Den stora tråden om 32-tummare

Jo men det vet inte de som precis ska börja i sporten. Jag köper också mer och mer begagnat. Har inga planer att börja cykla 32 tum. Men om man ska börja anpassa banor till 32 tum kommer man snart behöva minst två cyklar. Nästa års cykelvasa lär vinnas av en 32. Det betyder att alla tror att 32 är snabbast oavsett. Sen kommer alla banor i långlopp bli mer grus igen.
Borde inte banorna kunna bli mer chunky om 32" rullar lättare över stock och sten?
Och bryr sig folk om verkligen om vad för cykel som vinner cykelvasan?

Jo men det vet inte de som precis ska börja i sporten. Jag köper också mer och mer begagnat. Har inga planer att börja cykla 32 tum. Men om man ska börja anpassa banor till 32 tum kommer man snart behöva minst två cyklar. Nästa års cykelvasa lär vinnas av en 32. Det betyder att alla tror att 32 är snabbast oavsett. Sen kommer alla banor i långlopp bli mer grus igen.

Hur menar du?

När 32" är det nyaste vill man väl inte synas på en gammaldags 29".

Nej, nej, 30,5" är en annan hjulstorlek. 31" är samma som 32" men till gravelbikes.

Men för alla skeptiker här som tror att man inte kan svänga runt en hörna med 32" är 30,5" kanske en bra lösning.
Jag tror att en lösning hade varit att anpassa hjul storlek efter cykel storlek i viss mån. Om man är 2m 32" är rätt men är man 150cm kanske man ska köra 27.5"

Chunky blir de nog. Men inga snabba spårval. Inga tajta svängar, inga tempoväxlingar. Bara hög fart
I was there, one million years ago… när jag skrev samma saker om 29”. Brors, folk som är mellan goa på att hoppa (typ det eminenta Jag), slänger långaslagiga 29or på branta dört hopp, whippar och lägger pankakor.

Wallah, 29or kan leka om piloten gillar att leka.

Förresten, alla uber rationella Pole/ Nicolai geometri professorer vill ju ha super stora hojar och kallar dem lekfula. Hihi. Ah just det, dem är inte klara med sina beräkningar kring mullets :) det kommer ta ett tag för dem att analysera 32”, hihi

Discuss!!!

Jag tror att en lösning hade varit att anpassa hjul storlek efter cykel storlek i viss mån. Om man är 2m 32" är rätt men är man 150cm kanske man ska köra 27.5"

Håller med.

Några märken har fortfarande 27,5" på XS eller S MTB. Men jag tror att t.ex. min fru som är 156 cm skulle kunna har 29" på stigcykeln. Men på gravelbike behövs 27,5" när man är kort och vill sitta djupt. Tyvärr verkar alla lite mer sportiga gravelbikes nu har 29".

Nukeproof har gått ner till mx på de mindre storlekarna för mega, i alla fall s-m.
Tvek på att mega 290 small my 2027 är 32/32

Edit. Small - Large är mx. Xl - xxl 29''.

Senast ändrad:
Cube som var de som körde 32 i senaste världscupen har släppt sina 2027or. Vi får nog vänta ett år till för den stora 32 tums revolutionen. Det var ingen 32a som jag kunde hitta.

Tillbaka
Topp