Den stora tråden om dämpningsegenskaper hos MTB-däck

Gissningsvis är rullet inte ett dugg bättre än Rekon då heller. ?

Såklart!

Vikten är samma som Dissector och därför måste stommen vara liknande. Dissector har mera dobb i mittenlinjen av mönstret, så jag gissar att nya Forekaster rullar lite sämre än Dissector på skät underlag. Dissector är lite obalanserat med stora rinnan mellan mitten och kantdobbarna, men jag vet inte om jag skulle föredrar nya Forekaster över den.

Det spelar säkert stor roll vilken typ av terräng man huvudsakligen cyklar i, men jag har verkligen aldrig stött på ett däck som rullar så dåligt att det stör mig ute i skogen. High Roller II i MaxxTerra som bakdäck på asfalt rullar bedrövligt dåligt, men det är typ enda gången ett däcks rullmotstånd stört mig.

DHRII med Maxxgrip i bak, där började jag märka rejäl skillnad. Kan inte säga att jag märker gigantisk skillnad i rull mellan Rekon Dual och Dissector Maxxterra i bak, greppet däremot.

@Makten Tycker du Rekon rullar dåligt? Vad skjuten rullar isf bra som har nå kantdobbar?

Såklart!

Vikten är samma som Dissector och därför måste stommen vara liknande. Dissector har mera dobb i mittenlinjen av mönstret, så jag gissar att nya Forekaster rullar lite sämre än Dissector på skät underlag. Dissector är lite obalanserat med stora rinnan mellan mitten och kantdobbarna, men jag vet inte om jag skulle föredrar nya Forekaster över den.
Du skojar? Dissectors dubbar e ju långt ifrån varandra och utan ziping att jag har känt hur det tar emot när det rullar. Aldrig känt något liknande med något annat däck. Men kanske mer är att det var dualgummit.

@Makten Tycker du Rekon rullar dåligt? Vad skjuten rullar isf bra som har nå kantdobbar?

Du skojar? Dissectors dubbar e ju långt ifrån varandra och utan ziping att jag har känt hur det tar emot när det rullar. Aldrig känt något liknande med något annat däck. Men kanske mer är att det var dualgummit.

Att har dobberna långt från varandra ger högre rullmotståndet. Men länga mittendobbar ger mindre rullmotstånd. Siping är gjort för att ger mer grepp genom att ger mer deformation, det ger också lite mer rullmotstånd, inte mindre. Dual har lägre rullmotstånd än MaxxTerra (men mer än MaxxSpeed). Jag tycker inte att mina Dissector rullar dåligt, men jag har inte mättit hur högt rullmotståndet är.

Jag har inte hittat (tyska) review som har mättit rullmotståndet av Dissector, men alla review jag har sett säger att den rullar bra.

Att har dobberna långt från varandra ger högre rullmotståndet. Men länga mittendobbar ger mindre rullmotstånd. Siping är gjort för att ger mer grepp genom att ger mer deformation, det ger också lite mer rullmotstånd, inte mindre. Dual har lägre rullmotstånd än MaxxTerra (men mer än MaxxSpeed). Jag tycker inte att mina Dissector rullar dåligt, men jag har inte mättit hur högt rullmotståndet är.

Jag har inte hittat (tyska) review som har mättit rullmotståndet av Dissector, men alla review jag har sett säger att den rullar bra.

Nä, det rullar rätt bra men Forekaster rullar bättre. Eller gjorde, om de nu gjort det tyngre (60 TPI istället för 120?). Jag menade bara att man inte kan vänta sig att nya Forekaster rullar lika bra som det gamla, alltså. Vore märkligt.

Kantdobbar kräver ju en stomme som kan hålla emot lite. Det är nog därför det är svårt att hitta nåt med bra kantgrepp och bra rull. Edit: Själv tycker jag att Rekon 2,4 och 2,6 EXO är utmärkta bakdäck för stigcykling. Klart man hade önskat lite mer grepp när det är blött, men då får man harva runt med sämre rull också. Allt är kompromisser.

Tack för grundkursen ??
Jo sett nå test men dual är där jag cyklar för hårt oavsett och har som sagt aldrig på ett däck märkt rullmotståndet så, inte ens med Assegai Maxxgrip vilket rullar segt som få men aldrig känt att jag fysiskt blir uppstannad av dobbarna.
Min känsla säger mig mer än tyska labtest för min cykling så andra kan få cykla på dualdäck!

Haha, köpte den magazin för två veckor sen, men glömde att Dissector var med. Tyvärr ger dom bara medelvärt av rullmotståndet av både däck i paret. Dissector är klart tyngstrullande däck i testet, men också klart kralligaste. Rullmotstånd verkar då vara som DHR II, som rullar riktigt lätt för en så greppigt däck.

Tack för grundkursen ??
Jo sett nå test men dual är där jag cyklar för hårt oavsett och har som sagt aldrig på ett däck märkt rullmotståndet så, inte ens med Assegai Maxxgrip vilket rullar segt som få men aldrig känt att jag fysiskt blir uppstannad av dobbarna.
Min känsla säger mig mer än tyska labtest för min cykling så andra kan få cykla på dualdäck!

Jag tycker att det är svårt att "känna" rullmotståndet, det måste man mäta. Dissector kan dock kännas konstigt pga av stora rinnan mellan mittend och kantdobbarna. Jag är därför inte helt nöjd med den, framförallt bak. Jag är nästan säkert på att Dual gummiblandning har ingenting att göra med detta.

Tack för grundkursen ??
Jag kör assegai maxgripp fram, ungefär som att cykla på sirap?

Nån som vet var man kan köpa nya Forekaster 2,4 maxxterra?

Har Forekaster fram och bak idag och tänkte börja med att byta ut det främre mot ett med bättre grepp men ändå hyfsat rull.
Kör mer över rötter och mjuka underlag i blöta förhållanden (svensk stig med andra ord), än stenigt och bergigt. Aldrig park. Vill ha ett förutsägbart grepp.
Gillar uppför lika mycket som medför.

Har dålig koll på dämpningsegenskaperna hos däck. Kör med 18-19psi fram och 20 bak i dagsläget men känner att jag skulle behöva öka lite då jag står på mer och mer över rötter, men då tycker jag greppet blir klart sämre. Står upp så mycket jag orkar, tycker det är tråkigt att sitta. Aldrig punkat.

Om det dröjer ett tag innan det börjar säljas går jag nog för ett dissector eller butcher grid trail t9.

Byter jag bak blir det nog rekon eller ground control t5/t7. Alt nya Forekaster.

Låter som att du skulle kunna sänka trycket då, åtminstone fram. Själv har jag lite svårt att fatta varför nästan alla kör nästan lika högt tryck fram som bak. Jag kör 20-21 bak men nedåt 13 fram. Edit: I 2,4-däck. Med större däck kör jag ännu lägre.
Har du inserts eller nåt eller hur undviker du att däcket viker sig när du svänger? För mig är det begränsningen fram snarare än punktering och runt 1,5-1,6 bar vill jag gärna ha för att inte kränga av däcket. För ett ~2,4 då.

Låter som att du skulle kunna sänka trycket då, åtminstone fram. Själv har jag lite svårt att fatta varför nästan alla kör nästan lika högt tryck fram som bak. Jag kör 20-21 bak men nedåt 13 fram. Edit: I 2,4-däck. Med större däck kör jag ännu lägre.
Kollade nu och det var snarare 15 fram och 18 bak. Mäter oftast inte. Brukar trycka till över däcket med ena handen över den andras tumme och anpassa trycket utifrån väta och underlag.
Är väl inte helt konsekvent vid mätning heller.. ibland kollar jag psi, ibland kollar jag bar så jag rör ihop det lite för mig. .? Vet att jag legat runt 0,9 bar men det tycker jag är för lite nu.

Har du inserts eller nåt eller hur undviker du att däcket viker sig när du svänger? För mig är det begränsningen fram snarare än punktering och runt 1,5-1,6 bar vill jag gärna ha för att inte kränga av däcket. För ett ~2,4 då.
Nix inga inserts. Har helt enkelt inte kört tillräckligt hårt i svängarna. Men märker att jag behöver lite mer tryck än förut. Har börjat burpa lite och det känns inte alltid lika stabilt.

*Edit såg nu att det var till @Makten du svarade

Senast ändrad:
Korv i bakdäcket men inget fram. Vi snackar stigcykling nu, inte utförsåka. ? Tycker det är hur stabilt som helst. Om något så är det bak som möjligen vill vika sig en aning om jag går nedåt 18, men då får jag också massa genomslag.

Edit: Beror ju på hur styva däcken är, vad man väger och hur breda fälgarna är. Kör Maxxis DHR II EXO 2,4 fram och Rekon EXO 2,4 bak. Väger ~83 cykelklar och har 31 mm innerbredd på fälgarna.

Kollade nu och det var snarare 15 fram och 18 bak. Mäter oftast inte. Brukar trycka till över däcket med ena handen över den andras tumme och anpassa trycket utifrån väta och underlag.
Utmärkt sätt att inte ha en aning om vilket tryck man kör. ? För min del tycker jag att däcktryck är bland det viktigaste att hålla koll på. Ger betydligt större skillnad än dämparinställningar.

utmärkt sätt att inte ha en aning om vilket tryck man kör. ? För min del tycker jag att däcktryck är bland det viktigaste att hålla koll på. Ger betydligt större skillnad än dämparinställningar.
Jag mäter inför varje tur, men jag mäter med känslan i händerna. Tycker nog att jag har bättre känsla där än på pumpen som är svår att avläsa om det är 16, 17 eller 18 psi på.
Framförallt har jag lättare att komma ihåg hur trycket ska kännas för ett visst underlag när jag använder handen än bara en siffra.

Men visst, det är en klar nackdel när man pratar om tryck med andra..det ser vi ju bara här ?
Och det är  lite omständligare att pumpa/känna/pumpa än att bara pumpa upp till tex 19 direkt för aktuellt.

Menar absolut inte att jag kan känna med händerna när det är 19 psi det har jag inte koll på. Men jag kan känna rätt bra att utifrån väder och underlag blir det här lagom.

Senast ändrad:
Korv i bakdäcket men inget fram. Vi snackar stigcykling nu, inte utförsåka. ? Tycker det är hur stabilt som helst. Om något så är det bak som möjligen vill vika sig en aning om jag går nedåt 18, men då får jag också massa genomslag.

Edit: Beror ju på hur styva däcken är, vad man väger och hur breda fälgarna är. Kör Maxxis DHR II EXO 2,4 fram och Rekon EXO 2,4 bak. Väger ~83 cykelklar och har 31 mm innerbredd på fälgarna.
Jo jag pratar också stigcykling, till utförsåka har jag gärna grövre däck och behöver ändå knuffa upp trycket en gnutta till allt som oftast. Ändå gjorde jag ett spektakulärt genomslag på DH:n häromdagen, tur de däcken är tjocka... Bak är det snarast genomslag än krängning som avgör trycket så där är det inget direkt problem.

Kör just nu DHR II EXO 2,3 fram på 30 mm ID fälg. Inte vägt mig med cykelgrejerna på men säg 75-76 kg kanske. Då är runt 1,6 rätt lagom för att det inte ska kännas som om cykeln slutar svara i sidled fram.

Kör just nu DHR II EXO 2,3 fram på 30 mm ID fälg. Inte vägt mig med cykelgrejerna på men säg 75-76 kg kanske. Då är runt 1,6 rätt lagom för att det inte ska kännas som om cykeln slutar svara i sidled fram.

1,6 bar är riktigt hög tryck! DHR II i 2,3" är dock riktigt smala. Jag kör 0,9 bar fram i 2,6 Butcher Grid Trail, som är 2,5" i verkligheten. Tror att jag kör med lite mer, 1,0 bar, i min 2,4 Dissector. Vi har diskuterat mycket kring däcktryck med @zinkpasta. En sak är att han kör mer aggressivt än jag, och troligtvis också än Maktens. Men jag gissar också att stigarna kring Göteborg ger mycket mer fart än i Hellasgården där nästan allt, förut Nacke spåren, är relativt platt utan snabba kurvorna.

1,6 bar är riktigt hög tryck! DHR II i 2,3" är dock riktigt smala. Jag kör 0,9 bar fram i 2,6 Butcher Grid Trail, som är 2,5" i verkligheten. Tror att jag kör med lite mer, 1,0 bar, i min 2,4 Dissector. Vi har diskuterat mycket kring däcktryck med @zinkpasta. En sak är att han kör mer aggressivt än jag, och troligtvis också än Maktens. Men jag gissar också att stigarna kring Göteborg ger mycket mer fart än i Hellasgården där nästan allt, förut Nacke spåren, är relativt platt utan snabba kurvorna.
@zinkpasta och jag är nog båda rätt hårda mot materialet men på två olika sätt. ?

Göteborg är stenigt och det finns kortare partier där man får upp samma fart som utför ett riktigt berg stundtals. Men även på relativt platt stig tycker jag det blir läskigt när man ligger på med tyngd på styret om det kränger för mycket.

1.9-2.0 bar i källviken. Borde nog också köra med korv.

tyI6mRTUDoo0TnLcjD_mG22fN8wt0-Eng-wljDOz_lRQuyHncrULAqgwSYSdK7k_VUwoOnRdDMd9oWnqsRQQ_PfPNEPhrybs9AiYLtC0Osp3ouLQXcwrpnPUKdRnIC0C0hDAS_Qxr38SO7ce5EOat2wbcfHjtOReuTWYnvMamc3KUxS08EQyUnu1Tx0sh4nzrqskJAT5lfXoicaWUs6pkSsX6WOKFa8ezv6VjZc4EJY9ld-fpwF0CUm_u1cVD2diZylVzDZ6YqbpuEx1l7Ho57_0LWmf4GfeaiJ3TGupbwW3PvsAReSPetvB7IZiyld1tQ2bqTiyJvBxLJDoVrZbL2jG2VVMh4cXpbcgCKhceNXx9mbmz3e6ozTgS3j-R3DOp9kqzZiaxTBw-RrlGQ0aAWZ3ya9meKoeLD9rRIbltmJ1F1zOYmZpu_Y6vDdnkaPC8rwQRSuniVni7KRVoJiepoRwWUlyn2Vabkx7AZhTi44V5gdZNdCm2jHwNqt-lLdnKW4XSDKPG8hIwE2Ld-f_VDi4d3xdP8ZPx9oG_42jHou6d3CVN3zuinGD87jzmTG3uBwPvuoGj3I_MQEvx55tQPL7owLVLBYGrOnd6B3XzYGk-A7IAw0Uo0wQEkaZtOF1ggoAPVNuXUIHVhOaHYlVks_TOy0ta-pvzMfrVgGBIiebSKKau9sksFoHrYFQQ2_DJsnygIn1CbetEQV6BgsShOH64dBfK0A3Qy54W-fOiT5GDC8O9NxTuefr4WZMHMI=w553-h1223-no

@zinkpasta och jag är nog båda rätt hårda mot materialet men på två olika sätt. ?

Göteborg är stenigt och det finns kortare partier där man får upp samma fart som utför ett riktigt berg stundtals. Men även på relativt platt stig tycker jag det blir läskigt när man ligger på med tyngd på styret om det kränger för mycket.

Håller med att det är läskigt när det kränger! Jag har trycket precis så hög att det inte krånglar och att jag inte får genomslag. För mig ligger gränsen för dom både effekterna nära varandra.

Jo jag pratar också stigcykling, till utförsåka har jag gärna grövre däck och behöver ändå knuffa upp trycket en gnutta till allt som oftast. Ändå gjorde jag ett spektakulärt genomslag på DH:n häromdagen, tur de däcken är tjocka... Bak är det snarast genomslag än krängning som avgör trycket så där är det inget direkt problem.

Med tanke på hur liten volym det däcket har så motsvarar det inte särskilt mycket högre tryck än vad jag kör på 2,4-varianten. Edit: Eller jo, nu blandade jag ihop bar med psi. ?
Tror aldrig jag lyckats gå så lågt att det "slutar svara" fram. Det känns bara svajigt och man slår igenom alldeles för lätt. ?

Nå, alla cyklar olika. Finns ju tokstollar som Remy Metaillér som enligt egen utsago kör ~17/18 psi i de köttigaste jäkla helvetesutförslöpor man kan tänka sig på jordklotet. Säkerligen med stöddiga däck och han är nog rätt lätt, men det kanske säger nåt ändå. En del pangar bara rakt in i saker och undrar varför det inte funkar. Andra försöker vara så smidiga det går. :sneaky:

Minns nu att jag höjde trycket lite: till 0,95 på 2,6 Butcher och 1,1 bar på 2,4 Dissector fram. Jag kör hårdare sedan ungefär ett år. Jag mindes inte trycket på min stig-HT för att jag nästan bara har kört helstel i år.

Med tanke på hur liten volym det däcket har så motsvarar det inte särskilt mycket högre tryck än vad jag kör på 2,4-varianten. Edit: Eller jo, nu blandade jag ihop bar med psi. ?
Tror aldrig jag lyckats gå så lågt att det "slutar svara" fram. Det känns bara svajigt och man slår igenom alldeles för lätt. ?

Nå, alla cyklar olika. Finns ju tokstollar som Remy Metaillér som enligt egen utsago kör ~17/18 psi i de köttigaste jäkla helvetesutförslöpor man kan tänka sig på jordklotet. Säkerligen med stöddiga däck och han är nog rätt lätt, men det kanske säger nåt ändå. En del pangar bara rakt in i saker och undrar varför det inte funkar. Andra försöker vara så smidiga det går. :sneaky:
Jag har ändå blivit enormt mycket smidigare och slutat göra av med en uppsättning fälg per säsong ?

Och angående volymen så jämförde jag med DHF 2,5 Dual ply här igår på nån lite smalare fälg och det var rätt nära ändå. Så smalt, men inte orimligt smalt.

I en Video han lade ut för 11 dagar sen så trycker han i 25 bak och 22 psi fram och med downhill casing.

Det finns gott om bitar även i hellas-området där DD casing skulle vara mer hemma är EXO. Jag behöver ligga runt 2bar bak och typ 1.8 fram för att inte demolera mina fälgar om jag inte vill hålla tillbaka. Sen visst, man kan vara olika smidig när man åker, helt klart smidigare än mig, men när man håller lite fart går det inte direkt att sortera ut varenda sten.

Har du sett dom stigarna han kör i Squamish? Det är ju inte precis plattcykla 11 km/h i Hellas

Nej men precis som Rattnalle är inne på. I bikeparken är det hyfsat slätt och stora hopp och berms. Där lämpar sig högre tryck. När man kör stök på naturstigar vill man ju så klart ha mer grepp och då kör han lägre tryck som du ser precis i slutet av denna video. 18psi i fram 20psi i bak:

Det finns gott om bitar även i hellas-området där DD casing skulle vara mer hemma är EXO.
Men då snackar du väl ändå ren utförscykling? Det är inte samma sak som "stigcykling" tycker jag. Alltså att harva sig fram till utförslöpan bara för att det är just den man vill åt, till skillnad mot att cykla 10-30 km stig i hyfsat tempo, lika mycket uppför som nedför. Vem gör det med DD?

Hade gärna haft lättare däck än EXO men de känns tyvärr för ruttna att cykla på. Studsar och far och måste köras med så högt tryck att komfort och kontroll blir noll.

Men då snackar du väl ändå ren utförscykling? Det är inte samma sak som "stigcykling" tycker jag. Alltså att harva sig fram till utförslöpan bara för att det är just den man vill åt, till skillnad mot att cykla 10-30 km stig i hyfsat tempo, lika mycket uppför som nedför. Vem gör det med DD?

Hade gärna haft lättare däck än EXO men de känns tyvärr för ruttna att cykla på. Studsar och far och måste köras med så högt tryck att komfort och kontroll blir noll.
Nej jag kör inte med DD. Det jag menar är att vissa stigar innefattar rena köttiga enduropartier. Jag vet inte vad du räknar med i begreppet cykla stig, men jag kör iaf sånna partier när jag cyklar standardstigar i hellasområdet. Visst, är man beredd att dutta ner kan man kanske köra jättelågt tryck, men det tycker inte jag är så kul.

Senast ändrad:
Nej jag kör inte med DD. Det jag menar är att vissa stigar innefattar rena köttiga enduro partier. Jag vet inte vad du räknar med i begreppet cykla stig, men jag passerar iaf sånna partier när jag cyklar standardstigar i hellasområdet. Visst, är man beredd att dutta ner kan man kanske köra jättelågt tryck, men det tycker inte jag är så kul.
Exakt om man undviker nerförsbackar där det går fort och är stenigt eller cyklar sakta nerför dessa kan man köra lågt tryck, när det är blött och halt så cyklar jag så, undviker eller tar det väldigt lugnt nerför och då kan jag köra med lågt tryck.

Nej men precis som Rattnalle är inne på. I bikeparken är det hyfsat slätt och stora hopp och berms. Där lämpar sig högre tryck. När man kör stök på naturstigar vill man ju så klart ha mer grepp och då kör han lägre tryck som du ser precis i slutet av denna video. 18psi i fram 20psi i bak:
Brukar finns rätt bra med stök i bikeparks, men vi som gillar de spåren brukar få ha dem rätt mycket för oss själva av någon anledning

Nej jag kör inte med DD. Det jag menar är att vissa stigar innefattar rena köttiga enduropartier. Jag vet inte vad du räknar med i begreppet cykla stig, men jag kör iaf sånna partier när jag cyklar standardstigar i hellasområdet. Visst, är man beredd att dutta ner kan man kanske köra jättelågt tryck, men det tycker inte jag är så kul.
Det finns mellanting mellan "dutta ner" och bara släppa bromsarna och sikta. ? De partierna är ju dessutom väldigt få, så själv ser jag inte vitsen med att anpassa däcken och trycket för att kunna kötta järnet just där, när resten är mycket snällare. Skulle aldrig stå ut med att cykla runt med så högt tryck som krävs för att cykla så fort det går när det är stökigt utför.

Ser i och för sig inte vitsen med att använda en cykel anpassad för det heller, men det är det ju många som gör. ?

Det finns mellanting mellan "dutta ner" och bara släppa bromsarna och sikta. ? De partierna är ju dessutom väldigt få, så själv ser jag inte vitsen med att anpassa däcken och trycket för att kunna kötta järnet just där, när resten är mycket snällare. Skulle aldrig stå ut med att cykla runt med så högt tryck som krävs för att cykla så fort det går när det är stökigt utför.

Ser i och för sig inte vitsen med att använda en cykel anpassad för det heller, men det är det ju många som gör. ?
Så få är det väl inte, även om dom procentuellt är blygsamma. Personligen gillar att köra allt och när det går utför är väl ofta den roligaste biten. Sen är väl jag lite tyngre än genomsnittet också iom att jag är rätt lång, vilket gör det mer nödvändigt att öka trycket.

Så få är det väl inte, även om dom procentuellt är blygsamma. Personligen gillar att köra allt och när det går utför är väl ofta den roligaste biten. Sen är väl jag lite tyngre än genomsnittet också iom att jag är rätt lång, vilket gör det mer nödvändigt att öka trycket.
Har du nåt exempel på sträcka du tänker på?

Har du nåt exempel på sträcka du tänker på?
Tja, låt oss säga slutet på tre amigos/triagonalen, bitar av fem svåra eller feta vägen ner osv det finns rätt många stigar som har iaf kortare partier där man kan komma upp i lite fart och som har rätt tjocka rotmattor och stenar även om man utesluter dom klassiska "endurobackarna" där folk kör mer målinriktat utförsorienterat.

Tja, låt oss säga slutet på tre amigos/triagonalen, bitar av fem svåra eller feta vägen ner osv det finns rätt många stigar som har iaf kortare partier där man kan komma upp i lite fart och som har rätt tjocka rotmattor och stenar även om man utesluter dom klassiska "endurobackarna" där folk kör mer målinriktat utförsorienterat.
Just där tycker jag inte jag är begränsad av lågt däcktryck. :unsure: Vi cyklar nog helt enkelt rätt olika.

Just där tycker jag inte jag är begränsad av lågt däcktryck. :unsure: Vi cyklar nog helt enkelt rätt olika.
Kan vara så, men sen är ju lågt tryck olika beroende på hur tung du är. Men ja, dom stigarna jag nämnde är lite risky för mig iaf att köra låga tryck på. Slutet på fem svåra ner mot filosofen-hållet för att man kan komma upp i rätt hygglig fart, avslutet ner på tre amigos ner mot ältavägen har en del taggiga bitar och beroende på vilken väg ner man tar så kan det vara rätt chunky. Men så är det med många stigar.

Haha, köpte den magazin för två veckor sen, men glömde att Dissector var med. Tyvärr ger dom bara medelvärt av rullmotståndet av både däck i paret. Dissector är klart tyngstrullande däck i testet, men också klart kralligaste. Rullmotstånd verkar då vara som DHR II, som rullar riktigt lätt för en så greppigt däck.
Så tyskarna som tidigare i tester upplevt Rekon o Dissector som däck grepp med rull nästan som xc-däck visar nu motsatsen och kallar Dissector trögrullat! tror att vi får lita mer på @Makten och ändra cyklister som märker skillnader lätt istället för tyska tester helt enkelt ;)
Om DHR skulle rulla liknande försvinner jag vitsen med Dissector men jag håller inte med och många andra upplever ju DHR som trögt jämfört med liknande utförsdäck.

Kan vara så, men sen är ju lågt tryck olika beroende på hur tung du är. ...
Jo är mer skillnad än folk tror!
Någon som kör 1,1bar och väger 60kg kör ju samma tryck procentuellt som en 85kg person som kör 1,46 bar om båda kör på en cykel som väger 15kg. Sen spelar ju fart/stil/inserts/sidewall såklart väldigt skillnad för vad som behövs
100kg/75kg=1,33
1,33x1,1bar=1,46bar

Att skriva om lufttryck i däck utan att skriv vikt på cyklist+cykel är ju som att jämföra lufttryck i dämpare och gaffel utan att skriva vikt när man ska cykla och det skulle ingen ens komma på tanken att göra.

Tillbaka
Topp