Den ultimata pendlar ryggsäcken?

orpon

Medlem
Någon som har bra tips på ryggsäck för pendling?

Ska rymma i stora facket:
Regnställ
Kalsonger
Strumpor

I lilla facket:
Mobil
Nycklar
Plånbok

Ska vara vattentät.

Några tips?

Själv har jag en Lundhags T24 som jag är nöjd med pga komforten (sitter som en smäck) och så har den småfickor i midjebältet där man kan ha småsaker som lampor, nycklar och lås så att man inte behöver ta av sig ryggan för att fixa småärenden på vägen hem. Dock inte helt vattentät (dock väl vattenskyddad...).

Har även en Freitag Bonanza rygga jag också är nöjd med. Mer urban och en suverän sidoöppning som gör att man kommer åt allt innehåll utan att behöva ta av sig hela ryggan (lite som med en messanger bag). Inte lika skön dock, men mycket coolare...

Annars verkar också "Vaude Splash Air 20 + 5" vara en juste rygga...

Senast redigerad av en moderator:
Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv har jag en Lundhags T24 som jag är nöjd
> med pga komforten (sitter som en smäck) och så
> har den småfickor i midjebältet där man kan ha
> småsaker som lampor, nycklar och lås så att man
> inte behöver ta av sig ryggan för att fixa
> småärenden på vägen hem. Dock inte helt
> vattentät (dock väl vattenskyddad...).
>
> Har även en Freitag Bonanza rygga jag också är
> nöjd med. Mer urban och en suverän sidoöppning
> som gör att man kommer åt allt innehåll utan
> att behöva ta av sig hela ryggan (lite som med en
> messanger bag). Inte lika skön dock, men mycket
> coolare...
>
> Annars verkar också "Vaude Splash Air 20 + 5"
> vara en juste rygga...

Hur är dragkedjan? Jag funderade på en T12 men dragkedjan var alldeles för klen och fastnade lätt.

Haglöfs Tight Evo Medium räcker och blir över för den packningen.
Är kanske inte 100% vattentät, men har:
* Avbärarbälte och bröstbälte, så den sitter stadigt.
* Uttag för vätskesystem.
* Utsidigt fäste som kan användas för hjälmen när den inte sitter på huvudet.

Beställde hem ett par Alpkit Gourdon Stealth 20 liter som jag kommer att använda som cykelrygga framöver. Äldsta dottern fick en som skolryggsäck...
Har Gourdon 25 och 30 l sen tidigare och tycker de är klockrena som uteryggor.
pi_16363.jpeg

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16363&category_id=251

De har även Pooterpod som kanske är mer likt vad du söker...
pi_16367.jpeg

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16367&category_id=251

edit: 2st Gourdon Stealth inkl frakt gick lös på 600SEK, svårt att slå?

Strunta i ryggsäck, skaffa istället en klassisk Brittisk saddlebag, och pendla med stil´

Så här
geoff70046_000.JPG

eller så här
NLF1.jpg

Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

I Sverige säljs Carradice av http://www.cykelnetto.com

/Håkan

velman skrev:

> Hur är dragkedjan? Jag funderade på en T12 men
> dragkedjan var alldeles för klen och fastnade
> lätt.

T24 är inte så lätt att packa (en nackdel!). Jag hade den på en 5 dagarstur i alperna så den är tillräckligt rymlig. Plus för komforten. Minus för att den är lite svår att komma i och ur...

Jag har tänkt köpa ny vardagsryggsäck ett tag, och inspirerad av diskussionen gav jag mig iväg till Naturkompaniet efter jobbet och köpte en sån här:

http://marmot.com/spring_2008/equipment/packs/air_flow/whirlwind

Nu har jag ju inte använt den just någonting än, men den kändes hur som helst grymt vettig. Luftig intill ryggen, bra planerad inuti med två fack åtskilda av ett nät, småfack i midjebältet, medföljande regnskydd, och ett litet nät på utsidan som man om man vill kan stoppa in i ytterligare ett blixtlåsförsett fack. Kostade 599:-.

Småfickor i midjebältet verkar smart.

Marmot var snygga, gillar den rena designen.
Vill inte ha massa remmar som hänger och slänger.
Ser ut att finnas småfickor på marmot man kommer åt utan att ta av den?
Ska ta en sväng till Naturkompaniet i morgon.

PooterPod verkar inte ha fickor man kommer åt utan att ta av den.

Rekommenderar starkt Chrome:

http://www.chromebags.com/products/bags/packs/

Jag har använt min (den mellanstora) ungefär ett halvår nu & den satt som gjuten från dag 1.

Funkar att frakta hem en bal med toapapper samtidigt som den inte är sladdrig när den är tom.

Det enda som möjligen kan uppfattas som negativt är att det saknas fäste för baklyse & att det är inte är något fäste för överflödiga remmar. Men det kan man lätt fixa med lite gaffatejp.

Med risk för att vara dryg är mitt tips att skippa ryggsäcken och köra på cykelväska istället.

Kommer aldrig att byta min Ortlieb classic pannier mot en rygga igen. Sambon fick den andra (panniers säljs ofta i par) och hon är lika nöjd.

fastforward skrev:
> Med risk för att vara dryg är mitt tips att
> skippa ryggsäcken och köra på cykelväska
> istället.
>
> Kommer aldrig att byta min Ortlieb classic pannier
> mot en rygga igen. Sambon fick den andra (panniers
> säljs ofta i par) och hon är lika nöjd.

Jag har testat pendla med cykelväska, dock inte ortlieb utan vaude. Tycker att cyklingen blir lidande av cykelväskan. Jag tar t.ex inte smitvägen utför trappan vid långsjön med cykelväskan, med T24an är det inga problem... Sen vill jag kunna smita in på småärenden på vägen hem och det känns inte alltid bra att lämna cykelväskan på gatan...
Men annars är det ju skönt att slippa ha något på ryggen!

Appel skrev:
> Jag har testat pendla med cykelväska, dock inte
> ortlieb utan vaude. Tycker att cyklingen blir
> lidande av cykelväskan. Jag tar t.ex inte
> smitvägen utför trappan vid långsjön med
> cykelväskan, med T24an är det inga problem...
> Sen vill jag kunna smita in på småärenden på
> vägen hem och det känns inte alltid bra att
> lämna cykelväskan på gatan...
> Men annars är det ju skönt att slippa ha något
> på ryggen!

Jo, ska man cykla i trappor så kanske ryggsäck är att föredra. Personligen hade jag nog valt en svettfri rygg framför en trappnerfart.

Angående småärenden så är det ju knappast svårt att ta loss väskan. Vet inte hur det funkar på Vaude men Ortlieb har ett handtag man lyfter i och så lossnar väskan. Tar ca 1 sekund.

Tar någon hem Chrome Packs (ryggorna) till Sverige. Vill klämma lite på dom...

fastforward:
Ortlieb väskorna är ju superläckra. Var lite snål när jag skaffade mina vaude (sparade några hundralappar) och ångrar det sedan dess... Har inte ortlieb några vattentäta ryggor också? http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=kuriertasche
Mer fokus på vattentätt än smidig "i och ur" packning kanske...

Jag har en Bagaboo messenger L och en Vaude Bike Alpin Air 25 + 5 och även fast jag pendlar med Bagaboon (gillar den stora öppningen som ryggsäckar inte brukar ha) så måste jag säga att min Vaude sitter så satans bra på ryggen.
Mirja har samma modell fast storleken större med 30 liters packning och hon bara älskar den. Den sitter inte bara bra på ryggen, den har en luftspalt mellan säcken och ryggen så man inte blir så satans varm på ryggen heller. Den har ett stort och ett mindre fack som genom en dragkedja kan slås ihop till ett jättefack. Sen finns det ett litet fack längst ner för nycklar och sådana saker.

Sen finns det ett kardborrespänne på säcken innan luftspalten som ser till att man kan justera höjdinställningen på säcken (tror jag) fast den har jag inte mekat med än då jag inte har cyklat så mycket pga fothelvetet de senaste veckorna.

Skulle jag köpa en till ryggsäck idag skulle det bli en Vaude.

Det har säkert sagt förut ett antal ggr men jag tycker att pakethållare + valfri väska + remmar alt. pakethållare + cykelväska är överlägset till pendling. Det näst bästa alternativet är sadelväskan HåkanC visar.

Men det är klart ska man använda ryggsäcken till skogs också så är det en annan femma.

Appel skrev:
> Ortlieb väskorna är ju superläckra. Var lite
> snål när jag skaffade mina vaude (sparade några
> hundralappar) och ångrar det sedan dess... Har
> inte ortlieb några vattentäta ryggor också?
> http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=k
> uriertasche
> Mer fokus på vattentätt än smidig "i och ur"
> packning kanske...

Visst har Ortlieb renodlade ryggor men jag tycker det är ballare att man kan köpa "ryggremmar" som tillbehör till cykelväskorna - dvs man har väskan på cykeln som vanligt och om man vill knata omkring så kopplar man bara på remmarna och får en ryggsäck. http://ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=tragesyst-rad
Finns säkert till Vaude också.

Nu har jag provat den med last, och det gjorde bara att den satt ännu bättre på ryggen. Åtta flaskor öl gick hur fint som helst, så bra att jag inte behövde stanna och dricka upp en enda på vägen hem.

Måste säga att det känns som det var ett bra köp.
Det enda negativa är möjligen att midjefickorna var lite tajta för plånbok och mobil.
Sitter som en smäck, och lagom stor.

Kan man komprimera den på något sätt? Hur ser den ut invändigt? Skriv gärna några rader och/eller bifoga någon bild.

Hoppar på den här tråden, behöver hitta en bättre pendlingsryggsäck än den jag har (nån Everest 27L) då den inte fungerar speciellt bra för den går upp för högt i nacken för cykling, samt att jag får ont i ryggen av den om jag packar den någorlunda tungt och kör min 30 min pendlingssträcka. Antar att det borde finnas ryggsäckar som är bättre anpassade för cykling och inte sitter så illa på ryggen? Det är dock mycket trevligt med luftspalten på ryggen, så det vill jag definitivt ha igen.

Marmot Whirlwind såg inte helt fel ut. Frågan är om den räcker för en pendlingsmaxlast (lunchlåda, mindre ombyte, eventuellt ombytesbyxor, verktyg, det vanliga med plånbok, nycklar etc samt regnställ för kalla, regniga dagar) eller blir den för liten? Finns visserligen större modeller.

Vaude-väskorna i Alpin Air-serien såg ju mycket trevliga ut. Men inte så vattentäta antar jag? Kanske inte gör så mycket visserligen. Ortlieb:en http://ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=tragesyst-rad var trevlig annars.

Kan man hitta några av väskorna (Marmot, Vaude, Ortlieb) i Göteborg? Nätbutiker annars?

Såg att cykelcity tydligen säljer Vaude Alpin Air 30+5. Men är den inte lite väl stor för pendling? Johan A kanske vet mer om han nu har tillgång till båda? =)

Jag undrar om någon tar hem Chrome-packs:en annars. För hur är det med att pendla med vanlig budväska, blir det inte onödigt tungt på en axel om man ändå inte ska ta av sig väskan? Chrome messenger packs såg ju bättre ut då, men tjänar man något jämfört med en bra ryggsäck på att ha en budväska vid pendling?

Fox
Jag köpte nyligen en Vaude Alpin 25+5 och även om jag ännu inte hunnit pendla med den så är jag säker på att det är ett mycket bra köp.

Materialet känns inte så vattentätt, men i ett fack finns ett regnöverdrag. Överhuvudtaget känns väskan extremt genomtänkt både vad gäller ergonomi och praktiskhet.

Tidigare hade jag en gammal Haglöfs tight Large som jag inte alls gillat. Alldeles för få fack för småsaker och den satt inte skönt. Vauden har nästan för många och smarta fack, det gäller att komma ihåg var man lagt vad...

Till det du nämner räcker garanterat en 25+5.
Cykelcity i Stockholm har både 30+5 och 25+5.

fox skrev:
> Jag undrar om någon tar hem Chrome-packs:en
> annars. För hur är det med att pendla med vanlig
> budväska, blir det inte onödigt tungt på en
> axel om man ändå inte ska ta av sig väskan?
> Chrome messenger packs såg ju bättre ut då, men
> tjänar man något jämfört med en bra ryggsäck
> på att ha en budväska vid pendling?

Jag pendlar (typ 15km enkel väg) med en budväska och har inte märkt av att det skulle vara onödigt tungt för ena axeln. Jag drår åt väskan rejält så den ligger ganska högt upp på ryggen och med den framlutade position man har på cykeln ligger vikten mestadels på ryggen och inte på axeln. När man däremot går med den så känns det efter ett tag i axeln och även på ena sidan av ryggen, så har man en upprätt sittposition på cykeln kanske det inte är det bästa alternativet. Tycker främst om budväskan för att den är lättare att packa (=större öppning) och vattentät så man slipper oroa sig för att ens grejer ska bli blöta.

I och för sig finns det schyssta vattentäta ryggor också, ex. Ortlieb (http://www.svima.se/sv/article/757/velocity) och SealLine (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SEALINEURBANBACKPACKL) eller Addnatures egna (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=ADDNATUREDRYBAG25L_FLAT). Är det nån som har nån cykelerfaenhet av dessa?

Annars finns det som nämnt bra budryggor typ Chrome, Freight osv.

Cykla på!
// PaaC

PaaC: Det med vikten på ryggen har du nog helt rätt i. =) Framförallt vattentät låter ju mycket trevligt..

Men hittar man en Chrome nånstans här (i GBG) som man kan titta på och köpa?

Sungam: Stämmer bra att cykelcity säljer 25+5 också, såg bara 30+5 på sidan innan, men den mindre finns där också.

Frågan är om något annat än storlek skiljer? 30+5 är 20 kr dyrare (995kr istf 975kr) och väger bara 50g mer än de 1150g hos den mindre. Känns ju som man lika gärna kan ta den större?

fox skrev:
> PaaC: Det med vikten på ryggen har du nog helt
> rätt i. =) Framförallt vattentät låter ju
> mycket trevligt..
>
> Men hittar man en Chrome nånstans här (i GBG)
> som man kan titta på och köpa?

Så vitt jag vet är det ingen som tar in Chromes budväskor/ryggor i Sverige... det borde dock gå att beställa från http://chrome-europe.com/... schysst fördel (tror jag...) med den är att den vattentäta 'truck tarp'-säcken inte är isydd i väskan på annat ställe än locket... den fästs med kardborre i väskans framkant, så man borde kunna typ doppa nederdelen av väskan och allt skulle vara torrt då det inte finns några sömmar som vattnet kan sippra in genom. Fäste nån gång för en massa tid sen ett blött paraply på en Timbuk2-väska och då läckte det in lite genom sömmarna. Kör dock inte med Chrome själv.

Lycka till!
// PaaC

fox skrev:
> Jag undrar om någon tar hem Chrome-packs:en
> annars. För hur är det med att pendla med vanlig
> budväska, blir det inte onödigt tungt på en
> axel om man ändå inte ska ta av sig väskan?
> Chrome messenger packs såg ju bättre ut då, men
> tjänar man något jämfört med en bra ryggsäck
> på att ha en budväska vid pendling?

jag pendlar dagligen (nåja, vid fint väder iaf) runt 2 mil med en Chrome Metropolis packad med kontorsråttakläder, skor och lås och känner inte av något i axlar. Har iofs precis som PaaC en ganska framåtlutad sittställning så den mesta vikten hamnar på ryggen. Gillar budväska mycket för den stora öppningen vilket gör det enkelt att få överblick i väskan. Dessutom sväljer min modell helt sjukt mycket prylar...

Har inte heller sett Chrome i Sverige, köpte min i New York. Tror att de kan finnas på Chainreaction.

/Jugge

velman skrev:
> Kan man komprimera den på något sätt? Hur ser
> den ut invändigt? Skriv gärna några rader
> och/eller bifoga någon bild.

Jag skulle kunna ta lite bilder, men risken är att en viss person tycker att det blir en "Visa din ryggsäck" tråd och måste supa ner sig.

PaaC skrev:
> I och för sig finns det schyssta vattentäta
> ryggor också, ex. Ortlieb
> (http://www.svima.se/sv/article/757/velocity) och
> SealLine
> (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf
> _id=SEALINEURBANBACKPACKL) eller Addnatures egna
> (http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf
> _id=ADDNATUREDRYBAG25L_FLAT). Är det nån som har
> nån cykelerfaenhet av dessa?

Har inte testat Velocity men har pendlat med Ortliebs Packman Pro
(http://www.svima.se/sv/article/762/packman_pro)
i många år nu i alla väder. Helt suverän, helt vattentät, rullstängning - inga dragkedjor som går sönder. Ryggplattan och fickan utanpå går att ta av och då får man en vattentät säck. Har egentligen inget dåligt att säga om säcken, sitter bra på ryggen också med midjeband och bröstband.

Det som står på din lista ryms ju lätt i ryggfickorna.
Vill du ändå ha en ryggsäck så skulle jag köpa en liten sak, typ http://www.bike24.de/1.php?content=...07;page=1;ID=9120706d1d1b94a942a25b3058fd45eb

orpon skrev:
> Någon som har bra tips på ryggsäck för
> pendling?
>
> Ska rymma i stora facket:
> Regnställ
> Kalsonger
> Strumpor
>
> I lilla facket:
> Mobil
> Nycklar
> Plånbok
>
> Ska vara vattentät.
>
> Några tips?

Sökte efter den ultimata ryggsäcken och hittade den här tråden.

Jag ska byta från 13" till 15" jobbdator och tänkte därför pensionera min trogna Nike Cheyenne Vapor

Kravspec:
Plats för 15" dator i eget fack (så man slipper rota bland kallingar för att plocka upp datorn).
Separat fack för skor, smutsigheter, svettigheter.
Regnskydd inkluderat. Dock får det gärna gå att ta bort för tvätt (det har jag inte lyckats med på Nike-väskan).
Under 1000 kr.
Plats för dator, ombyte, skor, handduk - samtidigt.

Extra plus:
Anordning för att fästa hjälm
Anordning för att förvara bygellås
Anordning för att förvara Vattenflaska (bara när man går frå cykeln till arbetsplatsen och vice versa).

Osprey-Momentum-32-Rucksacks-Orchard-Green-2016-5-185-1-0.jpg

Toppkandidat so far är Osprey Momentum 32. Fyller alla krav förutom att den inte har något specifikt fack för bygellås. På ena cykeln har jag hållare, men annars får jag stoppa låset i skofacket. Strax under 800 kr på wiggle. Nackdelen är att den är så ful! Detta är ingen fara när jag cykelpendlar, då är jag inte så snygg i övrigt, men det ä lite tråkigt om man vill använda den till jobbet även dagar då man inte cyklar.

Tips/alternativ?

Jag är så sjukt nöjd med min osprey escapist, har bara cykelpendlat i 6 år så någon veteran kanske vill slå ett slag för kånken istället...

Jag är väldigt nöjd med min NorthFace drybag. Tror modellen har utgått. 35 L plastblåsa med rulltopp på 500 gram som rymmer allt och aldrig blir blöt. Ful är den från början.

Mission workshop the vandal cyklar jag med, 29 liter grundconf, går att öppna upp till 65 liter. Brutalt hög kvalitet, men det är priset också. Finns en lillebrorsa som tar 19/44 liter om det passar bättre. Budväskor från chrome har jag också men cyklar hellre med ryggsäck bär last extremt mycket bättre än budväska. Har såna med, chrome citizen och chromes stora berlin, packa den full och den blir inte bekväm hur du än gör.

MatteXC sa:
Jag är så sjukt nöjd med min osprey escapist, har bara cykelpendlat i 6 år så någon veteran kanske vill slå ett slag för kånken istället...

En Kånken hade jag som första cykelpendlarryggsäck, men det var 1979... ?
Jag har den kvar, snudd på samlarobjekt numera. 1978 sålde de 400...1979 30000.
Några år senare hade jag en Salomon, med Televerkslogga.
Det har hänt en del sen dess.

Stervelo sa:
Mission workshop the vandal cyklar jag med, 29 liter grundconf, går att öppna upp till 65 liter. Brutalt hög kvalitet, men det är priset också. Finns en lillebrorsa som tar 19/44 liter om det passar bättre. Budväskor från chrome har jag också men cyklar hellre med ryggsäck bär last extremt mycket bättre än budväska. Har såna med, chrome citizen och chromes stora berlin, packa den full och den blir inte bekväm hur du än gör.
Typ en the vandal, inte nödvändigtvis lika stor, men som även expanderar nedtill så att det går att packa mjölkpaket i botten på ett smidigt sätt, finns den väskan?
Det är ju hyfsat värdelöst att handla på Ica med väskor som inte är raka/plana/fyrkantiga i botten. Lika värdelöst att cykla omkring med en låda på ryggen när man bara har matlådan till jobbet med sig.

Tillbaka
Topp