Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Det stod ju på pinkbike att viktstraffet var 1-5%. Så ingen chockerande viktökning. Ger det bättre punkaskydd står jag i kön för att byta däck. Vore kul att slippa DD-bakdäcket.

Nej, klart ingen chockhöjning, men det vore trevligt om Maxxis uppdaterar vikten också.

Ja, att slippa DD är en klar uppgradering!

Borde inte happy göra ett gediget test? Eventuellt finns frivilliga Stockholmsbaserade testare med i tråden? Någon butik får sponsra med däck…

Dämpning
Rullmotstånd
Våtgrepp
Osv.. ?

Nu på vinter kör jag runt 1,3bar fram och 1,5 bak. På sommaren är det inte ovanligt med 1,8 bak och 1,5 fram. Har svårt att fatta hur vissa kan cykla med 0,5 bar som man läst på forumet. ?‍♂️

Just nu provar jag Michelins nya Wild AM2 - väldigt trevliga faktiskt och bra profil med 2,4" på 35mm fälg.

Nu på vinter kör jag runt 1,3bar fram och 1,5 bak. På sommaren är det inte ovanligt med 1,8 bak och 1,5 fram. Har svårt att fatta hur vissa kan cykla med 0,5 bar som man läst på forumet. ?‍♂️

Just nu provar jag Michelins nya Wild AM2 - väldigt trevliga faktiskt och bra profil med 2,4" på 35mm fälg.
Jag har tidigare lanserat teorin om att de som kör så låga tryck också cyklar väldigt långsamt...?

Kör man på släta stigar och undviker bröt och kanske själv är fjäderlätt så är det nog lugnt. Men det är ju livsfarligt i flow trail eller hoppleder när däcken kränger som vantar i en stormvind, eller när man ideligen smäller fälgen i backen för minsta lilla rot eller sten.

Kör man på släta stigar och undviker bröt och kanske själv är fjäderlätt så är det nog lugnt. Men det är ju livsfarligt i flow trail eller hoppleder när däcken kränger som vantar i en stormvind, eller när man ideligen smäller fälgen i backen för minsta lilla rot eller sten.

Jag söker brott, men undviker att köra emot störa sten (lufta fram och bakhjulen uppför sten). Jag körde bara 0.55 bar fram på helstel singlespeed. Då är maxspeed inte så hög, så jag överlever flowtrail och små hopp. Största problem är att inte ser en vass sten. Därför har jag nu höjt tycket till 0.60 bar fram och 0.90 bar bak. Och det är med 35 mm fälg, det behövs annars kränger däcket.

På min stig-HT, som jag kör snabbare, kör jag med betydligt högre däcktryck.

Senast ändrad:
Det stod ju på pinkbike att viktstraffet var 1-5%. Så ingen chockerande viktökning. Ger det bättre punkaskydd står jag i kön för att byta däck. Vore kul att slippa DD-bakdäcket.
Insåg att jag fick ett DHRII 29x2.4 med Exo+, Maxxterra och 60 TPI på min nyss inköpta cykel. Det vägde 1090 g mot 1010 g i Maxxis tabell. Jag kan tycka det ligger inom den vanliga felmarginalen.

Dags att börja tänka på sommardäck!

Efter att ha lusläst den här och HT-tråden så landade jag i ett par DHF 29x2,50 WT Dual TR EXO 60 TPI Skinwall med en rosa Pepi Tire Noodle bak som vinterdäck till min cykel, som jag kört med ca 0,9 - 1,1 bar beroende på underlag. Det har fungerat superbra och jag har haft pålitligt grepp i princip överallt utom på blankis och när det var 3 dm fluffig nysnö. Vintercyklingen har verkligen blivit en egen grej och jag ser redan fram emot det igen nästa år.

Nu är våren på väg här nere och det börjar bli dags att få ordning på den heldämpade cykeln inför den kommande säsongen. Den har 30 mm fälgar och frågan är vilka däck jag ska satsa på? Det jag älskar och vill behålla från vinterdäcken är:

• Mästerligt grepp på blöta hällar, jag har känt mig som en bergsget
• Följsamt över rötter, sten och annat småstök
• De fina dämpningsegenskaperna med insert och lågt tryck. Inga genomslag så länge jag inte gör något dumt

Men allt är inte frid och fröjd, jag vill inte bara fortsätta köra DHF eftersom jag vill komma ifrån:

• Rotationsvikten, däcken känns tunga och trögaccelererade
• Rullmotståndet där det är plant och fint underlag

Det var en acceptabel avvägning för (den ändå rätt långsamma) vintercyklingen, men för sommarhalvåret hoppas jag att det finns något lite mer lättrullat utan att tappa alla goda egenskaper. Jag är beredd att offra grepp i gegga och klafs, men inte på hällar och rotmattor. Jag tänker, kanske naivt, att jag kan satsa på något med lite snällare mönstring men ändå en greppig gummiblandning?

Sist men inte minst så är tanwall ett starkt plus, men inte ett absolut krav.

Är det någon som känner att de har en bra rekommendation?

Aldrig provat dem men skulle köpt traildäck med rull hade jag kört på dessa:
Dissector 2,4, 3C/EXO/60tpi fram
Rekon 2.4 3C/EXO/60tpi bak

Till min halvenduro HT hade jag tänkt köra Dissector bak och dhr fram men har inte beställt än då jag vill ha nya EXO+ med 60tpi (efter läst denna tråd) men oklart vilket man får när man beställer.

Även jag rekommenderar Rekon 2,4 EXO bak, men inte MaxxTerra utan Dual för mer rimligt slitage (och fortfarande tillräckligt bra grepp). Fram är DHR II 2,4 EXO trevligt, där företrädelsevis i MaxxTerra.

Aldrig provat dem men skulle köpt traildäck med rull hade jag kört på dessa:
Dissector 2,4, 3C/EXO/60tpi fram
Rekon 2.4 3C/EXO/60tpi bak

Till min halvenduro HT hade jag tänkt köra Dissector bak och dhr fram men har inte beställt än då jag vill ha nya EXO+ med 60tpi (efter läst denna tråd) men oklart vilket man får när man beställer.
TCM har ok pris i Sverige. I Åre har vi 15% rabatt som medlemmar i klubben och priserna blir som från Tyskland, kolla med din lokala butik kring vad de kan ta in kanske?

Även jag rekommenderar Rekon 2,4 EXO bak, men inte MaxxTerra utan Dual för mer rimligt slitage (och fortfarande tillräckligt bra grepp). Fram är DHR II 2,4 EXO trevligt, där företrädelsevis i MaxxTerra.
Håller med om Maxxterra fram men vill själv gärna ha det även bak så länge det är mkt sten inblandat då jag tycker att dual glider väldigt på sten ibland. Men beror ju också på dobbarna på däcken, smalare högre dobbar kan ju greppa mer än stora låga breda i samma hårdhet ibland men kanske inte rullar lika bra.
Kanske bara oftare är blött i Jämtland =)

Kanske bara oftare är blött i Jämtland =)
Oftare än inte som det är blött i Göteborg också :)

Det ser ut som om Rekon 2,4 uppfyller alla mina krav, så ✅ på backdäcket då.

DHR II är för tungt så det går bort. Dissector 2,4 3C går jämnt upp med XR4 2,6 som sitter på idag, men jag hade gärna sett en symbolisk viktminskning även där så att man iaf får placeboeffekten och känner sig snabbare. Jag är inte tokig om jag drar på Rekon 2,4 3C fram och dual bak?

DHR II är för tungt så det går bort. Dissector 2,4 3C går jämnt upp med XR4 2,6 som sitter på idag, men jag hade gärna sett en symbolisk viktminskning även där så att man iaf får placeboeffekten och känner sig snabbare. Jag är inte tokig om jag drar på Rekon 2,4 3C fram och dual bak?
Jag har klurat på att testa rekon bak och forekaster fram..

bor du i gbg hade jag hellre kört Dissector Maxxterra fram och bak eller Dissector Maxxterra fram och Rekon Maxxterra bak.

Min subjektiva åsikt/upplevelse. Jag har ett Dissector 29x2.4 i MaxxTerra, mitt ex är 55 g lättare än mina Dhr 29x2.4 i Dual. Som framdäck märker jag knappt nån skillnad i rullmotstånd eller vikt men Dhr är däremot mycket härligare dämpat. Forekaster är väl ett XC-däck så det känns som äpplen och päron.

Jo, lite. Jag har kört Rekon både fram och bak på stigcykel (eller DC om man ska vara ärlig, men jag har cyklat stig på den) i Göteborg och det är ingen höjdare. Visserligen bara 2C men mönstret är alldeles för klent för att duga som framdäck. Bak - kanon, fram - oroligt.

Idag kör jag Highroller fram och Agressor bak av en ren tillfällighet (hade i en låda och skulle cykla i blött väder som jag nästan aldrig gör med den cykeln), och det är galet mycket mer grepp i den kombon.

Sen ska sägas att cykeln är riktigt snabb på asfalt och grus med Rekon (har KOMs som bevis!), men med de däcken får man ta det lugnt på stigarna om det inte är torrt..

Jo, lite. Jag har kört Rekon både fram och bak på stigcykel (eller DC om man ska vara ärlig, men jag har cyklat stig på den) i Göteborg och det är ingen höjdare. Visserligen bara 2C men mönstret är alldeles för klent för att duga som framdäck. Bak - kanon, fram - oroligt.
Inget klår praktisk erfarenhet. Tack!

XR4 2,4 då? Då kapar du 100-160 gram

Mina Rekon ligger i en låda om du vill testa dom, men är säker på att det inte är vad du letar efter som framdäck åtminstone.
Åh, schysst! Men iom nudel, tejp, gucka och alla svordomar som kommer att yttras så är det nog lika bra att jag köper rätt från början. Jag har Dissector + Rekon i två tyska korgar här, behöver bara bestämma mig för om jag ska satsa på 3C eller Dual bak.

Men XR4 är 120 TPI och har inte alls den känslan jag är ute efter.
Glöm inte att lättare däck är mindre dämpade i största allmänhet. Frågan är om du inte ska gå ner på 2,3" om du vill ha lätta däck men med vettig känsla.

Edit: DHF 2,3" EXO är inte så dumt fram. Bak kan man köra Minion SS 2,3 EXO.

Det baron 29x2.4 fram och Trail King 29x2.4 bak. Båda i Apex Protection är inte alls dumma däck. Rätt billiga på bike-discount nu. Köp!

Åh, schysst! Men iom nudel, tejp, gucka och alla svordomar som kommer att yttras så är det nog lika bra att jag köper rätt från början. Jag har Dissector + Rekon i två tyska korgar här, behöver bara bestämma mig för om jag ska satsa på 3C eller Dual bak.
Har bara kört Rekon bak, men min erfarenhet är att dual bara funkar när det är torrt, är det blött (ännu tydligare om det dessutom är kallt) är 3C ett krav för grepp på rötter och hällar. Dissector+Rekon i 3C är en superkombo ?

Både Dissector och Rekon har kommit ut i Exo+ och 60 tpi för den som orkar vänta tills de finns i europa. Det är dock MaxxTerra som kanske slits mycket om det sitter bak.

Har bara kört Rekon bak, men min erfarenhet är att dual bara funkar när det är torrt, är det blött (ännu tydligare om det dessutom är kallt) är 3C ett krav för grepp på rötter och hällar. Dissector+Rekon i 3C är en superkombo ?
Jag har kört Rekon i dual-gummi bak hela vintersäsongen. Givetvis inte optimalt, men funkar oväntat bra ändå. ?

Tillbaka
Topp