Berk
Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Skaffa fatbike så kanske du blir omvänd. ?
Det finns tryckmättare som visar bar med två decimaler.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skaffa fatbike så kanske du blir omvänd. ?
Skaffa fatbike så kanske du blir omvänd.![]()
Jodå. Men att köpa en annan tryckmätare för att en snubbe på internet stör sig på att man använder psi är lite bortom min horisont.Det finns tryckmättare som visar bar med två decimaler.
min topeak
Jodå. Men att köpa en annan tryckmätare för att en snubbe på internet stör sig på att man använder psi är lite bortom min horisont.
:)
man kan ju annars köpa en vettig tryckmätare från början.min topeak
Jodå. Men att köpa en annan tryckmätare för att en snubbe på internet stör sig på att man använder psi är lite bortom min horisont.
:)
Ja förlåt, jag borde självfallet köpt en tryckmätare som du tycker är vettig från början :)man kan ju annars köpa en vettig tryckmätare från början.
Kollade runt på digitalmanometrar hos bikester etc. och ingen anger nogrannhet. Inte ens på ett slarvigt sätt, bara inte alls.
Nogrannhet är hur riktigt det mätta värdet uppskattas vara. Anges helst med en osäkerhet med tillhörande täckfaktor k. Gärna med ett tidsintervall för hur lång tid efter senaste kalibrering instrumentet kan hålla denna nogrannhet.Tror inte att någon tillverkare anger något, förutom antal decimaler, så inte butikerna heller.
Sen finns det "accuracy" och "precision". Vet inte precis vad "noggrannhet" innebär.
Men viktigaste är oftast inte absolute noggrannhet, men reproducerbarhet, så man kan får samma tryck man var nöjd med förra gången man cyklade.
Ja, kPa vore väll fint.Pascal bör man väl ändå använda.
Givetvis, om man är nere i så låga tryck att en decimal inte räcker i bar. Exempelvis:Får ni bättre mätnogrannhet på pumparna genom att byta enhet? Imponerande.
Så om jag pumpar till exakt 1.0 bar. Är det då 14 eller 15 psi?Givetvis, om man är nere i så låga tryck att en decimal inte räcker i bar. Exempelvis:
14 psi = 0,97 bar = 1,0 bar
15 psi = 1,03 bar = 1,0 bar
Så, eftersom skalan är tätare blir angivelsen noggrannare trots samma antal värdesiffror. På min helstela kör jag 8 psi (ja, du läste rätt, åtta) fram och då gör det verkligen rätt stor skillnad hur noggrann mätaren är. Samt hur konsekvent den mäter. På fatbike är det ännu värre när man ibland är nere i ~0,3 bar. Skillnaden mellan 0,2 och 0,3 är astronomisk.
----------
Mitt största problem med alla tryckmätare jag ägt och provat är att de förr eller senare börjar läcka, och då visar de fel. Även Topeaks har nu sagt upp sig trots att den okulärt ser bra ut. Och nån reservtätning verkar man inte kunna köpa så det är bara att kasta och köpa ny.
och med din egen mätare:) den visar med trolighet säkert minst ett par (host) psi åt olika håll beroende på vilket exemplar som används.Ja förlåt, jag borde självfallet köpt en tryckmätare som du tycker är vettig från början :)
(Personligen tycker jag inte psi är ett problem eftersom att jag inte behöver använda värdet till något annat än att se till att jag kör det trycket jag kommit fram till funkar bäst för mig)
14.5037738 psi ?Så om jag pumpar till exakt 1.0 bar. Är det då 14 eller 15 psi?
Jag har upplevt samma sak. Körde du båda däcken på samma fälg? En smalare fälg kan annars påverka negativt ganska rejält. Vet inte vad det är med just DHR II 2,4 EXO, men det är verkligen riktigt, riktigt bra. Har dock inte provat Dual, bara MaxxTerra och MaxxGrip. Just nu kör jag DHR II 2,3 EXO MaxxTerra fram och är inte helt nöjd, även om det ändå är mer dämpat än många andra däck i samma härad. Mitt var hela 90 gram tyngre än angivet dessutom.Jag har ett par Dhr II 29x2.4 (dual - 60 tpi) som satt på hojen när jag köpte den 2018. För att spara lite vikt senaste vintern så köpte jag ett Dhr ii 29x2.3 (dual och 60 tpi) och använde som bakdäck. Både 2,3 och 2.4 är ca 40 g tyngre än Maxxis anger på hemsidan.
Med 2,4 fram så är jag i Nirvana vad gäller dämpning - rotmattor och stenkistor känns som dansgolv.
Ikväll tog jag en tur med 2,3 fram och det är anmärkningsvärt vilken skillnad i dämpning det är. Jag brukar köra 17 psi fram i 2.4 och började med 18 psi i 2.3 och sänkte efter ett tag till 16-17 psi. Men det var studsboll.
Hur fasen kan det vara sån skillnad?
Jag vet inte ens om jag vågar köpa ett nytt dhr i 2.4 eller om jag ska gå på dhf i 2.5.
De har definitivt inte lika stor casing. Har ett 2,4 monterat på ena hjulet och 2,3 på andra med samma bredd på båda fälgar, och 2,4:an är avsevärt större. Dobbarna skiljer en hel del med.Din DHR II är 40 gram tyngre än de 855 och 955 gram Maxxis skriver? Jag skulle tänka att en 2.3" och 2.4" WT har lika breda casing. Den 100 gram extra vikt måste komma mestadels från casingen, dobbarna är inte mycket högre. Då måste casingen vara tjockare och det ger mer dämpning. Olika Maxxis Exo däck har olika tjocklekar.
Jag kör ganska precis det trycket fram på helstel också, med DHF 2,6 EXO+.Jag är jättenöjd med min Dissector 2.6 MaxxTerra med 60 TPI. Jag kör nu halva trycken av vad du kör med: 0.55 bar! Dämpningen är stark. Skulle inte nämna det dansgolv när jag kör helstel på rotmattor och stenkistor, men det är mycket trevligare än jag trodde förut!
Det är det du inte vet, vilket är hela poängen. Du får tätare skala med två värdesiffror i psi än med två värdesiffror i bar.Så om jag pumpar till exakt 1.0 bar. Är det då 14 eller 15 psi?
Jodå, samma fälg - 30mm innerbredd.Jag har upplevt samma sak. Körde du båda däcken på samma fälg? En smalare fälg kan annars påverka negativt ganska rejält. Vet inte vad det är med just DHR II 2,4 EXO, men det är verkligen riktigt, riktigt bra. Har dock inte provat Dual, bara MaxxTerra och MaxxGrip. Just nu kör jag DHR II 2,3 EXO MaxxTerra fram och är inte helt nöjd, även om det ändå är mer dämpat än många andra däck i samma härad. Mitt var hela 90 gram tyngre än angivet dessutom.
De har definitivt inte lika stor casing. Har ett 2,4 monterat på ena hjulet och 2,3 på andra med samma bredd på båda fälgar, och 2,4:an är avsevärt större. Dobbarna skiljer en hel del med.
Aha. Men var det nån som påstod det då? ? Jag pumpar hemma (liten skvätt högre än önskvärt), cyklar till stigen, mäter och släpper ut till önskat tryck, cyklar sen stig.En dålig tryckmätare på en pump blir inte exaktare för att man väljer att läsa av en annan skala med fler siffror. Det var min poäng.
Det lät på flera (inklusive dig) som att om man väljer att läsa på PSI-skalan på pumpen istället för bar-skalan, så får man exaktare mätning. Eftersom det är fler siffror...Aha. Men var det nån som påstod det då? ? Jag pumpar hemma (liten skvätt högre än önskvärt), cyklar till stigen, mäter och släpper ut till önskat tryck, cyklar sen stig.
De har definitivt inte lika stor casing. Har ett 2,4 monterat på ena hjulet och 2,3 på andra med samma bredd på båda fälgar, och 2,4:an är avsevärt större. Dobbarna skiljer en hel del med.
och med din egen mätare:) den visar med trolighet säkert minst ett par (host) psi åt olika håll beroende på vilket exemplar som används.
när vi kommunicerar med andra finns det däremot vissa fördelar att omvandla till enheter var och en kan förstå och relatera till, inte minst när man ligger så nära atmosfärens eget tryck som i just det här fallet.
t ex när du pumpar och känner att det släpper in vid halvt intryckt kolv vet man instinktivt att det är 1 bars övertryck. mycket lättare att relatera till än 15 psi, eller för den delen 760 mm hg.
kommer att tänka på engelsmannen som frågade svensken hur långt det är från göteborg till västerås och fick svaret 40 miles....
Resonerar bara att det blir lättare att följa avrundningen som inte syns när det är "mindre steg" mellan 1psi än 0.1 bar.En dålig tryckmätare på en pump blir inte exaktare för att man väljer att läsa av en annan skala med fler siffror. Det var min poäng.
Inte om det inte är nödvändigt ??Decimaler är väl alltid bra
Inte om det inte är nödvändigt ??![]()
Jag får ärligt säga att jag missade där du skrev att mätaren var digital med bara en decimal. Då håller jag med dig, förutsatt att noggrannheten på mätaren är mindre än 0.05 bar?Resonerar bara att det blir lättare att följa avrundningen som inte syns när det är "mindre steg" mellan 1psi än 0.1 bar.
Finns ingen noggrannhet specad, så det är en ren chansning. Men tänkte att man minskar lite felkälla iaf.Jag får ärligt säga att jag missade där du skrev att mätaren var digital med bara en decimal. Då håller jag med dig, förutsatt att noggrannheten på mätaren är mindre än 0.05 bar?
Men sen är frågan hur stort problem detta är i praktiken? Eller så är jag bara extremt okänslig, men jag kan ju köra 2 bar en runda och 1 bar en annan och knappt bry mig om skillnaderna så länge jag slipper punka, så jag känner inte att det är superrelevant att tiondels bar är för grov upplösning...
Blir lite kinkigare med helstelt kan jag tänka mig också
På helstel känns det acceptabelt att mäta med bar som enhet.Precis! Som sagt kör jag, och Makten, helstel med 0.55 bar fram. Det är svårt att få önskad tryck i bar med en decimal.
Nä, jag menar att man får exaktare mätning i psi än med bar om mätaren (underförstått digital) bara ger 2 värdesiffror. Vilket många gör.Det lät på flera (inklusive dig) som att om man väljer att läsa på PSI-skalan på pumpen istället för bar-skalan, så får man exaktare mätning. Eftersom det är fler siffror...
Nu kan jag inte mäta eftersom jag är på jobbet, men just DHR II blir ungefär så brett som angivet om man sätter det på en rimlig fälg för storleken. ~30 mm innerbredd är rimligt för båda skulle jag säga. 2,3" blir för platt på 35 mm medan 2,4" får rimlig profil även på 25 mm, men då blir det sladdrigt (om man inte kör Cush Core, vilket funkar mycket bra).Trodde att Maxxis skulle kompensera fälgbredden med däckbredden. Men förklaringen är troligtvis att 2.3 är från tiderna där alla tillverkare speccade däck bredare än vad dom är.
Tror fortfarande inte att bredden förklarar skillnaden i vikt. Men dobbarna kan bidrar en del.
Hittade ingen mätningar av olika utföranden av samma Maxxis däck, men mätningar av några olika däck finns på mtbr (ursäkta för icke-SI):
For anyone curious, I measured sidewall thickness in multiple places of an Assegai 2.5 3C EXO and it was
.0391"
Then an Aggressor 2.3 DD and got
.0905"
The Dissector 2.4 3C EXO was
.0358"
They were very consistent all the way around both sides. +/- .0005
Edit, also checked DHF 2.5 3C EXO
.0443"
Det där är rena häxkonsterna för mig. Förstår inte ens hur man kan stå ut vid 2 bar utan att tänderna skallrar ur käften och handlederna är totalt mos efter en halvtimme.Men sen är frågan hur stort problem detta är i praktiken? Eller så är jag bara extremt okänslig, men jag kan ju köra 2 bar en runda och 1 bar en annan och knappt bry mig om skillnaderna så länge jag slipper punka, så jag känner inte att det är superrelevant att tiondels bar är för grov upplösning...
det är ju en fullkomligt lysande förbättring i mätnoggrannhet som verligen motiverar insläpp av psi?Det är det du inte vet, vilket är hela poängen. Du får tätare skala med två värdesiffror i psi än med två värdesiffror i bar.
Edit: Och detta är som sagt bara relevant vid väldigt låga tryck. Skillnaden blir oväsentlig när man börjar överstiga 1,5 bar eller nåt sånt.
Ickemetriska enheter är väl helt okej när det ändå inte rör sig om nåt man kan relatera till eller behöver räkna på. Mått är knepiga om man inte är van vid tum och fot, medan tryck knappast är nåt du känner eller ser ändå. Alltså bör det inte spela nån större roll, annat än vid just jämförelser med andra enheter. Temperatur är ett annat gissel. Jag har absolut ingen aning om vad 30 grader Fahrenheit känns som.det är ju en fullkomligt lysande förbättring i mätnoggrannhet som verligen motiverar insläpp av psi?
min egen digitala mätare ger steg om 0,05 bar alltså 1,0-1,05-1,1 osv. hur ska man resonera då??
kör för övrigt 0,90 fram och 1,05 bak med 2,35-tums däck.
fast lite konstigt att tum fortfarande är så accepterat på däck.
att psi är så främmande har dock sina skäl. pounds per square inch - vad fan betyder det när man tänker efter egentligen. det blir liksom en styggelse i två steg. som dessutom smugit sig in bakdörren här på tjugohundradjävlatiotalet.
Du har ju uppenbarligen en alldeles för bra lufttryckmätare vilket känns lite nördigt.det är ju en fullkomligt lysande förbättring i mätnoggrannhet som verligen motiverar insläpp av psi?
min egen digitala mätare ger steg om 0,05 bar alltså 1,0-1,05-1,1 osv. hur ska man resonera då??
kör för övrigt 0,90 fram och 1,05 bak med 2,35-tums däck.
fast lite konstigt att tum fortfarande är så accepterat på däck.
att psi är så främmande har dock sina skäl. pounds per square inch - vad fan betyder det när man tänker efter egentligen. det blir liksom en styggelse i två steg. som dessutom smugit sig in bakdörren här på tjugohundradjävlatiotalet.
hehe, millitum!?pounds per square inch - vad fan betyder det när man tänker efter egentligen. det blir liksom en styggelse i två steg. som dessutom smugit sig in bakdörren här på tjugohundradjävlatiotalet.
Hur gör man vid en längre utförslöpa, försatt kompensera för höjden, ska man stanna var hundrade höjdmeter och släppa ut 0,01 bar för att kompensera och för att bibehålla optimalt tryck under hela turen?
Eeeeeeeeh, ja?Hur gör man vid en längre utförslöpa, försatt kompensera för höjden, ska man stanna var hundrade höjdmeter och släppa ut 0,01 bar för att kompensera och för att bibehålla optimalt tryck under hela turen?
Nacke1 stanna i mitten och släpp ut 0,005 bar.Tur att vi inte har utförslöpor av 100 meter i Stockholm!
Nacke1 stanna i mitten och släpp ut 0,005 bar.