Den officiella Crescent Tråden

Min nya crescent, en Rask R60

Bilagor

• CBD97D05-02B5-4E59-A456-687CDDB6EC6E.jpeg
    CBD97D05-02B5-4E59-A456-687CDDB6EC6E.jpeg
    452.7 KB · Besök: 342
IMG_20200418_124700.jpg

Min komma ut och röra på fläsket leksak.
2018 Vingner 29:a. Ombygd med singelklinga fram, dropperpost och ökat slaget på framgaffel till 120mm.

Senast ändrad:
Gav mig ett coronaprojekt att renovera upp farsans Competition 12, tror från typ 81? Har rengjort att och provat plocka rent för en eventuell DEEEEP CLEEAN men fastnat på vevlager. Om jag vill köp nytt vilket ska jag köpa och vilka verktyg behövs? Är det ett helvete att byta?

Bilagor

• D1FA4C21-8317-444E-BD8E-C2E4B1371521.jpeg
    D1FA4C21-8317-444E-BD8E-C2E4B1371521.jpeg
    331.4 KB · Besök: 255
Hej alla!

Efter ca 27 år utan cykel (mtb) så slog jag för två veckor sedan till. Fick med frugan på resan som också blev XX antal tusen fattigare. Jag kom hem med en Freke och frun med en Lodur. Nu har jag tittat o jämfört o funderat. Vad är egentligen skillnaden förutom namnet?! Båda cyklarna kör med Deore Xt och Rock shox 30 bland annat.

PS. Ja jag vet, mudders var vid fototillfället felvända ds ?

Mvh från en novis

Bilagor

• Screenshot_20200618-213702.jpg
    Screenshot_20200618-213702.jpg
    146.9 KB · Besök: 463
  • Screenshot_20200618-213507.jpg
    Screenshot_20200618-213507.jpg
    167.1 KB · Besök: 486
Jag skulle bara byta bromsar på min gamla Cafe-räser, men det blev omlackering +Annat när jag ändå va igång
Numera lite mer av en glidare.Visa bilaga 417682Visa bilaga 417683Visa bilaga 417680Visa bilaga 417679Visa bilaga 417678Visa bilaga 417677Visa bilaga 417681
Sjukt snyggt bygge, kaxe
Jag skulle bara byta bromsar på min gamla Cafe-räser, men det blev omlackering +Annat när jag ändå va igång
Numera lite mer av en glidare.Visa bilaga 417682Visa bilaga 417683Visa bilaga 417680Visa bilaga 417679Visa bilaga 417678Visa bilaga 417677Visa bilaga 417681
sjukt snyggt bygge, kaxe! ?
Letar själv efter liknande kulör/ nyans till ett GT bygge utan framgång. Vet du möjligen vad den heter? Lackat själv eller inlämnat?

Sjukt snyggt bygge, kaxe

sjukt snyggt bygge, kaxe! ?
Letar själv efter liknande kulör/ nyans till ett GT bygge utan framgång. Vet du möjligen vad den heter? Lackat själv eller inlämnat?
Tack!
jag har lackat själv, det är Hagmans koppar på röd grundfärg, med createx röd candy ovanpå, avslutat med ett par lager 2k klarlack.

Hallå

Går det att åldersbestämma en gammal Oden? Köpte mig en rackare som ska få fungera som transportmedel ToR till jobbet..

Bilagor

• IMG_20200721_195312_367.jpg
    IMG_20200721_195312_367.jpg
    1.4 MB · Besök: 421
Återfann just min gamla trotjänare: en Starren Sport, köpt 2003. Den stals för två veckor sedan utanför min port och stod nu prydligt i ett cykelställ några portar bort -- fortfarande låst med mitt lås. Som tur var hade jag nyckeln kvar på knippan: bara att rulla hem den! Gissar att tjuven visste att Crescent är bra, kånkade iväg den, men inte hade kompetensen att bryta upp låset.

IMG_1600.JPG

Lämnade in den på LBS för att rikta hjulen för tre år sedan och blev uppringd av mekanikern nästa dag: "alla rörliga delar är slut, och då menar jag verkligen helt slut!" Blev totalrenovering för 3000:-. Innan dess hade jag bytt däck en gång, vajrar en gång, i övrigt bara bromsbelägg. Renoveringen + affektionsvärde gör att jag är glad att få tillbaka den. Hade nog varit svårt att hitta en ny cykel som bara funkar år efter år. Nu hoppas jag att den håller 17 år till som brukscykel!

Att någon fortfarande ville sno den tar jag som en komplimang, typ som att bli leggad på systemet när man är över 30. Senast den blev stulen var den olåst och hittades samma dag utanför närmaste krog; betyder det att den är en "pubrunner"?

Hej

Får väl bjuda på en bild på en av Crescents sista stål racer med beteckningen 2320. Detta exemplar lär ha gått som tävlingshoj i samband med junior SM ca 96 enligt tidigare ägare. Ramen är dock den oficiella från -97 Columbus Genius rör och Dura Ace grupp. Någon
kanske vet mer om denna?

IMAG0694.jpg

Hej

Får väl bjuda på en bild på en av Crescents sista stål racer med beteckningen 2320. Detta exemplar lär ha gått som tävlingshoj i samband med junior SM ca 96 enligt tidigare ägare. Ramen är dock den oficiella från -97 Columbus Genius rör och Dura Ace grupp. Någon
kanske vet mer om denna?

Visa bilaga 435854
Hade en likadan när det begav sig. Ångrar mig så in bomben att jag sålde den.

Helt färsk här på Happy.
Får börja lite smått! Så jag delar med mig av ett riktigt fint exemplar av en Crescent racer som jag ej vet så mycket om.
Hjälp mig gärna (har kollat cykelhobby)

Årtal: ? 1985 ->
Ram: Mangaloy 2001, manganese alloy tubing, TANGE.
Växlar: 12 st, Shimano EX600. Bak RD-6207. Fram FD-6207.
Hjul: Rigida pro.
Bromsar: Shimano 600
Styre: Sakae custom England, road champion.
Styrstam: SR
Sadel: Selle royal made for crescent.
Vevparti: Shimano 600.
(ram nr inristat under vevpartiet, kan det va tränings modell?)
G
DSC_0062.JPG
DSC_0065.JPG
o/happy natt

Fick denna cresent för några år sedan då jag åkte och skänkte en sadel med stolpe till ett barn som fått sin stulen på dirt hojen :), byggde om denna lite genom att byta plats på fram och bakskärm för att få bort hålet för bakljuset, nya däck och styrlinda.
Var super nöjd cyklade upplands väsby-uppsala-upplands väsby gick fint fick aldrig vxl riktigt o lira då den behövde nya vajrar eller trådar för att ha hela kassettet körde 3x7,8,9 istället ?✌

Bilagor

• Screenshot_20201207-011055_Instagram.jpg
    Screenshot_20201207-011055_Instagram.jpg
    342.7 KB · Besök: 319
Helt färsk här på Happy.
Får börja lite smått! Så jag delar med mig av ett riktigt fint exemplar av en Crescent racer som jag ej vet så mycket om.
Hjälp mig gärna (har kollat cykelhobby)

Årtal: ? 1985 ->
Ram: Mangaloy 2001, manganese alloy tubing, TANGE.
Växlar: 12 st, Shimano EX600. Bak RD-6207. Fram FD-6207.
Hjul: Rigida pro.
Bromsar: Shimano 600
Styre: Sakae custom England, road champion.
Styrstam: SR
Sadel: Selle royal made for crescent.
Vevparti: Shimano 600.
(ram nr inristat under vevpartiet, kan det va tränings modell?)
GVisa bilaga 457391Visa bilaga 457394o/happy natt
Den fanns att köpa på Cykelbjörk sveavägen för 3200:- 1984, tror jag det var ser ut att vara helt orginal, saknar bara en pump. Nytt fett i hjullager och vevparti och ett par nya tuber, sen har du en otroligt fin söndagsracer. Kör Canyon Inflite som träningsredskap, och att cykla på vintage crescent är annat, man får planera inbromsningar, bromsarna är den stora skillnaden, om du planerar att använda den mycket och cykla fort så kan ett par mer moderna bromsar spara dig problem. Modellen får nog ses som en träningsracer med kvalitets komponenter, utrustningen i klass med dagens Ultegra, dvs tävlingsbar. Modellen kunde oxå ha svart sadel och svarta kabelhöljen med vit styrlinda.

Senast ändrad:
Den fanns att köpa på Cykelbjörk sveavägen för 3200:- 1984, tror jag det var ser ut att vara helt orginal, saknar bara en pump. Nytt fett i hjullager och vevparti och ett par nya tuber, sen har du en otroligt fin söndagsracer. Kör Canyon Inflite som träningsredskap, och att cykla på vintage crescent är annat, man får planera inbromsningar, bromsarna är den stora skillnaden, om du planerar att använda den mycket och cykla fort så kan ett par mer moderna bromsar spara dig problem. Modellen får nog ses som en träningsracer med kvalitets komponenter, utrustningen i klass med dagens Ultegra, dvs tävlingsbar. Modellen kunde oxå ha svart sadel och svarta kabelhöljen med vit styrlinda.

Tack för svar. cykeln är sjukt fin faktiskt (mint c), inte ett enda märke. Love it!
Dock säger ryggen nej och på väggen kan den ju inte hänga säger bossen (Love her too), trots att den den ser för j_vla bra ut där på den kala väggen. Den får nog dessvärre lämna mig (cykeln alltså).
Frågan är hur man ska prissätta en sådan skönhet, ej sett något liknande =)

Tack för svar. cykeln är sjukt fin faktiskt (mint c), inte ett enda märke. Love it!
Dock säger ryggen nej och på väggen kan den ju inte hänga säger bossen (Love her too), trots att den den ser för j_vla bra ut där på den kala väggen. Den får nog dessvärre lämna mig (cykeln alltså).
Frågan är hur man ska prissätta en sådan skönhet, ej sett något liknande =)
Auktion alla dagar i veckan, svårt med pris i detta skick, kan vara någon som bara måste ha den av nostalgisk skäl. Kan tänka mig att priset ligger mellan 5 -10.

Vet inte om detta räknas som en Crescent då det egentligen är dekalerna. Om jag förstod rätt så kördes den ändå av deras tävlingsteam någon säsong. Köpte ramen och fick gaffeln på köpet och bygger nu ihop den. Saknar dock växelvajrar och framväxel då klämman inte passade. Därför är ej heller kedjan monterad. Även tumreglage skulle passa. Någon som sitter på lite bakgrund om Team Crescent och Powerbike?
1.jpg

Tillbaka
Topp