DC

Deore XT

Ny medlem
DC
Har funderat på o fixa dualcontrol...lör annars på rapidfire...tkr inte att det är något problem. Anledningen för bytet är att när ja kommer ner för en backe med en sväng direkt där nere/kommer på en raksträcka me en svängi slutet+backe så blire ett jäkla fumlande me broms samt växel...
Kommer att det bli bättre med dual control?

Extragrej:
Nån mer än ja som får hårdfräs av att se customiserade XTR grejer?

DC
Nej du kommer inte att kunna växla snabbare efter din backe med DC. Tror nästan att det blir tvärtom. Men DC är bra ändå. Det känns lite annorlunda i början men sen är det toppen.
/J

DC
Fördelen är ergonomin i växlingsrörelsen, det känns som att det blir lättare/enklare att växla. Inte för att det är svårt med RF, men när man har kört med DC ett tag och sedan kör med RF så känns skillnaden. Men det verkar som att det finns många som inte tycker att det är bra också, man kan nog säga att det är inte för alla. I vissa situationer så är det säkert så att RF är bättre än DC men som helhet så tycker jag bättre om DC reglagen.

DC
En tanke värd att fundera över när det gäller Shimano:
Det är inte alltid förändringar är till för att förbättra. Ofta är förändringen till för förändringens skull verkar det som. Shimano går ofta sin egen väg på bekostnad av kompabilitet med andra prylar vilket självklart är dåligt på alla tänkbara sätt, och ibland även på bekostnad av funktion.
Bara för att flipp-flopparna lanserats så betyder inte det att de är bättre, bara att de är annorlunda. Hur de upplevs är upp till var och en att avgöra men om RF duger åt t.ex Sram så gör jag antagandet att Shimano har slut på bra idéer och vill bara vara lite annorlunda.
*duckar och springer*

Förresten, hur är det tänkt att man skall slippa fippla med broms och växel med flipp-flopparna? Att göra en kontrollerad kombination av broms/växling lär ju vara småtrixigt även med flippflopp. Lägg pengarna på något annat istället. Dina RF funkar bra!
*duckar lägre och springer längre*

mvh
Plumse, en smula skeptisk men inte HELT obstinat trots allt, även om det låter så. Vädrar bara lite tankar, typ.

[edit]: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
DC
man har ju större möjlighet att välja broms om man kör med rf. lägg till en rapid raise bakväxel så tycker jag det gåt att få ner riktigt växlarna fort. en annan grej som kan hjälpa är ju att tänka lite som på mc att bromsa innan kruva och inte i den så får du mer tid att växla och kan trampa ur kurvan med fart och rätt växel.

DC
Om du är nöjd med RF så tycker jag att du ska fortsätta med det. Växlingarna kommer inte bli så mycket bättre med DC. Som Plumse skrev så behöver inte DC vara bättre bara för att det är nytt.
Men som svar på din andra fråga så kan du köpa DC från LX och uppåt. Har bara hört bra saker om LX. Jag har kört med XT i två år och är jättenöjd. De har hållit för ett antal småvurpor och vunkar prima i lera och jävelskap.
När du endå är på gång och letar växelreglage så tycker jag att du ska testa alla olika som finns. Gripshift, trigger, DC och RF.
/Johan

DC
Dual Control är bra, har kört med det hela vintern nu på vintercykeln. Var väldig negativt inställd innan jag provade det, har alltid "älskat" rapidfire reglage och tycker att de fortfarande är bland det bästa shimano gjort. Har kört med LX DC skivbromskombo-reglagen och LX skivbromsar.

Här lite erfarenheter...

+Klarar lättare vurpor utan problem, eftersom bromshandtaget kan röra sig både upp och ner ifall det slår i backen.
+Känns rätt så naturligt att använda efter ett tag, man behöver inte använda tummen till något annat än att hålla i styret. :-)

-Ser lite klumpiga ut, inte direkt snygga.
-Det händer att bromsning/växling stör varandra ibland. Det är t.ex. lätt att av misstag trycka på frambromsen samtidigt som man växlar till stora kakan fram.

Kan inte påstå att reglagen gör någon skillnad för min åkning, kör varken sämre eller bättre beroende på vilka spakar som sitter på cykeln. På sommarcykeln sitter det numera SRAM trigger reglage, så tummarna ska få röra på sig igen snart efter att ha legat i träda hela vintern med DC reglage... :-D

/Leo

DC
Som sagt, det är inte säkert att alla tycker att DC är bättre eller lika bra som RF, och det är ju inte heller så att det blir någon revolutionerande skilnad. Jag kan nog inte säga att jag har haft en enda ofrivillig bromsning vid växling med DC som Leo har upplevt (har kört med både v-broms och skiv varianterna under snart två säsonger), däremot kan jag hålla med om att utseendet är emot dessa reglage.

DC
Plumse, din grottmänniska, jag ska nog konvertera dig till DC-reglagens underbara värld... ;-)

Jag har alltid tyckt reglagen som fanns innan RF var dom bästa, dvs dom som hade båda växelspakarna på tumsidan. Då slapp man nämligen släppa pekfingret från bromsen för att växla.

Därför tycker jag DC var ett riktigt bra påhitt av spinnrulletillverkaren. Idag kör jag DC på båda mina hojar och längtar inte ett dugg tillbaka till RF.

DC
DC funkar bättre än rf med stora tjocka vinterhandskar imho. Håller inte med plusmse gällande bakåtkompabilitet utan tvärtom tycker jag det är skönt att shimano låter nya ideer komma fram snabbt, det bidrar till att utvecklingen går snabbare. Positivt att de tagit åt sig av kritiken om inlåsning, de nya grupperna som kommer i höst kommer ju ha alla tänkabara alternativ. CL+intl dc+rfdr(vet inte om det kommer heta så men tänker på dual release) lösa bromshandtag, taj(ti), kålfiber mm. Ser fram emot alla nyheter!

DC
Visst är det bra med t.ex centerlock så inga andra skivor än Shimanos passar =)
En extra adapter finns dock men då är det en pryl extra som kan strula. Nä, Shimanos förändringar som enbart har till syfte att förnya är jag lite skeptisk till. Om det enbart handlar om tycke och smak och ingenting om förbättrad prestanda så tycker jag ärligt att det hade varit vettigare att förbättra befintliga produkter istället för att hitta på något nytt och som dessutom inte är tänkt att fungera optimalt med de gamla grejor som redan sitter på hojen i övrigt.
Nä, flippflopp tänker jag undvika så länge jag kan.

[edit 1]: Förtydligande om centerlock: Tänkte bara vara lite butter och gnälla lite på ytterligare ett specialsystem Shimano drabbar oss med. Ok, det funkar grymt bra, men varför inte följa gängse standard?!?!? Hur svårt kan det vara? Andra skivor från Shimano funkar ju så varför göra flera olika varianter på en rund grej två klossar skall klämma på?

[edit 2]: Vänta bara tills jag blir pensionär! Då jäklar skall här gnällas! Och banka sådär irriterande med en käpp i golvet och se sträng ut i gråstarrig blick!

DC
DC påverkar inte kompatibilitet alls. Samma växlar och bromsar som funkar med vanliga reglage (RF) funkar med DC. Ingen skillnad alls. Endast reglagen är annorlunda.

Centerlock är nog till största delen en viktgrej. Hade jag fått välja vilket som skulle vara den enda skivinfästningsstandarden hade jag valt centerlock.

Shimano har heller aldrig slutat tillverka varken RF eller standardskivor.

Ska vi hacka på egna standarder så kan man ju heller inte undgå att nämna SRAM som har annan utväxling på vissa av sina reglage som bara funkar med deras växlar. Eller skivbromsokfästen. IS och postmount/Hayes eller vad det nu heter. Samma sak på olika sätt. Vilket är rätt? Båda funkar.

DC
Men med det där eländiga tvärtomväxlandet blir allt så fel.
Det var ju snällt av dig JT att nämna Sram's 1:1- och deras 1:2-utväxling! Nu måste jag ju gnälla över det också! Skit! Skall sluta cykla! Åka moped istället =/

Bilagor

• moppe.jpg
    moppe.jpg
    29.3 KB · Besök: 27
DC
Dc verkar va e grym grej iaf...centerlock håller ja me om, förjävligt...visst, funktionellt=bra...kompabilitet=Pain inmy as.
Ska bli trevligt nu att vänta tills 2007 innan ja kan få nåra bra skivor till mina 6bultsnav

Tillbaka
Topp