Den officiella Crescent Tråden

Bilagor

• FB_IMG_1667573860205.jpg
    FB_IMG_1667573860205.jpg
    63.2 KB · Besök: 149
Hej!

Crescent 1988 Racer 92316

Saxat från Cykelhobby:
Crescent 92316 1988
Ramrör Oreducerat St.52
Storlekar 56-61-64
Färger 87Lackröd
Fälg Weinm.622-16
Nav Maillard
Däck 25-622
Krans/Kassett Shimano 6-del 13-24
Bromsar Shimano Z
Sadel Selle Royal
Sadelstolpe Sakae
Styre LM
Styrstam Sakae
Styrlager Hatta
Vevparti Thun Alpha 42-50
Växlar Sun-Tour Alpha
Pedaler Sakae
Kedja Izumi Silver
Vikt 11,8 kg
Svart framgaffel och svarta fälgar
Modellbeteckningarna gick neråt i skalan från den välutrustade 92318 till den enklaste, 92316.
Alla 92316 fram till 1988 hade ram av oreducerade st.52. Ramvikten var emellertid ungefär samma som Columbus Aelle och bara ett halvkilo tyngre än en 531-ram. Ramvinklarna som från början var föga racerbetonade blev senare tvärare för att ge ett sportigt utseende. Den första årgången hade inga lödda hållare för bromswiren och för övrigt enkel utrustning, men det blev något bättre med tiden.
Detaljfinishen är absolut inte i klass med dåtidens japanska cyklar, men körmässigt är 316 faktiskt en lyckad modell. Med lugna och säkra egenskaper utan att vara alltför sävlig passar den nybörjarmotionären perfekt. Ramen är mycket hållbar liksom lacken. På minussidan hamnar en del av MCBs komponentval. Framförallt hjulen, med Maillard nav och Weinmann fälgar bäddar för problem. (Weinmanns konkava fälgar är utmärkta, men satt bara på modell 317 med 27 tums-hjul) Det är dessutom värt att notera att denna för övrigt okomplicerade cykel försågs med vevlager med fransk gäng 35 x 1 mm. Detta gäller så vitt jag vet alla årgångar och intill sent 80-tal. Det är naturligtvis en besvikelse om man tänker uppgradera en 316 med kapslat vevlager, men ger samtidigt möjlighet att skaffa reservdelar till äldre franska cyklar som renoveras.
Om man är osäker om vilken årsmodell av 316 man äger kan man läsa av ramnumret som är instämplat på styrröret. WAKA står för 1985 och WAKB för 1986.
Racer (1).JPG

Senast ändrad:
Hej! Ny medlem här på forumet men har varit inne och snokat till och från i ett par år. Här är min Crescent Bjarke som jag fick som 15-åring 1998. Helt original sånär som på andra däck och pedaler.
Jag använder den inte men har lite funderingar på om man skulle låta bygga om till singelklinga bara för sakens skull :) Tycker den är extremt snygg med den mörkgröna kulören i kombination med krom här och var!

Bilagor

• IMG_3932.jpeg
    IMG_3932.jpeg
    1.8 MB · Besök: 188
  • IMG_3931.jpeg
    IMG_3931.jpeg
    1.8 MB · Besök: 209
  • IMG_4009.jpeg
    IMG_4009.jpeg
    731.2 KB · Besök: 181
Hej! Ny medlem här på forumet men har varit inne och snokat till och från i ett par år. Här är min Crescent Bjarke som jag fick som 15-åring 1998. Helt original sånär som på andra däck och pedaler.
Jag använder den inte men har lite funderingar på om man skulle låta bygga om till singelklinga bara för sakens skull :) Tycker den är extremt snygg med den mörkgröna kulören i kombination med krom här och var!

Oh, vilken snygg! Om du bygger om, spara originalpartiet.

Ännu en Crescent har väckts till liv!
Det hela började med att sonen i familjen ville cykla Klarälvsbanan. Ett sådant intresse måste man uppmuntra, så en ram
letades upp:
IMG_0926.jpeg
Vevlagret behövde lite nytt fett och justering:
70583255938__9432E269-5384-4720-A352-5BA3E8E20B59.jpeg
Sen blev det drivlinans tur, 2x10:IMG_0930.jpeg
Sedan var det dags för lite montering:70566608106__72042383-9040-48DD-BAEF-3D59B793BAA8.jpeg
Så här blev resultatet:
IMG_0962.jpeg
Styrlindan stör jag mej på så den måste jag linda om, sadel och styre skall justeras för
grabben nästa gång han hälsar på sina föräldrar. Kan inte riktigt avgöra vilken modell det var från början egentligen. Vevlagret har fransk gänga, ramen saknar fästen för skärmar och bromsvajern är dragen under toppröret. Med tanke på detta och färgen kan det vara en 89:a. Men vilken modell, 317 eller 318?

Hej, min exa 2320 med Campagnolo Record 10 speed, vet ni vilket år den är? Ramen är från Bianchi men vilken Bianchi ram eller cykel är motsvarande? SL Lite alloy kanske?

Bilagor

• IMG_20230616_233355.jpg
    IMG_20230616_233355.jpg
    457.7 KB · Besök: 100
  • IMG_20230616_232910.jpg
    IMG_20230616_232910.jpg
    267.7 KB · Besök: 108
  • IMG_20230616_232900.jpg
    IMG_20230616_232900.jpg
    455.2 KB · Besök: 140
Hallå!
Ny på forumet och har en del funderingar.
Jag har en Crescent City Cross från tidigt 90-tal som jag tänkte bygga om lite.
Den är just nu 5-växlad med Sachs Torpedo. Får det inte riktigt att lira så funderar på att byta ut navet mot ett nyare 7-växlat. Tänker mig att cykeln ska gå lite åt retro-stuket.
Ska ha Schwalbe Billybonkers och köra utan skärmar.
Drömmen vore att få tag på gamla dekaler från världsmästarcykeln då jag tänkt lacka ramen MCB-orange. Någon som vet var dessa går att få tag på?
Framgaffeln ska bytas ut mot en med fäste för bättre bromsar.
Det som sitter på nu är sååå kasst...

Tänkte en sådan gaffel:
1690493414839.png

Hallå!
Ny på forumet och har en del funderingar.
Jag har en Crescent City Cross från tidigt 90-tal som jag tänkte bygga om lite.
Den är just nu 5-växlad med Sachs Torpedo. Får det inte riktigt att lira så funderar på att byta ut navet mot ett nyare 7-växlat. Tänker mig att cykeln ska gå lite åt retro-stuket.
Ska ha Schwalbe Billybonkers och köra utan skärmar.
Drömmen vore att få tag på gamla dekaler från världsmästarcykeln då jag tänkt lacka ramen MCB-orange. Någon som vet var dessa går att få tag på?
Framgaffeln ska bytas ut mot en med fäste för bättre bromsar.
Det som sitter på nu är sååå kasst...

Tänkte en sådan gaffel:
Visa bilaga 641401
Finns massor. Googla.

Hej!
Jag har fått ärva den här Cresenten av en släkting. Det ser ut som att den aldrig har blivit cyklad på och har stått inomhus under alla år. Har blivit någon mindre skavrepa på ramen och stänkskärmen av saker som har ställts intill.
Jag skulle säga att den är helt original med originaldäck, pump och allt. Står Accushift Suntour Edge på växlarna och Sakae SX på pedalstången.
Är det någon som vet vilken årsmodell det är? Vad heter modellen? Vad kan den tänkas vara värd?
Tack på förhand ?

Bilagor

• IMG_7295.jpeg
    IMG_7295.jpeg
    974.6 KB · Besök: 120
  • IMG_7296.jpeg
    IMG_7296.jpeg
    1.4 MB · Besök: 115
  • IMG_7292.jpeg
    IMG_7292.jpeg
    913.2 KB · Besök: 127
  • IMG_7294.jpeg
    IMG_7294.jpeg
    636.2 KB · Besök: 112
  • IMG_7293.jpeg
    IMG_7293.jpeg
    913.5 KB · Besök: 124
Hej!
Jag har fått ärva den här Cresenten av en släkting. Det ser ut som att den aldrig har blivit cyklad på och har stått inomhus under alla år. Har blivit någon mindre skavrepa på ramen och stänkskärmen av saker som har ställts intill.
Jag skulle säga att den är helt original med originaldäck, pump och allt. Står Accushift Suntour Edge på växlarna och Sakae SX på pedalstången.
Är det någon som vet vilken årsmodell det är? Vad heter modellen? Vad kan den tänkas vara värd?
Tack på förhand ?
Modell 309 från början av nittiotalet. Värdet är tyvärr inte högt, 1000-1500 kr kanske för ett fint exemplar, men det är en bra cykel så behåll tycker jag. Ramen på just den årgången var lite bättre med CrMo-rör istället för enklare Hi-Ten..

Modell 309 från början av nittiotalet. Värdet är tyvärr inte högt, 1000-1500 kr kanske för ett fint exemplar, men det är en bra cykel så behåll tycker jag. Ramen på just den årgången var lite bättre med CrMo-rör istället för enklare Hi-Ten..
Tack för svar! Hade hoppats på att det var en liten guldklimp med så var det inte (som det brukar vara?). Då behöver jag inte ha dåligt samvete om jag byter sadel och lite sånt iaf.

Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga en riktigt bra långfärds/randonneurcykel med justeringar om än inte flashig, vilket kanske inte är så dumt egentligen när man måste lämna den obevakad.

Crescent 307 verkar passa in på mina krav (32mm däck, skärmar, pakethållare, 28" hjul, fälgbromsat) men enligt ryktet ska den väga bly och förstöra all körglädje.

Finns det ett vettigt alternativ att bruka som häst/vår-krigare?

Crescent 307 verkar passa in på mina krav (32mm däck, skärmar, pakethållare, 28" hjul, fälgbromsat) men enligt ryktet ska den väga bly och förstöra all körglädje.

Köpte en begagnad sån 2020. Tyvärr pajade bakhjulet efter ett år, fick ett bättre begagnat som också höll i ett år sen pajade det också. Men när den funkade var den inte alls så hemsk att cykla på tycker jag, den var rätt tung men om man väl fått upp farten tyckte jag den var rätt behaglig.

Rätt hopplös cykel, tung och trist. Tycker jag.

Crescent har inte tillverkat särskilt många riktigt roliga cyklar, men kvaliteten var det inget fel på. Lackverkstaden i Varberg (efter sammangåendet med Monark tidigt 1960-tal) höll världsklass rent hållbarhetsmässigt.

En 92319 eller 92320 från 70-talet är en fin hoj att toura på, egentligen en racer men utan extrem geometri och nervös styrning.

Välj bort allt med fastsvetsat lås - en garant för trist ram.

Eller ännu hellre: Köp en Monark från tiden före MCB. Väldigt fina, svetslödda ramar.

Senast redigerad av en moderator:
När jag fyllde 10 år fick jag en orange Crescent med pepitamönster, högt styre och limpsadel. Den kommer jag ihåg varje dag när jag ser ärret på min haka efter åkt omkull på den grusade asfalten på min nya fräcka cykel. När det dök upp en orange crescentram på happy slog jag till.
IMG_0794.jpeg
Den tunga framgaffeln ersattes av en stel Surly LHT gaffel.
IMG_1260.jpeg
Sadeln blev en Brooks
IMG_1255.jpeg
Hjulen fick bli Mavic X517 på Hopenav, skodda med Continental Contact Speed
IMG_1258.jpegIMG_1259.jpeg
Drivlinan 3x10, en mix av XT och XTR
IMG_1262.jpeg
Nu kan jag rulla vidare på en orange Oden.

När jag fyllde 10 år fick jag en orange Crescent med pepitamönster, högt styre och limpsadel. Den kommer jag ihåg varje dag när jag ser ärret på min haka efter åkt omkull på den grusade asfalten på min nya fräcka cykel. När det dök upp en orange crescentram på happy slog jag till.
Visa bilaga 652055
Den tunga framgaffeln ersattes av en stel Surly LHT gaffel.
Visa bilaga 652056
Sadeln blev en Brooks
Visa bilaga 652057
Hjulen fick bli Mavic X517 på Hopenav, skodda med Continental Contact Speed
Visa bilaga 652065Visa bilaga 652066
Drivlinan 3x10, en mix av XT och XTR
Visa bilaga 652068
Nu kan jag rulla vidare på en orange Oden.
Stilig! Hur upplever du däcken? Har varit lite sugen på något liknande.

Inget garage är väl komplett utan en apelsinfärgad cykel. Fick tag i en NOS 92309 Competition i somras som visserligen inte är helt komplett, skärmarna är inte original, och sedan har det tyvärr varit
1000001950.jpg
ont om vettiga hjul (ej tub) på alla köp&sälj-sidor. Men till våren ska det förhoppningsvis vara löst.
1000001947.jpg

Hänger en cykel I taket hos syrran som hon tagit hem från sitt torp när hon sålde det .
Hur gammal är den ?

Bilagor

• 20231114_145449.jpg
    20231114_145449.jpg
    597 KB · Besök: 108
  • 20231114_145502.jpg
    20231114_145502.jpg
    332.4 KB · Besök: 102
Tillbaka
Topp