Den officiella Crescent Tråden

Okej, ska testa det när jag plockat av fälgarna. Någon "regel" man kan gå efter över hur högt upp man bör ha bromsarna eller är det helt en smaksak?
Änden på styret ska vara lodrät. Efter det justerar du in bromshandtagen till den position du föredrar. Traditionellt syftade man in underkanten på dem med underkanten på styret (håll linjal, långt verktyg motsv ”under” styrets underdel så förstår du), men många föredrar numera att ha dem lite högre upp på styret.

Det finns de har bockstyret så men det är lite udda

peE24.jpg

Här är en variant med ändarna horisontellt
images

Den enda Crescent jag ägt var en blå chopper med limpa och växelspak. Har tyvärr inga bilder på cykeln, den var min ögonsten sent 70-tal. Tyvärr brann den upp i källarlokalen när några ungjävlar lekt med tändstickor.

Tror du egentligen menar vågrätt, parallellt med marken.
Fast det blir en körställning som man nog får arbeta på att vänja sig vid.
Nej, lodrätt. Änden. Vattenpassar/lodar man den löser sig vinkeln på styret. Jag tror att du tror att jag avser styrets underdel, men det kan se ut på många olika sätt. Ett modernt kompaktstyre har i praktiken ingen plan del alls, men riktas enkelt in med styränden.

Hej. Nu har jag pimpat en Crescent å vad passar väl bättre än att lägga upp lite info å bilder här. Jag ville ha en hipsterlik glidare men en fixie är inget för mig. Jag vill ha nåt snyggt men också funktionellt. Så jag utgick från en MTB. Råvaran är en blå Crescent Oden från c:a 87. Den har jag lackat om, satt på bruna Shwalbe Big Ben, tagit bort framväxeln, kapat bort de 2 minder dreven, bytt bromshantag till crosstop levers, kapat styret 3cm i varje ända och lindat det, 99 Kr Brooks wannabe sadel från Biltema, ny kassett och kedja. Hittade ingen cool växelväljare så jag kapade bort bromshantaget från den befintliga. Inte så snyggt men det funkar. Nedan lite bilder
Jättejättefin cykel. Verkligen.

Nej, lodrätt. Änden. Vattenpassar/lodar man den löser sig vinkeln på styret. Jag tror att du tror att jag avser styrets underdel, men det kan se ut på många olika sätt. Ett modernt kompaktstyre har i praktiken ingen plan del alls, men riktas enkelt in med styränden.
Det var ju ett .... innovativt sätt att rikta styret.
Ett modernt kompaktstyre blir lika lite bekvämt på det viset som ett traditionellt styre som jag fick för mig vi pratade om, men förr skulle det inte vara sig varken ergonomiskt rätt eller bekvämt.
Ett par bilder ur "Politikens store cykelbog" Köpenhamn 1985, där styret har "den rätta" inställningen:

20211214_174208.jpg20211214_174125.jpg20211214_174102.jpg

Tiderne skifter som det heter på danska.

Det var ju ett .... innovativt sätt att rikta styret.
Ett modernt kompaktstyre blir lika lite bekvämt på det viset som ett traditionellt styre som jag fick för mig vi pratade om, men förr skulle det inte vara sig varken ergonomiskt rätt eller bekvämt.
Ett par bilder ur "Politikens store cykelbog" Köpenhamn 1985, där styret har "den rätta" inställningen:

Visa bilaga 528449Visa bilaga 528450Visa bilaga 528451

Tiderne skifter som det heter på danska.
Man tycka vad man vill om ergonomin i klassiskt formade styren, men det är intressant att man illustrerar boken med två fullständigt bedrövliga handpositioner - inte konstigt att det ser obekvämt ut. Mäktigt (180mm?) djup på styret på omslaget!

Angående att loda in styrets ände är det inte jag som hittat på det. Det funkar faktiskt, till den grad att man i brist på tydliga personliga preferenser kan ha det som facit (både estetiskt men också, om konstruktören gjort sitt jobb, ergonomiskt).

Man tycka vad man vill om ergonomin i klassiskt formade styren, men det är intressant att man illustrerar boken med två fullständigt bedrövliga handpositioner - inte konstigt att det ser obekvämt ut. Mäktigt (180mm?) djup på styret på omslaget!

Angående att loda in styrets ände är det inte jag som hittat på det. Det funkar faktiskt, till den grad att man i brist på tydliga personliga preferenser kan ha det som facit (både estetiskt men också, om konstruktören gjort sitt jobb, ergonomiskt).

Fast ändå styren som är justerade enligt din uppfattning om hur det ska vara. ?
För egen del justerar jag efter vad som känns bra utan hänsyn taget till vad ”man skall”.

Fast ändå styren som är justerade enligt din uppfattning om hur det ska vara. ?
För egen del justerar jag efter vad som känns bra utan hänsyn taget till vad ”man skall”.
Problemet är inte prylarna eller hur de är inställda (det ser i stort rätt ut, med hänsyn till då rådande ideal), utan hur modellen sitter/håller.

Med det sagt så har ju förutsättningarna i inte minst utrustning förändrats, så moderna åk ser lite annorlunda ut. Men även de blir bäst med snyggt vinklat styre - och hur man gör det vet vi ju… ;)

Precis när jag trodde att jag började bli klar med fashion line-projektet så lyckades jag så klart ställa till det för mig. Har kastat på ett par gamla hjul från min andra cykel bara för att nu inse att bakbromsen inte når ner till fälgen. Saknas ett par millimeter. Som jag ser det har jag nu tre alternativ:
1. Köp ny broms
2. Fila ner spåret som bromsklossarna sitter i
3. Göra en adapter som sänker hela bromsen.
Är mest inne på alternativ 3 för att det är billigare än 1 och förstör mindre än 2. Tänker mig något som på bilden nedan. Nu undrar jag bara vad en sån bricka kan tänkas heta, var jag rimligast köper den och slutligen om jag är dum i huvudet eller om jag tänker hyfsat rätt?

Edit: stagen på stänkskärmarna lär ju också vara för korta kom jag nyss på. Någon som vet var man kan köpa nya? Funkar det att köra ett par från sks tror ni, allt jag hittat efter en snabb googling tyvärr

Bilagor

• Screenshot_2021-12-15-17-23-11-933_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2021-12-15-17-23-11-933_com.android.chrome.jpg
    230.9 KB · Besök: 126
Precis när jag trodde att jag började bli klar med fashion line-projektet så lyckades jag så klart ställa till det för mig. Har kastat på ett par gamla hjul från min andra cykel bara för att nu inse att bakbromsen inte når ner till fälgen. Saknas ett par millimeter. Som jag ser det har jag nu tre alternativ:
1. Köp ny broms
2. Fila ner spåret som bromsklossarna sitter i
3. Göra en adapter som sänker hela bromsen.
Är mest inne på alternativ 3 för att det är billigare än 1 och förstör mindre än 2. Tänker mig något som på bilden nedan. Nu undrar jag bara vad en sån bricka kan tänkas heta, var jag rimligast köper den och slutligen om jag är dum i huvudet eller om jag tänker hyfsat rätt?

Edit: stagen på stänkskärmarna lär ju också vara för korta kom jag nyss på. Någon som vet var man kan köpa nya? Funkar det att köra ett par från sks tror ni, allt jag hittat efter en snabb googling tyvärr

En sådan bricka gör du nog bäst och billigast själv, tror jag. Jag har ett par jättelongreachbromsar från Weinmann liggande annars.

Det här forumet är fan i mig fantastiskt, ska testa att lösa det med ett skarvjärn men skulle det skita sig med det så hör jag av mig :)
Har precis samma upplevelse. Är färsking och imponeras hela tiden, även om det är förhållandevis få som pysslar med gammalt skräp som jag gör.

Kan det här vara något kanske?

Visa bilaga 528603
Kollat igenom, inga dekaler som är för cyklarna. Kanske att man hade kunnat byta ut märket fram på cykeln. Även vart i kontakt med Crescent men dom har inte heller någon möjlighet att lösa dekaler, dom har heller inga info om så gamla cyklar. Även om jag hade ramnumret.

Fin början på en samling :)
Vad är den fortsatta planen med cyklarna?
Säg inte det till min fru. ?

Jag har ingen plan direkt, tycker mest om designen och får en kick av att rädda gamla saker av god kvalitet. Jag måste sälja åtminstone en av dem, antagligen den brandgula 92327 med Shimano 600 och SunTour på.

Den silverfärgade är min daily driver. Älskar den. Racern ska jag ha att cykla långt på och den senaste, treväxlade är så fin att jag nog helt enkelt måste behålla den. Sedan har jag en orange till i väldigt fint skick som är utlånad till min farsa. Det är en Guld Exklusiv från typ -73, treväxlad men lite enklare än min med vanlig styrstam, stålfälgar och 26-tumshjul.

Senast redigerad av en moderator:
Snyggt! Sadeln är ganska mycket framåtlutad, om du inte redan gjort det så prova att justera sadeln så att ovandelen är vågrät, det är grundinställningen som man brukar utgå ifrån.
Ah jag tog en liten sväng på den, behöver justera sadeln. Dra åt bromsarna också, behövde trycka in handtaget ordentligt. Eller behöver klossarna bromsas in lite tro?

Ah jag tog en liten sväng på den, behöver justera sadeln. Dra åt bromsarna också, behövde trycka in handtaget ordentligt. Eller behöver klossarna bromsas in lite tro?
Jag brukar justera bromsvajern så tight det går utan att bromsklossarna ligger ligger mot. Och kolla så att bromsklossarna tar mitt på fälgkanten men inte så högt att de riskera röra vid däcket när du bromsar.

Jag brukar justera bromsvajern så tight det går utan att bromsklossarna ligger ligger mot. Och kolla så att bromsklossarna tar mitt på fälgkanten men inte så högt att de riskera röra vid däcket när du bromsar.

Tacx har ett smart litet verktyg för att justera fälgbromsar. Evt kan man tajta till lite efteråt. Fixar höjd och toe-in.

Skulle man kunna dra av sin linda på cykeln för att sätta på den sen igen. Eller har man förbrukat den när man väl lindat på den?

Skulle man kunna dra av sin linda på cykeln för att sätta på den sen igen. Eller har man förbrukat den när man väl lindat på den?
Det beror på material, är min erfarenhet. Är det naturmaterial som bomull eller läder går det utmärkt. Eventuella estetiska skador på lädret kan man fixa med skokräm.

Moderna lindor i plast kan du slänga.

Det beror på material, är min erfarenhet. Är det naturmaterial som bomull eller läder går det utmärkt. Eventuella estetiska skador på lädret kan man fixa med skokräm.

Moderna lindor i plast kan du slänga.
Plockade av allt och gjorde om det! Fungerade hur fint som helst. Nu är alla veck borta och fick till det mycket bättre runt bromshandtagen. Använde medföljande tejpar denna gången i slutet, fungerar riktigt dåligt så blir väl eltejp i slutändan.

Plockade av allt och gjorde om det! Fungerade hur fint som helst. Nu är alla veck borta och fick till det mycket bättre runt bromshandtagen. Använde medföljande tejpar denna gången i slutet, fungerar riktigt dåligt så blir väl eltejp i slutändan.
Om du får problem med att lindan glider i böjen upptill och börjar glipa så linda om med några bitar dubbelhäftande tejp på längden under lindan. Efter jag började med det sitter styrlindan som berget även efter omlindning.

Tillbaka
Topp