Den officiella Crescent Tråden

Senaste förvärvet, gåva av en gammal kollega. Vet inte något om den så ålder, modell etc är okänt.

Bilagor

• IMG_20210313_172104.jpg
    IMG_20210313_172104.jpg
    688 KB · Besök: 269
Hej, funderar på att köpa denna men vill gärna veta vad det är för modell och årtal. Ägaren hade inte jättebra koll. Är den bra? Hur mkt är rimligt att köpa den för?

Bilagor

• 84A75CE2-FF9D-4F89-AE8F-AC5F754B6D2E.jpeg
    84A75CE2-FF9D-4F89-AE8F-AC5F754B6D2E.jpeg
    145.4 KB · Besök: 358
Hej, funderar på att köpa denna men vill gärna veta vad det är för modell och årtal. Ägaren hade inte jättebra koll. Är den bra? Hur mkt är rimligt att köpa den för?

Mmm, Campa kolfiberväxlar ?
Skulle tippa på att den är ca 15-20 år gammal.
3500-4000 kanske? Allt under 3 är billigt.

Hade det suttit Shimano så hade den varit minst en tusenlapp billigare.

Hade det suttit Shimano så hade den varit minst en tusenlapp billigare.
Hej, tack för info! Hon vill ha 6500kr, vilket jag tyckte var lite väl saftigt. Gissar att jag inte kan pruta så mkt ?. Men det är en bara cykel gissar jag då?

Hej, tack för info! Hon vill ha 6500kr, vilket jag tyckte var lite väl saftigt. Gissar att jag inte kan pruta så mkt ?. Men det är en bara cykel gissar jag då?
Utan att ha sett den live ser det ut att vara en midrange aluminiumram med äldre geometri som dessutom ser ut att ha använts av någon som egentligen är för stor för cykeln. Jag kan inte se någonting som motiverar ett pris på 6500 kr. Hade det varit en kolfiberram med något modernare växlar - möjligen. Finns heller ingen direkt anledning att betala extra för en äldre Campa -grupp på just den ramen.
Det är en "ok" cykel, men du kan få betydligt bättre, modernare cykel för 6500.
T ex: https://happyride.se/annonser/bianchi-via-nirone-7-alu-carbon-ultegra-105.149863/
Det viktigaste är att du köper en som passar dig i storlek.

Hade det suttit Shimano så hade den varit minst en tusenlap
Utan att ha sett den live ser det ut att vara en midrange aluminiumram med äldre geometri som dessutom ser ut att ha använts av någon som egentligen är för stor för cykeln. Jag kan inte se någonting som motiverar ett pris på 6500 kr. Hade det varit en kolfiberram med något modernare växlar - möjligen. Finns heller ingen direkt anledning att betala extra för en äldre Campa -grupp på just den ramen.
Det är en "ok" cykel, men du kan få betydligt bättre, modernare cykel för 6500.
T ex: https://happyride.se/annonser/bianchi-via-nirone-7-alu-carbon-ultegra-105.149863/
Det viktigaste är att du köper en som passar dig i storlek.

jag är rätt så mkt kortare än hon som äger den just nu. med ”rätt” sadelhöjd och och kortare styrstam passar nog strl mig bra. Gillar ramen. Kanske väntar tills den legat ute några månader till och lägger ett betydligt lägre bud då. Tycker ramen ser ut att vara från början av 2000-talet, hon skrev att hon var osäker på från vilket år den var från men minst 5 år gammal. Ehh, Känns ju sådär seriöst.

jag är rätt så mkt kortare än hon som äger den just nu. med ”rätt” sadelhöjd och och kortare styrstam passar nog strl mig bra. Gillar ramen. Kanske väntar tills den legat ute några månader till och lägger ett betydligt lägre bud då. Tycker ramen ser ut att vara från början av 2000-talet, hon skrev att hon var osäker på från vilket år den var från men minst 5 år gammal. Ehh, Känns ju sådär seriöst.
Ja, men tjejer ljuger ju alltid om åldern... ;)
Den _är_ ju *minst* 5 år gammal... men förmodligen myndig :)

Hade en Exa i den färgsättningen med Dura ace, den var från 2002. Jag köpte den 2015 , körde på den ett par år, uppdaterade lite komponenter och sålde för 5000kr och då är Exa-ramen betydligt bättre, snyggare och lättare...

Hade en Exa i den färgsättningen med Dura ace, den var från 2002. Jag köpte den 2015 , körde på den ett par år, uppdaterade lite komponenter och sålde för 5000kr och då är Exa-ramen betydligt bättre, snyggare och lättare...
Ja exan ser mkt snyggare ut. Men 3500 för denna är ett mer rimligt pris alltså? Äldre ramar i min storlek (är 160) dyker inte upp så ofta tyvärr...

Hej,
Jag funderar på att köpa en begagnad Crescent Helag från 2016 för 3000kr. Någon som har några intryck av den cykeln? Hittar inte mycket information här eller på andra forum om den.
Söker just en hybrid som kan användas både på landsväg och skogsvägar. Har tidigare haft en White Hybrid från XXL som jag varit nöjd med men den blev tyvärr stulen.

Senaste gången jag ägde en Crescent så var det en rosa och vit 304 Fashion Line och det var sent 80-tal. Nu är jag stolt ägare av en Rimfaxe 2016 med moderniserad drivlina som jag köpte begagnad. Riktigt snygg - precis lagom mycket orange - och väldigt trevlig att cykla på.
IMG_0078.JPG
fashion line.jpg

Att döma av färgsättningen är den från 2001. Här en Tera från 2001, kanske är det även den modellen, kostade ca 20.000 ny då (har jag googlat mig fram till). Vad den är värd har jag ingen aning om.
tera.jpg

Jag slänger in några bilder på mitt vinterprojekt, en Crescent 92319 från 1969. Sånär som på ett par lackskador p g a rost och skav på övre delen av sadelröret, vänster bakstag (där lacken och ytan under var ruskigt dålig) samt spetsen på pepita-dekalen, var cykeln i ett enastående fint originalskick. Lite vanskligt var det allt, men jag blandade ihop rätt nyans med Tamiya modellfärg och målade om de på bilderna gulmarkerade partierna med airbrush och lade därefter på ett lager Hagmans klarlack. För att vara novis på airbrush är jag sjukt nöjd med resultatet, syns inte någon som helst skillnad mot originallacken ens på nära håll.

Hela cykeln är demonterad i sina beståndsdelar, uppolerad och uppsmord in i minsta detalj. Nya däck, vajrar och bromsklossar såklart. Bytte även ut den felaktiga Brooks-sadeln mot en korrekt Ideale 90 från tiden.

Fyndskicket:

IMG_6774.JPG

IMG_6775.jpg

IMG_6803.jpg

Färdigt skick:

IMG_8292.JPG

IMG_8299.JPG

IMG_8928.JPG

IMG_8931.JPG

Känns väl rimligt att lägga den här i tråden också. I "stål" tidigare:

Ser fram mot att rengöra, polera och vaxa den här i sommar + fixa till lite smått och gott... 1956, modell "VM racer 201".

51138220203_cce678940d_h.jpg

51137326177_3bbc3585c2_h.jpg

Respektabel vikt med Brooks, sadelstolpe och vevar i stål.

51140392883_1ef1b61713_k.jpg

51139503092_9b06b9e125_k.jpg

51138776664_2b0da4d9ff_h.jpg

Känns väl rimligt att lägga den här i tråden också. I "stål" tidigare:

Ser fram mot att rengöra, polera och vaxa den här i sommar + fixa till lite smått och gott... 1956, modell "VM racer 201".
Wow, vilken skick! Otroligt att det går att hitta sådana här underbara hojar i det skicket 60+ år senare. Bara att gratulera!

Hej, jag köpte en caferacer till sommarn, men är det någon som kan hjälpa mig vad det är jag köpt? Modell och årtal? Det sitter 'shimano 500' växlar, shimano fälgbromsar och 'sakae road champion' styre på!

Mvh

Bilagor

• Screenshot_20210615-171139_Gallery.jpg
    Screenshot_20210615-171139_Gallery.jpg
    308.4 KB · Besök: 163
Senaste förvärvet, gåva av en gammal kollega. Vet inte något om den så ålder, modell etc är okänt.

Hej
Har du fått veta ngt om den här? Jag har en exakt likadan som min far haft i garaget i 25 år sedan han köpte den av en kollega.

Är nyfiken på allt du vet om den.

Hej!
Gör mitt första inlägg här. Jag har rusta upp dessa två Crescent 3-växlade cyklar och funderar på att sälja dem. Är i bra skick och en del autosol har gått åt?.

Vad är ett rimligt pris tycker ni?
IMG_20210813_141757.jpg

Tack på förhand

Hej! Första inlägget för mig här.
Fick precis hem min gamla farfars favorit cykel. Tänkte låta den leva vidare inom släkten ett tag till, en Crescent 316 Fashion Line, tror den är ifrån -86. Om jag läser rätt på Cyckelhobby's lista ska färgen vara 29Rosso, lätt rosa metallic. Blir en lättare renovering under vintern för att ha cykeln redo till våren. Råkade tyvärr ta av styrlindan innan bilden, tror fortfarande att originalet satt på. Lite skrap och skador på ramen tyvärr, vill behålla färgen och dekalerna så kommer nog inte lacka om den. Funderar på om det finns någon bra lösning för bromsarna. Vill inte vara låst till att bara kunna bromsa ifrån bocken, hade velat kunna bromsa ifrån mitten med. Funderar på om man kan flytta upp bromsarna till mitten. Annars får man väl lära sig bromsa i bocken. Ramen är på gränsen till för stor för mig men det får man väl leva med bara.
IMG_20211212_172823.jpg

Hej! Första inlägget för mig här.
Fick precis hem min gamla farfars favorit cykel. Tänkte låta den leva vidare inom släkten ett tag till, en Crescent 316 Fashion Line, tror den är ifrån -86. Om jag läser rätt på Cyckelhobby's lista ska färgen vara 29Rosso, lätt rosa metallic. Blir en lättare renovering under vintern för att ha cykeln redo till våren. Råkade tyvärr ta av styrlindan innan bilden, tror fortfarande att originalet satt på. Lite skrap och skador på ramen tyvärr, vill behålla färgen och dekalerna så kommer nog inte lacka om den. Funderar på om det finns någon bra lösning för bromsarna. Vill inte vara låst till att bara kunna bromsa ifrån bocken, hade velat kunna bromsa ifrån mitten med. Funderar på om man kan flytta upp bromsarna till mitten. Annars får man väl lära sig bromsa i bocken. Ramen är på gränsen till för stor för mig men det får man väl leva med bara. Visa bilaga 528259
Det går ju bromsa från hoodsen också. Måste du så kan man ju sätta dit "cross-tops" inte tidstypiskt, men gör det möjligt att bromsa ifrån raka delen på styret.

IMG_20200217_123031_457.jpg

Det går ju bromsa från hoodsen också. Måste du så kan man ju sätta dit "cross-tops" inte tidstypiskt, men gör det möjligt att bromsa ifrån raka delen på styret.

Visa bilaga 528265
Det vet jag, har inte cyklat på den än så vet inte hur mycket kraft jag från när jag bromsar ifrån hoodsen. Har sett på vissa modeller att det går ett extra "stag" ifrån bromshandtaget upp mot den raka delen. Men hittar inget alls om det. Blir att leta vidare eller att lära sig bara helt enkelt. Tack för respons

Vill inte vara låst till att bara kunna bromsa ifrån bocken, hade velat kunna bromsa ifrån mitten med. Funderar på om man kan flytta upp bromsarna till mitten. Annars får man väl lära sig bromsa i bocken. Ramen är på gränsen till för stor för mig men det får man väl leva med bara. Visa bilaga 528259
Jag är inte hundraprocent säker men jag tror att det går att montera "dubbelkommando" på de bromshandtagen, alltså en böjd arm eller handtag som sätts på sidan av bromshantaget så att man kan bromsa även med händerna uppe på styret.

Tror inte de fortfarande säljs nya men borde inte vara svårt att hitta begagnade, satt på varenda 10-växlad Crescent under åttiotalet.

Kolla om det finns hål för en skruv på sidan av bromshandtaget, under gummit. Om det gör det bör det gå att eftermontera.

s-l300.jpg

Senast ändrad:
Det vet jag, har inte cyklat på den än så vet inte hur mycket kraft jag från när jag bromsar ifrån hoodsen. Har sett på vissa modeller att det går ett extra "stag" ifrån bromshandtaget upp mot den raka delen. Men hittar inget alls om det. Blir att leta vidare eller att lära sig bara helt enkelt. Tack för respons
Du menar kanske de sk "säkerhetshandtagen" som gärna fanns på hurtbullecyklarna förr.
Är inte fälgbromsarna mycket styva som i bra kvalite och därtill noggrant justerade blir det gärna så att de handtagen tar i styret innan bromseffekten är optimal eller ens påbörjat. Och det vill man inte gärna. Det kan göra ont.

Edit, ser att Benet hann före. Just de handtagen. Och jag tror inte heller att de säljs längre. Av mycket goda skäl.

Du menar kanske de sk "säkerhetshandtagen" som gärna fanns på hurtbullecyklarna förr.
Är inte fälgbromsarna mycket styva som i bra kvalite och därtill noggrant justerade blir det gärna så att de handtagen tar i styret innan bromseffekten är optimal eller ens påbörjat. Och det vill man inte gärna. Det kan göra ont.
Då är de i fel storlek eller så sitter bromshandtagen fel på styret. De extra handtagen går framför styret och skall inte ta i oavsett hur löst justerade bromsarna är. Mycket bra sak, jag har sådana på min allroundcykel :)

Att de inte säljs beror på att handtagen och styrena ser annorlunda ut nu och de skulle inte passa. Men även om de hade gått att montera fyller de inte samma funktion på ett modernt bockstyre för man håller annorlunda.

Senast ändrad:
Jag hade sådana på 80-talet och de var usla redan då.....

Då är de i fel storlek eller så sitter bromshandtagen fel på styret. De extra handtagen går framför styret och skall inte ta i oavsett hur löst justerade bromsarna är. Mycket bra sak, jag har sådana på min allroundcykel :)

Att de inte säljs beror på att handtagen och styrena ser annorlunda ut nu och de skulle inte passa. Men även om de hade gått att montera fyller de inte samma funktion på ett modernt bockstyre för man håller annorlunda.
Menar du bromshandtagen över lag? Kollar inte åt skruven för att justera höjden på handtagen.

Okej, ska testa det när jag plockat av fälgarna. Någon "regel" man kan gå efter över hur högt upp man bör ha bromsarna eller är det helt en smaksak?
Börja med att justera styret så att övre delen är precis horisontell och sen efter det bromreglagen, det är efter vad som känns bäst men på mina cyklar är reglagen vinklade snett uppåt, mellan 39-43 grader mot horisontalplanet.

Traditionellt har styret varit mera nedvinklat men jag tror få kör så numera.

Tillbaka
Topp