Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Med tanke på att däcket flög av när cykeln stod stilla tror jag inte det hade stannat kvar med 3 bar när man väl belastar det lite. Hade varit lagom kul om det släppte i kurvan ner för backen till stan...

Kruxet med att blåsa på ordentligt i däck som inte är slanglösspecade är att de inte har samma tålighet mot töjning som däck som är för slanglöst, så de tenderar inte bra att inte låsa mot fälgkanten men också att växa även i kanttråden (vilket bara förstärker problematiken). Har däcken väl en gång blivit för stort så finns det, föga förvånande, inget sätt att få det att återfå formen.

Jag har (peppar, peppar, ta i trä...) åkt ungefär 1800 mil utan problem på en riktigt rövigt ihopyxad slanglöst-med-prylar-som-inte-ska-vara-slanglösa-lösning på min Crosscheck (Voyager Hyper på TB14), men då ser däcken på den (38/40mm) aldrig mer än 35psi. För alla användningar som kräver någon som helst tryck är det dubbelt specat som gäller.

Kom till Askersund i Torsdags inför Vätternrundan, såg detta när jag skulle checka in på hotellet.
kvällen räddad, blev tubdäcksbyte på rummet..

Sen körde kollegan sönder sitt kolfiberstyre då han skulle ta på sig vindjackan, fastnade (i knapp styrfart) i framhjulet/gaffeln, tejpades fast , blev till att cykla de sista 6 milen (inkl zinkgruvan) utan framväxel/böj för honom..

Btw, det var svinkallt
Vi fullföljde..

Bilagor

• IMG_3968.jpg
    IMG_3968.jpg
    617.1 KB · Besök: 257
  • IMG_3886.jpg
    IMG_3886.jpg
    459.6 KB · Besök: 244
Bra info. Däcket är dock i mitt fall TLR, medans fälgen inte är det.

På sambons mtb är det tvärt om, TLR-fälg men kanttrådsdäck som uttryckligen säger TUBE TYPE på utsidan, men det sitter som berget och håller tätt bättre än mina TLR Maxxisdäck... ??

Hissen satte sig med en jävla smäll mellan våningarna, men blev utsläppta av en tekniker efter en kvart eller så.
Nu är hissfobin på en helt ny nivå.

Tur det finns trappor, för nu blir det att gå dom 5 våningarna under en lång tid framöver.

Barngruppen, utan mig, huckte vid rosetten på gröna i Hellas. Sonen fick en bula i bakfälgen och därför en slang i däcken. Han hade pumpat däcken några gånger innan, så jag antar att han redan hade punkat innan. Fick inte däcket att poppa hemma. Så fick till en cykelpumpa i stan. Första hade inte tillräckligt hög tryck, så vi cyklade till en annan. Den var bättre, men därr verkade det också inte att funka. Efter 10 minuter av vätska dusch och trycka på olika saker poppade däcken. Hade varit snabbare med såpvatten, men hade bara extra vätska. Den verkar hålla och ny har sonen också bytt till höstdäck bak, så det kunde har varit värre.

329.jpg

Råkade bromsa lite mycket på en hal häll igår kväll. Gick omkull och klämde låret mellan styre och ram. Bromsade dessutom till stopp med ansiktet.
Jordens lårkaka har sett till att det blivit noll sömn i natt, byxorna inte passar samt att jag rör mig som en packad sjöman.

Men det kunde definitivt ha varit värre! (y) ? (y)

ben.jpg

Det visade sig att häxan fick tag på mig i lördags trots allt. Jag kraschade på en av de såpade broarna och vred sadeln ur läge med insida lår. Det gjorde ont en stund, men glömde sedan bort det.
I går såg jag detta, och det tog en stund innan jag fattade vad det var ?

DSC_1911~2.JPG

Byter till höstdäck och först när luften är utsläppt slår det mig: ena cykelpumpen ligger i bilen frun tog till jobbet, den andra ligger i bilen som står på bilverkstan och väntar på nya däck. Vill inte offra en par tre kolsyrepatroner, så vad göra om man ska ut på lunchen?
603882A2-0382-4FD7-8257-2F4E2C4B7BA9.jpeg

Byter till höstdäck och först när luften är utsläppt slår det mig: ena cykelpumpen ligger i bilen frun tog till jobbet, den andra ligger i bilen som står på bilverkstan och väntar på nya däck. Vill inte offra en par tre kolsyrepatroner, så vad göra om man ska ut på lunchen?

Varför förvarar du cykelpumpar i bilen? Har du ofta punkor på bilarna?

du verkar ju ha en viss pumpbrist sedan tidigare, så bota den med att köpa en pump till;)?

eller används fjädringspumpen?

vad är det förresten för pump på bilden?

Varför förvarar du cykelpumpar i bilen? Har du ofta punkor på bilarna?
Bilen som frun tog till jobbet idag brukar jag veckopendla till Sthlm med, och då har man självklart med sig sin cykel och allt som man måste ha för att hålla cykeln i fint skick – däribland en bra pump. Bilen som står på verkstan har punka, så jag slängde in pumpen, som normalt sett står i hallen, för att kunna stanna på vägen dit och fylla på luft utifall det hade behövts.

pu
Bilen som frun tog till jobbet idag brukar jag veckopendla till Sthlm med, och då har man självklart med sig sin cykel och allt som man måste ha för att hålla cykeln i fint skick – däribland en bra pump. Bilen som står på verkstan har punka, så jag slängde in pumpen, som normalt sett står i hallen, för att kunna stanna på vägen dit och fylla på luft utifall det hade behövts.
pump i bilen hör till livets nödtorft, plus en lagningssats så man kan laga punka utan att besvära en verkstad:)

Skall man inte sprida golvpumpar? Jag har en hemma, en i bilen och en på jobbet....

Vet inte. Jag använder pumpen när jag tar cykeln, så pumpen står i förrådet tillsammans med två cyklar. För jobbpendling har jag en handpump i ryggsäcken. Mina däck tappar inte ofta luft i jobtimmarna.

Vet inte. Jag använder pumpen när jag tar cykeln, så pumpen står i förrådet tillsammans med två cyklar. För jobbpendling har jag en handpump i ryggsäcken. Mina däck tappar inte ofta luft i jobtimmarna.
Har man punkat på vägen till jobbet och byggt upp något halvdant med minipumpen känns det lyxigt att kunna pumpa till korrekt tryck med en golvpump med manometer när jag är på jobbet.

Har man punkat på vägen till jobbet och byggt upp något halvdant med minipumpen känns det lyxigt att kunna pumpa till korrekt tryck med en golvpump med manometer när jag är på jobbet.

Ah, jag få tydligt för få pendlingspunkor. Misstänker att min pendlingssträckan är för kort.

Man kunde hade brutit nyckelbenet när man tryckte på "köp"?

Men ser nu att de faktiskt kunde ha varit värre: Bengt-re kunde har haft varor för 499 kr i korgen.
På vilket sätt hade det varit värre om jag haft varor för en krona mer när jag tryckte på köp?

Nu slog det mig! Nu fattar jag varför jag blir så irriterad på den här tråden! Heureka! Och genast omvandlar min hjärna det till en konspiration...

Happy ska INTE vara indelat i kategorier, INTE! Men det här tråden är någons ondskefulla plan för att vi ska hamna där genom nudging, USCH!

"Visa din misär-tråden" var ett fantastiskt sammelsurium av misär på olika nivåer, precis som det ska vara! Allt ifrån rester av scrotum på sadelstolpe (ni som vet, ni vet) till "åh nej, jag kan inte ha min favorittröja idag-ish". Men näääää! Helt plötsligt drabbas hela forumet av kollektiv misär-skam och nickar införstående i påståendet att saker och ting minsann inte är äkta misär, eftersom saker och ting kunde varit värre! Allt kan alltid vara värre, ALLTID!

Aaaah, det var skönt att sätta fingret på irritationen och spy ur sig lite.

God jul!

En poäng med den här tråden är dock att det är roligt att spekulant på vilken sätt sakerna kunde ha varit värre. Och svar av folk som tror att saken inte kunde ha varit värre.

Ovanstående inlägg är bra exempel på hur forum-uppdelat-i-kategorier-trollen försöker avleda de rättfärdigas fokus från den egentliga frågan, bra försök! ;)

Tillbaka
Topp