Den officiella Crescent Tråden

Racemaiden 2016 - 1 April

Ja jag har inte fått arslet ur vagnen och invigt racern för säsongen ännu, men idag så!! Pimpade med ny ringklocka igår (en distansringsklocka!) samt att jag rensat styret lite! Såhär clean har den aldrig varit! Oj vad glad den blev idag :)

Bilagor

• Racermaiden_2016 bell.jpg
    Racermaiden_2016 bell.jpg
    172.5 KB · Besök: 262
Sambal Oelek sa:
Racemaiden 2016 - 1 April

Ja jag har inte fått arslet ur vagnen och invigt racern för säsongen ännu, men idag så!! Pimpade med ny ringklocka igår (en distansringsklocka!) samt att jag rensat styret lite! Såhär clean har den aldrig varit! Oj vad glad den blev idag :)

Tjusigt ? ?! Man kan ju köpa en crescent bara för färgen :-)

Då blev det efter mycket testande och letande ny leksak. Crescent Tera Ultegra =) Känns riktigt bra och är riktigt nöjd med köpet. Nu ska det bara på Spd-pedaler, cykeldator och sadelväska.

Bilagor

• IMG_20160512_111210.jpg
    IMG_20160512_111210.jpg
    297.5 KB · Besök: 243
Från senaste skogsturen :)

Crescentforrest.jpg

............

Sedan har jag bättrat på färgen på några ställen på cykeln samt att jag målat ringklocka och ventilhattar :) det var ganska lätt att få rätt färg om man blandade gul/orange lite omsorgsfullt. Sådana små "Humbrol" färgburkar för modeller. Blev riktigt bra, får se hur länge det håller nu bara :)

_5190395.jpg

_5190393.jpg

Senast ändrad:
Hej. Nu har jag pimpat en Crescent å vad passar väl bättre än att lägga upp lite info å bilder här. Jag ville ha en hipsterlik glidare men en fixie är inget för mig. Jag vill ha nåt snyggt men också funktionellt. Så jag utgick från en MTB. Råvaran är en blå Crescent Oden från c:a 87. Den har jag lackat om, satt på bruna Shwalbe Big Ben, tagit bort framväxeln, kapat bort de 2 minder dreven, bytt bromshantag till crosstop levers, kapat styret 3cm i varje ända och lindat det, 99 Kr Brooks wannabe sadel från Biltema, ny kassett och kedja. Hittade ingen cool växelväljare så jag kapade bort bromshantaget från den befintliga. Inte så snyggt men det funkar. Nedan lite bilder

Bilagor

• w000.jpg
    w000.jpg
    15.2 KB · Besök: 275
  • w0.jpg.JPG
    w0.jpg.JPG
    233.5 KB · Besök: 280
  • w1.jpg.JPG
    w1.jpg.JPG
    238.8 KB · Besök: 265
  • w2.jpg.JPG
    w2.jpg.JPG
    208 KB · Besök: 294
  • w3.jpg.JPG
    w3.jpg.JPG
    164.4 KB · Besök: 254
  • w4.jpg.JPG
    w4.jpg.JPG
    276.8 KB · Besök: 244
  • w5.jpg.JPG
    w5.jpg.JPG
    202.9 KB · Besök: 254
  • w6.jpg.JPG
    w6.jpg.JPG
    312.5 KB · Besök: 259
Crescent Kebne, grön metallic.

Den är inte ny, men funkar bra - det beror väl på att nästan alla komponenter är bytta, och vissa komponenter har hunnit bli bytta flera gånger. Det enda som inte är bytt är ramen, gaffeln, pakethållaren, bromshandtagen, styrstammen och styrstången (styrlagersatsen är bytt).

Har någon här en ide om vilken årsmodell den här cykeln är? Jag skaffade cykeln begagnad år 2008, och redan då var många av komponenterna helt utslitna.

Kim

Bilagor

• 2018-05-21 20.43.36_s.jpg
    2018-05-21 20.43.36_s.jpg
    284.3 KB · Besök: 263
Senast ändrad:
Kommenterade ett inlägg långt tidigare i tråden, men svara-funktionen verkar inte funka för mig. Förstår att det verkar som att jag frågade angående cykeln här ovan, som i och för sig är rätt snygg dem med :)

Kan inte se vilken modell det är, men ser inte det här ut att vara en av crescents finare modeller från mitten av 90-talet??

Blocket Göteborg

Bilagor

• Screenshot_2016-10-18-19-17-52.png
    Screenshot_2016-10-18-19-17-52.png
    208.5 KB · Besök: 273
Min Crescent Marathon ombyggd till pendlarcykel. Den har fått en 12-28 kassett med täta fina växlar (original 11-36). Funkar fint med std XT bakväxel. Fram sitter det numera en Narrow Wide 38T singelklinga (original 38/24). Styre 620 mm istället för 700 mm, med ett par ergonomiska handtag. Fälgarna är utbytta till Deore XT (original var kassa!). Den har dessutom fått en ringklocka och reflextejp.
CrescentMarathonsmall.jpg

TS975 sa:
Min Crescent Marathon ombyggd till pendlarcykel. Den har fått en 12-28 kassett med täta fina växlar (original 11-36). Funkar fint med std XT bakväxel. Fram sitter det numera en Narrow Wide 38T singelklinga (original 38/24). Styre 620 mm istället för 700 mm, med ett par ergonomiska handtag. Fälgarna är utbytta till Deore XT (original var kassa!). Den har dessutom fått en ringklocka och reflextejp.

Smutt! En liknande stänka fram som bak gör underverk i regn. För övrigt så har du inte dessa: http://www.wiggle.co.uk/lifeline-bar-end-plugs-pair/ kan ske otäcka olyckor utan. :)

TS975 sa:

Stilig cykel i den blåa färgen! :)

Se dock till att sätta i en styrändsplugg. Ser ut som det saknas på bilden. Den blir nämligen en stans annars om olyckan är framme och då blir det otäcka skador.

frid!

Senast ändrad:
Tack till både NickPick och Miracle!

Har inte tänkt på att jag saknar dessa pluggar. Men, bilden visar ju det tydligt. Ska införskaffa det omgående.

En gammal Edge ETC 800 sannolikt från 2005 som konverterats med stelgaffel och skärmar till ett pendlarjärn. Tung! ca 13,70kg

Bilagor

• EDGE.jpg
    EDGE.jpg
    161.9 KB · Besök: 238
Jajemen! Äntligen har jag invigt racern för i år! :) några dagar tidigare än förra året iaf. Väldigt härligt idag.

Bilagor

• Racing Premiere 2017 Aspen.jpg
    Racing Premiere 2017 Aspen.jpg
    321.5 KB · Besök: 263
Har inte postat denna i "rätt" tråd ännu :) så här kommer den, min nya Crescent-Cross!

filename=Zepto_Soffa.jpg

Har väl börjat cykla in den lite nu kan man säga. Väger ca 1kg mer än racern men den är mer mångsidig. Bra för mig som ofta hamnar på grusvägar eller annat. Dessutom fäste för skärmar och skivbromsar! Sådan skillnad med rejäla bromsar. Var ut på en 5-milare idag i sommarvärmen. Ca 70% asfalt, 25% grus och 5% stig. Den är som gjord för vägarna häromkring! :)

https://happyride.se/forum/file.php/1/file=324748/filename=Zepto_Soffa.jpg

Bilagor

• 20170518_135341_HDR.jpg
    20170518_135341_HDR.jpg
    152.5 KB · Besök: 244
Jag letar lite smått efter någon HT till hyfsad peng, hade bestämt mig för att inte lägga mer än ca 12000.
Hittade dock denna på Blocket och även här på köp & sälj (se nedan)..
Hur är den jämfört mot tex en Scott Scale i liknade prisklass?
Crescenten tror säljaren är från 2014 och han begär 15500:-

_20170529_183117.JPG

Cykelspecifikationer
Ram Carbon Strl. 20,5"
Framgaffel Dämpad, Rock Shox Sid,100mm slag, 15 mm axel, RLO Remote Lockout
Växelförare bak Shimano XTR
Växelförare fram Shimano XTR
Växelreglage Shimano XTR
Däck Continental x-king race sport 27,5x2,4
Hjul Easton Haven
Bromsar Hydraulisk skivbroms Shimano XT M785-B, Formula R1 skivor
Sadel TEC Durus
Sadelstolpe Truvativ noir Carbon 31,6 mm
Handtag Pro Superlight Foam grip
Styre Easton Haven Carbon 680 mm
Styrstam TEC Ultimus Carbon 110 mm
Vevparti Shimano XTR , 42/30 175cm
Kedja Shimano XT
Kassett Shimano XTR , 11-34
Vikt 9.54 kg
En lätt o rapp mtb med bra spec. fint skick,pedantskött,nyservad gaffel,nytt vevlager kassett o kedja i bra skick.
Jag själv är 1,81cm lång och 89cm insida ben. strl. har passat mig bra. Ram strl. passar enl. crescent från 1,80-205 cm kroppslängd.
Nypris. 49.279 kr

Crescent Zepto Pro - Touring Edition

Nu har jag monterat på mina nya grejjer, skärmar och pakethållare. Samt nya slangar, men det syns inte :)
Har ju slagit ihop racer och hybrid till denna hoj som jag tänkte borde klara allt detta. Känns ganska lovande hittils.
Kommer köra nästan enbart utan detta, ibland med skärmar, tar 30sek att montera. Då det blir längre turer någon gång per år tar jag pakethållaren också.
(skärmar BBB RoadProtector, pakethållare Topeak RX BeamRack)

CrescentZeptoPro-TouringEdition.jpg

Sedan mitt inlägg 2015 har min Pepita blivit mer komplett med hjälp av en "organdonator"...

Bilagor

• P1010851-2.JPG
    P1010851-2.JPG
    280.8 KB · Besök: 248
Tillbaka
Topp