DC Gaffel på YZ2

TaeKwonDo

Ny medlem
DC Gaffel på YZ2
Hej!
Har en Scott voltage YZ2 som jag skulle vilja ha en dubbelkronad gaffel på.
Min första fråga är om det är möjligt att ha det?
Andra är vad som behöver köpas mer än en ny framgaffel för att få ihop det hela?

Senast ändrad:
DC Gaffel på YZ2
Vad de försöker säga är nog att det är en ganska olämplig ide. En dc-gaffel är väldigt lång, och kommer göra geometrin på en dirthoj som yz väldigt skum.

DC Gaffel på YZ2
Den va inte dåligt dyr den. Jo,d kanske är så att det är olämpligt men jag vill ha något annat än suntour XC:n som sitter på nu och har aldrig varit i kontakt med DC tidigare därav frågan. cykeln i övrigt är superskön å glida ner för backarna med.

DC Gaffel på YZ2
Om du vill ha den som en liten utförshoj så kanske något i stil med 130-140mm slaglängd kan passa? Se om du inte kan hitta en gammal Marzocchi All Mountain-gaffel eller något. Dom är trevliga och behöver inte så mycket service. En DC-gaffel kommer garanterat att skapa en chopperliknande hoj med helt galen geometri.

DC Gaffel på YZ2
det finns inte en DC gaffel med kortare slaglängd då?
Ska inte sticka under stolen med att jag tycker att en DC skulle se så mycket fränare ut på cykeln men funktion före utseende.
satt å kollade på lite trådar å såg en bild på en scott med DC i "hur ser din cykelverkstad ut" men det var inte någon YZ2 iofs.

har den mest som DH men kör även på vägen som transportcykel och bara slökör i skogen.

DC Gaffel på YZ2
Jag körde DH på en hardtail med 180mm slag fram när dh ramen sprack, det funkade ju men det kändes väldigt skumt dessutom är det rätt svårt att utnyttja slaglängden fram när det är stelt bak. Skaffa annan hojj om du vill ha dc gaffel eller så en annan gaffel som greblleM säger :-)

DC Gaffel på YZ2
okej,har gått i funderingarna på å köpa en dämpad ram, har sett det finns en till YZ2an. Men tanken va att skaffa en bra dämpare först och en ram senare men då kanske det är bättre å göra tvärs om då.

DC Gaffel på YZ2
Min 888 ATA WC går att skruva ner till 160mm men sen tror jag inte att det finns DC-gafflar med kortare längd än så... Vad jag kan komma på i alla fall. Undantag är väl väldigt gamla DC-gafflar.

DC Gaffel på YZ2
Tack för tipset!
Passar denna gaffeln på en YZ2 voltage då? tänkte på vad ovanstående har skrivit om att det bara är en typ av DC gaffel som passar på den modellen.

Senast ändrad:
DC Gaffel på YZ2
Men, skippa tanken på en DC till den ramen och skaffa dig en vettig singelkronad gaffel istället.

Upp till 130mm borde inte förstöra åkkänslan för mycket på din YZ och du kommer ha en roligare hoj än med en långslagig sak påmonterad.

DC Gaffel på YZ2
Förstår faktiskt inte hur 5cm skillnad kan förstöra åkkännslan för det har jag inte upplevt att det gjort tidigare med andra cyklar man har moddat fram.

Vad anser du är en vettig gaffel då?

Senast ändrad:
DC Gaffel på YZ2
Diameter är nog en och en åttondels tum skulle jag tro, och ramen är designad för den slaglängd som sitter på nu.

DC Gaffel på YZ2
Som mzi säger är den designad runt orginalgaffelns AC eller däromkring (vanligtvis +/- 10mm)

5cm högre fram lär den bli redan av en gaffel med 120-130mm slaglängd.

Men har du hjärtat inställt på en DC med ytterligare 10cm högre AC, well, då är det bara att köra på det.

DC Gaffel på YZ2
Men då måste du lova att sätta en sådan här sticker på gaffelbenen:

lg_white.jpg

DC Gaffel på YZ2
hahaha sköna dekaler! vart finns de å få tag på?

Nja,jag har inte bestämt mej på något vis. vill kolla vad ni som vet mer säger och sedan fundera på vad och hur mina behov ser ur.

1 och 1/8 borde bli 2,8575 cm i diameter alltså.

DC Gaffel på YZ2
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Som mzi säger är den designad runt
> orginalgaffelns AC eller däromkring (vanligtvis
> +/- 10mm)
>
> 5cm högre fram lär den bli redan av en gaffel
> med 120-130mm slaglängd.
>
> Men har du hjärtat inställt på en DC med
> ytterligare 10cm högre AC, well, då är det bara
> att köra på det.

tänkte inte på att i och med att vinkeln ändras höjs det mer än gaffels längd.

Med AC antar jag att du menar slaglängden.

DC Gaffel på YZ2
De begränsade erfarenheter som jag har av liknande är precis som flera säger i tråden.
a) Du sabbar geometrin och cykeln kommer uppföra sig som en slymuck.
b) Det kommer bli svårt att nyttja slaglängden på en ht, blir lite som att stumsvetsa bakaxeln på en bil och sedan förlänga fjädringen fram till offroad-mod.
c) Gaffeln behöver inte uppföra sig som du önskar om gaffelvinklen blir för flack.

Så om du nu inte tycker att labbandet är ändamålet så rekommenderar jag dig att inte fläska på med en gaffel med längre slaglängd än vad som är tänkt för ramen.

// Jonas

Tillbaka
Topp