Decathlon/B'twin, En glad överraskning!

Putte--

Aktiv medlem
För några veckor sedan vart jag sugen (bara sådär) att börja cykla cross country mtb. Det var mycket att fördjupa sig i som t ex. full suss vs. Hardtail, växlar, reglage, bromsar, dämpare, tillverkare mm..
Efter många timmars googlande satt jag till slut på blocket och kollade beggat runt 10.000 då det var där jag kände att gränsen för en nybörjare som mig går. Jag fann en del bra cyklar för runt den prisklassen men då jag lutade mer och mer år "full sus" så började det kännas hopplöst. Till en dag jag gick in på Decathlon(ny fransk sportkedja i sthlm), där de säljer sitt eget märke RockRider som tillverkas av det franska företaget B'twin. jag fann en "full sus" för 9999:- men kunde få den för 8999:- då de bara hade få kvar!
Nu tänker ni kanske vad detta är för skit, och det gjorde jag med tills jag började granska cykeln!

Framväxel- Sram X7
Bakväxel- Shimano SLX
Reglage- Shimano SLX
Kasset- Shimano SLX kassett 11x34, 9-speed
Bromsar- Bromsar Tektro Auriga Comp hydraulisk skiva 160 mm
Vevparti- Shimano Deore
Framgaffel-Rock Shox Recon Silver Solo Air 120mm lockout
Bakdämp- Shock X-Fusion E1 120mm.
Däck/Hjul- Hutchinson Toro 2,15 HARDSKIN (570 gr/Lättmetallfälgar Rockrider Comp av Rigida dubbel vägg. JT D041/D142 aluminium nav med tätade lager. Rostfria ekrar 2 mm
Totalvikt- 13.7 kg inkl. tillvalda Flat pedals(dubbade)

Jag har redan satt den på ett ordentligt prov i skogen och denna cykel klarar allt!
Det kommer bilder senare på denna skönhet!

MVH/ Patrik!

Den cykeln vann ett test jag såg i ngn engelsk cykeltidning.
Själv köpte jag en MTB för 1995:- (ordinarie pris) som pendlarök över vintern. Givetvis en skitcykel men den fungerar hittills efter några veckors pendlande (2 mil om dagen) riktigt bra! Bakbromsen är skit men annars fungerar allt riktigt Ok. Fjädrande framgaffel och SRAM "gripshift" växlar fungerar klart över förväntan. En gratis service innom 6 månader ingår dessutom. Tummen upp för decathlon!

Decathlon egna hojjar, under namnet Decathlon har fått rejält bra betyg inom landväg i alla fall. Deras racers har fått bra betyd, och tävlats på i TDF. Så, klart prisvärt skit, skit som i bra skit.

Ja, fri service inom 6 månader, 2 års komponentgaranti och 5 år på ramen. Inte mycket att bråka om!
Bra personal har de oxå, jag dealade till mig nya pedaler och en pump till dämparna i priset!
Saken är att jag köpte den billiga fullsus de hade, men de har värre cyklar.

btwin.com (sidan är på franska så använd google crome translate så fattar ni allt)

MVH/ Patrik

Söndagsturen i Enduroslingan ute vid Livgardet utanför sthlm var inte lika gäggig som i torsdags tack vare skaren i marken, heeelt underbar tur! Och cykeln är fortfarande grymisch, (bara jag som måste slipa på tekniken)

Bilagor

• Photo 2012-10-28 15 12 21.jpg
    Photo 2012-10-28 15 12 21.jpg
    153.5 KB · Besök: 282
Skitsamma hur den ser ut så länge han har kul på den. Men det var onekligen lite eget utseende på den. För det priset ser det ju ut som att du gjort ett bra köp.

Den ser lite industriell ut, långt ifrån de krökta designer man brukat se det senaste. Men så länge den är styv och lätt och alla vinklar är där, så! Dessutom har du ju till det priset fått ramen gratis (minst) och det är bara att gratulera. Ser fram mot att höra hur den funkar nu framöver (se till att åka en RR och låt några andra testa den mao!

RR? Jo jag har investerat i ett par dubbade sulor också för att verkligen kunna använda den året runt så jag kommer nog uppdatera den här tråden vart efter. Idag var det ju lite snö och is i spåren men det behövdes inga dubb för det.. Kompisen hade med sig sin GoPro idag också så vi får väl se om det vart nått användbart där..

Ahaa, ja tanken har slagit mig, såg när jag kom hem att det var ett gäng ute i Hammarby idag, hade gärna hakat på där..

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Borde inte Puttes tråd ligga i fulreklamtråden ?
> :-/ T

Fulreklam?

...jag väntar fortfarande att autoturfmäster johnsson555 ska posta bild på en egen skitig cykel med de fantastiska lampor som han helt gratis gör reklam för monterade och det helt utan vetskap för det företag som råkade sälja nämnda lampor, de råkade bara förse honom med reklambilder ...

:-)

Decathlon hade redan väldigt bra priser på mtb under 90-talet. Jag köpte min första riktig cykel där 1996: Rockrider 700 med helt stel Dedacciai Zero ram, XT rakt igenom, Mavic fälgar, Flite sadel och Ritchey däck... inte så mycket att klaga på alltså! :) den kostade kring 60% av en liknande cykel från mer etablerade märke (Sunn, Spec, Kona, osv...)
Jag har fortfarande den! :D
/E

Aha I see. Det var ju inte meningen att framstå som så.
Saken är att när jag googlade efter nån info om cykeln jag köpt fann jag iiingenting på svenska, ingen recension, inget foruminlägg, nada.. Så då tänkte jag bara för det första höra mig för vad andra tycker om mitt köp och underlätta för andra som letar den minsta lilla infon om märket. Jag är ju liksom lite av en nybörjare ang. mtb så det är ju bara kul att få all respons som går. Jag vet ju att det jag fick för pengarna var hyfsat bra, hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag ju gärna köpt en spretans ny Stumpjumper, Spark eller något ännu värre, jag försöker inte hylla eller göra reklam på något sätt, jag har inget att jämföra med eller någon djup kunskap om cyklar i allmänhet, men jag är rätt stolt över mitt fynd för det!
Och det kan ju ändå vara trevligt för andra att veta att det (ev.) finns helt nya budgetalternativ där ute för en bra peng än att känna sig tvungen att köpa beggat! För det är något speciellt med att köpa nytt.

Men klassa min tråd som fulreklam om så vill. Jag anser att det är bra att info finns där ute. Det fanns ju som sagt inte när jag letade!

Smygreklamtanken fanns där, men varför skulle det behövas.... du postade ju en riktig bild på nolltid! Det finns lite tester på Bikeradar. Kollar man kommentarerna från ägare är det övervägande positivt. Finns det nån "Visa din BTwin" tråd annars får du skapa den första...!

Jaja, välkommen till happy-ankdammen och kolla nu efter en HappyRide där du bor så du får lite IRL.

Sen nu när jag kollat på bilden fem gånger ser den snarare rå ut.

EDIT en review på den

http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-btwin-rockrider-91-12-45756

Senast ändrad:
Jo jag läste testet på BikeRadar och så hittade jag några engelska forum så det var lite basen för mitt köp. Men det hade ändå varit kul om någon annan i sverige hade lagt ut nån info.. För det bästa sätt att hitta vad man söker idag är att surfa forum..

En BTwin tråd.. Bra ide. ;)

Och tro mig, det kommer nog mer bilder oxå, den var riktigt lerig och fin efter tordagens runda så synd att jag inte hade kamera med mig då..

Men vadå?
Kunde man köpa något annat än 29:or i år?
Jag är lurad.
Fast jag tror i o för sig inte att jag varit mogen för en fulfransk cykel oavsett... ;)

Hahaha, hon är inte ful, hon är... Egen.. ;D
Och vad är det med den är 29" hypen? Vad gör de sååå mycket bättre än 26"? Jag menar, är man nybörjare så kanske det är bättre att börja med det alla nybörjare alltid kört med, för utifrån vad jag har hört är 29" en relativt ny grej....

ful-epitetet syftar inte på det estetiska utan på att det inte är ett "finmärke".

fulkines och fultysk är etablerade begrepp....

Tillbaka
Topp