Det kom ett paket...

velman

Aktiv medlem
Det kom ett paket...
...med batterier!

Nu har jag äntligen bra batterier till mitt lampbygge. R6/AA med 2800mAh. De kostar precis lika mycke som de 2500mAh som dustinhome.se säljer. 300kr/20st dvs 15kr st. Väldigt bra pris för sådan kapacitet! Nu återstår bara laddning och sedan bär det av mot mörkare trakter. :)

Visst är blyack från biltema billigare men jag prioriterar användarvänligheten här. De tar mindre plats och är lite tåligare.

Jag slänger upp en rapport så fort jag testat dem.

paket.jpg ht=486

...ett paket från Tjeckien.

inuti.jpg ht=486

Antar att du ser vad det är?

batterier.jpg ht=646

Batterier! :)

Det kom ett paket...
498 för att testa något som jag kommer använda oavsett. :) Det vore kul att veta men svårt att motivera utgiften. Jag laddar dem i grupper om 4 just nu med en slags intelligent laddare. Åtta laddade så här långt... :)

Det kom ett paket...
Visst är det onödigt dyrt bara för att testa batterier som skall lödas ihop.

Men om man ändå behöver båda nya batterier (både R6 och R3 batterier ingår) och dessutom en laddare till dem då är det lite annorlunda.
Åtminstone tycker jag det, som har en LaCrosse-laddare :-)

/Håkan

Det kom ett paket...
Jag fick oxå ett paket med batterier idag :-)
batteri.jpg ht=725

Kommer inte att behöva dubbdäck i år, lampan kommer att smälta all is framför cykeln...
lampa.jpg ht=725

eller så smälter lampan, kanske blir ett bygge i metall tillslut.

//j

Det kom ett paket...
Helan skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad kosta det batteriet?

Pyntade $97.95 för batteri och laddare på www.batteryspace.com
Men räkna med dyr frakt + tullavgifter om du inte känner någon i USA som kan skicka alternativt ta med sig till Sverige.

//j

Det kom ett paket...
löda ihop..
måste man det? skulle det inte vara smidigare med typ ett pvc-rör man petar i batterierna i, med kontaktbleck eller nå i ändarna.. å enkelt att fästa på hojjen. å enkelt när det är dags för batteribyten..

Det kom ett paket...
JesperC:
Är det en Osram IRC som du har kopplat 14,8V-batteriet till?

Eller så här skulle jag egentligen fråga:
Vilken lampa har du kopplat LiIon-batteriet till och vilken effekt är det på den?
Har du en SoftStart, vilken isåfall, eller funkar det ändå?

/Håkan

Det kom ett paket...
Osram Decostar 20Watt (51S tror jag, gamalt skrot jag hade liggande), har ett par IRC 20watt på gång. Testat lite snabbt utan annan elektronik en den som sitter ihopbyggd med batteriet. Skall ta och mäta lite när jag får tid. Kanske får jag bygga något till den. Om inte annat så vore det bra med halvljus, bländar ganska bra på full effekt.

//j

Det kom ett paket...
Det funkar bra med en såpass överspänd 20W/12V-lampa utan att batteriets skyddselektronik löser ut alltså?
Intressant, jag har nämligen för mig att AJ skrev att hans LiIon-batteriers skyddskrets löste ut när han försökte tända sin Osram IRC-lampa.

Ett enkelt alternativ för att få 'halvljus' kan kanske den här vara:
http://www.kjell.com/?item=87660 http://www.velleman.de
Velleman K8004 PWM-reglerare i byggsats för 199:- In: 2,5 till 35V Ut: 8 till 35V I: max 6A

/Håkan

Det kom ett paket...
HåkanC skrev:
> Det funkar bra med en såpass överspänd
> 20W/12V-lampa utan att batteriets skyddselektronik
> löser ut alltså?
> Intressant, jag har nämligen för mig att AJ
> skrev att hans LiIon-batteriers skyddskrets löste
> ut när han försökte tända sin Osram
> IRC-lampa.

Jag kollade på Batteryspace och de verkar ha gjort en uppgradering av sina skyddskretsar. Den versionen jag har heter PCB03, medans den de säljer nu heter PCB05. Den nya klarar uppenbarligen av att tända en 20W lampa, vilket inte mina gjorde. Men jag löste det med egenbyggd skyddselektronik istället :-)

/Anders

Det kom ett paket...
AJ skrev:
>
> Jag kollade på Batteryspace och de verkar ha
> gjort en uppgradering av sina skyddskretsar. Den
> versionen jag har heter PCB03, medans den de
> säljer nu heter PCB05. Den nya klarar
> uppenbarligen av att tända en 20W lampa, vilket
> inte mina gjorde.

OK, tack för infon

Edit:
Jag kollade på batteriet hos Batteryspace.com
http://www.batteryspace.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=2196
Där står det att de har TVÅ skyddskretsar som medger en ström på 13A.

Hur många skyddskretsar har du i dina batterier AJ?

Om du bara har en kan det kanske vara anledningen till att det funkar att direkt tända en 20W IRC-lampa?

/Håkan

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp