Det blev en Superfly 100 AL PRO!!

Torvtjuven

Ny medlem
Jag tror det får bli den med ett par Miche XM.40 29 hjul att ersätta de som följer med orginal. Med det paketet kan jag inte direkt motivera att ta klivet upp till en expert och carbon ram. Vad tror ni, det är mest hjulen jag är osäker på.

Senast ändrad:
Tjena!

Jag ser ingen anledning att byta ut till dom hjulen och jag ser verkligen inte hur dom hjulen kan motivera att inte ta en kolfiberram istället. Hur tänkte du nu? :o)

/Danne

Vad tjänar man på mer än vikt med att ta en kolfiber? Det skiljer 800 gram mellan expert och elite.
Jag är väldigt sugen på experten men 8000 extra för 800 gram är lite väl saftigt. Hjälp mig motivera!

8000kr för 800g lättare är ju riktigt prisvärt om du frågar mig. Alu mattas i längden som inte kolfiber gör (även om det ta låång tid för alu då)

Jo fast jag behöver nog få bort 8kg från min kropp innan jag har nytta av 800gram på cykeln :)
Vikten är inte nog skäl för mig. Vilka andra fördelar finns det?

Om du skulle lägga upp länkar till båda cyklarna och klistra in både bilder och specs på båda cyklarna så kansle fler skulle orka svara. Jag är en åsiktsmaskin men jag orkar inte söka efter de dör cyklarna du pratar om. Däremot orkar jag klaga så någon logik har jag ju inte heller.

Hur mycket pengar har du. Har du råd så ta det dyrare, annars kommer du att ångra dig senare. Dumsnål tjänar du inget på, men kommer att sukta efter det inte valde.

Du får ursäkta, men jag tycker Scotts 29a fully är skitful, för mycket vinkel på sadelstolpen får cykeln att se otroligt muppig ut. Designmiss eller funktion före form?

Smaken är ju som......

Provcyklade en i helgen och den har lite mindre racig sittställning än scale tyckte, mer upprätt. Vet inte om det bara är 29er som är så. Jag sitter betydligt mer framåtlutad på min scale 50.

Håller helt med, gillar Scott , men deras 29er f/s ser konstiga ut. Kolla in Rose eller Cannondales 29er fully på bikeboarder för 1999 euro den är riktigt snygg.

Eller kanske en Trek Superfly 100 AL Pro!!! Den har jag sneglat mycket på förut. Är det nån som vet om en handlare i mälardalen/ stockholm som har en hemma som man kan åka och titta på?

Torvtjuven skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller kanske en Trek Superfly 100 AL Pro!!! Den
> har jag sneglat mycket på förut. Är det nån
> som vet om en handlare i mälardalen/ stockholm
> som har en hemma som man kan åka och titta på?

Trek har inte börjat att leverera dem ännu. Prel. datum är den 13/2-12. Vi har såna i beställning så så snabbt Treks europalager börjar skicka ut dem så kommer vi att ha ett par stycken i butik.

Har kollat lite på Specialized men inte fastnat om man säger så :) Samma gäller för Rose trots den väldigt lockande prislappen.

Tror jag håller mig till Trek eller Scott. Är det nån som kört 2011 superfly som kan dela med sig av lite erfarenheter?

Var ute och testa min nya Superfly i helgen.
Tog en kort tur på tekniska stigar och är väldigt nöjd.
Rapp och väldigt lätt att trampa på även i svårare partier.

Bilagor

• IMG_0772.JPG
    IMG_0772.JPG
    132 KB · Besök: 30
Torvtjuven skrev:
> Har kollat lite på Specialized men inte fastnat
> om man säger så :) Samma gäller för Rose trots
> den väldigt lockande prislappen.
>
> Tror jag håller mig till Trek eller Scott. Är
> det nån som kört 2011 superfly som kan dela med
> sig av lite erfarenheter?

Trek superfly finns för provning hos nordiccycling.com om du bor i Stockholm.

Svampen 36: Den så fin ut! Du får återkomma med en fullständig rapport när du hunnit kört på den ett tag :)

100 pro ser det ut som va?

Ska du köra LLC nästa sommar med den?

Treken är fin, blev ifrånåkt av en sådan på några LL race i somras. Sitter nog mer i benen dock, men den ser rikitg najs ut.

LBS i S-tälje har en på ingång om några veckor som jag ska kolla lite på. Det är en 100 Al Elite men det gör ju inget då det är geometrin jag ska klämma och känna på. Får se om jag får tid att åka upp till Nordic Cycling nån dag och kolla lite där med.

Såg nu att Henrikssons cykel i Borås verkar ha Superfly 100 Al Pro i alla storlekar som man kan beställa. När jag pratade med LBS så skulle de få in 21" i april nästa år som det såg ut nu. Kan det vara att de inte var med på första leveransen av cyklar till Sverige och nu får vänta på nästa?

Torvtjuven skrev:
> Såg nu att Henrikssons cykel i Borås verkar ha
> Superfly 100 Al Pro i alla storlekar som man kan
> beställa. När jag pratade med LBS så skulle de
> få in 21" i april nästa år som det såg ut nu.
> Kan det vara att de inte var med på första
> leveransen av cyklar till Sverige och nu får
> vänta på nästa?

Dom har leveranstid 4-14 dagar vilket lär innebära att det är en beställningsvara, så du lär inte få någon inom 4-14dagar. Gammalt Cyclecomponentstrick.

Håller med om att det är rätt absurd prisskillnad. Är den enda anledningen att man tagit bort 2 led i försäljningskedjan som gör det så mycket billigare??? Antar att Trek har plöjt ner lite mer utvecklingstimmar på sin Superfly. Frågan är om det är värt 12 papp?? Jag har hört både och om tyskarnas kvalitet. Allt från ris till ros. Trek har jag än så länge inte hört några problem om. Scott klagar många på ramarna.

Det finns en fin Anthem x på köp och sälj för 25000, kanske går att pruta lite. Cannondale alloy 3 med leftygaffel på Bikeboarder för runt 22500kr. Har själv beställt därifrån, fick hem cykeln på 5 dagar 140 kr i frakt.

Om du inte har något för dig i helgen kan du åka till cykelmässan i Jönköping, borde väl finnas en del av de modeller du kollar på.

Jo jag har tänkt på det men det blir lite långt att åka. Ska kolla på en superfly 100 Al snart på LBS så får vi ser hur det blir. Rose'n kommer nog alltid finnas med i tanken men jag är tveksam till att jag kommer ta steget att köpa, trots det väldigt lockande pris.

Nu har ju jag Rose själv...
Vet inte om jag sett ngn Rose med sprickor i ramen men det har säkerligen hänt. Annars är det nog mest Canyon sprickor man har sett här på forumet, men det beror nog snarare på antalet Canyon cyklar på forumet och det faktum att man måste skicka tillbaka och reklamera. När LBS köpta ramen spricker så kanske man bara knallar iväg till LBS utan att vädra problemet i forumet? Rose har ju inget med Canyons eventuella problem att göra precis som Trek inte har något med Konas eventuella problem.

Det finns ju inget som säger att Trek cykelns ram ens är bättre. Den har kanske deras förbättrade dämpare i samarbete med Fox vilket i så fall verkar vara ett plus. Men specen på Rosen är ju snäppet vassare! Jag förstår dig dock ändå eftersom man gillar vissa varumärken. Jag kan lätt tänka mig att betala ganska mycket mer ifall det står Yeti eller Ellsworth på ramen.

Också på FS 29 jakt.
Lutar mot en Epic Comp 29er här, goda omdömen + brain bak. Hade den varit svart/grå i europa också och inte svart/gul hade jag nog ägt en redan, försöker vara rationell dock. Kolfiber Compen blir för dyr så budgeten hamnar på ~26k som Alu Compen kostar.

Anthem X 29er verkar vara omtyckt också iaf på mtbr. RP2:a bak på 29er 1:an för 25k

Tyckte trek/scott var sjukt dyra hos LBSen i stan jämfört med tyskt när jag köpte min HT 26" så om de inte framstår som mycket "bättre" än Epicen så är jag tveksam. Scalpel 29'er 3 kanske, inte kollat upp den. Lefty ser så skumt ut.

Cube AMS 29 RACE verkar hamna på €2500, något tung kanske med tanke på utrustningsnivån 12,7 mot Rosens 11.8 med X0 utrustningen, säkert 500g för mycket om de nu hade exakt samma. Men den har 120mm istället för 100mm för de andra och bättre komponenter för pengarna såklart som tysk, RP23a bak. twentynineinches.com har den på test nu.

Och så Rosen som nämnt, mycket för pengarna oavsett model. DrZ 4 i så fall för 18k ger MYCKET pengar över och ändå komponentmässigt bättre än Epicen, förutom brain då, har en RP23a bak. DrZ6 för 2.5k mer känns inte riktigt värt om man nu inte måste ha Shimano, hjulen är ett frågetecken, skillnade kanske är där.
Men hur är den att köra ?!? Långt till höger på Race/Marathon/Tour skalan på hemsidan. Bara ett test på happy, plus nämnd i en tysk tidning jag inte orkat leta efter.

De flesta andra mer exotiska märken blir för dyra i sverige men får nog tillräckligt med ångest att välja bland nämnda och glömda. Epic mot tyskt är valet, just nu, intressant vad andra gör. Senast var det hjulle som lutade mot en Rose http://happymtb.org/forum/read.php/1/1758384/page=2

Det blir ju helt naturligt fokus på cykelmärken men det är ändå förvånasvärt få (om ens någon) som säger "Jag vill ha Fox RP23, Fox gaffel och XTR, vilka cyklar finns att välja på?". Frågan är om det inte ibland är ett bättre mått på hur bra en cykel är istället för att titta på vad ramen heter?

Dessa komponenterna är ju faktiskt bara en del av kakan. Geometri, styvhet, hållfasthet,hjul, nav, mm mm och hur de samverkar är ju det viktiga.

ja, men det var ett exempel :-) Ramen är ju också bara en komponent men den använder man mer än gärna som argument för att hela cykeln verkar bra. Geometri, styvhet, hållfasthet är ju inte heller knutna till märket på ramen...
Säg såhär då: "Vilken AM 29er med 68' styrvinkel och Fox dämpare och Sram X0 är mest prisvärd?"

Senast ändrad:
Statusrapport:

Nu har jag helt snöat in på Superfly 100! Får se vad som händer efter man provat den om nån vecka. Kanske skiter i allt och beställer en Dr Z :)

Kommer beställa en Superfly 100 Al Pro bara jag kollat storlek och förhandlat lite med LBS. troligtvis leverans i april. Nån som fått hem sitt inköp redan?

Tillbaka
Topp