Därför genar jag/väljer annan väg i skogen

Så... varför genar/väljer du (ibland) ett annat stigaleternativ?

• Jag väljer alternativ stig för att få bättre flow

• Jag väljer alternativ stig för att det går snabbast från punkt A till B

• Jag väljer alternativ stig för att undvika blöthål så att min cykel inte blir smutsig

• Jag väljer alternativ stig för att originalstigen är för svår

• Jag väljer alternativ stig för att originalstigen är för lätt

• Jag väljer alternativ stig för att jag är lat

• Jag väljer alternativ stig pga annat

• Jag väljer aldrig en alternativ stig

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Tror tråden skulle må bra av lite bilder ..
Tyvärr hinner jag aldrig ta några bilder av mina Alternativa spår eftersom jag har en stravatid att passa .
Edit: om nu inre A-linjen på tävlingar står just för Alternativ ?? Då kan jag nog leta upp nån bild .
Edit2: i Visa ditt Hellashucktråden måste det väl bara finnas Alternativspårbilder...
Absolut, detta var översta sökresultatet när jag bild-googlade "alternativ stig".
1724870852093.png

Jag skulle tro att det till stor del beror på att cyklister i regel väljer valet med minsta möjliga motstånd sett till sitt mål, likt vatten. Dvs, att ta sig till målet kan vara jättetufft, men vägen dit ska vara så enkel som möjligt.

Spelar ingen roll om det är i skogen, på vägarna eller i stan.

Jag skulle tro att det till stor del beror på att cyklister i regel väljer valet med minsta möjliga motstånd sett till sitt mål, likt vatten. Dvs, att ta sig till målet kan vara jättetufft, men vägen dit ska vara så enkel som möjligt.

Spelar ingen roll om det är i skogen, på vägarna eller i stan.

Så är det väl inte. Då borde man köra asfalt eller grusväg runt skogen. Kanske har du dock rätt att många väljer minst möjliga motstånd när de är på stig.

Jag väljer dock roligaste linjer, som oftast är de jag just klarar av. Samma gäller de flesta barn och vuxen jag kör med i skogen. Vi kör i skogen för att klara roliga hinder, inte för att köra slättaste vägen.

Så är det väl inte. Då borde man köra asfalt eller grusväg runt skogen. Kanske har du dock rätt att många väljer minst möjliga motstånd när de är på stig.

Jag väljer dock roligaste linjer, som oftast är de jag just klarar av. Samma gäller de flesta barn och vuxen jag kör med i skogen. Vi kör i skogen för att klara roliga hinder, inte för att köra slättaste vägen.
Jag söker iaf det "lättaste/snabbaste" spårvalet när man väl är på en stig .. jag försöker få cykeln att gå så smoth som möjligt i varje situationen. Tex styra runt stenar och större rötter som sticker upp på stigen .
Du kan iofs va tvärtom och sikta på varje sten, stor rot, surhål och cykla genom en gran som fallit över stigen bara för att det gör resan obekvämare, långsammare och blir det roligare för dig är det helt ok för mig , men tror du är ganska ensam om att köra så ..
Edit: förstår inte ens varför du cyklar på stigen . Mycket svårare att bara cykla rakt genom skogen utan att följa stigar .

Senast ändrad:
Jo men samtidigt söker man ju det "lättaste" spårvalet när man väl är på en stig .. iaf jag försöker få cykeln att gå så smoth som möjligt i varje situationen. Tex styra runt stenar och större rötter som sticker upp på stigen . Du kan iofs va tvärtom och sikta på varje sten, stor rot, surhål och cykla genom en gran som fallit över stigen bara för att det gör resan obekvämare, långsammare och roligare i din bok .
Man är fortfarande på stigen, om man är på stigen och hittar bästa spårvalet (på stigen). Det är ingen alternativ stig, genväg eller ny/improviserad "lättväg". Det är stigen. Om man genar ut i det gröna, utanför stigen, är man inte på stigen längre.

Jag söker iaf det "lättaste/snabbaste" spårvalet när man väl är på en stig .. jag försöker få cykeln att gå så smoth som möjligt i varje situationen. Tex styra runt stenar och större rötter som sticker upp på stigen .
Du kan iofs va tvärtom och sikta på varje sten, stor rot, surhål och cykla genom en gran som fallit över stigen bara för att det gör resan obekvämare, långsammare och blir det roligare för dig är det helt ok för mig , men tror du är ganska ensam om att köra så ..
Edit: förstår inte ens varför du cyklar på stigen . Mycket svårare att bara cykla rakt genom skogen utan att följa stigar .

Jag undviker mellanstora sten men kör gärna uppför (och nedför) riktigt stora sten isf att tar lättare/kortare/snabbare linjen bredvid/runt. De flesta barn och föräldrar i gruppen jag kör med gör så, men många andra inte.

Att söka flow på stigen är väl en sak, det är vi många som gör, men att söka flow genom att aktivt cykla bredvid stigen eller gena känns som en annan sak.

Senast ändrad:
Att söka flow på stigen är väl en sak, det är vi många som gör, men att söka flow genom att aktivt cykla bredvid stigen eller gena känns som en annan sak.
Men va fan ! E det jag eller Berk som har svenska som modersmål?
Det är ju det jag försöker skriva ...
Men Berk påstar han alltid söker svåraste/knöligaste/långsammaste linjen på stigen.
Citera honom istl :) ?

Men va fan ! E det jag eller Berk som har svenska som modersmål?
Det är ju det jag försöker skriva ...
Men Berk påstar han alltid söker svåraste/knöligaste/långsammaste linjen på stigen.
Citera honom istl :) ?

Nu är svenska inte min modersmål så jag förstår inte vad du menar.

Om du påstår att jag cyklar bredvid stigen för att söka knöligaste linjen, så är det fel. Kring Stockholm, och framförallt i Hellas, finns det ofta många linjen att väljer emellan. Då vill jag ofta prova en knöligare linje (och min son klagar ofta på mig när jag inte tar svåraste linjer på hemmastigen).

Men ren obanad cykling är väl ganska få som kör antar jag? Det handlar väl mer om att bredda stigar runt surhål eller knapra lite på innern i kurvor osv? Inte att älga fram 300 m rakt genom blåbärsriset?

Men ren obanad cykling är väl ganska få som kör antar jag? Det handlar väl mer om att bredda stigar runt surhål eller knapra lite på innern i kurvor osv? Inte att älga fram 300 m rakt genom blåbärsriset?

I Hellas kommer det till nya stigar hela tiden. Jag antar att stora delar av dom var/är djurstig. Som jag skrev tidigare kan "Strava-genväger" också vara djurstigar. I Hellas finns det såna raka genvägar från kring 100 m lång.

"Jag tar fram röjsågen och bygger Strava-snabba stigar. För djurens skull, naturligtvis. De gynnas ju också av mer flow."

:)
Nedan motsätter du dig till att söka flow PÅ stigen . Påstår att du och dom du cyklar med oftast inte söker flowet PÅ stigen, utan då antar jag ni kör antiflow dvs tvärtom rakt över stenar rötter och andra hinder på stigen .
Jag påstår att jag och alla jag någonsin cyklat med försöker få till flytet så bra det går på stigen . Ville är nog den bästa jag cyklat med på just det, att liksom dansa fram på stigen tillsynes enkelt och nästan utan ansträngning . En flowets mästare.

Nej jag påstår inte du cyklar utanför stigen .
Däremot förstår jag inte, eller snarare föreslår att du borde cykla utanför alla stigar . Då blir det svårt och oflowit .

Nu är svenska inte min modersmål så jag förstår inte vad du menar.

Om du påstår att jag cyklar bredvid stigen för att söka knöligaste linjen, så är det fel. Kring Stockholm, och framförallt i Hellas, finns det ofta många linjen att väljer emellan. Då vill jag ofta prova en knöligare linje (och min son klagar ofta på mig när jag inte tar svåraste linjer på hemmastigen).

Men allt är nog bara en språkförbristning .

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp