Klorofylltalibanen
Aktiv medlem
Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck
Assegai med EXO+ och 60 TPI har funnits ett tag enligt amerikanska hemsidan, inget hos de europeiska handlarna än däremot.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Maxxis hemsida är uppdaterad med de nya däcken. Kollade DHF i 2,5” och 2,6” och det står exakt samma vikt som gamla, 120 tpi versionen. Väl lika.
Det stod ju på pinkbike att viktstraffet var 1-5%. Så ingen chockerande viktökning. Ger det bättre punkaskydd står jag i kön för att byta däck. Vore kul att slippa DD-bakdäcket.
Man sätter på ett Maxxis DHF fram, ett High Roller bak, om man prompt ska ha bromsgrepp. Sen pumpar man till 1,8-2 bar sen trampar man sin cykel framåt.Vet inte. Kan du göra det enklare?
Så högt tryck? ?Man sätter på ett Maxxis DHF fram, ett High Roller bak, om man prompt ska ha bromsgrepp. Sen pumpar man till 1,8-2 bar sen trampar man sin cykel framåt.
Vilken bredd, casing och gummiblandning då?
Det som känns bra i magen. 2,4", exo och maxxterra fram och dual ply bak.Vilken bredd, casing och gummiblandning då?
Känns det för hårt kör man för långsamt. Öka farten tills det känns bra. Så gör proffsen, det har jag läst på internet.Så högt tryck? ?
DHF finns ju dock inte i 2,4", så därför kör man DHR II. ?Det som känns bra i magen. 2,4", exo och maxxterra fram och dual ply bak.
DHF finns ju dock inte i 2,4", så därför kör man DHR II. ?
Det med! ?Nej, man kör DHR II för att den är jättebra!
Jag har tidigare lanserat teorin om att de som kör så låga tryck också cyklar väldigt långsamt...?Nu på vinter kör jag runt 1,3bar fram och 1,5 bak. På sommaren är det inte ovanligt med 1,8 bak och 1,5 fram. Har svårt att fatta hur vissa kan cykla med 0,5 bar som man läst på forumet. ?
Just nu provar jag Michelins nya Wild AM2 - väldigt trevliga faktiskt och bra profil med 2,4" på 35mm fälg.
Kör man på släta stigar och undviker bröt och kanske själv är fjäderlätt så är det nog lugnt. Men det är ju livsfarligt i flow trail eller hoppleder när däcken kränger som vantar i en stormvind, eller när man ideligen smäller fälgen i backen för minsta lilla rot eller sten.Nu på vinter kör jag runt 1,3bar fram och 1,5 bak. På sommaren är det inte ovanligt med 1,8 bak och 1,5 fram. Har svårt att fatta hur vissa kan cykla med 0,5 bar som man läst på forumet. ?
Just nu provar jag Michelins nya Wild AM2 - väldigt trevliga faktiskt och bra profil med 2,4" på 35mm fälg.
Kör man på släta stigar och undviker bröt och kanske själv är fjäderlätt så är det nog lugnt. Men det är ju livsfarligt i flow trail eller hoppleder när däcken kränger som vantar i en stormvind, eller när man ideligen smäller fälgen i backen för minsta lilla rot eller sten.
Insåg att jag fick ett DHRII 29x2.4 med Exo+, Maxxterra och 60 TPI på min nyss inköpta cykel. Det vägde 1090 g mot 1010 g i Maxxis tabell. Jag kan tycka det ligger inom den vanliga felmarginalen.Det stod ju på pinkbike att viktstraffet var 1-5%. Så ingen chockerande viktökning. Ger det bättre punkaskydd står jag i kön för att byta däck. Vore kul att slippa DD-bakdäcket.
TCM har ok pris i Sverige. I Åre har vi 15% rabatt som medlemmar i klubben och priserna blir som från Tyskland, kolla med din lokala butik kring vad de kan ta in kanske?Aldrig provat dem men skulle köpt traildäck med rull hade jag kört på dessa:
Dissector 2,4, 3C/EXO/60tpi fram
Rekon 2.4 3C/EXO/60tpi bak
Till min halvenduro HT hade jag tänkt köra Dissector bak och dhr fram men har inte beställt än då jag vill ha nya EXO+ med 60tpi (efter läst denna tråd) men oklart vilket man får när man beställer.
Håller med om Maxxterra fram men vill själv gärna ha det även bak så länge det är mkt sten inblandat då jag tycker att dual glider väldigt på sten ibland. Men beror ju också på dobbarna på däcken, smalare högre dobbar kan ju greppa mer än stora låga breda i samma hårdhet ibland men kanske inte rullar lika bra.Även jag rekommenderar Rekon 2,4 EXO bak, men inte MaxxTerra utan Dual för mer rimligt slitage (och fortfarande tillräckligt bra grepp). Fram är DHR II 2,4 EXO trevligt, där företrädelsevis i MaxxTerra.
Oftare än inte som det är blött i Göteborg också :)Kanske bara oftare är blött i Jämtland =)
Jag har klurat på att testa rekon bak och forekaster fram..Oftare än inte som det är blött i Göteborg också :)
Det ser ut som om Rekon 2,4 uppfyller alla mina krav, såpå backdäcket då.
DHR II är för tungt så det går bort. Dissector 2,4 3C går jämnt upp med XR4 2,6 som sitter på idag, men jag hade gärna sett en symbolisk viktminskning även där så att man iaf får placeboeffekten och känner sig snabbare. Jag är inte tokig om jag drar på Rekon 2,4 3C fram och dual bak?
Forekaster finns i 2,6 60 TPI Dual EXO, 887 g. Intressant. Väldigt brett mellan piggarna, det är ju ett klafsdäck, undrar om det blir surrigt?Jag har klurat på att testa rekon bak och forekaster fram..
Jo, lite. Jag har kört Rekon både fram och bak på stigcykel (eller DC om man ska vara ärlig, men jag har cyklat stig på den) i Göteborg och det är ingen höjdare. Visserligen bara 2C men mönstret är alldeles för klent för att duga som framdäck. Bak - kanon, fram - oroligt.Oftare än inte som det är blött i Göteborg också :)
DHR II är för tungt så det går bort. Dissector 2,4 3C går jämnt upp med XR4 2,6 som sitter på idag, men jag hade gärna sett en symbolisk viktminskning även där så att man iaf får placeboeffekten och känner sig snabbare. Jag är inte tokig om jag drar på Rekon 2,4 3C fram och dual bak?
Inget klår praktisk erfarenhet. Tack!Jo, lite. Jag har kört Rekon både fram och bak på stigcykel (eller DC om man ska vara ärlig, men jag har cyklat stig på den) i Göteborg och det är ingen höjdare. Visserligen bara 2C men mönstret är alldeles för klent för att duga som framdäck. Bak - kanon, fram - oroligt.
Mina Rekon ligger i en låda om du vill testa dom, men är säker på att det inte är vad du letar efter som framdäck åtminstone.Inget klår praktisk erfarenhet. Tack!
Surrigt som i ljud på asfalt?Forekaster finns i 2,6 60 TPI Dual EXO, 887 g. Intressant. Väldigt brett mellan piggarna, det är ju ett klafsdäck, undrar om det blir surrigt?
XR4 2,4 då? Då kapar du 100-160 gramOftare än inte som det är blött i Göteborg också :)
Åh, schysst! Men iom nudel, tejp, gucka och alla svordomar som kommer att yttras så är det nog lika bra att jag köper rätt från början. Jag har Dissector + Rekon i två tyska korgar här, behöver bara bestämma mig för om jag ska satsa på 3C eller Dual bak.Mina Rekon ligger i en låda om du vill testa dom, men är säker på att det inte är vad du letar efter som framdäck åtminstone.
Jag tror inte jag klarar av att leva med olika märken fram och bak ?XR4 2,4 då? Då kapar du 100-160 gram
Väljer du psykolog genom vårdcentralen så gäller väl högkostnadsskyddet, blir billigare än att behöva prova ut fram eller backdäck av nytt märke så fort man vill testa något nytt ?Jag tror inte jag klarar av att leva med olika märken fram och bak ?
svarta tuschpennor är rätt billiga dem medVäljer du psykolog genom vårdcentralen så gäller väl högkostnadsskyddet, blir billigare än att behöva prova ut fram eller backdäck av nytt märke så fort man vill testa något nytt ?
Glöm inte att lättare däck är mindre dämpade i största allmänhet. Frågan är om du inte ska gå ner på 2,3" om du vill ha lätta däck men med vettig känsla.Men XR4 är 120 TPI och har inte alls den känslan jag är ute efter.
Aj fan. Jaja, nu får det bära eller brista. Dämpningen i däcken är inte fullt lika kritisk på den heldämpade som på HT:n.Glöm inte att lättare däck är mindre dämpade i största allmänhet.
Har bara kört Rekon bak, men min erfarenhet är att dual bara funkar när det är torrt, är det blött (ännu tydligare om det dessutom är kallt) är 3C ett krav för grepp på rötter och hällar. Dissector+Rekon i 3C är en superkombo ?Åh, schysst! Men iom nudel, tejp, gucka och alla svordomar som kommer att yttras så är det nog lika bra att jag köper rätt från början. Jag har Dissector + Rekon i två tyska korgar här, behöver bara bestämma mig för om jag ska satsa på 3C eller Dual bak.
Jag har kört Rekon i dual-gummi bak hela vintersäsongen. Givetvis inte optimalt, men funkar oväntat bra ändå. ?Har bara kört Rekon bak, men min erfarenhet är att dual bara funkar när det är torrt, är det blött (ännu tydligare om det dessutom är kallt) är 3C ett krav för grepp på rötter och hällar. Dissector+Rekon i 3C är en superkombo ?