Därför genar jag/väljer annan väg i skogen

Så... varför genar/väljer du (ibland) ett annat stigaleternativ?

• Jag väljer alternativ stig för att få bättre flow

• Jag väljer alternativ stig för att det går snabbast från punkt A till B

• Jag väljer alternativ stig för att undvika blöthål så att min cykel inte blir smutsig

• Jag väljer alternativ stig för att originalstigen är för svår

• Jag väljer alternativ stig för att originalstigen är för lätt

• Jag väljer alternativ stig för att jag är lat

• Jag väljer alternativ stig pga annat

• Jag väljer aldrig en alternativ stig

Resultatet är endast synligt efter enkät.

Kung Stalle

Aktiv medlem
Hallon!
Antalet genvägar och/eller alternativa stigval verkar ha exploderat senaste åren. Och det oavsett var i landet man befinner sig. Så även jag även om jag väljer originalet i 99 fall av 100.

Och vi pratar alltså om korta snuttar som man väljer framför en annan linje. (inte att man tar en helt annan stig).
Stalle

Senast ändrad:
Oklart om du menar snuttar på 5-10 meter eller flera hundra meter stig.

Edit: Jag tror tyvärr du får lägga till alternativet "Strava-tid är viktigare än cykelglädje".
Aaaa jag hajjar vad du menar. Jag menar genvägar. Grejen är ju att en genväg anger att det går snabbare men det gör ju inte alternativen ovan.

Stalle

Aaaa jag hajjar vad du menar. Jag menar genvägar. Grejen är ju att en genväg anger att det går snabbare men det gör det ju inte.

Stalle
Jag vet inte riktigt om det här blir så meningsfullt.

Screenshot 2024-08-26 at 11.46.03.png

Det beror på, som sagt. Oftast väljer jag inte att gena, men det händer. Och då av extremt olika anledningar beroende på när, var och hur det sker.

Vad skiljer en stig från en "alternativ stig"? Är en "alternativ stig" nåt man röjer själv?

Eller att volymen cyklister som inte klarar av att hålla sig på stigen ökat. Tjusningen med stigcykling är ju att cykla på stigen. Inte att göra snabb motorväg av stigen.
Jovisst, men antingen ökar % som inte håller sig på stigen eller antalet totalt. Kan tänka mig att totalen är ett problem.

Säkert är detta båda som ökat.

Surhål har iofs alltid breddats

Eller att volymen cyklister som inte klarar av att hålla sig på stigen ökat. Tjusningen med stigcykling är ju att cykla på stigen. Inte att göra snabb motorväg av stigen.
Eller "tjusningen med stigcykling är att det känns som att det går snabbt, fast det inte gör det".

Det är ju rådjuren som börjar gena, sen när genvägen finns hakar andra på ...
Om det nu ändå är jag som tar första steget är det för att få in ett fint drop tex som stigen från början gick runt eller så är det en del i min sport xc att hitta alternativa vägval som går snabbare och tävlingsjävueln hänger ibland på i träningen ...
Edit. Vill också kryssa i alla 7 svarsalternativ..

Det finns väl många olika sorters alternativa spår på stigarna.

T.ex. french sväng som tar bort en del av Vilse i erstavik. Den kortar ner en redan kort, svängig stig på ett meningslöst sätt, och man kör inte hela, dvs. ingen tidsvinsten pga. inte samma spår. Jag skulle gissa att den är ett ärligt misstag pga. lite otydlig dragning där.

En annan är högerspåret på gröna spåret utåt, klättringen upp till masterna. Signifikant skillnad, minus en jobbig klättring, plus en liten fartfylld snutt.

Alternativa spåret på sista biten av Hällre utåt lägger till några små huck, gör spåret roligare om man gillar sånt.

Sen vanliga smågrejor som att runda nåt svårt eller smutsigt. Det kan vi alla försöka att undvika, men tendensen kommer nog alltid att finnas.

Det finns säkert även dumma alternativ, för att gena och så, men det är inget jag tänkt på där ute.

Djurstigar och gamla stigar kan ofta ligga väldigt illa till med oundvikliga surhål större delen av året. Stigen breddas oundvikligen av både cyklister och fotgängare.

Om det då alldeles intill finns en uppenbart mer lämplig väg, typ över en klipphäll eller åsrygg, så är det ju bättre för både natur, friluftsliv och markägare om stigen går där och tar 40 cm istället för 3 m i anspråk.

T.ex. french sväng som tar bort en del av Vilse i erstavik. Den kortar ner en redan kort, svängig stig på ett meningslöst sätt, och man kör inte hela, dvs. ingen tidsvinsten pga. inte samma spår. Jag skulle gissa att den är ett ärligt misstag pga. lite otydlig dragning där.

En annan är högerspåret på gröna spåret utåt, klättringen upp till masterna. Signifikant skillnad, minus en jobbig klättring, plus en liten fartfylld snutt.

Alternativa spåret på sista biten av Hällre utåt lägger till några små huck, gör spåret roligare om man gillar sånt.

Sen vanliga smågrejor som att runda nåt svårt eller smutsigt. Det kan vi alla försöka att undvika, men tendensen kommer nog alltid att finnas.

Det finns säkert även dumma alternativ, för att gena och så, men det är inget jag tänkt på där ute.

Fast det här är ju ingen Hellas-undersökning.
Den är ju för var du än hojjar. Delsjön, Åre, Vallåsen, Provence….

På isaberg har det blivit lite svårt att i hastigheten avgöra vad som är A line. Å andra sidan är det så mjukt att det grävs ut och förändras/flyttas i alla fall

Fast det här är ju ingen Hellas-undersökning.
Den är ju för var du än hojjar. Delsjön, Åre, Vallåsen, Provence….
Ska vi tolka tråden som att du upplever detta som ett problem?

Jag kan störa mig lite på folk som genar i kurvor eller liknande där det helt uppenbart bara är för att spara tid (som om nån jävel skulle bry sig om deras Strava-tider), eller folk som inte ens försöker lära sig att fixa ett krux utan cyklar förbi. Men å andra sidan drabbar det ju inte mig. Bara att fortsätta köra den gamla linjen. Om inte den nya är roligare då, eller nån annan bra anledning.

Jag kan störa mig lite på folk som genar i kurvor eller liknande där det helt uppenbart bara är för att spara tid (som om nån jävel skulle bry sig om deras Strava-tider), eller folk som inte ens försöker lära sig att fixa ett krux utan cyklar förbi. Men å andra sidan drabbar det ju inte mig. Bara att fortsätta köra den gamla linjen. Om inte den nya är roligare då, eller nån annan bra anledning.
Du får tolka det precis hur du vill. Inget kommer vara rätt. ?

Hundbenet är väl ett perfekt exempel. Borde inte störa mig att den smala vindlande stigen blivit motorväg men...

Försöker undvika genvägar. Ibland hamnar man där ändå...

Kan man ha för roligt?
Nej, med "inom rimliga gränser" menar jag att jag kanske inte kör där det ser roligast ut om det är känslig mark eller av andra anledningar inte är lämpligt.

Definiera roligast.

Stalle
Roligaste linjen beror ju på vad man känner för för stunden, för min del är det oftast den mest utmanande linjen men ibland kan det vara roligast att köra snabbaste linjen osv.

Kan nog tolkas in i ett par av alternativen, men det skulle ju vara väldigt tydligt med alternativet "För att vinna". (Och kom ihåg: att det aldrig är fusk så länge man inte är avslöjad.)

Jag tror vi tar detta muntligen istället. Berätta fritt så får doktoranden själv anteckna

Senast ändrad:
Bara en Strava-hetsare som svarat?

Jag misstänker att många genvägar har gjorts för att får bättre tider på Strava. Extra problematisk där för nån som jag som vill följa originalsträckningen, för att dessa genvägar ofta går rakt fram där originalstigen svänger skarpt, så det är enkelt att hamna på en tråkig rak genväg. Mitten av Corona i Hellas när man kör väst till öst är en bra exempel.

En annan förklaring kan vara att det originell fanns en djurstig som går rakt fram och när stigen blir populärare hamnar flera cyklister där som kör fel.

Bara en Strava-hetsare som svarat?

Jag misstänker att många genvägar har gjorts för att får bättre tider på Strava. Extra problematisk där för nån som jag som vill följa originalsträckningen, för att dessa genvägar ofta går rakt fram där originalstigen svänger skarpt, så det är enkelt att hamna på en tråkig rak genväg. Mitten av Corona i Hellas när man kör väst till öst är en bra exempel.

En annan förklaring kan vara att det originell fanns en djurstig som går rakt fram och när stigen blir populärare hamnar flera cyklister där som kör fel.
Ja men då det är dax att avliva myten om att det är Strava-hetsare som skapar genvägar.

Stalle

Jag röstade på alternativ stig för att undvika blöthål, men jag bryr mig inte om att cykeln blir smutsig, däremot försöker jag undvika att lämna spår efter mig i skogen (eftersom jag tycker det blir fult och jag nästan aldrig cyklar på rena mtb-spår).

Jag tror mycket av stigbreddningen hade kunnat undvikas med dränering och/eller lättcyklad spång och som nån annan skrev att det inte är grenar/buskar som hänger ut över original-stigen. Genar folk fortfarande på stravasegment? Är det inte enklare att bara ta elcykeln?

Tillbaka
Topp