Det här med UST? Förklara för en gubbe som lever i forntiden

Markus F

Aktiv medlem
Jag tänkte att jag skulle byta däck på MTB, det är inget fel på dom WTB Weirwolf som sitter på men dom har några år på nacken. Har ett par Schwalbe Albert 2.3 som är vällagrade, och eftersom fälgarna är Mavic X819 borde det funka fint att köra slanglöst. Men jag verkar behöva ventiler också. Det finns ett Mavic-kit på CRC som bara kostar 89:-, är det vad jag ska ha eller finns det bättre? Och vad menar dom med "soapy water"? Och kom inte och säg att jag ska ha någon äcklig gegga i däcket, då använder jag hellre slang. Jag kanske är helt lost här, man kanske kör med Helium och antigravitaions däck numera?

Jag har aldrig kört med slanglöst, men soapy water måste väl helt enkelt vara såpvatten man ska använda för att kanttråden lättare ska hoppa på plats mot fälgkanten.

Då måste du inte ha äcklig gegga. Och ventilerna är väl mavics, de är nog bra. Jag körde med såna och o-UST + äcklig geggga när jag körde slanglöst.

Nej, nu blev det komplicerat. Ni ska säga så här:
- Med rätt fälg och rätt däck och så ska du köpta det här ventilkittet så är UST som att få träffa 40 oskulder i paradiset och äta russin.
Eller så ska ni säga:
-UST funkar bara om du tillsätter äcklig gegga + ANNAT

Med UST-däck och XM-819 & ventil från Mavic funkade det för mig. Utan sås. Men vill man köra lätt, ha bra däck och lågt tryck så är det nog sås som gäller. Fast vad vet jag, jag kör inte slanglöst längre.

Nu har du ju däcken redan, men UST däck lär nog vara borta snart då det blir tyngre än med vanliga däck o slang. Köp vanliga däck och gegga istället.

> - Med rätt fälg och rätt däck och så ska du
> köpta det här ventilkittet så är UST som att
> få träffa 40 oskulder i paradiset och äta
> russin.

Har kört 4-5 olika sorters UST-däck och aldrig använt någon gucka.
Har alltid hållit trycket i flera veckor utan några konstigheter.
Ända smolket i bägaren är att det kan vara lite trixit att få på dom om man inte har kompressor men inget större problem.
Den här metoden ska tydligen lösa monteringsproblemet (visar med gucka men borde funka lika bra med tvålvatten)men jag har inte testat den själv så jag lovar inget.

Tillbaka
Topp