Det gnager

Det gnager
Tycker det låter som att folk skulle kunna ersätta viss del av den materiella lyckan med annan typ av lycka :)
Det där "lokallivet" ligger förmodligen mycket närmare till vi hur "bör" leva rent evolutionärt också, dagens civilisation är ju typ mer eller mindre mindfuck på den lilla människan.

Det gnager
GoranS sa:
Eller, om man ska ta en lite mindre mörk inriktning, forskare som inser hur man kan tillverka miljövänliga, billiga och lätta batterier med hög energitäthet eller en billig och skalbar metod för att säkert fånga upp stora mängder koldioxid ur atmosfären och lagra den säkert.
Lagra koldioxid?
Varför lagra något som gör att det växer mer och öknarna krymper?

Det gnager
Det kommer att ordna sig, människan kommer att inse vad vi gör med miljön. Men det kanske dröjer...

Inte förrän det sista trädet har huggits ner. Inte förrän den sista floden har blivit förgiftad. Inte förrän den sista fisken har fångats. Inte förrän då kommer den vite mannen att märka att pengar inte går att äta.
- Creeindianskt ordstäv

White man, white man
Our country was green and all our rivers wide
White man, white man
You came with a gun and soon our children died
White man, white man
Don't you give a light for the blood you've shed?
...
White man, A man who learned how to teach
Then forgot how to learn

- Queen

Det gnager
ooms sa:
glitch sa:
ooms sa:
Det är rätt skönt att inte gå runt och oroa sig över saker. Eller ja, att miljöpartiet ska få ökat inflytande oroar jag mig över.

Miljöpartiet höll på inte klara riksdagsspärren i valet - nu är de med och styr Sveriges största stad.....känn på den ironin. Folket har tydligen visat att de inte är intresserade av deras politik, genom att lägga sin röst. Snacka om att något är skevt i det demokratiska systemet.
Nja, snarare får man väl säga att de är skickliga på att komma fram till grytorna genom att hoppa i säng än till vänster än till höger. Men förhoppningsvis har de på vänsterkanten som stödröstade kvar dem i riksdagen nu lärt sig nåt till nästa gång. Det verkar vara flera kommuner/regioner där de byter sida nu...

Det är väl snarare ett tecken på att det demokratiska systemet fungerar, ett antal procent vet inte hur många just i Stockholm är väl uppenbarligen intresserad av deras politik eftersom de röstade på dem. Gillar inte väljarna samarbetet med högerpartierna röstas de väl ut i nästa val.

Det gnager
rln sa:
GoranS sa:
Eller, om man ska ta en lite mindre mörk inriktning, forskare som inser hur man kan tillverka miljövänliga, billiga och lätta batterier med hög energitäthet eller en billig och skalbar metod för att säkert fånga upp stora mängder koldioxid ur atmosfären och lagra den säkert.
Lagra koldioxid?
Koldioxid - livets gas!

Det gnager
ooms sa:
rln sa:
GoranS sa:
Lagra koldioxid?
Koldioxid - livets gas!

Det gnager
Ganska stort hopp mellan att fundera på huruvida ens köplust är nyttig och kollektivt självmord haha. Kanske finns nån mellanväg, åtminstone skenhelig?
Vi kan kvotera in antalet 29ers i samhället, med förbehåll för att de i andra sammanhang som nämnts ovan bara använder sig av 69er.

Det gnager
tmalm sa:
ipv6 sa:
tmalm sa:
Nej, grejen är ju just den att det finns inga (som jag kan komma på iaf) tekniska lösningar som skulle kunna lösa problemet med överbefolkningen.

Giljotin.

Haha!
Men jag föredrar rökning för då slipper man allt slabbande.
Ni vet väl förresten att folk som röker uppfattas som oerhört coola, sexiga och lite farliga va?

/T
Jag tycker mest de luktar illa...

Det gnager
tmalm sa:
ipv6 sa:
tmalm sa:
Nej, grejen är ju just den att det finns inga (som jag kan komma på iaf) tekniska lösningar som skulle kunna lösa problemet med överbefolkningen.

Giljotin.

Haha!
Ni vet väl förresten att folk som röker uppfattas som oerhört coola, sexiga och lite farliga va?

/T

Får man röka elcigarretter i terrängen?

Det gnager
tmalm sa:
ipv6 sa:
tmalm sa:

Giljotin.

Haha!

/T

Jag uppfattar dem som underklass

Det gnager
tmalm sa:
GoranS sa:
tmalm sa:
GoranS sa:

Koldioxidutsläppen kvittar fullständigt så länge vi blir fler och fler.
Redan nu är World overshoot day i Augusti, om vi inte blir färre är växthuseffekten bara en dödsorsak till.
/T
Nu var ju koldioxidutsläpp det som TS, i alla fall primärt, tog upp och då kändes det som en rimlig sak att anknyta till. Du kan ju ersätta exemplen med andra upptäckter som skulle minska belastningen på jordens resurser om du tycker logiken blir tydligare då.

Även om vi skulle kunna använda bara sol och vattenkraft så skulle vi fortfarande äta, behöva kläder och bostäder osv.
Vi skulle behöva återvinna massor (har inga siffror där), äta närmast helvegetariskt supereffektivt odlad närproducerad mat och bara bo i tätbyggda höghuskomplex för att det skulle funka.
Se där vilka bra exempel ja kom på själv men ve och fasa vilken dyster tillvaro det vore!

/T

Teknisk....

Bilagor

• tsar_bomba.jpg
    tsar_bomba.jpg
    49.5 KB · Besök: 46
Det gnager
tmalm sa:
GoranS sa:
tmalm sa:
GoranS sa:

Koldioxidutsläppen kvittar fullständigt så länge vi blir fler och fler.
Redan nu är World overshoot day i Augusti, om vi inte blir färre är växthuseffekten bara en dödsorsak till.
/T
Nu var ju koldioxidutsläpp det som TS, i alla fall primärt, tog upp och då kändes det som en rimlig sak att anknyta till. Du kan ju ersätta exemplen med andra upptäckter som skulle minska belastningen på jordens resurser om du tycker logiken blir tydligare då.

Även om vi skulle kunna använda bara sol och vattenkraft så skulle vi fortfarande äta, behöva kläder och bostäder osv.
Vi skulle behöva återvinna massor (har inga siffror där), äta närmast helvegetariskt supereffektivt odlad närproducerad mat och bara bo i tätbyggda höghuskomplex för att det skulle funka.
Se där vilka bra exempel ja kom på själv men ve och fasa vilken dyster tillvaro det vore!
/T
Alla indier lever alltså enligt dig i tätt byggda höghuskomplex och äter närmast helvegetariskt supereffektivt odlad närproducerad mat då det med deras livsstil enligt https://www.overshootday.org/newsroom/infographics/ skulle krävas klart under ett jordklot för att uppnå hållbarhet.

Sen är det ju lite grejen att bara för att du inte kan tänka dig någon lösning så behöver det inte betyda att den inte finns och kan kommas på. Så länge det inte finns grundläggande fysikaliska lagar som omöjliggör det hela så känns det lite vanskligt att utesluta möjligheten.

Det gnager
Intressant läsning!
De flesta indier är väl iofs vegetarianer eller äter mer vegetariskt än åtminstone västvärlden. Indien är oxå ganska fattigt och har lägre levnadsstandard vilket naturligtvis är bra ur en miljösynpunkt.
Vi kan väl anta att indierna inte gör allt optimalt så siffrorna går att förbättra ytterligare. Om alla levde som indier skulle jordens befolkning alltså kunna öka med ca 50% innan vi använde "hela jordklotet" om vi optimerar så går det säkert med lite till.

Jordens befolkning har ökat med 100% sedan 1960.
Indierna använder mer än 150% av landets biologiska avkastning.

https://www.svd.se/rosling-har-fel-om-jordens-befolkning

Ser ljust ut, eller hur?
/T

Det gnager
Lite intressant statistik här: http://www.naturvardsverket.se/Sa-m...O/Vaxthusgaser-nationella-utslapp-och-upptag/

Men Sveriges andel av dom globala utsläppen är väl i storleksordningen 1 promille - som en fis i rymden. Dvs det spelar ingen roll vad Sverige gör eller inte gör, det påverkar i stort sett inte klimatuppvärmningen. Men det är nog bra att försöka ställa om ändå, bensin & olja odyl blir bara dyrare, och kommer att ta slut såsmåningom.

Det gnager
perzzon sa:
tmalm sa:
Vi är ca tio miljoner och påverkar lika mkt som vilka andra grupper på tio miljoner som helst.

/T
Nej, avsevärt mer :(
Nej, det beror på vilken grupp du tar. Om gruppen är de tio miljoner rikaste människorna är jag rätt säker på att den gruppen påverkar betydligt mer än vad gruppen svenskar gör. Om man däremot tar ut en godtycklig grupp med 10 miljoner människor på jorden är sannolikheten nog väldigt nära 1 att de 10 miljoner svenskarna påverkar mer.

Det gnager
perzzon sa:
tmalm sa:
Vi är ca tio miljoner och påverkar lika mkt som vilka andra grupper på tio miljoner som helst.

/T

Ja, så är det ju.
Vi ligger väl lite över snittet på flera sätt.
(overshoot day fjärde april...)
Var mest menat som kommentar om det där "men vi är ju så få titta på alla andra" resonemanget.

Bra tråd det här, har fått iaf mig att tänka till lite.

/T

Det gnager
Jag brukar köpa närodlat på systemet.
Dvs vin från Europa istl för från andra sidan jorden. Är det ett rätt tänkt tro?
Eller är lastbilstransporten genom Europa sämre miljömässigt än om det går på fraktbåt från Chile?

Det gnager
hm sa:
Dvs vin från Europa istl för från andra sidan jorden. Är det ett rätt tänkt tro?
Eller är lastbilstransporten genom Europa sämre miljömässigt än om det går på fraktbåt från Chile?
Jag flög ner till Italien och hämtade hem fem flaskor vin för några veckor sedan :-)
Naturligtvis bensindriven hyrbil från flygplatsen till vingården.
Men jag har inga barn så jag ligger ändå bättre till än många andra :-)

Det gnager
hm sa:

Tror att frakten för en vara är rätt liten i sammanhanget. Har för mig att det är viktigare att inte ta bilen när man ska handla än varifrån varorna kommer.

Ekologisk mat är inte heller speciellt bra om man ser på vilka resurser som används (men kan vara bra på några områden men tror att "reglerna" är en blanding av sådant som faktiskt är bra och sådant som de tror är onaturligt på något sett men som faktiskt är bra).

Det gnager
Alla bäckar små...
Tog ramen som jag skulle serva på ryggsäcken med hojen genom stan och fick omshimsning, ny bb och pivotlager samt angleset monterat utan några fossila transporter.

Det gnager
GoranS sa:
perzzon sa:
tmalm sa:

/T
Nej, det beror på vilken grupp du tar. Om gruppen är de tio miljoner rikaste människorna är jag rätt säker på att den gruppen påverkar betydligt mer än vad gruppen svenskar gör. Om man däremot tar ut en godtycklig grupp med 10 miljoner människor på jorden är sannolikheten nog väldigt nära 1 att de 10 miljoner svenskarna påverkar mer.
Ungefär så ja. Fast med avsevärt färre bokstäver

Det gnager
Intressant och skrämmande ämne. Det finns i alla fall en massa data man kan nörda ned sig i.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita

Jag tycker det ser mkt mörkt ut på lång sikt. Inga tecken på globala överenskommelser, inga tecken på att man kan komma överens om tillräckliga begränsningar, tur att jag är död senast 2060, fram till dess kan det nog vara ok :-)

Vad Sverige gör spelar ingen roll alls, eftersom vår del i det hela är så mikroskopisk. Det behövs globala avtal nu, annars är det kört. Det är ju alltid bra att försöka förstå saker i sitt sammanhang, the big picture, och när miljöpartiet och andra vill begränsa bilkörning här och där på vissa gator pga klimatuppvärmningen så blir det bara väldigt löjligt.

Det gnager
Bikzz sa:
... , och när miljöpartiet och andra vill begränsa bilkörning här och där på vissa gator pga klimatuppvärmningen så blir det bara väldigt löjligt.

Sånt görs med hänsyn till närmiljön. Dvs levnadsförhållanden för de som befinner sig på och omkring gatan. Inte för miljön.

Det gnager
Om Sverige kan åstadkomma globala avtal så skulle jag säga att det spelar roll. Däremot kan jag hålla med om att det nog är ett av de värre problemen man kan ge sig på att försöka lösa.

Det gnager
Bikzz sa:
Intressant och skrämmande ämne. Det finns i alla fall en massa data man kan nörda ned sig i.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita

Jag tycker det ser mkt mörkt ut på lång sikt. Inga tecken på globala överenskommelser, inga tecken på att man kan komma överens om tillräckliga begränsningar, tur att jag är död senast 2060, fram till dess kan det nog vara ok :-)

Vad Sverige gör spelar ingen roll alls, eftersom vår del i det hela är så mikroskopisk. Det behövs globala avtal nu, annars är det kört. Det är ju alltid bra att försöka förstå saker i sitt sammanhang, the big picture, och när miljöpartiet och andra vill begränsa bilkörning här och där på vissa gator pga klimatuppvärmningen så blir det bara väldigt löjligt.

Så där kan man ju resonera oavsett vilket land man befinner sig i och dessutom ner på individnivå betyder det ju ännu mindre vad man gör. Detta är ju en av orsakerna till att folk bara fortsätter som vanligt, ingen känner ansvar, eller har lust att ta ansvar. Den kollektiva intelligensen för den mänskliga civilisationen är ju oroväckande låg om man jämför hur rationellt man kan agera på individnivå.
Samtidigt är det ju ett systemfel där drivkraften i princip är att köra slut på planeten. Både moralen och livskulturen måste ändras, precis som det underliggande systemet. Krig om resurser är väl en ganska trolig utveckling på halvlång sikt.

Det gnager
konken sa:
Bikzz sa:

Så där kan man ju resonera oavsett vilket land man befinner sig i och dessutom ner på individnivå betyder det ju ännu mindre vad man gör. Detta är ju en av orsakerna till att folk bara fortsätter som vanligt, ingen känner ansvar, eller har lust att ta ansvar. Den kollektiva intelligensen för den mänskliga civilisationen är ju oroväckande låg om man jämför hur rationellt man kan agera på individnivå.
Samtidigt är det ju ett systemfel där drivkraften i princip är att köra slut på planeten. Både moralen och livskulturen måste ändras, precis som det underliggande systemet. Krig om resurser är väl en ganska trolig utveckling på halvlång sikt.

Ja tyvärr. Det är väl slutsatsen !! Jag ser ingen annan öppning just nu ! Snart så kommer 3e världskriget att starta, om 20-30 år kanske, mellan Kina & Usa & Rysssland, som kommer att kriga om den sista oljan som finns kvar --

Det gnager
Bikzz sa:
konken sa:
Bikzz sa:

Ja tyvärr. Det är väl slutsatsen !! Jag ser ingen annan öppning just nu ! Snart så kommer 3e världskriget att starta, om 20-30 år kanske, mellan Kina & Usa & Rysssland, som kommer att kriga om den sista oljan som finns kvar --

Något så trivialt som olja tror jag att man inte kommer att kriga om, men kanske om rent vatten.

Planeten kommer att överleva men frågan är om människan för det!

Det gnager
[Dagens dystopi]Om 20-30 år har Kina världsherravälde och kommer att se till att skära ner jordens befolkning med genom att eliminera de 90% som bedöms som minst adapterade till ledningens "ideal" och som minst förmögna att leverera tillväxt.[/Dagens dystopi]

Det gnager
GoranS sa:
[Dagens dystopi]Om 20-30 år har Kina världsherravälde och kommer att se till att skära ner jordens befolkning med genom att eliminera de 90% som bedöms som minst adapterade till ledningens "ideal" och som minst förmögna att leverera tillväxt.[/Dagens dystopi]

Dax att börja lära sig kinesiska då?

Det gnager
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Säger som Örebroarna (med rejält gnällbältesuttal): Det går aldrig. Och går det så blir det inge bra ändå.

Det gnager
görveln sa:
hm sa:

Tror att frakten för en vara är rätt liten i sammanhanget. Har för mig att det är viktigare att inte ta bilen när man ska handla än varifrån varorna kommer.

Ekologisk mat är inte heller speciellt bra om man ser på vilka resurser som används (men kan vara bra på några områden men tror att "reglerna" är en blanding av sådant som faktiskt är bra och sådant som de tror är onaturligt på något sett men som faktiskt är bra).

Nja vin är ju ganska tungt så frakten borde ju påverka en liten del, och för min del som inte är vinnörd kvittar det helt om vinet kommer från Italien eller Chile.

Och bensinen är ju så sjukt billig och jag är lite lat , så om inte politiken eller oljepriset går upp mångfalt kommer jag nog fortsätta köra bil dom 2km till systemet .

Det gnager
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Säger som Örebroarna (med rejält gnällbältesuttal): Det går aldrig. Och går det så blir det inge bra ändå.

Tja. Nä. Kanske lika bra att ge upp bara.

Tillbaka
Topp