erolwi
Aktiv medlem
Decemberutmaningen - Lär dig bunnyhoppa för en hundring!
Bunnyhopskuriosa #3 - fredagsfilmtipsen
Året var 1992. Jag var 14 år och hade precis köpt en trialcykel jag hittat på annons i en bilannonstidning. Ni vet sånna där som fanns förr. Det var en Monty Motul i polerat stål som dök upp som utlovat med bussgods från Skåne.
Hade egentligen ingen aning om vad det var för något men hade väl sett lite motorcykeltrial på tv:n. Men det var då det hände, Sveriges television sände ett program med Hans No Way Ray och jag lyckades spela in det på VHS! Jag tittade, gick ut och cyklade och in och tittade igen och så ut igen. Säkert hundra gånger. Men det var allt. Det fanns inga tidningar, inga böcker på biblioteket och ingen youtube. Så allt jag kan har jag lärt mig av Hans, även bunnyhop.
Sen tog jag 20+ års paus från cyklingen men plockade upp den igen för tre år sedan och det har hänt ett och annat! Idag kryllar internet av filmer där den ena är mer spekatkulära än den andra och man får uppfattningen att var- och varannan unge är född cykelgud men det är nog tack vare internet så många lärt sig så mycket. Hans var cool (på sitt sätt). Han kan ju inte haft någonstans att lära sig men grundade nog mycket av street trial cyklingen som sedan Danny MacAskill lyfte till galna nivåer nästan 20 år senare.
Så fredagsfilmstipsen är såklart Hans Rey och Danny MacAskills orginalfilmer!
Senast ändrad: