och lastbilar alldeles för ofta inte en enda rattrörelse för att hålla ut oavsett om det är brett, smalt, möte eller inte möte. Ligger man någon fot till vänster om kantlinjen gör de allra flesta istället en riktig omkörning och de andra kör precis så nära som annars.

Håller med, så bör man placera sig.

Edit: Det var en polis från Östersund som lärde ut det när vi hade temadag "Säker cykel" på skolan 1979.

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
NLC sa:

+1

Allmänt annars om cykla-i-grupp-debatten, dom som helst deltar i polariserad debatt kan bortse från detta (menar inte dig NLC):
Dels så tror jag att en del helt enkelt stör sig på cyklister i lycra, räcker med att läsa lite krönikörer i diverse tidningar för att inse det. Men tror även att det påverkar hur dom lokala cyklisterna uppträder. I större städer med många klubbar så är det nog rätt kört, räcker med att en klubb missköter sig för att alla cyklister som grupp skall få skit för det.

När jag började cykla (i en liten småstad) så var det inte så smidigt mot bilister. Bytte efter ett tag p.g.a. anledningar till en klubb på landet. Där cyklar vi mest på småvägar som är lite trafikerade. Men det görs alltid allt för att underlätta för annan trafik. T.ex. kommer det bil bakifrån så ropas det, och man försöker underlätta omkörning. Det blir som sagt mest småvägar, men vi har en sträcka som vi cyklar nån gång ibland på söndagsrundorna. Några km på en ganska trafikerad bred landsväg. Den har en hyfsad vägren. Där cyklar vi ett-led i vägrenen.

Bilisterna där är ganska hänsynsfulla (finns självklart en och annan idiot), om det beror på att klubben alltid visat hänsyn och gjort synen på cyklister bättre, eller om det helt enkelt är lite lugnare bilister där ute på landet vet jag inte. Men anser att man skall göra allt för att underlätta för annan trafik, p.s.s. som att man anser att bilister skall visa hänsyn.

Dåre i Nacka
JLarsson sa:

Illa, fast frågan är om inte Expressens journalistik är på ungefär samma nivå

Expressen sa:
Cykelsporten har genomlevt många liknande olyckor på sista tiden. För knappt två veckor sedan dog legendaren Michele Scarponi när han kördes på av en bil under ett träningsåk. Kort därpå föll amerikanen Chad Young offer för en liknande olycka i loppet Tour of the Gila

Dåre i Nacka
Alltså, förstår de faktiskt inte att konsekvensen kan bli en allvarlig skada eller dödsfall om man tvärnitar framför, eller prejar, en cyklist?

Eller förstår de det?

Det är inte ofta man hör om någon bilist som försöker tvärnita, eller preja, en traktor. Trots att sådana säkert också genererar ilskna bilister. Men där är det i första hand den egna bilen och hälsan som skulle drabbas om bilisten försöker markera.

Dåre i Nacka
Var är "Cyklister kan vara väldigt provocerande, och förresten så får man väl inte cykla i dubbla led, och finns det cykelväg skall den användas"-inlägget?

Dåre i Nacka
me.I.am sa:
Var är "Cyklister kan vara väldigt provocerande, och förresten så får man väl inte cykla i dubbla led, och finns det cykelväg skall den användas"-inlägget?

Oklart, men det känns som det borde bot-postas i relevanta trådar alternativt klistras i en egen på förstasidan.

Dåre i Nacka
Eller så skapar man en egen tråd för de inläggen så att alla som känner för att skriva dylika begåvade saker vet var de kan nå eventuella likasinnade individer.

Dåre i Nacka
me.I.am sa:
Men det görs alltid allt för att underlätta för annan trafik. T.ex. kommer det bil bakifrån så ropas det, och man försöker underlätta omkörning. Det blir som sagt mest småvägar, men vi har en sträcka som vi cyklar nån gång ibland på söndagsrundorna. Några km på en ganska trafikerad bred landsväg. Den har en hyfsad vägren. Där cyklar vi ett-led i vägrenen.

Bilisterna där är ganska hänsynsfulla (finns självklart en och annan idiot), om det beror på att klubben alltid visat hänsyn och gjort synen på cyklister bättre, eller om det helt enkelt är lite lugnare bilister där ute på landet vet jag inte. Men anser att man skall göra allt för att underlätta för annan trafik, p.s.s. som att man anser att bilister skall visa hänsyn.
+1

Dåre i Nacka
.A. sa:
Om vi fortfarande diskuterar klippet från UK fanns det inte utrymme för en säker omkörning i samma fil.
Där tycker vi helt enkelt olika. Jag hade utan problem kunnat bli omkörd av en långtradare med den marginalen i sida utan att reflektera över det. Jag förutsätter att bilisten inte kommer farande i 200 knyck.

.A. sa:
Tycker du att det är cyklistens fel att denne blir påkörd? Ska cylisten ta ansvar för om andra trafikanter har problem med humöret? Även om det inte finns plats?

Jag förstår inte vart du vill komma.
Varför skulle det vara cyklistens fel om den blir påkörd (förutsatt att den inte plötsligt svänger)?

Jag anser att plats skall lämnas om tillfälle finns. Är det bara en bil som vill om tar det så kort tid att det inte är något problem att hålla ut till kanten. Man behöver givetvis inte hålla ut på gräset, men som van cyklist (som har skruvat av stödhjulen för ett tag sedan) bör man kunna hålla sig hyfsat nära kanten i några sekunder. Annars kanske man bör överväga om det är rätt väg man tagit.
Om man själv visar lite hänsyn och smidighet i trafiken tror jag andra också gör det. Vissa kommer alltid att bete sig som idioter, men de är lätträknade, och vissa borde inte vara ute i trafiken av andra skäl. Men det stora flertalet sköter sig utmärkt och jag kan inte se det där cyklisthatet som många tycks se. Men situationen blir ju inte bättre om man med vilje lägger sig mitt i vägen för folk och försöker leka trafikpolis. Oavsett vilken trafikant man är.

Senast ändrad:
Dåre i Nacka
Olof E sa:
Fältprästen sa:
Hur agerar folk här när ni kör på ställen där det är gående i vägen (ännu mer oskyddade trafikanter)?
Säg två, tre, i bredd, kanske med några barnvagnar. En mobilzombie. Eller bara med en hund i band på andra sidan.
Sänker ni farten till gåfart och väntar snällt på att det kanske någon gång kommer ett tillfälle där vägen skall bli tillräckligt bred för en säker omkörning?

Motsvarigheten till det du beskriver är att cyklisterna tar upp hela körbanan som vanligtvis består av två körfält, en situation jag aldrig varit med om. Jag vet inte hur andra cyklister gör när de passerar gående, men personligen skulle jag aldrig passera gående i hög fart (säg 30 km/h) med mindre avstånd än ca 1,5 m såvida inte den gående har sett mig och givit någon form av klartecken på att det är OK.
30 km/h så nära förbi gående (som kanske inte har en susning om att du kommer farande)? Vad skulle det motsvara om man gör jämförelsen cyklist/bil istället?

Oavsett hur man ser på det så är den tillgängliga körbanan precis som fallet i England den fil du och de befinner dig i.
Väntar du då tålmodigt på att de gående har traskat till ett ställe där det blir tillräckligt säkert att köra om, eller blir du lite frustrerad och tycker att de kanske skulle flytta lite på sig efter säg fem minuter?

Dåre i Nacka
Cykel med bearnaise? Skulle väl möjligen vara något för denne man.
image.jpg

Dåre i Nacka
Mr B sa:
eketjall sa:
Fältprästen sa:
"Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig."
Att man skulle vara skyldig att underlätta en farlig omkörning och därmed utsätta sig själv för fara håller jag som högst osannolikt.
Snälla, säg att du inte har körkort.
Du är absolut skyldig att underlätta både farliga, och olagliga omkörningar. För att göra ett idiotexempel. Du och jag håller på att mötas i vars en lastbil, på väg med heldragen linje. Fältprästen bestämmer sig för att göra en fullständigt idiotiskt, och högst olaglig omkörning, och börjar köra om dig. Både du och jag är skyldiga att se till så att den regelvidriga omkörningen kan avslutas säkert, trots att Fältprästen är solklart regelvidrig här. Med andra ord, så fort vi blir medvetna om den regelvidriga omkörningen får vi stå på bromsen. Om du när du ser honom, anser att det inte är ditt problem, du har minsann inte gjort något fel, och därför håller jämn fart, vilket leder till att Fältprästen sitter som en flugskit i fronten på min lastbil, så kommer du bli dömd i rätten, då förutsatt att du medger omständigheterna vid vittnesmål, och rättegång. Det är ALLTID din skyldighet att hjälpa till att göra trafikmiljön så säker som möjligt, oavsett hur vansinniga påhitt andra hittar på.
Ja, men det där är ju en helt annan situation än den jag menar så finns ingen motsättning.

Det jag avsåg var att jag lär inte vara skyldig att underlätta en omkörning som gör att jag själv riskerar att dö eller döda någon annan. Om vi ska hårdra det.
Samma scenario som du beskriver men med en cyklist på vägrenen också. Jag är ju inte skyldig att meja ner cyklisten för att underlätta den farliga och idiotiska omkörningen som bilisten stod för.
Man är skyldig att göra situationen så ofarlig man kan oavsett vems fel det är, det är ju givet.

Dåre i Nacka
eketjall sa:
Mr B sa:
eketjall sa:
Fältprästen sa:
"Du är skyldig att underlätta för den som kör om, även om omkörningen är felaktig och farlig."
Att man skulle vara skyldig att underlätta en farlig omkörning och därmed utsätta sig själv för fara håller jag som högst osannolikt.
Snälla, säg att du inte har körkort.
Du är absolut skyldig att underlätta både farliga, och olagliga omkörningar. För att göra ett idiotexempel. Du och jag håller på att mötas i vars en lastbil, på väg med heldragen linje. Fältprästen bestämmer sig för att göra en fullständigt idiotiskt, och högst olaglig omkörning, och börjar köra om dig. Både du och jag är skyldiga att se till så att den regelvidriga omkörningen kan avslutas säkert, trots att Fältprästen är solklart regelvidrig här. Med andra ord, så fort vi blir medvetna om den regelvidriga omkörningen får vi stå på bromsen. Om du när du ser honom, anser att det inte är ditt problem, du har minsann inte gjort något fel, och därför håller jämn fart, vilket leder till att Fältprästen sitter som en flugskit i fronten på min lastbil, så kommer du bli dömd i rätten, då förutsatt att du medger omständigheterna vid vittnesmål, och rättegång. Det är ALLTID din skyldighet att hjälpa till att göra trafikmiljön så säker som möjligt, oavsett hur vansinniga påhitt andra hittar på.
Ja, men det där är ju en helt annan situation än den jag menar så finns ingen motsättning.

Det jag avsåg var att jag lär inte vara skyldig att underlätta en omkörning som gör att jag själv riskerar att dö eller döda någon annan. Om vi ska hårdra det.
Om omkörningen inte har börjat är jag ju inte skyldig att gå åt sidan så att någon kan göra en omkörning över heldraget tex.
Samma scenario som du beskriver men med en cyklist på vägrenen också. Jag är ju inte skyldig att meja ner cyklisten för att underlätta den farliga och idiotiska omkörningen som bilisten stod för.
Man är skyldig att göra situationen så ofarlig man kan oavsett vems fel det är, det är ju givet.

Dåre i Nacka
fhloston sa:
Alltså, förstår de faktiskt inte att konsekvensen kan bli en allvarlig skada eller dödsfall om man tvärnitar framför, eller prejar, en cyklist?

Eller förstår de det?

Det är inte ofta man hör om någon bilist som försöker tvärnita, eller preja, en traktor. Trots att sådana säkert också genererar ilskna bilister. Men där är det i första hand den egna bilen och hälsan som skulle drabbas om bilisten försöker markera.

Tänk dig tillbaka till högstadiet, de där eleverna som hade för vana att dödshota eller misshandla svagare klasskamrater de störde sig på (men slickade röv mot äldre och personer med mer våldskapital). Dessa personer växer upp, tar körkort, stör sig på folk i situationer där de har ett enormt våldsövertag och överraskningsmoment samt mer eller mindre strafffrihet. Vad kan gå fel liksom.

Dåre i Nacka
Fältprästen sa:
.A. sa:
Om vi fortfarande diskuterar klippet från UK fanns det inte utrymme för en säker omkörning i samma fil.
Där tycker vi helt enkelt olika. Jag hade utan problem kunnat bli omkörd av en långtradare med den marginalen i sida utan att reflektera över det. Jag förutsätter att bilisten inte kommer farande i 200 knyck.

Det handlar inte om att tycka. Om du gör en beräkning av filens bredd, skåpbilens bredd, inkl sidobackspegel, cyklistens utrymme och säkerhetsavstånd, visar det att utrymme saknas i klippet. Det är kanske möjligt att pressa sig förbi, men endast om säkerhetsavståndet ignoreras. Att säkerhetsavståndet ignoreras kan du i och för sig tycka vara ok, men det är inte trafiksäkert.

Fältprästen sa:
.A. sa:
Tycker du att det är cyklistens fel att denne blir påkörd? Ska cylisten ta ansvar för om andra trafikanter har problem med humöret? Även om det inte finns plats?

Jag förstår inte vart du vill komma.
Varför skulle det vara cyklistens fel om den blir påkörd (förutsatt att den inte plötsligt svänger)?

Jag anser att plats skall lämnas om tillfälle finns. Är det bara en bil som vill om tar det så kort tid att det inte är något problem att hålla ut till kanten. Man behöver givetvis inte hålla ut på gräset, men som van cyklist (som har skruvat av stödhjulen för ett tag sedan) bör man kunna hålla sig hyfsat nära kanten i några sekunder. Annars kanske man bör överväga om det är rätt väg man tagit.
Om man själv visar lite hänsyn och smidighet i trafiken tror jag andra också gör det. Vissa kommer alltid att bete sig som idioter, men de är lätträknade, och vissa borde inte vara ute i trafiken av andra skäl. Men det stora flertalet sköter sig utmärkt och jag kan inte se det där cyklisthatet som många tycks se. Men situationen blir ju inte bättre om man med vilje lägger sig mitt i vägen för folk och försöker leka trafikpolis. Oavsett vilken trafikant man är.

Vad gör du om du upptäcker en sten/skräp/ett hål/bildäck i vägrenen medan du blir omkörd av en långtradare? Att idioterna är lätträknade hjälper inte, det räcker med en. Det är minst lika smidigt att vänta bakom en cyklist tills sikten är fri. Och hänsynsfullt.

Dåre i Nacka
.A. sa:
Det handlar inte om att tycka. Om du gör en beräkning av filens bredd, skåpbilens bredd, inkl sidobackspegel, cyklistens utrymme och säkerhetsavstånd, visar det att utrymme saknas i klippet. Det är kanske möjligt att pressa sig förbi, men endast om säkerhetsavståndet ignoreras. Att säkerhetsavståndet ignoreras kan du i och för sig tycka vara ok, men det är inte trafiksäkert.
Du verkar gilla att leka med siffror, kanske du har med dig tumstocken ut i trafiken för att avgöra om det är säkert eller inte.
Jag gör bedömningen utan. I videon ser jag att det finns tillräckligt med utrymme för min del i alla fall. Givet att bilisten håller ut till mittlinjen
som han gjorde i videon (men det är ju den grundförutsättning som ges).

Vad gör du om du upptäcker en sten/skräp/ett hål/bildäck i vägrenen medan du blir omkörd av en långtradare? Att idioterna är lätträknade hjälper inte, det räcker med en. Det är minst lika smidigt att vänta bakom en cyklist tills sikten är fri. Och hänsynsfullt.
Bromsar givetvis. Det är min skyldighet att hålla uppsikt framåt och kunna stanna på den sträcka jag kan överblicka, vilken trafikant jag än är. Oavsett om jag blir omkörd eller inte. Har jag bestämt mig för att släppa förbi någon får jag stå mitt kast.
Tilläggas skall att jag inte hade lagt mig på tutan i första hand som på videon. Jag hade nog blivit fundersam på cyklistens avsikter och hade pågått en lite längre stund hade jag nog blivit irriterad. Men det ligger inte i min natur att ta till våld och tvinga folk av vägen.

Dåre i Nacka
Fältprästen sa:
Du verkar gilla att leka med siffror, kanske du har med dig tumstocken ut i trafiken för att avgöra om det är säkert eller inte.
Jag gör bedömningen utan. I videon ser jag att det finns tillräckligt med utrymme för min del i alla fall. Givet att bilisten håller ut till mittlinjen
som han gjorde i videon (men det är ju den grundförutsättning som ges).

Cyklisten i klippet gjorde inte samma bedömning som du och han hade säkert bättre förutsättningar än du att bedöma säkerheten. Alla är heller inte lika skickliga bilförare som du. Det står dig fritt att bli irriterad på framförvarande trafikanter, precis som du kan bli irriterad på bakomvarande. Irritationen ger dig inga rättigheter dock.

Dåre i Nacka
Fältprästen sa:
me.I.am sa:
Men det görs alltid allt för att underlätta för annan trafik. T.ex. kommer det bil bakifrån så ropas det, och man försöker underlätta omkörning. Det blir som sagt mest småvägar, men vi har en sträcka som vi cyklar nån gång ibland på söndagsrundorna. Några km på en ganska trafikerad bred landsväg. Den har en hyfsad vägren. Där cyklar vi ett-led i vägrenen.

+1

Med tanke på ditt korståg i tråden mot cyklister som vill ha lite marginal så känns det som att jag måste förtydliga.
Mitt inlägg har inget med cyklisten i videon att göra. Samt så underlättar vi i gruppen ALDRIG om vi bedömer det som att det kan bli en vårdlös omkörning där vi drabbas om något skulle dyka upp. Och om det t.ex. är en lång raksträcka och bil bakom och det är något enstaka möte så får Herr/Fru bilisten snällt vänta till det blir fritt.

Och med underlätta menar jag inte heller att gå på ett-led där en bil ändå måste ut i mötande trafik (om ingen vägren). Detta eftersom det då blir längre omkörningssträcka.

När jag cyklar själv och kommer till någon trång passage och hör en bil närma sig bakifrån så går jag ut en bit för att undvika en idiotisk omkörning. Det behöver inte sitta någon psykopat bakom ratten för det, vissa har helt enkelt så dålig koll att de kör om när det är trångt, eller i dolda kurvor. Händer även då och då när vi cyklar i grupp, är rätt enkelt att räkna ut vad som händer om bilisten får plötsligt möte. Och jag som oskyddad trafikant anser mig ha rätten att bedöma det.

Sedan har jag givetvis inget intresse av att hävda min rätt bara för att. Det har hänt flera gånger om det varit "trångt" en längre sträcka att jag kört ordentligt åt sidan. Det är en avvägning, men bilister som exploderar om dom måste lätta lite på gaspedalen borde spärras in.

Tillbaka
Topp