Också på FS 29 jakt.
Lutar mot en Epic Comp 29er här, goda omdömen + brain bak. Hade den varit svart/grå i europa också och inte svart/gul hade jag nog ägt en redan, försöker vara rationell dock. Kolfiber Compen blir för dyr så budgeten hamnar på ~26k som Alu Compen kostar.
Anthem X 29er verkar vara omtyckt också iaf på mtbr. RP2:a bak på 29er 1:an för 25k
Tyckte trek/scott var sjukt dyra hos LBSen i stan jämfört med tyskt när jag köpte min HT 26" så om de inte framstår som mycket "bättre" än Epicen så är jag tveksam. Scalpel 29'er 3 kanske, inte kollat upp den. Lefty ser så skumt ut.
Cube AMS 29 RACE verkar hamna på €2500, något tung kanske med tanke på utrustningsnivån 12,7 mot Rosens 11.8 med X0 utrustningen, säkert 500g för mycket om de nu hade exakt samma. Men den har 120mm istället för 100mm för de andra och bättre komponenter för pengarna såklart som tysk, RP23a bak. twentynineinches.com har den på test nu.
Och så Rosen som nämnt, mycket för pengarna oavsett model. DrZ 4 i så fall för 18k ger MYCKET pengar över och ändå komponentmässigt bättre än Epicen, förutom brain då, har en RP23a bak. DrZ6 för 2.5k mer känns inte riktigt värt om man nu inte måste ha Shimano, hjulen är ett frågetecken, skillnade kanske är där.
Men hur är den att köra ?!? Långt till höger på Race/Marathon/Tour skalan på hemsidan. Bara ett test på happy, plus nämnd i en tysk tidning jag inte orkat leta efter.
De flesta andra mer exotiska märken blir för dyra i sverige men får nog tillräckligt med ångest att välja bland nämnda och glömda. Epic mot tyskt är valet, just nu, intressant vad andra gör. Senast var det hjulle som lutade mot en Rose
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1758384/page=2