DBR X2, vad var den tänkt som?

Oskar_Lkpg

Ny medlem
Jag har som så många andra drömt om en heldämpad skogscykel i många år, och jag har som många andra (om än inte samma andra) tyckt att det verkar lite overkill med FS på slätten. Men då en vänlig själ på andra sidan stan skänker* en DBR X2-ram ink bakdämpare så är jag inte den som tackar nej. Men vad är det jag har fått? En AM-, DH-, FR-ram? XC känns långsökt.
Tråkigt nog hade min välgörare ine några instruktionsböcker eller liknande kvar, och mina försök att hitta mer info på internet har mest bekräftat att jag bör köpa på mig en bunt hörhållfasta bultar (metriska eller tum?) till dämparfästet. Men det är också det enda jag fått klarhet i.
Så de som har en idé om (eller rent av vet) vad den var tänkt som när den kom 1999 får gärna dela med sig.
Själv ser jag det som en chans att få prova på att köra en FS ett tag.

*) Två hundralappar kan väll inte räknas som överpris i alla fall?

Bilagor

• DBRX2.ram.jpg
    DBRX2.ram.jpg
    60.1 KB · Besök: 56
3.75 eller 4.5" slag med vändbart länkage(?), alltså freeride när det begav sig. Länkaget är ett klassiskt faux-bar, så den är jämförbar med Turner Flux. Bra bang for the bucks för en tvåhundring.

Efter vad jag kan bedömma så jobbar bakdämparen bättre än den MX Comp som sitter fram. :-)
Ramen skulle behöva plockas ner för tvätt och nytt fett. Men det sa han redan när jag hämtade den. Möjligen att den har ett begynnande glapp i bakgaffeln. Men då jag har ett välsaltat vinterhjul bak nu så kan det vara det som är problemet. Saltet har säkert gjort ett gott jobb med att döda lagret.

Resentionerna hade jag redan läst, men blev inte helt säker på vad den skulle klassas som. Men då säger vi att det är en FR-ram, och tydligen är det många som är mycket nöjda med den. Även 5-7 år senare.

Efter ett par småturer i Valladungen och stans cykelvägar är jag helt klart nöjd med vad jag fick för de hundralapparna. Ska till Tranås i helgen och cykla tillsammans med en kursare. Då får vi se vad smålandsskogaran dödar först. Mig eller X2'an. :-D
Känner vissa oro över att det inte blir mitt nyförvärv....

Tack!

Tillbaka
Topp