Det gnager

Von Troil

Aktiv medlem
Det gnager
Hej!
En fråga ligger o gnager. Bör vi cyklister tänka på om vår konsumtion är hållbar? För miljön alltså.
Jag menar det är ju i princip billigare att köpa cykelslang från cykelsajter ,oavsett nationalitet, än hos en lokal cykelhandlare. Jag tänker på transporter och liknande. Har hört talas om varors co2 utsläpp, koldioxidkompensera osv men aldrig känt att den informationen gäller mig utan glatt handlat vidare och intalat mig att cykel är miljövänligt. Men har slangen redan transporterats till handlaren är det väl onödigt (ur miljösynpunkt) att min beställning erfordrar ännu en transport? Det kanske gäller andra cykelprodukter också. I mitt fall är det nog så.
Gnager det hos er?

Det gnager
Inom kort kommer någon att komma med "argumentet" att cykling iaf är bättre än att köra motorenduro.

Men det är ju svårt att komma ifrån att cykling innebär rätt mkt konsumtion och ganska mkt av den är ren lyx och egentligen rätt onödig.

Jag försöker bara köpa det jag behöver för att hålla hojen rullande och inte en massa bös i onödan.

Det gnager
Henrik1 sa:
Hej!
En fråga ligger o gnager. Bör vi cyklister tänka på om vår konsumtion är hållbar? För miljön alltså.
Jag menar det är ju i princip billigare att köpa cykelslang från cykelsajter ,oavsett nationalitet, än hos en lokal cykelhandlare. Jag tänker på transporter och liknande. Har hört talas om varors co2 utsläpp, koldioxidkompensera osv men aldrig känt att den informationen gäller mig utan glatt handlat vidare och intalat mig att cykel är miljövänligt. Men har slangen redan transporterats till handlaren är det väl onödigt (ur miljösynpunkt) att min beställning erfordrar ännu en transport? Det kanske gäller andra cykelprodukter också. I mitt fall är det nog så.
Gnager det hos er?
Om efterfrågan hos lbs sjunker kommer även inköpen till lbs sjunka.

Den allmänna konsumtionshetsen är nog ett större problem än var sakerna handlas, eftersom nästan inga cykelprylar är närproducerade.

Det gnager
Hur tar du dig till cykelhandlare? I grunden är co2 ifrån transporter på mindre prylar lågt. Lägre än vad viss vill få oss tro.

Svenska närodlade(i värmda elbelysta växthus) gentemot utländska frilandsodlade växter så är det så gott som alltid bättre med transporten än miljöpåverkan ifrån odlingen i Sverige.

Cykling är miljövänligt i grunden. 10 kg cykel gentemot 1700 kg bil innebär naturligt att energi och råvaruförbrukningen för bilen är väldigt mycket högre - blanda sedan in drivmedel, spolarvätska, däck, oljebyten, biltvättar och så vidare.

Det gnager
Det är rätt skönt att inte gå runt och oroa sig över saker. Eller ja, att miljöpartiet ska få ökat inflytande oroar jag mig över.

Det gnager
Jag cyklar till jobbet, äter på mina lokala restauranger, dricker närproducerad öl, köper honung av en hemmabiodlare, odlar mitt eget gräs, åker kollektivt om jag behöver transportera mig längre och använder i princip inga fossila bränslen då jag inte har någon bil. Då kan man väl unna sig en italiensk cykel och lite franska viner? Jag tror plasten är den största boven. Hur lång livstid har ett sugrör, en ytterförpackning, en plastpåse eller en jävla engångsmugg egentligen innan den blir skräp i våra hav?

Källsortera, cykla, köp närproducerat och undvik plast i största möjliga mån...

Det gnager
Henrik1 sa:
Hej!
Gnager det hos er?

Nej, världen går varken under mer eller mindre för att jag köper cykelslangar. Ska man hålla på och tänka så landar det ju till slut i att det bästa för miljön är att sluta leva, om man ska hårdra det.

Det gnager
ipv6 sa:
Ska man hålla på och tänka så landar det ju till slut i att det bästa för miljön är att sluta leva, om man ska hårdra det.
Ja, det var ju en forskare för ett tag sedan som kom till den slutsatsen. Inte då att de levande skulle ta livet av sig, men att man inte skulle skaffa så många barn. Det var befolkningsökningen forskaren såg som det främsta hotet för klimatpåverkan. Speciellt då i utvecklade länder, där konsumtionen är skyhög jämfört med dåligt utvecklade länder.
Kontentan var att vi kunde fortsätta leva som nu om inte befolkningen ökade (helst minskade).

Det gnager
Inte direkt "en" forskare som kommit fram till att befolkningen är för stor.
Har ju varit flera artiklar som publicerats om detta där massor av forskare och annat har skrivit på.

/T

Det gnager
ipv6 sa:
Henrik1 sa:
Hej!
Gnager det hos er?

Nej, världen går varken under mer eller mindre för att jag köper cykelslangar. Ska man hålla på och tänka så landar det ju till slut i att det bästa för miljön är att sluta leva, om man ska hårdra det.
Det bästa för miljön ÄR utan tvekan att sluta leva. Helst omedelbart! :-) Överbefolkning är det största problemet av alla. Utan jämförelse. Jag önskar att fler människor dog. Eller att fler människor inte föddes. Det är inte oss det är synd om, det är planeten det är synd om. Den håller långsamt på att gå sönder.

Senast ändrad:
Det gnager
jonja sa:
ipv6 sa:
Henrik1 sa:
Hej!
Gnager det hos er?

Det bästa för miljön ÄR utan tvekan att sluta leva. Helst omedelbart! :-) Överbefolkning är det största problemet av alla. Utan jämförelse.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3437751/3438755#msg-3438755

Det gnager
Henrik1 sa:
Hej!
Gnager det hos er?

Är det läge att börja köra tubeless menar du?

Det gnager
Bra trådämne, tror det gnager lite hos alla när man köper grejer, inte minst i plånboken.
Men, i det stora hela så är det väl bra om cykelindustrin egentligen växer och på allvar kan konkurrera med bilindustrin, förutsatt att det går att växa under hållbara premisser. Att alla ska byta upp sig till en ny 30k+ hoj varje år är väl knappast hållbart i längden tex. Men cykelindustrin driver ju utvecklingen åt det hållet med nya omotiverade "standarder".
Men som Waki säger, är man en socialvegan så är man på rätt spår, då kanske man tom. kan unna sig en kolfiberhoj. Även fast en sådan leder till en del onödiga miljöutsläpp.

Det gnager
Jag är inne på Luthmans spår att inte köpa nya saker i onödan utan snarare försöka ha så lång livslängd som möjligt på mina prylar.
Jag tror man ska se till helheten i sitt liv och tänka till hur man kan minska hela sitt avtryck. Just slangens transport till handlaren är nog litet utsläpp jämfört med att ta bilen till handlaren eller åka 1 person per bil till den plats man ska cykla. Ska du ner till din lokala mataffär på fredagskvällen o köpa chips bör du inte ta bilen utan cykeln eller gå.
Cykla eller åk kommunalt i första hand, ta hand om prylarna så de håller länge, om du måste köpa nytt googla efter den mest miljövänlig lösningen och stötta därigenom nya idéer som kanske har möjlighet att utvecklas och påverka de större aktörerna.

Det gnager
Största miljöbovarna är dom som skaffar barn , desto fler barn desto större bov.
Har man inga barn kan man gott flyga jorden runt och leta efter den perfekta slangen med gott samvete ....

Det gnager
hm sa:
Största miljöbovarna är dom som skaffar barn , desto fler barn desto större bov.
Har man inga barn kan man gott flyga jorden runt och leta efter den perfekta slangen med gott samvete ....
+1
Höjden av hyckleri är att först göra valet att skaffa barn, och sedan peka finger åt andra att de ska ändra sitt sätt att leva för att rädda miljön.

Det gnager
jonja sa:
ipv6 sa:
Henrik1 sa:
Hej!
Gnager det hos er?

Det bästa för miljön ÄR utan tvekan att sluta leva. Helst omedelbart! :-) Överbefolkning är det största problemet av alla. Utan jämförelse. Jag önskar att fler människor dog. Eller att fler människor inte föddes. Det är inte oss det är synd om, det är planeten det är synd om. Den håller långsamt på att gå sönder.

Det är nog tvärtom. Planeten kommer att överleva, problemet är att vi, sakta men säkert, gör planeten obeboelig för vår egen art. Flora och fauna anpassar sig till rådande omständigheter. Arter som inte kan anpassa sig dör ut. Vi lär blir en av dem förr eller senare. Planeten, och liv på den i någon form, kommer att finnas kvar långt efter att vi dött ut. Så nej, det är inte planeten det är synd om, det är oss.

Det gnager
ooms sa:
hm sa:
+1
Höjden av hyckleri är att först göra valet att skaffa barn, och sedan peka finger åt andra att de ska ändra sitt sätt att leva för att rädda miljön.

Jag har försökt använda det argumentet hemma vid matbordet, men det blev lite dålig stämning :)

Det gnager
Kanske dags för en ny "miljöpremie" i form av ett engångsbelopp på 10 x prisbasbelopp f.n. 455 000 SEK till alla som avstår från att skaffa barn. :) Med återbetalningsplikt (utan ränta) om man bryter överenskommelsen.

Det gnager
Beroende på uppfostran osv. så har ju en del barn "chans" att bli massmördare, terrorister eller åtminstone seriemördare. Så det är inte försent att helt tappa hoppet...

Det gnager
Eller, om man ska ta en lite mindre mörk inriktning, forskare som inser hur man kan tillverka miljövänliga, billiga och lätta batterier med hög energitäthet eller en billig och skalbar metod för att säkert fånga upp stora mängder koldioxid ur atmosfären och lagra den säkert.

Det gnager
GoranS sa:
Eller, om man ska ta en lite mindre mörk inriktning, forskare som inser hur man kan tillverka miljövänliga, billiga och lätta batterier med hög energitäthet eller en billig och skalbar metod för att säkert fånga upp stora mängder koldioxid ur atmosfären och lagra den säkert.

Koldioxidutsläppen kvittar fullständigt så länge vi blir fler och fler.
Redan nu är World overshoot day i Augusti, om vi inte blir färre är växthuseffekten bara en dödsorsak till.

/T

Det gnager
Henrik1 sa:
Hej!
Gnager det hos er?

Neju, alltså tvärtom. Det är MER miljöeffektivt att handla på distans. Det logistiska nätverket är uppbyggt för att hantera godsflödet bra mycket effektivare än att ha en massa mellanhänder. På sin höjd kan man sträcka sig till att det är miljömässigt ungefär är lika stort co2 footprint oavsett var du köper dina reservdelar. Transporterna sker ändå.

Det vi tillverkar på min arbetsplats hamnar på butikshyllan 100 meter bort inte genom att knalla över dit med produkten, utan via 140 mils lastbilstransporter, för att det är effiktivast så.

Det gnager
ipv6 sa:
ooms sa:
hm sa:
+1

Jag har försökt använda det argumentet hemma vid matbordet, men det blev lite dålig stämning :)

Retroaktiv abort?

Det gnager
ooms sa:
Det är rätt skönt att inte gå runt och oroa sig över saker. Eller ja, att miljöpartiet ska få ökat inflytande oroar jag mig över.

Miljöpartiet höll på inte klara riksdagsspärren i valet - nu är de med och styr Sveriges största stad.....känn på den ironin. Folket har tydligen visat att de inte är intresserade av deras politik, genom att lägga sin röst. Snacka om att något är skevt i det demokratiska systemet.

Det gnager
glitch sa:
ooms sa:

Miljöpartiet höll på inte klara riksdagsspärren i valet - nu är de med och styr Sveriges största stad.....känn på den ironin. Folket har tydligen visat att de inte är intresserade av deras politik, genom att lägga sin röst. Snacka om att något är skevt i det demokratiska systemet.

Det beror väl på att de lokala partiavdelningarna väljer att samarbeta på andra sätt än man gör på riksdagsnivå. Det är väl inte så konstigt? Folk röstar olika i olika kommuner/landsting.

Det gnager
tmalm sa:
GoranS sa:

Redan nu är World overshoot day i Augusti, om vi inte blir färre är växthuseffekten bara en dödsorsak till.
/T
Nu var ju koldioxidutsläpp det som TS, i alla fall primärt, tog upp och då kändes det som en rimlig sak att anknyta till. Du kan ju ersätta exemplen med andra upptäckter som skulle minska belastningen på jordens resurser om du tycker logiken blir tydligare då.

Det gnager
glitch sa:
ooms sa:

Nja, snarare får man väl säga att de är skickliga på att komma fram till grytorna genom att hoppa i säng än till vänster än till höger. Men förhoppningsvis har de på vänsterkanten som stödröstade kvar dem i riksdagen nu lärt sig nåt till nästa gång. Det verkar vara flera kommuner/regioner där de byter sida nu...

Det gnager
Har ett eget lager så köper aldrig något längre. Men laga slangar ist för å köpa nya e nog en jäkligt bra idé.
Om man inte e paranoid som jag då...

En sak till som e bra e att köra retro. Ist för att uppdatera me en ny 29a vartannat år.

Att cykla utan hjälm är dock bäst av allt. En helt onödig pryl.
Med mkt stort miljöavtryck.

Senast ändrad:
Det gnager
GoranS sa:
tmalm sa:
GoranS sa:

/T
Nu var ju koldioxidutsläpp det som TS, i alla fall primärt, tog upp och då kändes det som en rimlig sak att anknyta till. Du kan ju ersätta exemplen med andra upptäckter som skulle minska belastningen på jordens resurser om du tycker logiken blir tydligare då.

Nej, grejen är ju just den att det finns inga (som jag kan komma på iaf) tekniska lösningar som skulle kunna lösa problemet med överbefolkningen.
Även om vi skulle kunna använda bara sol och vattenkraft så skulle vi fortfarande äta, behöva kläder och bostäder osv.
Vi skulle behöva återvinna massor (har inga siffror där), äta närmast helvegetariskt supereffektivt odlad närproducerad mat och bara bo i tätbyggda höghuskomplex för att det skulle funka.
Se där vilka bra exempel ja kom på själv men ve och fasa vilken dyster tillvaro det vore!

/T

Tillbaka
Topp