Den officiella cykelkärra-för-barn-tråden

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Hej, vet inte om detta har skrivits om någon annanstans på forumet så jag skriver här. Jag har en Thule Chariot Cheetah (det räcker för de aktiviteter vi kommer att ha den till), men på min MTB sitter det en DT Swiss RWS-axel som är 12mm i diameter. Detta gör ju att den medföljande axeln inte passar. Är det någon som känner till en bra lösning på detta?

Fr-ank skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, vet inte om detta har skrivits om någon
> annanstans på forumet så jag skriver här. Jag
> har en Thule Chariot Cheetah (det räcker för de
> aktiviteter vi kommer att ha den till), men på
> min MTB sitter det en DT Swiss RWS-axel som är
> 12mm i diameter. Detta gör ju att den
> medföljande axeln inte passar. Är det någon som
> känner till en bra lösning på detta?

Något liknande dethär? http://www.rosebikes.se/artikel/thu...syntace-x12-for-child-bike-trailer/aid:743182
Fast jag har inte koll på alla olika standarder för bakaxlar..

desmo skrev:
> Något liknande dethär?
> http://www.rosebikes.se/artikel/thule-chariot-e-th
> ru-axle-adapter-shimano-thru---syntace-x12-for-chi
> ld-bike-trailer/aid:743182
> Fast jag har inte koll på alla olika standarder
> för bakaxlar..

Jo, precis. Har sett den men den verkar vara anpassade efter Shimanos dimensioner. Tycker mig ha sett i ögonvrån att DT Swiss och Shimano kör med lite olika gängningar bla. Jag kanske har fel, någon som vet gängstigning DT Swiss kontra Shimano

Fått ärva en kärra (snik spooke vagn från xxl) å jädrans vad skoj det är å dra runt med minstingen i en vagn. Hade jag aldrig kunnat förutse! :)

Jag tutar runt med en gammal biltemavagn som har stått pall för det mesta med överlast, väder och vind.
Sen en tid tillbaka har kapellet lämnat in och nu börjar resten av tyget tycka att livet är lite trist.
Problemet är väl egentligen att den inte borde stå ute, men det är vad som erbjuds.

Någon som har koll på vad som finns på marknaden nu?
Gärna i det lite lägre pris-segmentet

Fjädring är fördelaktigt för vi vill ju att lillkillen ska tycka att det är bekvämt att åka till dagis

Nu är vi i köpartagen av en cykel-/löp-/barnvagn och vill väldigt gärna klämma och känna innan köp så kan någon tipsa om butiker som har några modeller inne att testa?

Vi bor i Uddevalla men kan tänka oss att åka en bra bit (typ 20 mil, eventuellt längre) för denna investering. Vi har bekanta i Stockholm som vi kan passa på att besöka också ;-)

Vi är ute efter en dubbelvagn o vill gärna testa framförallt utrymmet då vår 3,5-åring redan är 108 cm lång...
Självklart funkar det ju att testa enkelvagnar också för att få känslan.

Vi funderar på en Thule av något slag men är öppna för andra märken också då det är mycket pengar o framförallt kommer utrymmet att vara avgörande, dock är lillebror bara 4 veckor än så det blir inte så mycket konkurrens om utrymmet ännu :-)

Om du är i Sthlm så finns det vagnar att provgå på AddNature på Högbergsgatan på Södermalm. Har till och med för mig att man får låna hem dem en vända om man vill.

Vi har en Thule Chariot Cougar 2 eftersom vi vill har en vagn med fjädring. Vi är nästan hel nöjd med den. Nästan eftersom fronten som är "påhakad" med en plastlist på ett aluminiumrör i nedre kant, öppnar sig regelbunden under färden. Ska reklamera det när det finns tid.
Fronten springer upp redan vid lätt fingertryck på vänstra sidan. (Om ni vill testa i affären)

En ganska dyr vagn men den är av bra kvalitet.
Killen (2 år) sitter bra i vagnen. Även med hjälm och när han sover.

Ägare av en nordiccab sen 2012, med dämparpaket och löphjul. Äldsta barn (4) är 120cm och har fortfarande några cm tillgodo i cykelvagnen när han har hjälm på. Har fungerat suveränt som cykelvagn (hämta på dagis,promenad, veckohandla etc) som löparvagn kan jag inte gi något betyg då löpande har varit minimalt(5km max, fungerade helt ok). Ända fördel NC kan ha emot chariot är att vagnen kan brukas som vanlig kärra når dom två små ligisterna har lärt att cykla på egen hand.. Sen kostar NC några kronor mindre i inköp med. Klassiskt exempel av inte billiga, men prisvärd.

Nu har vi varit runt bland många cykelbutiker och testat cykelvagnar och det lutar åt en Croozer kid plus for 2.
Valet föll på denna vagn då den är stor inuti (3,5-åringen är redan 108 cm) och det är bra lutning på sätena.

Det jag undrar är om någon som har denna kan komma med plus och minus angående vagnen samt vart man kan köpa den (hittar en svensk återförsäljare, Köpbarnvagn). Coop står som återförsäljare men har bara den gröna, inte plusmodellen (den blå dämpade).
/Mia

Sandblom skrev:
> Nu har vi varit runt bland många cykelbutiker och
> testat cykelvagnar och det lutar åt en Croozer
> kid plus for 2.
> Valet föll på denna vagn då den är stor inuti
> (3,5-åringen är redan 108 cm) och det är bra
> lutning på sätena.
>
> Det jag undrar är om någon som har denna kan
> komma med plus och minus angående vagnen samt
> vart man kan köpa den (hittar en svensk
> återförsäljare, Köpbarnvagn). Coop står som
> återförsäljare men har bara den gröna, inte
> plusmodellen (den blå dämpade).
> /Mia

Jag har nästan bara positivt att säga, men den är något tyngre. Sen måste man se till att skruva åt infästningen på cykeln ganska hårt. Använd inte quick release, utan något som är lättare att dra åt hårt

Nån som kan tipsa om var det finns extra "trailer hitch" till Chariot? Helst över disk i 08-land.. Den är restad hos Addnature med oklar leveranstid. Behöver eg inte snabbkopplingen utan bara själva koppen.

Hej! Är det någon som har råd eller synpunkter på en thule chariot chinook? Tittar på den för fällbart sättses skull, men samtidigt är den dyr och tung för så lite förvaring. Någon som vet om den kan knäppas i mitten för vara ett barn om man köper dubbelvarianten? Vill ju inte tippa över i kurvorna bara för att vi snedbelastat... Tacksam för svar och gärna snabbt då det kliar köptarmen på sambon. Om någon dessutom vet hur thule/chariot fästena funkar mot skeppshult (som sambon har) så vore det guld värt med. Tack! ?

Xxl säljer thule coaster för 2500 nu, svårt för budgetmärkena att konkurrera med det..

Lämnar sällan obevakat men låser isf med vajer.

jomper skrev:
> Xxl säljer thule coaster för 2500 nu, svårt
> för budgetmärkena att konkurrera med det..

Just idag går det till och med att fynda en Coaster för drygt 1800 kr eftersom man som nyhetsbrevsprenumerant får ytterligare 25%. Jag slog till.. nu har jag bara promenerat vagnen till jobbet men den är markant enklare än CX i utförandet och det finns inga ytterligare tillbehör förutom promenadhjul och cykelkit som båda ingår.

Avsaknaden av stötdämpning och inget lufthjul fram gör att framfarten blir markant stötigare än med en CX med löpkitet (som vi 99 gånger av 100 använder för promenad också), och luckstängningar, förvaringsfack etc är mycket simplare. Men vi ska ska den som transportvagn så det spelar mindre roll.

Känns smidigt att kunna cykla till mataffären, fälla ner promenadhjulet, självscanna och fylla kärran med mat för att sen bara betala och koppla på cykeln. Väl hemma kan man rulla in den direkt i köket och packa upp!

Jag slog också till på Coastern. 2375:- inkl frakt var ju snuskigt billigt tycker jag. Återstår att se om jag ångrar köpet p.g.a. att den saknar stötdämpning. När jag läst här och på andra forum så verkar alla som har en vagn med stötdämpning säga att de är glada att de valde en vagn som har det, men alla som har vagn utan stötdämpning säger att de inte saknar stötdämpningen. Billigaste vagnen med dämpning verkar ju kosta ca 7000 kr, och det känns som en väldigt stor extrakostnad för den funktionen.

Hur ofta har XXL såna där erbjudanden? Hade tänkt köpa en ny cykelkärra till nästa sommar, hoppas det kommer något nytt erbjudande.

Trollkärrans motsvarighet till Coaster kostar nästan på kronan lika mkt med den här dealen :-)

Ang fjädringens vara eller icke vara, det är klart att man klarar sig utan och prisskillnaden är ju väldigt stor. Men det är ju annat som skiljer mot de dyrare vagnarna också, riktigt löphjul finns inte till Coaster och inte skidkitet heller.

Nu har vi använt vår CX1 enormt mycket, det har varit vår enda barnvagn (förutom en gammal Emmaljunga som står som sovvagn på dagis) från start, både mycket promenader på allt från asfalt och grusväg till större stigar och numera som daglig dagistransport. Kommer vi ha den i tre år till så blir det många månader att slå ut kostnaden på :-)

Ja, det var vad jag fick betala i butik också, efter lite diskussion. Hade köpt online om inte fraktkostnaden varit så väl tilltagen.

jomper skrev:
------------------------------------------------------
> Men det är ju annat som
> skiljer mot de dyrare vagnarna också, riktigt
> löphjul finns inte till Coaster och inte
> skidkitet heller.

Xxl skriver:

"I paketet ingår: Cykelkärra, cykeldrag och cykelfäste. Dessutom medföljer 1 st. framhjul för konvertering till sportvagn."

http://www.xxl.se/cykel/cykeltransp...-cykelkarra-med-promenadkit/p/1096672_1_style

Sportvagn? Låter lite som att den borde gå att konvertera till något som går att springa med?
Verkar vara en välfigt prisvärd kärra annars. Synd att man inte behöver en nu.

Snuten skrev:

> Sportvagn? Låter lite som att den borde gå att
> konvertera till något som går att springa med?
> Verkar vara en välfigt prisvärd kärra annars.
> Synd att man inte behöver en nu.

Mer promenadhjul i verkligheten, det svänger fritt och är litet i hårdplast. Motsvarar närmast "strollerhjulen" till de dyrare vagnarna, fast då är de två. Löphjulet är större (16"), luft i däcket och svänger inte.

Läser man instruktionen till Coaster så rekommenderar de inte löpning med promenadhjulet.

Men fortfarande väldigt prisvärd. Bara cykelfästet kostar 250 spänn löst, och vi behövde ändå ett extra (nu har vi fyra..). Hade tänkt köpa ngt annat och modda för att kunna använda befintliga chariotfästen på cyklarna.

Jag lossade sätena (sex skruvar) och rullade upp dem i taket, ska fixa en skiva i botten, sen är den konverterad till bagagevagn men kan byggas tillbaka på tio minuter.

Jag har varit inne på en Croozer 2 då Chariot är svindyr och jag är osäker på hur välanvänd den kommer bli, samt att man inte behöver oroa sig över andrahandsvärdet (gör inget om billig vagn slits).

Tror dock jag kan komma sakna handbroms i nedförsbackar vid promenader samt fjädring vid cykling. Vi cyklar en del grusvägar, är fjädring nästan ett krav då? Är ju svårt att ha koll på att båda hjulen efter cykeln undviker ojämnheter hela tiden. Har läst att de som köpt fjädring inte hade klarat sig utan och de som köpt utan klarar sig fint ändå, men de kanske inte kör grusvägar...?

Cykelvagnen kommer dras med en elcykel som har 12mm axel bak. Kommer det inte gå? Finns bara fäste på 10mm? Hade gärna sluppit sätta den där alls utan hellre i ramen på nåt vis.

Hej! Jag har med stort intresse läst denna tråd, skulle gärna vilja ha lite tips från er cykelvagnsexperter.

Vi ska köpa en ny cykelvagn, har idag Biltemas men den blir snart för liten och den är för skumpig på ojämnt underlag (t.ex. dåligt plogade vägar). Vet dock inte vilken vagn vi ska välja med tanke på de behov vi har, vill gärna ha era synpunkter.

* Har ett barn på 2,5 år, ett till på väg. Vill kunna köra båda barnen i vagnen så länge som möjligt (tills de kan cykla själva i vinterväglag).
* Kör mest kortare sträckor till förskolan, ca 1,5 km.
* Vagnen kommer främst användas till cykling, möjligen någon gång att promenera en kort sträcka. Ingen joggning eller skidåkning.
* Vagnen måste kunna låsas fast på ett bra sätt så vi vågar lämna den på förskolan över dagen.
* Vagnen måste ha stötdämpning.
* Ett plus om man kan köra en bebis i vagnen med cykel.
* Om det finns någon vagn som funkar bra för bebis att sova i är det ett plus, då kan vi strunta i att köpa en enkel vanlig dubbelvagn.

Funderar på någon chariot, fast de kanske är onödigt avancerade med tanke på att den enbart ska användas för cykling? Hur är det med fjädringen på Nordic cab? Eller andra? Det känns som en djungel och därför hoppas jag att någon vet vad som är den perfekta vagnen för oss :)

Vi kan tänka oss en begagnad vagn, var hittar man dem bäst? Blocket?

Det låter som att en Chariot är lite onödigt "bra" för ditt behov, iaf en Cougar eller CX. De är väl dessutom inte så himla stora jämfört med en del andra vagnar. Börjar undra hur länge vår tvååring ska få plats i CX1:an :-)

Nordiccab sin dämpning funkar brukligt till en låg trottoarkanten eller att cykla på grusväg med, charioten är nog bättre om det skall cyklas mycket på dålig väg.
NC har delbart sete på den nya versionen, kan va bra när en har en sovande och en vaken i vagnen. Finns babyskydd som passar i NC, då är det inte rum för två barn..
Att hitta vagn på blocket går om en sitter dygnet runt och lurpassar på dom som dyker opp;).
Den minsta ligisten i vår familj kunde sitta upp med hjälm i vagnen vid 6-7mnd, då fungerar det med vagnen som enda barnvagn i hushållet.
En annan fördel med NC är att den har plastlåda som botten, den tål forcera en snövall utan att barnen klämmer benen bak tunn polyesters, och den Är smidig å spola ren när en spiller i vagnen.

Senast ändrad:
Kikade lite på Trollkärran förut när jag letade något att bygga lastkärra av (köpte sedan en Thule Coaster) och deras Trollkärran 3-i-1 har stötdämpning och kostar 2500 kr.

http://www.trollkarran.se/product/trollkarran-3-i-1-plus-med-fjadring.

Vi lämnar vår CX1 på dagis men det skiljer ju mellan olika förskolor vad det finns för möjligheter att lämna dem på ett tryggt sätt.

Tack för era svar och inspel!

torkildliden: NC med delbart säte, hur funkar det då om man bara kör ett barn i vagnen? Kan det sitta i mitten?
Det behöver inte vara jättebra dämpning, men den får inte vara så stel som Biltemas.

jomper: Tack, jag hittade faktiskt precis Trollkärran. Handlar ju om helt andra pengar än Chariot och Nordic Cab. Hittade även SunBee Supreme, bara något dyrare än Trollkärran.

Är det någon som har erfarenhet av Trollkärran eller SunBee Supreme?

Har inte versionen med delbart säte, men räknar med att dom har räknat ut det så ett barn kan sitta i midten av vagnen."min" NC kan fälla/luta ryggen, duger bra för båda barnen. Kan tillägga att om nå är 2 och 4, dom är mer hejaklack än sovande i vagnen..

Vi kör med Thule Coaster som fungerar kanon, vi kör till och från förskolan och den är där över dagen. Vi kör även till stranden och liknande. Har även handlat med den några gånger, då utan barn. Lastutrymmet är så där(med barn i), lastar man för mycket så blir ryggstöden lite för upprätta.

Den stora nackdelen är att ryggstöden är för upprätta, så dom får värsta gamnacken när dom somnar. För det är bara en fråga om när dom somnar inte om dom somnar. Fördelen med Coastern är att man kan använda många om inte alla tillbehör som inte är vagnspecifika.

Vi tittade även på Croozer ( http://croozer.se/cykelvagn/croozer-kid/croozer-kid-for-2-detail/ ) men den är lite för bred, den går inte ner i hissen på tunnelbanestationen, nu har vi inte åkt någon tunnelbana med cykelvagnen. Men när vi tittade så var det en faktor. Croozern ska visst även var en av dom vagnar som tar mest last. Några vänner har Croozern och ryggstödet är mer tillbakalutat och inte samma problem med gamnacke. Såg även nu att Croozer har en dämpad version http://croozer.se/cykelvagn/croozer-kid-plus/croozer-kid-plus-for-2-detail/ . Även Croozer har en del tillbehör såg jag, så som babyskydd.

Edit: Barnen är typ 3 och 1,5 år

Senast ändrad:
Den stora nackdelen med Coastern jämfört med ex CX (har båda) är att den förstnämnda inte är stötdämpad. Det gör stor skillnad. Kanske kan man hitta några riktigt feta 20"-däck och köra med lite lägre tryck?

Tror f.ö inte att några av Chariot-tillbehören passar på Coaster, förutom cykeldelen av kopplingen då :-)

Detta var inte lätt. SunBee Supreme verkar väldigt prisvärd men frågan är hur kvaliteten är. Bara 1 års garanti. Jag hittar inget omdöme om den på nätet. Ingen som har testat den eller hört något om den?

Jag har hittat en fem år gammal Nordic cab till salu. Hur är kvaliteten på den, håller den fem år till? Hur är andrahandsvärdet på den?

Kolla noga fästet mellan vagn och cykel, enda som jag har haft sönder/slitit ut på 4år, då har den varit i bruk när på dagligen. Har bara positivt att såga om Nc's kundservice, snabba att sända, fast dom är dyra på frakten.

jonpon skrev:
> Det beror på vad du menar med tillbehör, skidor
> och sådant fungerar ej.
> Men typ hängmatta och sittstöd är samma. Se
> här

Tänkte faktisk bara på de externa tillbehören. Vi har haft både babyliften och hängmattan.

Sittstödet har nog tillkommit sen thule tog över, förut fanns bara ett enklare huvudstöd.

Förutom priset, och någon rad om ventilation, ser jag rätt få skillnader på Thule Chariot CX1 och Cougar1. Finns det någon som har testat bägge två och kan ge ett utlåtande? Tänkte mig i första hand för cykel, i andra hand för skidor och löpning.

Hur tidigt började ni med att använda vagnen?

Ingen broms på Cougar och lite enklare styre tror jag är de största skillnaderna.

Vi använde den från dag 1 som promenadvagn med babylift-insatsen och för cykling och löpning från när vi använde hängmattan. Skidor blev inte förrän från ca 1.5 års ålder eftersom det inte var nån snö året innan..

Vi har en CX1. Promenadhjulen är jag tveksam till om jag skulle köpt såhär i efterhand, vi använder till 99.9% löphjulet vid promenad. De små city-framhjulen väsnas och studsar för minsta lilla och dessutom behöver vagnen massa passning för att gå rakt fram. Fast just i stan, om man ska in i affärer osv så kanske de har ett existensberättigande, och de är smidigare att ta med på vagnen om man har den som cykelkärra (men vi har ändå valt att ta med löphjulet på cykelsemestern..).

Cool. Tack. Bra att veta om enklare styre och ingen broms. Kan tänka mig att broms är bra vid mycket backar. Tänkte inte alls köpa promenaddelen så det är ju bra om det funkar med löphjulet.

Det ser ut som du missat en ålder där, från när ni använde hängmattan:)

Bra anledning att få köpa ny cykel också:)

Vi har tvärt om använt promenadhjulen en hel del. Det är liksom kört att komma ombord på en buss med löphjulet då vagnen blir väldigt lång med det monterat.
Att det väsnas tänker jag inte så mycket på, men det studsar faktiskt.

Hej alla, ska eventuellt cykelsemestra lite nästa år och minsta dottern kommer inte orka cykla så mycket. Hon är lång för sin ålder och när hon provsatt en kärra på xxl så var den för liten. Finns det någon större variant?

Jimel skrev:
> Hej alla, ska eventuellt cykelsemestra lite nästa
> år och minsta dottern kommer inte orka cykla så
> mycket. Hon är lång för sin ålder och när hon
> provsatt en kärra på xxl så var den för liten.
> Finns det någon större variant?

Thule har en större variant, men risken är nog att hon växer ur den innan nästa sommar om hon inte går ner i en vanlig nu.

Kolla på påhängscykel till henne istället. Det kommer hon nog att gilla.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp