Det här med spelkort? Ej puttersmällor.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det kom upp en diskussion som lämnades obesvarad igår. Finns det någon rimlig förklaring till att ha spelkort i ekrarna, alltså såna som bara sitter där men inte låter?

Om du menar såna man ser hos cykelbuden är det spokecards, ett sorts nummerlapp eller bevis på att du deltar i en alleycat. ofta får dom sitta kvar för att visa upp vilka katter dom kört.
Ok tack. Då förstår jag. Googlade igår och hamnade i något som jag tolkade som överkörda katter. Det här var ju trevligare och rimligt utifrån utövarna och cyklarna.

Då svaret på den ursprungliga frågan är klart redan kanske det inte är fel att säga att jag plötsligt önskar en helseriös tråd om puttersmällor? Där vi talar om rätt material, tonarter, ekerslitage, etc.! Jag ser framför mig en beef mellan traditionalister med GB glasspinnar och övervintrade hipsters med hemmabryggd kolfiberflärp.

Jag kommer undersöka vilken tjocklek av fernissat mahognyfanér som ger bäst känsla visavi Brooks-sadel och DT Competition-ekrar.

Då svaret på den ursprungliga frågan är klart redan kanske det inte är fel att säga att jag plötsligt önskar en helseriös tråd om puttersmällor? Där vi talar om rätt material, tonarter, ekerslitage, etc.! Jag ser framför mig en beef mellan traditionalister med GB glasspinnar och övervintrade hipsters med hemmabryggd kolfiberflärp.

Jag kommer undersöka vilken tjocklek av fernissat mahognyfanér som ger bäst känsla visavi Brooks-sadel och DT Competition-ekrar.

Bara att starta en egen tråd!

Jag undrar om PI ROPE ger bästa resultat.

FFPSB har sitt konstituerande möte ikväll (på Pelikan). Föreningen För Puttersmällans Bevarande kommer att verka för just detta bevarande.

Stadgar:
§ 1 Puttersmälla får ej anbringas på framhjul.
§ 2 Puttersmälla ska framställa ljud som imiterar en moped eller motorcykel. Gärna tvåtakt.
§ 3 Puttersmällans mått får ej överstiga 50 x 100 mm (kolfiber 40 x 100 mm).
§ 5 Montering av puttersmälla ska vara enligt SIS-standard, säkerhetsklass 4.
§ 6 UCI: s bestämmelser, för vad som är godkänd cykel att anbringa puttersmällan på, gäller.
§ 7 Vid framförande av cykel med puttersmälla får ej motorliknande läppljud göras samtidigt som puttersmällan är inkopplad.
§ 8 Radialekrad vänstersida på bakhjul - i tonart F dur får ej användas vid av myndighet utlyst landssorg.
§ 9 Spinergy Rev-X-hjul med överdimensionerad kolfibersputtermälla anses av FFPSB vara en orsak till allmänhetens fördömande och tillåts därför inte på av FFPSB sanktionerade puttersmälletävlingar.

Senast ändrad:
FFPSB har sitt konstituerande möte ikväll (på Pelikan). Föreningen För Puttersmällans Bevarande kommer att verka för just detta bevarande.

Stadgar:
§ 1 Puttersmälla får ej anbringas på framhjul.
§ 2 Puttersmälla ska framställa ljud som imiterar en moped eller motorcykel. Gärna tvåtakt.
§ 3 Puttersmällans mått får ej överstiga 50 x 100 mm (kolfiber 40 x 100 mm).
§ 5 Montering av puttersmälla ska vara enligt SIS-standard, säkerhetsklass 4.
§ 6 UCI: s bestämmelser, för vad som är godkänd cykel att anbringa puttersmällan på, gäller.
§ 7 Vid framförande av cykel med puttersmälla får ej motorliknande läppljud göras samtidigt som puttersmällan är inkopplad.
§ 8 Radialekrad vänstersida på bakhjul - i tonart F dur får ej användas vid av myndighet utlyst landssorg.
§ 9 Spinergy Rev-X-hjul med överdimensionerad kolfibersputtermälla anses av FFPSB vara en orsak till allmänhetens fördömande och tillåts därför inte på av FFPSB sanktionerade puttersmälletävlingar.
Mycket begåvat och inspirerande inspel om stadgar. Det går alldeles utmärkt att sno min tråd. Jag har tänkt lite idag, och vill minnas att våra puttersmällor i radhusområdet Gräsåker på Ekerö, bestod av dubbelvikt papp från mjölktetra och med träklädnypor. Ju fler klädnypor upp mot 4 stycken gav olika hårt ljud.

Jag förutsätter att ni beställer in en Grosshandlarmiddag till mötet.

Vad många inte vet är att Merckx bad Faliero Masi att bygga en ram-modell speciellt för honom och hans favorit-puttersmälla. Fem stämda hål i kedjestaget där man kan välja det hål för flärpmembranet som passar banan bäst.

Bilden visar när Eddy och mekanikern diskuterar vilket hål som ska användas till loppet. Eddy var mycket noggrann i allt sådant här. Sänkte han sadeln några millimeter skulle flärpen flyttas ett hål upp sägs det.

51969901854_e1b3dbb837_o.jpg

Som ordförande i FFPSB har jag givetvis skaffat en sådan ram.

Här är när jag var ner till Milano (2010) och träffade Falieros son - Alberto Masi.

4809005446_cbc204c328_o.jpg

Det färdiga resultatet. Jag kallar den "Puttersmälla De Luxe" och tanken är att experimentera med dubbla flärpar.

20407742636_ac8295d0b0_o.jpg

20407750606_670fce5f6e_o.jpg

Senast ändrad:
Lyfter den här viktiga tråden.

På årsmötet för Föreningen För Puttersmällans Bevarande (FFPSB) kom det upp en motion om att understödja nytillverkning av nedan visad variant. En het debatt uppstod och för och emot diskuterades högljutt. De som förordade förslaget anförde att det skulle ge fler möjligheten att själva få uppleva den tillfredsställelse som ges vid användande. De emot, representerade av falangen "samlare mot nytillverkning" kämpade starkt å sin sida då en nytillverkning sannolikt skulle minska värdet på originalen.

Som ordförande och tillika sekreterare i föreningen fick jag till slut uppdraget att undersöka intresset i en vidare grupp. Därav detta inlägg.

53075045523_ea1f886015_h.jpg

Det skulle va sjysst att ha en sån där manick med on-off-knapp. Man vill kunna slå på den för att varna att man kommer då man cyklar bland fotgängare och annat löst folk, men samtidigt kunna slå av den så man inte hörs om man ska göra en spurt-attack under tävling.

Puttersmälla?
Aldrig hört det uttrycket.
När vi var små körde vi med kartongbit+klädnypa och ett snöre att "gasa" med.
Är det samma sak?

Ja, enligt tidigare nämnda stadgar är kartongbit och klädnypa att betrakta som puttersmälla. Det har diskuterats livligt och tidvis högljutt mellan extremist-falangerna "Nostalgigubbar" och "Södermalms sotarmössor" men en fragil fred råder i ärendet sedan de förstnämnda kunnat leda förfarandet i bevis per fotodokumentation.

Föreningen För Puttersmällans Bevarande, FFPSB, beslutade vid årets stämma att uppmärksamma allmänheten på denna auktion:

Puttersmälla.jpg

FFPSB står inte i jävsförhållande till annonsören. Detta meddelas endast på detta sätt.

Föreningen För Puttersmällans Bevarande, FFPSB, beslutade vid årets stämma att uppmärksamma allmänheten på denna auktion:

Visa bilaga 742239

FFPSB står inte i jävsförhållande till annonsören. Detta meddelas endast på detta sätt.
Ser ut att bryta mot stadga § 1 Puttersmälla får ej anbringas på framhjul.
Hur ställer sig föreningen till detta?

Hur fan ska man gasa om inte smällan sitter på framhjulet?
När det begav sig körde vi fö med ena halvan av en klädnypa. De var av trä på den tiden.

Om man kör enhjuling, räknas det som framhjul?
Hur fan ska man gasa om inte smällan sitter på framhjulet?
När det begav sig körde vi fö med ena halvan av en klädnypa. De var av trä på den tiden.

§ 1 är en bergfast paragraf. FFPSB tog upp denna annons som ärende och som tidigare meddelats beslutades att uppmärksamma allmänheten på auktionen. Detta med avsikt att alla skulle få chansen att bli upprörda å paragrafens vägnar - och därmed skapa en riktat fördömande diskussion. Det var således inte att uppmärksamma det i positiv mening utan tvärt om.

Enhjuling är att betrakta som framhjul i detta sammanhang. Detta då det är det riktingsanvisande hjulet. Således bryter enhjuling mot § 1 och får ej användas i av FFPSB sanktionerade puttersmälletävlingar.

Hur fan är i sammanhanget en bra fråga. Den visar på de svårigheter i användandet av puttersmälla som är FFPSB: s själva grund och existentiella berättigande. Utan tydliga och klara regler för puttersmällans anbringande och användande uppstår kaos och förvirring. Ett bra exempel på varför § 1 alltid gäller. Att någon i ungdomligt oförstånd anbringat en puttersmälla på framhjulet, för att lättare kunna gasa, visar tydligt vilken viktig roll FFPSB har i dagens samhälle. Att genom intressepåverkan sprida det enda rätta sättet. Vårt motto är "Gör om, gör rätt - detta gälla varje smälla!"

Visa bilaga 742239

Jag måste också påpeka att den som följer denna instruktion/monteringsanvisning begränsar sitt användande till dygnets ljusa timmar för att undvika spott och spe från medtrafikanter samt saköre från ordningsmakten.
För de som önskar mer omfattande diskussion kring begreppet "spott och spe" rekommenderar jag följande tråd https://happyride.se/forum/threads/cykelolyckor-vintertid.3702978/

God kväll!

Tillbaka
Topp